Petitie tegen het afschieten van (zwerf)katten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 13:40

_San87_ schreef:
Yinnar, hoe denk jij dat overheidsinstanties gefinancierd worden?

Laten we on topic blijven en niet lopen mekkeren over het wel of niet binnenhouden van huiskatten waar het in dit topic niet over gaat of over overheidsgelden. Je bent voor of tegen het afschieten van katten in natuurgebeid en motiveert je mening. Zo moeilijk is dat niet. De rest is op dit moment niet relevant aangezien het nog niet aan de orde is.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 13:43

Yinnar schreef:
_San87_ schreef:
Yinnar, hoe denk jij dat overheidsinstanties gefinancierd worden?

Laten we on topic blijven en niet lopen mekkeren over het wel of niet binnenhouden van huiskatten waar het in dit topic niet over gaat of over overheidsgelden. Je bent voor of tegen het afschieten van katten in natuurgebeid en motiveert je mening. Zo moeilijk is dat niet. De rest is op dit moment niet relevant aangezien het nog niet aan de orde is.

Die katten worden al jaren afgeschoten. En alles wat de overheid doet wordt o.a. door de belastingbetaler betaald. Dus ja, overheidsgelden is zeker relevant, wie geeft de opdracht tot, denk je?

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 13:44

corinepgek schreef:
@Yinnar

Quoten lukt even niet fatsoenlijk maar wat die vent in die auto ermee te maken heeft... is een heel mild voorbeeld van veel ergere dingen die gebeuren dan dat een jager per ongeluk een kat niet in 1 keer dood. Dat je je daar nog veel drukker over kan maken dan die 1e zwerfkat...

Girorekening is van de dierenbescherming.

Oké, ik dacht al. Ik ben een hele lange tijd donateur geweest van de DB en daarmee om bepaalde redenen gestopt die ik hier niet ga vertellen. Ik steun deze actie echter wel en ze hebben genoeg geld in kas om hierin bij te dragen. Je hebt geen idee wat er tijdens de jaarlijkse collecte wordt binnengehaald. Ik ben overigens wel bereid -en nu blijf ik mezelf toch herhalen terwijl ik heb gezegd dit niet meer te doen- bereid om belasting te betalen voor mijn katten.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 13:48

_San87_ schreef:
Die katten worden al jaren afgeschoten. En alles wat de overheid doet wordt o.a. door de belastingbetaler betaald. Dus ja, overheidsgelden is zeker relevant, wie geeft de opdracht tot, denk je?

Zoals al eerder gezegd als we alle projecten waar nu overheidsgelden worden ingepompt eens onder de loep nemen kan je meer dan de helft als nutteloos beschouwen. Dan liever in het castreren en steriliseren van verwilderde katten. En weer herhaal ik mezelf.
Laatst bijgewerkt door Yinnar op 04-10-13 13:48, in het totaal 1 keer bewerkt

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 13:48

@ Agossie. Ik ben een kattenliefhebber. Heb er zelfs 2 hier rondlopen. Maar geen haar op mijn hoofd die er over denkt om deze petitie te tekenen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 13:54

Yinnar schreef:
Ging dit topic niet over het afschieten van verwilderde katten in natuurgegebied? Die worden over het algemeen gedumpt. Open anders een topic over de zin van het niet of wel binnenshuis houden van katten.

Nee hoor, er zijn genoeg (boerderij/buiten) katten die het op een lopen zetten.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 13:56

Yinnar schreef:
_San87_ schreef:

Zoals al eerder gezegd als we alle projecten waar nu overheidsgelden worden ingepompt eens onder de loep nemen kan je meer dan de helft als nutteloos beschouwen. Dan liever in het castreren en steriliseren van verwilderde katten. En weer herhaal ik mezelf.

Eens. Ik ben blij met veel dingen die de overheid regelt, maar idd ook zoveel is nutteloos geld over de balk smijten.
Als al eerder is gebleken dat afschieten minder goed helpt dan castreren...tja...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 13:59

Yinnar schreef:
_San87_ schreef:

Castreren en steriliseren gebeurt dan in opdracht van de overheid. En wie gaat dat betalen *\o/*? Dan kies ik voor afschieten, veel goedkoper!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 14:00

Castreren werkt in de steden wel, maar in natuurgebieden niet.
Althans... ze vermeerderen dan niet meer, maar ze blijven wel jagen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 14:03

_San87_ schreef:
Castreren en steriliseren gebeurt dan in opdracht van de overheid. En wie gaat dat betalen *\o/*? Dan kies ik voor afschieten, veel goedkoper![/quote]

Goedkoper op kort termijn, niet op langer termijn. Op langer termijn is het juist duurder.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 14:06

Brainless schreef:
Castreren werkt in de steden wel, maar in natuurgebieden niet.
Althans... ze vermeerderen dan niet meer, maar ze blijven wel jagen.

tja, denk dat castreren wel helpt. Vraag me af hoe groot het probleem van het jagen dan is. Denk dat de mens meer schade aanbrengt aan de natuur, ook in natuurgebieden.
Katten van boeren castreren en gratis nieuwe poezen laten halen bij het asiel indien nodig.
Zij hebben die katten wel voor een doel.

KozieZ

Re: Petitie tegen het afschieten van (zwerf)katten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 15:35

dierenbescherming schreef:
Katten die worden gedumpt op straat of in de natuur overleven, vormen een kolonie en planten zich in een razendsnel tempo voort.

De meeste katten die buiten rondlopen zijn niet gecastreerd en kunnen zich dus ongecontroleerd
voortplanten. Zowel bij mensen thuis als ‘in het wild’ worden er daardoor veel te veel kittens geboren.

Veel weggelopen katten zijn niet gechipt en kunnen daardoor niet worden herenigd met hun baasje.

Er wordt een aantal keer gezegd dat de discussie 'katten binnen houden' niks met deze katten te maken heeft, maar dat is dus wel zo. Een groot deel van de wilde katten zijn katten die thuis weggelopen zijn, buiten de deur kittens verwekt hebben, of zijn gedumpt door hun geliefde baasjes. Het loopt dus zeker wel door elkaar.

Verder kan je ook gewoon niet zien aan een kat of het een huiskat is, of een (ver)wilde(rde) kat. Het loopt allemaal buiten.

Misschien dus eerst alle katteneigenaren verplichten hun kat te castreren/steriliseren, voordat dat met alle wilde katten gedaan wordt. Anders krijgen 2 huiskatten misschien wel ergens op een afgelegen plek een nestje en hopla, weer nieuwe wilde katten. En dat gebeurt nu eenmaal. Niet alle kittens worden bij de eigenaar thuis geboren.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 15:38

Yinnar schreef:
KozieZ schreef:
Wij hebben loslopende konijnen die overdag dus ook buiten lopen. Heb nu al een paar keer katten uit de tuin moeten jagen... Zou toch wat zijn als mijn konijnen dadelijk niet meer in mijn tuin kunnen lopen, omdat iemand anders zijn kat niet thuis houdt...

Ik had mijn twee konijnen los in huis lopen tussen mijn 6 katten in. Kooi stond altijd open dus ze konden erin en eruit. Mijn katten hebben nooit een konijn gegrepen. Ik denk dat konijnen net een maatje te groot zijn voor katten.

Heb het jaren geleden al een keer met een konijn meegemaakt. Weet dus zeker dat het wel gebeurd. En dat het bij katten en konijnen in één huis niet gebeurt, wil nog niet zeggen dat katten dat niet bij vreemde konijnen doen. Een vriendin heeft een kat en 4 konijnen. Van haar konijnen blijft de kat af, maar de kat heeft wel al een paar keer een dood wild konijn mee genomen uit het bos...

Woon overigens aan de rand van een plaats. Kijk ik naar rechts zie ik een complete woonwijk, kijk ik links de polder. Kunnen hier dus zowel huiskatten als wilde katten zijn. Beide wil ik niet in mijn tuin. Hoeven ze niet perse voor afgeschoten te worden, maar er moet wel echt iets aan gebeuren. Dus tja... wat werkt. Eigen katten allemaal naar binnen en wilde katten zullen dat dus ook ergens moeten blijven.

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 16:13

Ik ga ook niet tekenen.
Ik heb nooit gesnapt waarom mensen honden wel aangelijnd en binnen moeten houden, terwijl loslopende katten de hele dag buiten andere mensen en dieren lopen lastig te vallen. Als ik zie hoe vaak er weer een aangereden kat langs de weg ligt, die dieren sterven pas een ellendige dood. Ik kan in dat soort gevallen echt geen medelijden hebben met de "liefhebbende" baasjes, wel met het beestje zelf die kan er ook niks aan doen dat het baasje in een drukke woonwijk woont in plaats van een boerderij.

Afschieten ben ik opzich niet op tegen als de katten zich bijvoorbeeld in een natuurgebied bevinden.
Een beter idee vind ik verplicht castreren van alle (huis)katten, met uitzondering van gecertificeerde fokkers.
En kattenbelasting heffen, dan kan daar mooi de castratie van gevangen zwerfkatten van betaald worden.

MondyJoker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 16:35

Ik ben benieuwd hoe degene die roepen dat de katten gecastreerd ed moeten worden, dat als oplossing zien ? Dan nog lopen de katten op straat te zwerven... nee uiteraard heb ik liever niet dat er onschuldige dieren doodgeschoten worden, maar wat is het andere risico als de katten op straat blijven lopen ? Kijk er is een hele simpele oplossing... echt heel erg simpel... hou je kat bij je !!!! Dan hoeven er straks miss geen katten meer doodgeschoten te worden. Ik snap echt totaal niet hoe men het goed blijft praten dat er zoveel rond zwerven... en wat wil je dan als ze gevangen zijn en geholpen.. terug de straat op is behoorlijk aso en betuigd niet van liefde voor de kat (vind ik) maar het asiel in ?? Daar zit het vol met katten die een nieuw huisje zoeken.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 16:46

_Mondy_ schreef:
Ik ben benieuwd hoe degene die roepen dat de katten gecastreerd ed moeten worden, dat als oplossing zien ? Dan nog lopen de katten op straat te zwerven... nee uiteraard heb ik liever niet dat er onschuldige dieren doodgeschoten worden, maar wat is het andere risico als de katten op straat blijven lopen ? Kijk er is een hele simpele oplossing... echt heel erg simpel... hou je kat bij je !!!! Dan hoeven er straks miss geen katten meer doodgeschoten te worden. Ik snap echt totaal niet hoe men het goed blijft praten dat er zoveel rond zwerven... en wat wil je dan als ze gevangen zijn en geholpen.. terug de straat op is behoorlijk aso en betuigd niet van liefde voor de kat (vind ik) maar het asiel in ?? Daar zit het vol met katten die een nieuw huisje zoeken.

Als je het hele topic had gelezen dan had je deze vragen niet gesteld omdat er op elke vraag die je stelt al antwoord is gegeven.

BobbieLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 16:50

Zwerf katjes, komt door de mensen..
dus iedereen moet gewoon verplicht, de dieren chippen dus kunnen we bij problemen de eigenaar er op aanspreken..
Afschieten tja... of dat gaat werken geen idee.. lijkt mij in iedergeval geen goede oplossing..
En als je zwerfkatten in de buurt heb , ga je voeren etc..

raichalove

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 16:54

ik heb getekent ik geef de zwerfkatten in de buurt iedere week een bakje melk en wat kattenvoer en als ej de volgende dag de bakjes komt halen zijn ze altijd leeg <3

BobbieLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 16:56

maar ff .. we schieten toch ook geen zwervers af.. dus waarom wel zwerfkatten.. je hebt daar ook opvangen voor etc..'

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 16:58

maar zwervers vermeerderen zich doorgaans niet. Zwerfkatten wel! en daarbij de opvangcentrums zitten vol. dus al die zwerfkatten nog eens opvangen lukt niet eens.

MarisdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 16:59

Yinnar schreef:
Ze hoeven toch niet herplaatst te worden? Zorg ervoor dat er geen nestjes meer komen en zet ze terug waar ze vandaan komen. Dat ze stress hebben als je ze vangt en castreert geloof ik. Maar als je ze een dag later weer terug zet zijn ze het snel vergeten hoor.

Maar als je ze terugplaatst jagen ze toch nog steeds op beschermde soorten zoals weidevogels? Dat is toch waarom ze worden afgeschoten?

BobbieLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 17:00

wendyenbram schreef:
maar zwervers vermeerderen zich doorgaans niet. Zwerfkatten wel! en daarbij de opvangcentrums zitten vol. dus al die zwerfkatten nog eens opvangen lukt niet eens.

Zijn genoeg mensen die bij voeren,
en ze eten ook die muisjes op in het land!
En zwevers vermeerden zich niet? het is crisis dus echt wel hoor

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 17:02

ik heb het over vruchtbaar vermeerderen. niet over nieuwe zwervers maar over babytjes die geboren worden.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 17:03

Ik vraag me altijd af hoe die mensen eruit zien. Gewoon een "vader" in een nette gezinsauto of een vrouw, of een auto die heel oud is met een onverzorgd persoon....
Ik kan het me niet voorstellen hoe je tot zo'n laffe daad komt, om je beestje uit de auto te zetten.
(bij en stoplicht is al helemaal suf, rij hem dan zelf dood :? |o 8)7 )[/quote]
offtopic...maar daar heb ik ook heel veel over nagedacht (topic staat op beestenboel met het verhaal) ik vermoed dat pap's gezegd heeft dat ie wel een collega had die een kitten wilde...

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 17:08

Ik teken ook niet :)

Heb een tijd bij de dierenambulance gewerkt en een hoop ellende gezien met zwerfkatten. Tuurlijk, het zou geweldig zijn als al die dieren een huisje krijgen, geholpen worden en een chip krijgen, maar hoe realistisch is dat?

Zelfs als ze wel overgaan tot al die dieren helpen, dan zal het nog nodig zijn om zwerfkatten te schieten.