Petitie tegen het afschieten van (zwerf)katten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 12:26

corinepgek schreef:
Ik teken ook absoluut niet. Eerste reactie was wel oh wat zielig maar er zijn gewoon teveel katten. Alles vangen en castereren kost gewoonweg teveel geld. Prima dat ze er zijn en ik ben natuurlijk groot dierenliefhebber maar soms moet je gewoon harde keuzes maken.

Wij hadden thuis een kat van een jaar of 15, was ziek en na een scan bleek dat hij een grote operatie nodig had die en een hoop geld zou gaan kosten en ook niet 100% genezing. De betreffende dierenarts wilde het beestje niet in laten slapen. We zouden dan afstand van hem moeten doen en dan zou de dierenbescherming de operatie betalen en een nieuw baasje zoeken. We stonden echt perplex dat ze zoveel geld wilden uitgeven aan zo'n oud beestje terwijl de asiels al overvol zitten met gezonde katten. We hebben de kat weer opgehaald en bij onze eigen dierenkliniek in laten slapen(deze konden die betreffende scan niet maken vandaar dat dit bij een andere kliniek gebeurde).

Op tv zijn ook die programmas over RSPCA enzo. Dan zie je dat bijvoorbeeld een aangereden hond de poot wordt geamputeerd, heb mij door een katteneigenaresse laten vertellen dat dat voor een kat al 600 euro kostte. In een aantal gevallen is de operatie succesvol en heb je een lieve 3 potige hond die eerst weet ik veel hoe lang in het asiel moet zitten voor ze een nieuw baasje hebben. In een hoop gevallen blijft de hond toch pijn hebben en wordt hij uiteindelijk toch ingeslapen. Terwijl honden die dan te aggressief zijn om te herplaatsen wel gelijk ingeslapen worden. Dan denk ik van help dan de gezonde beestjes, er zijn al veel te veel dieren.

Misschien is het anders als je eigen hond of kat aangereden wordt en je betaald zelf de rekening, je hebt zelf immers een band met het dier. Toch denk ik er wel eens over na en als je logisch nadenkt zou je het beestje beter snel uit zijn lijden kunnen verlossen en een nieuwe kat uit het asiel halen die staat te springen om een baasje.

Wat heeft jouw hele verhaal te maken met het afschieten van katten? Een castratie kost helemaal niet zo veel en de katten kunnen dan gewoon verder leven, zonder problemen. Een kat die aangeschoten is maar nog leeft vlucht weg en zal een langzame, zeer pijnlijke dood sterven. En reken maar dat er veel katten niet meteen dood zijn, maar nog dagen, weken liggen/lopen te lijden met een kogel ergens in hun lijf.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 12:28

Een goede jager heeft geleerd in 1 keer dood te schieten. Ik zeg niet dat het nooit fout gaat, maar je laatste zin is gewoon onjuist.
Ga jij mee betalen dan?wie moet volgens jou opdraaien voor de kosten van al die katten? 80e voor een castratie, een sterelisatie is nog een stuk duurder. Nu zal het in bulk vast iets goedkoper zijn, maar het gaat nog steeds om een berg geld.
Laatst bijgewerkt door secricible op 04-10-13 12:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 12:28

corinepgek schreef:
Ik teken ook absoluut niet. Eerste reactie was wel oh wat zielig maar er zijn gewoon teveel katten. Alles vangen en castereren kost gewoonweg teveel geld.

Hebben ze jou gevraagd het te betalen dan????

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 12:29

Wie gaat het dan betalen yinnar? Ga er maar vanuit dat het via de belastingcentjes betaald mag worden. Mag ik naast mijn honden belasting ook nog betalen voor de ellende die katteneigenaren hebben aangericht.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 12:29

Agossie schreef:
Wat heeft jouw hele verhaal te maken met het afschieten van katten? Een castratie kost helemaal niet zo veel en de katten kunnen dan gewoon verder leven, zonder problemen. Een kat die aangeschoten is maar nog leeft vlucht weg en zal een langzame, zeer pijnlijke dood sterven. En reken maar dat er veel katten niet meteen dood zijn, maar nog dagen, weken liggen/lopen te lijden met een kogel ergens in hun lijf.

Denk dat je daar een heel verkeerd beeld bij hebt. Zoveel katten sterven er zeker geen pijnlijke dood(door een schot) zeker niet als ze goed jagers aanstellen om de populatie terug te dringen.
Castreren beperkt helemaal niets alleen dat er niet meer bij komen maar dagelijks komen er heel wat zwerfkatten bij het is niet je doet even een jaar castreren en het is klaar. Die katten jong en oud kunnen nog jaren door leven en dus als nog veel schade aanrichten in de natuur ondanks dat ze niet kunnen voortplanten.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 12:31

secricible schreef:
wie moet volgens jou opdraaien voor de kosten van al die katten?

Wie denk jij?? Daar is nog helemaal niets over gezegd. En ik geloof niet dat die jagers voor nop die katten afschieten. De munitie moet ook betaald worden. Denk je dat die jagers dat doen? Ik geloof het niet.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 12:31

Wat een rare opmerkingen zie ik weer voorbij komen... Echte "dierenvrienden"... Sjongejonge... Ik denk dat de kattenhaters niet tekenen, de kattenliefhebbers tekenen wel.

En nu ga ik me niet meer mengen in deze discussie. Ik word heel boos om een heleboel reacties.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 12:32

Yinnar schreef:
secricible schreef:
wie moet volgens jou opdraaien voor de kosten van al die katten?

Wie denk jij?? Daar is nog helemaal niets over gezegd. En ik geloof niet dat die jagers voor nop die katten afschieten. De munitie moet ook betaald worden. Denk je dat die jagers dat doen? Ik geloof het niet.

Nee als ze er mensen voor willen aanstellen is dat zeker niet voor niets maar goedkoper als al die katten laten helpen. Is al op zo veel plekken hoor dat jagers betaald worden om bepaald wild te schieten door de overlast.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 12:33

secricible schreef:
Wie gaat het dan betalen yinnar? Ga er maar vanuit dat het via de belastingcentjes betaald mag worden. Mag ik naast mijn honden belasting ook nog betalen voor de ellende die katteneigenaren hebben aangericht.

Ach als we zo gaan beginnen kunnen ze misschien ook wat minder van onze belastingcenten stoppen in nutteloze projecten (ik hoef niet te op te noemen welke) en het investeren in dierenwelzijn. Dat heeft prioriteit nul. Ik ben bereid belasting te betalen voor mijn katten als ik deze zinloze actie daarmee tegen kan houden!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 12:33

Nee, natuurlijk niet, maar die munitie is een stuk goedkoper dan al die sterilisatie.
Zoals gezegd, daar zal de gemeente voor op gaan draaien denk ik en daarmee de belastingbetaler. Wie anders?
Je zal ineens de hele bups moeten doen, 10 katten per week gaat je niet helpen, daarvoor planten ze tesnel voort. De dierenbescherming heeft daar echt niet genoeg geld voor.

Maar je beantwoord niet mijn vraag. Hoe vind jij dat ze dat moeten gaan betalen dan? Er staan geen geldboompjes in hun tuin, geld moet ergens vandaan komen.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 12:35

Tigra_ schreef:
Nee als ze er mensen voor willen aanstellen is dat zeker niet voor niets maar goedkoper als al die katten laten helpen. Is al op zo veel plekken hoor dat jagers betaald worden om bepaald wild te schieten door de overlast.

Daar ben ik ook op tegen. De dierenbescherming heeft voldoende centen in kas (geloof me ik kan het weten) dus die zullen (ga ik vanuit) hun steentje zeker bijdragen.

Voor de rest neem jij nu aan dat o.a. jij ervoor moet betalen. Daar is nog niets over gezegd. Als dat al een beweegreden is om die katten neer te knallen is dat m.i. niet de juiste instelling. Maar ja wie ben ik.
Laatst bijgewerkt door Yinnar op 04-10-13 12:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 12:36

Agossie schreef:
Wat een rare opmerkingen zie ik weer voorbij komen... Echte "dierenvrienden"... Sjongejonge... Ik denk dat de kattenhaters niet tekenen, de kattenliefhebbers tekenen wel.

En nu ga ik me niet meer mengen in deze discussie. Ik word heel boos om een heleboel reacties.

Echte dierenvrienden houden ook van vogels, jonge konijntjes, haasjes. Ik woon op Terschelling en als je ziet wat hier aan (ook beschermde!) diersoorten afgeslacht wordt door verwilderde katten dan teken je nooit zo'n petitie. Bovendien vind ik de voorlichting van de dierenbescherming eenzijdig. Ik heb regelmatig een afgeschoten verwilderde kat gezien en die hebben meer overeenkomsten met een tijger dan met zo'n lief huiskatje wat ze op de reclame laten zien!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 12:38

Yinnar schreef:
Tigra_ schreef:

Daar ben ik ook op tegen. De dierenbescherming heeft voldoende centen in kas (geloof me ik kan het weten) dus die zullen (ga ik vanuit) hun steentje zeker bijdragen.

Volgens mij is vorig jaar nog in het nieuws geweest dat de dierenbescherming in zwaar weer verkeert. Daarnaast wordt de dierenbescherming deels gefinanciert door.. Jawel, gemeentebelastingen.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 12:40

secricible schreef:
Volgens mij is vorig jaar nog in het nieuws geweest dat de dierenbescherming in zwaar weer verkeert. Daarnaast wordt de dierenbescherming deels gefinanciert door.. Jawel, gemeentebelastingen.

Ik ga mezelf niet blijven herhalen. Ik heb gewerkt voor de dierenbescherming en praat geen poep. En die financiering door de gemeente is ook een wassen neus.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 12:47

tjah ook ik teken niet moet je je kat maar binnen houden of zorgen dat ze de tuin niet uit kunnen...
bedoel katte eigenaren betalen ook geen katten belasting.
terwijl katten overal plassen en poepen en dus ook in andermans tuinen enzo..
dus nee van mij mogen ze best afgeschoten worden als ze verwildert zijn.(en ben ook voor inslapen van verwilderde katten in asielen)

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 12:49

Agossie schreef:

Nou dan is het heel makkelijk voor mij om op jou in te gaan als je toch niks meer zegt.

Ik ben geen kattenhaatster, absoluut niet! Wel heb ik er een hekel aan als elke kat in de buurt de zandbak van mijn kinderen volschijt. Daar heb ik met alle honden in de buurt (minstens net zoveel honden als katten hier) geen last van, omdat deze bij de baas gehouden wordt in tuin/huis of op terrein.

En toch kies ik voor afschieten, niet voor die enkel kat die wel een baasje heeft wel voor alle wilde katten, die nu ook de winter weer in gaan.
Net zoals ik net al zei, ik woon direct naast de natuur. en alles jongt hier maar aan.

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 13:00

Agossie schreef:
corinepgek schreef:
''

Naar mijn mening geeft de dierenbescherming al teveel geld uit terwijl asiels en dergelijke al overvol zitten. In dit land hoor je alleen maar dingen over bezuiningingen maar al die katten vangen en castereren daar is iedereen voor omdat het "zielig" is. Niet dat als de dierenbescherming dit niet zou doen het begrotingstekort opeens opgelost is maar ik vind het wel wat krom.

Een goeie jager dood met idd met 1 schot, en het zal vaak zat fout gaan maar dan kan je je druk blijven maken. Zoals die kat die aangereden wordt en na een week pas gevonden. Dat vogeltje die een huistijger mee naar huis neemt terwijl het nog leeft en hij er mee aan het spelen is. Die vent die van de snelweg af rijd en pas een paar dagen later dood wordt gevonden op ze kop hangend in zijn gordel, doordat de melder niet het verschil tussen links en rechts op de snelweg weet....

Yinnar schreef:
corinepgek schreef:
Ik teken ook absoluut niet. Eerste reactie was wel oh wat zielig maar er zijn gewoon teveel katten. Alles vangen en castereren kost gewoonweg teveel geld.

Niet direct nee maar daar zal het wel weer op neer komen.

En die jager doet het vast niet voor niets, maar is wel velen malen goedkoper dan die hele actie.

Agossie schreef:

Ik type deze reactie terwijl mijn 2 katten luid spinnend op mijn schoot en naast mij op de bank liggen. Maar dan nog ga ik niet tekenen.

En ook al zouden wij er helemaal niet aan mee hoeven betalen, het is gewoon nutteloos geld uitgeven. De katten kunnen niet herplaatst worden(gelukkig niet anders zouden de lieve katjes die in het asiel komen omdat hun baasje overleden is nooit meer een huis kunnen vinden) en ze richten juist schade aan waar ze nu zijn dus ze daar weer loslaten schiet mi niet op.

Wat ik opzich wel een goed idee zou vinden is als ze actief gaan afschieten dat even bekend gemaakt wordt zodat je die dagen extra goed op je eigen katten kan letten.

Edit: iedereen die trouwens de petitie wel tekent, maak ook gelijk even een paar honderd euro over op giro 113.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 13:21

corinepgek schreef:
Naar mijn mening geeft de dierenbescherming al teveel geld uit terwijl asiels en dergelijke al overvol zitten. In dit land hoor je alleen maar dingen over bezuiningingen maar al die katten vangen en castereren daar is iedereen voor omdat het "zielig" is. Niet dat als de dierenbescherming dit niet zou doen het begrotingstekort opeens opgelost is maar ik vind het wel wat krom.

Het is gewoon keuzes maken. Er wordt bezuinigd op de verkeerde dingen. En de dierenbescherming geeft geld uit maar ook niet alleen aan de goede dingen, geloof me.

corinepgek schreef:
Die vent die van de snelweg af rijd en pas een paar dagen later dood wordt gevonden op ze kop hangend in zijn gordel, doordat de melder niet het verschil tussen links en rechts op de snelweg weet....

Ik zie hier even het verband niet met het afschieten van zwerfkatten.

Yinnar schreef:
corinepgek schreef:

Niet direct nee maar daar zal het wel weer op neer komen.

Dat weet je dus niet. Daar is nog helemaal niets bekend.

corinepgek schreef:
En ook al zouden wij er helemaal niet aan mee hoeven betalen, het is gewoon nutteloos geld uitgeven. De katten kunnen niet herplaatst worden.

Moet dat dan?

corinepgek schreef:
Edit: iedereen die trouwens de petitie wel tekent, maak ook gelijk even een paar honderd euro over op giro 113.

Van welke instantie is giro 113?

Ik ben blij dat ik heb getekend en ik zie dat de teller op blijft lopen dus dat gaat de goede kant op.

Martine123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 13:23

Ik vind het afschieten een enorme verschrikkelijke manier van symptoombestreiding. zoek een oplossing.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 13:27

Martine123 schreef:
Ik vind het afschieten een enorme verschrikkelijke manier van symptoombestreiding. zoek een oplossing.

Iedereen zijn katten binnenhouden.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 13:30

Brainless schreef:
Martine123 schreef:

Ging dit topic niet over het afschieten van verwilderde katten in natuurgegebied? Die worden over het algemeen gedumpt. Open anders een topic over de zin van het niet of wel binnenshuis houden van katten.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 13:31

binnenhouden, geen oeps nestjes meer. kortom verantwoordelijkheid nemen voor je kat/poes. Als dat gebeurd, dan komen er ook op den duur veel minder zwerfkatten. Maar voor NU is afschieten het beste. Alleen jammer dat dat dan elk jaar niet, omdat iedereen maar door blijft fokken, of de kans creeert dat de katten zichzelf doorfokken.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 13:32

Yinnar, hoe denk jij dat overheidsinstanties gefinancierd worden?

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 13:35

Yinnar schreef:
Martine123 schreef:

Ging dit topic niet over het afschieten van verwilderde katten in natuurgegebied? Die worden over het algemeen gedumpt. Open anders een topic over de zin van het niet of wel binnenshuis houden van katten.[/quote]

Tja tis maar vanuit welke hoek JIJ het wilt bekijken. een deel zal misschien zijn gedumpt. Echter er worden ook hele woonwijken gebouwd tegen natuurgebieden aan. En jij denkt dat jouw loslopende kat netjes achter een hekje blijft als hij ziet staan op een bordje "natuurgebied?" en wat dacht je dan van de buren? die een kater buiten doen? deze zorgt weer voor zwangere dames, en deze weer voor kittens. tja en als dat dan bij een buitenpoes gebeurd, dan wil dat wel eens dat ze de kittens buiten werpt. en deze kittens groeien dan in het wild op. Maar toch geproduceerd door de "huis" kat.

Soms moet je ven iets verder kijken dan je eigen straat lang is...

corinep

Re: Petitie tegen het afschieten van (zwerf)katten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 13:38

@Yinnar

Quoten lukt even niet fatsoenlijk maar wat die vent in die auto ermee te maken heeft... is een heel mild voorbeeld van veel ergere dingen die gebeuren dan dat een jager per ongeluk een kat niet in 1 keer dood. Dat je je daar nog veel drukker over kan maken dan die 1e zwerfkat...

Girorekening is van de dierenbescherming.