Moorddossiers: omstandigheden, motieven en straffen.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ThreeFingers

Re: Moorddossiers: omstandigheden, motieven en straffen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 17:50

Hey Super Moordzaken dat je je eigen hier gemeld hebt.
Welkom.

Venix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 18:03

Wauw, tof dat je je gemeld hebt hier! :j

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 18:21

Arrabel schreef:
Ik heb wel een vraag, hoe komen jullie aan al die informatie?

Uitspraken van de rechtbank zijn online te vinden.
http://uitspraken.rechtspraak.nl/
Is ook heel interessant om door te lezen vind ik.

Moordzaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 19:21

Arrabel schreef:
Ik heb wel een vraag, hoe komen jullie aan al die informatie?

Rechtspraak.nl is inderdaad mijn belangrijkste bron. Daarnaast maak ik gebruik van kranten, rechtbankverslaggers, en lees ik de verhalen van nabestaanden aandachtig.
Gesprekken (En toen zei hij; ....) probeer ik te voorkomen, de meeste moorden gebeuren zonder getuigen, dus valt er niet meer écht te achterhalen wat en of iemand iets zei.

Zelf ben ik maar één keer bij een rechtzaak aanwezig geweest, dit was in oktober 2007, ruim een jaar voordat ik met moordzaken ben begonnen. ;)

*edit*

Wat betreft namen is het vooral goed de media in de gaten houden. Kranten, Opsporing verzocht, misdaadjournalisten, Lotgenotenvereniging 'Aandacht doet spreken', en soms nemen nabestaanden contact met mij op.
Laatst bijgewerkt door Moordzaken op 30-07-14 19:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 19:25

Oh welkom!

Je bent om zo maar te zeggen gewoon een speurneus ^^

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 19:27

Waarom ben je aan "Moordzaken" begonnen?

En heb je er gerechtelijk geen problemen mee gehad, dat je dat soort informatie op het Internet ging zetten?

Moordzaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 19:55

takkie_muis schreef:
Oh welkom!

Je bent om zo maar te zeggen gewoon een speurneus ^^

Op het stukje 'nabestaanden' na, heb ik eigenlijk nul meer informatie dan jij! Mogelijk zou je als je zelf zou gaan zoeken zelfs méér informatie tegenkomen, omdat ik nu eenmaal niet weken de tijd heb om alle informatie die online staat na te zoeken. Als ik de nodige feiten heb is de zaak voor mij in de wacht tot de rechtzaak daar is, en na de rechtspraak (en indien van toepassing het hoger beroep), is een zaak voor mij klaar.
Dit met uitzonderingen natuurlijk, want als je wel contact hebt met een nabestaande blijft het vaak langer 'hangen'.

Dan geef ik ook gelijk toe dat ik helemaal geen fan ben van hoger beroep (dit is heel egoistisch; ik moet dan in de code van Moordzaken gaan zitten wroeten, en dat vind ik gewoon niet leuk om te doen), maar gelukkig heb ik een mede-schrijver die hoger beroep juist weer héél interessant vindt!

ThreeFingers schreef:
Waarom ben je aan "Moordzaken" begonnen?

En heb je er gerechtelijk geen problemen mee gehad, dat je dat soort informatie op het Internet ging zetten?

Door de 'Haagse Dakmoord', Pascal was een jeugdvriend van mij. Ik ben begonnen met een simpele site met wat "random" moordzaken erop. Zaken die ik me kon herinneren, dat waren dus de grote zaken als bijvoorbeeld de Puttense Moordzaak. Na een tijdje raakte ik het overzicht tijd en ben ik overnieuw begonnen en begonnen met terug gaan werken in de tijd. Februari 2009, januari 2009, december 2008, etc, terwijl tegelijkertijd beter bijhoudende welke moord er -bij wijze van- vandaag gebeurde.

Ik heb inderdaad wel eens wat dreigende advocaten gehad, één keer zo serieus dat ik de site -tijdelijk- dicht heb gezet (wat ook in dit topic staat, ergens op de eerste paar pagina's). Na uit te hebben gezocht wat mijn rechten zijn (als zijnde informatieverstrekker), heb ik de site weer toegankelijk gezet voor het publiek en heb ik ook niets meer vernomen. Vaak komt het echter niet zo ver, hoor. Als een nabestaande mij mailt met een specifiek verzoek of vraag, zijn dingen vaak héél snel geregeld.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 20:02

In theorie kunnen ze je ook niks, want je zoals je zelf al schrijft haal je de informatie van het World Wide Web :D

Dank je wel voor je reactie!

PS
Tja de Puttense moordzaak..ik woon in Putten.

geerte

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 20:10

Leuk dat je hier ook bent, ik heb niet echt vragen. maar wilde je gewoon even welkom heten.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 20:54

@Moordzaken
Is er eigenlijk een zaak die op jou de meeste indruk gemaakt heeft?

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-14 21:51

Wat leuk dat je je hier meldt Moordzaken :)

Ik heb ook wel een vraag:
Zijn er dingen die je door de jaren heen tegen bent gekomen die jou verrasten?
Sommige strafmaten bijvoorbeeld, of -zoals ik op de eerste pagina van dit topic aanhaalde- dat het niet per se zo is dat de meeste moorden met mes of pistool gepleegd worden?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 22:53

Wat leuk dat je je hier meld! Hoeveel tijd ben jij er zelf aan kwijt en wat is de meest bekeken moord/vermissing op je site?

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 11:58

Ik heb nog een vraag.. maar eigenlijk aan iedereen.
Als ik zo alle dossiers zaken lees dan kom ik het meerdere keren tegen dat een vader of moeder besluit zijn of haar eigen gezin te vermoorden omdat die gene geen toekomst meer ziet voor hun.
De dame of heer besluit dus dat het beter is dat iedereen dood is.
Dan neemt de dame of heer actie, vermoord haar zijn man/vrouw, de kinderen en zelfs in 1 geval de hond.
Maar plegen daarna dan toch geen zelfmoord....
Maar kiezen er voor om toch door te blijven leven of doen het maar halfwas...
Waarom zou dat zijn?

Voorbeeld: http://www.moordzaken.com/Elisa_van_Oudenaren

Moordzaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 14:53

ThreeFingers schreef:
@Moordzaken
Is er eigenlijk een zaak die op jou de meeste indruk gemaakt heeft?

In mijn persoonlijke leven, die van Pascal en van Roxanna. Het is 'anders' als je iemand kent, als je weet hoe iemand zijn/haar persoonlijkheid is, zijn/haar stem, zijn/haar lach.
Je hebt dan naast de informatie die je vindt over een persoon ook nog persoonlijke herinneringen. Van Pascal heb ik er honderden, van Roxanna vooral één; Hoe ze vrolijk uit de tram kwam toen ze bij mij thuis langs kwam (ik kende haar toen nog niet real life, alleen van internet, maar we hadden wel mutual friends).

Als mens zijnde grijpen alle zaken me aan waar heel jonge kinderen bij betrokken zijn. Ik denk dat we dat allemaal hebben, kinderen horen niet dood te gaan, en helemaal niet op zo'n manier.

Martine_R schreef:
Wat leuk dat je je hier meldt Moordzaken :)

Ik heb ook wel een vraag:
Zijn er dingen die je door de jaren heen tegen bent gekomen die jou verrasten?
Sommige strafmaten bijvoorbeeld, of -zoals ik op de eerste pagina van dit topic aanhaalde- dat het niet per se zo is dat de meeste moorden met mes of pistool gepleegd worden?

Ik verbaas me regelmatig! Ik ben blij dat ik geen jurist ben, het lijkt me vreselijk moeilijk om een strafmaat te bepalen. ;) Ik verras me vooral als iemand een hoge straf krijgt, met daarbij ook nog TBS. Dan zeggen ze dus eigenlijk; Je bent geesteziek en hebt behandeling nodig, maar eerst ga je nog jaren de gevangenis in zodat die behandeling dan pas kan beginnen.

Wat betreft moord en doodslag, de verhouding (zaken op mijn website) ligt zo:

Vuurwapen: 32,9%
Steekwapen: 28,6%
Geweld: 10,3%
Verstikking: 8,4%
Slagwapen: 4,6%
Voertuig: 3,7%
Brand(stichting): 1%
Gif: 0,8%
Onbekend: 9,6%

Vuurwapens worden grotendeels gebruikt in het criminele circuit.
Opvallend is dat er statistisch gezien niet meer mensen overlijden door geweld (slaan, schoppen). Gelukkig kan het menselijk lichaam best wat (klappen en schoppen) hebben voordat we overlijden.

Arrabel schreef:
Ik heb nog een vraag.. maar eigenlijk aan iedereen.
Als ik zo alle dossiers zaken lees dan kom ik het meerdere keren tegen dat een vader of moeder besluit zijn of haar eigen gezin te vermoorden omdat die gene geen toekomst meer ziet voor hun.
De dame of heer besluit dus dat het beter is dat iedereen dood is.
Dan neemt de dame of heer actie, vermoord haar zijn man/vrouw, de kinderen en zelfs in 1 geval de hond.
Maar plegen daarna dan toch geen zelfmoord....
Maar kiezen er voor om toch door te blijven leven of doen het maar halfwas...
Waarom zou dat zijn?

Voorbeeld: http://www.moordzaken.com/Elisa_van_Oudenaren

Het is moeilijk hier antwoord op te geven, ik kan niet in het hoofd van zo iemand kijken. Speculeren kunnen we wel;

Het is een prachtig "excuus" als je je familie ombrengt. Ik denk dat het grote verschil zit of uit de dader zijn/haar acties na de moord(en) blijkt of hij écht dacht dat het gezin beter af zou zijn als zij allemaal (dus inclusief dader(s)) naar 'een beter plek' gaan, of dat de dader in kwestie eigenlijk gewoon van zijn gezin afwil, om welke reden dan ook. In het geval van Renate en Elisa waren er schulden die vader Huib niet wilde opbiechten, bijvoorbeeld. Hij heeft dan ook een flinke straft gehad (15 jaar en TBS). Hetzelfde geldt voor vader Richard (20 jaar en TBS), die zijn vrouw Claudia en twee dochters kwijt moest omdat zijn Poolse vriendin op bezoek kwam. Zie: http://www.moordzaken.com/Charlotte_Harteveld

In het geval van Cyril en Daphne Farquharson on the other hand, heeft moeder wel echt d'r best gedaan om zichzelf van het leven te beroven. De straf hier viel dan ook veel lager uit; 8 jaar. Acht jaar voor moord is echt weinig, maar de geestelijke toestand van moeder is hier zwaar meegewogen.

En dan zo eentje waarvan je denkt; HUHHH?
Een quote uit de uitspraak:

Spoiler:
De rechtbank heeft daarbij in het bijzonder in aanmerking genomen dat de verdachte naar het zich laat aanzien vanwege psychosociale en geldproblemen de beslissing heeft genomen om een einde aan haar leven te maken en haar kinderen daarbij mee de dood in te nemen. De verdachte heeft verklaard dat het motief voor de zelfdoding ook was gelegen in de omstandigheid dat de kinderen niet gelukkig zouden zijn en naar hun opa, verdachtes (overleden) vader, wilden. De rechtbank is er van overtuigd dat het steeds verdachtes bedoeling is geweest om samen met haar kinderen te sterven. Het feit dat zij dit drama heeft overleefd zal, naast het verlies van haar kinderen, de rest van haar leven een bijna niet voor te stellen zware psychische last zijn.
Toch is de rechtbank van oordeel dat deze omstandigheden niet kunnen bijdragen aan strafvermindering. In deze zaak is aan twee kinderen het leven benomen: jonge kinderen, die in dit leven nog alle mogelijkheden hadden, jonge kinderen die het vertrouwen mochten hebben dat zij bij uitstek in hun gezin, bij hun moeder, veilig waren en ook kinderen die niet hebben gevraagd om de problemen die in hun gezin speelden en al helemaal niet om de oplossing die hun moeder voor die problemen had bedacht. Daarbij wil de rechtbank niet lichtvaardig voorbijgaan aan de psychosociale problemen waaronder de echtscheiding en bijvoorbeeld ook de benarde situatie die geldnood met zich kan brengen, maar de rechtbank wil ook benadrukken dat een oplossing zoals die hier ten aanzien van de kinderen is gekozen, op geen enkele manier is te rechtvaardigen.

Hier gaat de rechtbank dus ook uit van een vreselijk drama waarbij moeder geen andere uitweg zag, maar zij kreeg tóch 16 jaar gevangenisstraf. Betreft Joey en Jayden Driedonks hier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 15:03

Jeetje ik keek het filmpje van je goede bekende , wat een zieke gekke buren :n

Nederland is krom met het rechtsysteem..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 15:05

Je bent iig snel, zie mijn schoonbroer die 3 weken geleden is doodgeschoten er ook al tussen staan....

Snap het helemaal hoor maar valt even rauw op mijn dak :o

Moordzaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 19:46

takkie_muis schreef:
Jeetje ik keek het filmpje van je goede bekende , wat een zieke gekke buren :n

Nederland is krom met het rechtsysteem..

Objectief gezien snap ik de uitspraak wel.

Dader minderjarig en hij kreeg jeugdTBS (Dat heet PIJ - Plaatsing in een Inrichting voor Jeugdigen).
De maximale straf voor *welk vergrijp dan ook* in Nederland onder het jeugdstrafrecht is 2 jaar. PIJ is standaard 3 jaar, maar kan worden verlengd tot 6 jaar (waarvan 1 jaar voorwaardelijk) of 8 jaar (idem, laatste jaar voorwaardelijk). Acht jaar kan alleen als er sprake is van een ziekelijke stoornis, wat bij de dader van Pascal niet het geval was, althans, niet officieel ;) De jongen die Pascal heeft doodgestoken heeft 1 jaar en TBS gehad. Dus eigenlijk heeft hij 6 jaar opgesloten gezeten. Dat is *wederom, objectief* best lang voor een 16-jarige.

Subjectief is het anders. Je voelt al snel een 'oog om oog, tand om tand'-gevoel.

Robijntjah schreef:
Je bent iig snel, zie mijn schoonbroer die 3 weken geleden is doodgeschoten er ook al tussen staan....

Snap het helemaal hoor maar valt even rauw op mijn dak :o

Gecondoleerd. *knuffel*

Het gaat niet altijd even snel, en niet *alle moorden* staan op de site. Als er geen naam is, houdt het een beetje op voor mij.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 19:51

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 22:09

Ik vroeg me af of er meer te vinden is over de moord op mijn buurman een paar jaar geleden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 09:08

Welkom Moordzaken!
Erg leuk dat je je hier meld!
al, is het onderwerp wat minder..

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 09:18

Voor mij zijn 2 dossiers die het meeste indruk hebben gemaakt:

http://www.moordzaken.com/Claudia_van_Veen
Dit is mijn basisschooljuf geweest. De schok was dus ook groot toen we het nieuws hoorde.

http://www.moordzaken.com/Refika_Tokic
De kinderen van dit slachtoffer en haar dader zijn uiteindelijk geadopteerd door mijn zus, mijn neefje zat in de klas bij 1 van de kinderen. We hebben hier dus heel dicht bij gezeten.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 11:54

Citaat:
http://www.moordzaken.com/Refika_Tokic
De kinderen van dit slachtoffer en haar dader zijn uiteindelijk geadopteerd door mijn zus, mijn neefje zat in de klas bij 1 van de kinderen. We hebben hier dus heel dicht bij gezeten.

De kinderen en de dader zijn geadopteerd door je zus?
Ik lees het ongetwijfeld verkeerd maar het lijkt nu net dat je zus ook de dader heeft geadopteerd...
Of ik ben weer is heel blond bezig hoor.....

Suus___

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 12:04

Kinderen zijn van slachtoffer en dader..

Heftig hoor, arme kindjes

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 12:27

Idd Suus, de kinderen, die het slachtoffer als moeder hadden en de dader als vader. Overigens is de dader een paar maanden terug vrij gekomen.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 17:36

Ik begrijp het... Sorry voor mijn verwarring.
Het zal erg ingrijpend voor de kinderen zijn, ik hoop dat ze het ooit kunnen verwerken.