Wie is voor verhoging van kinderbijslag teken petitie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Re: Wie is voor verhoging van kinderbijslag teken petitie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 13:20

En dan te bedenken dat ik niet eens kinderen wil :')

Fidele

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 13:21

Diablo waarom geeft de Duitse regering meer uit aan KB, weet je dat?? En zijn er nog andere opmerkelijke verschillen zoals bijv . kosten van onderwijs, kdv kortingen op lidmaatschappen van sportclubs oid????

Fidele

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 13:22

pharagirlke schreef:
En dan te bedenken dat ik niet eens kinderen wil :')

Ach dat zei ik ook altijd, en opeens had ik er drie, en ik vind het fantastisch..........alleen de kinderen van een ander :roll: ( eigenlijk hou ik niet van kinderen)

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 13:37

Fidele, de Duitse regering stimuleert het krijgen van kinderen, volgens mij inderdaad om de vergrijzing tegen te gaan.

Kinderdagverblijven kennen ze hier volgens mij helemaal niet. Je kunt wel hier je kind vanaf zijn tweede jaar dagelijks naar de kindergarten brengen (en de meesten doen dat ook) tegen een vergoeding, afhankelijk van je inkomen.
Onderwijs is gratis, maar dat is het in Nederland ook toch? De kinderen worden hier iedere dag met de bus naar school en huis gebracht.
Volgens mij is studeren wel stukken goedkoper dan in Nederland, ook een positief iets.

En ze doen hier gewoon veel voor kinderen. Een voorbeeldje: bij ons, in de schoolvakanties, rijdt er iedere week een bus naar het zwembad. Ieder kind dat wil, kan mee voor 1 euro. Daarin zit dan de rit in de bus en de entree van het zwembad. En zo worden er wel veel meer dingen georganiseerd, wat ik super vind.

Verder: de onroerendgoedbealsting is stukken lager, de wegenbelasting is drie keer zo weinig, de kinderbijslag is dus drie keer zo hoog en wij konden ook nog profiteren van de Eigenheimzulage, wat ons per jaar 3600 eur oplevert.
En de huizenprijzen......voor ons huis, een dubbel bewoonbare boerderij met 3 ha. grond, hebben we gekocht voor 120.000 euro....

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 13:38

@Alane: kinderen zijn weliswaar de toekomst, maar ik vind niet dat KB daarvoor als excuus moet gelden. Zoals ik in eerdere posts al zei: Liever zie ik het geld besteed worden aan goed onderwijs (dus ook voor kinderen en de jeugd), ouderenzorg (m.a.w. dat diezelfde "toekomst" goed betaald wordt, meer tijd voor ouderen / meer personeel), gezondheidszorg en/of chronisch zieken.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 13:42

Barmat schreef:
@Alane: kinderen zijn weliswaar de toekomst, maar ik vind niet dat KB daarvoor als excuus moet gelden. Zoals ik in eerdere posts al zei: Liever zie ik het geld besteed worden aan goed onderwijs (dus ook voor kinderen en de jeugd), ouderenzorg (m.a.w. dat diezelfde "toekomst" goed betaald wordt, meer tijd voor ouderen / meer personeel), gezondheidszorg en/of chronisch zieken.

en waar ga jij personeel halen als er geen kinderen meer komen?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 13:45

@Barmat: KB is bedoelt om de lasten van de ouders te verlichten, een soort gelijk trekken van lonen tussen de arbeiders die hetzelfde inkomen hebben en de 1 heeft wel kids de andere niet..... kids zijn de toekomst zijn geen excuus voor KB, maar als men gaat roepen paardenbijslag of hondenbijslag... is dat het verschil tussen jouw paard en mijn kind.

kinderen zijn de toekomst, maar brengen veel kosten met zich mee, inkomsten belasting blijft gelijk bij stijgende kosten... en dat hebben een aantal landen al vroeg herkent... heb gelezen dat Frankrijk een van de eerste landen was die ermee begonnen is....
een leuke vergelijking van de hoogtes van kindergeld in verschillende landen, onderaan de pagina.
KB per land

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 13:47

@Diablo, dat zie ik hier ook... oversteekhulpen op drukke kruispunten als de kids van en naar school gaan...
De verschillende verengingen organiseren ook een dag... kunnen ze meekijken bij die verenigingen en zien en meemaken wat daar allemaal gebeurd...

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 13:51

pharagirlke schreef:
Barmat schreef:

en waar ga jij personeel halen als er geen kinderen meer komen?

Je bent toch NIET zo naïef dat je denkt dat het krijgen van kinderen valt of staat bij het ontvangen van KB, of wel? ;)

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 13:56

Diablo schreef:
Volgens mij is studeren wel stukken goedkoper dan in Nederland, ook een positief iets.

Veranderd ook steeds meer...ik betaal per jaar maar 50 euro meer dan mijn vriend. Ik dtuseer in Utrecht, hij in Osnabrück...

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 13:57

Alane schreef:
@Barmat: KB is bedoelt om de lasten van de ouders te verlichten, een soort gelijk trekken van lonen tussen de arbeiders die hetzelfde inkomen hebben en de 1 heeft wel kids de andere niet..... kids zijn de toekomst zijn geen excuus voor KB, maar als men gaat roepen paardenbijslag of hondenbijslag... is dat het verschil tussen jouw paard en mijn kind.

kinderen zijn de toekomst, maar brengen veel kosten met zich mee, inkomsten belasting blijft gelijk bij stijgende kosten... en dat hebben een aantal landen al vroeg herkent... heb gelezen dat Frankrijk een van de eerste landen was die ermee begonnen is....
een leuke vergelijking van de hoogtes van kindergeld in verschillende landen, onderaan de pagina.
KB per land

Waar het mij om ging, is dat ouders over het algemeen het doodnormaal vinden dat er KB is... ik vind van niet. Het is een gunst die je gegeven wordt en niet zo "normaal" dat je als een ondankbaar persoon het maar per definitie opeisen kunt. Ik ken werkelijk mensen die lopen te brallen om hun KB, want oh oh oh, weet je wel wat een kind vandaag de dag KOST??? Ja natuurlijk, dat is veel geld, echt, ik ben de laatste die zegt dat het goedkoop is, en velen zullen het soms best moeilijk hebben om in alle behoeften te kunnen voorzien met de huidige maatstaven van sport, kleding en spelletjes die je moet hebben en waar je allemaal aan mee moet doen als kind zijnde ;)

Maar als diezelfde ouders tegen mij gaan zeuren op het moment dat ik mopper omdat mijn paard een dure DA rekening heeft gekost, dan zakt mijn broek me van de kont! Want zij vinden dat ik zelf bewust kies voor deze "dure hobby", terwijl ik dan denk: "Misschien zit ik wel niet te wachten op jouw eeuwige gemekker over jouw kids, waar je uiteindelijk OOK zelf voor gekozen hebt? en dan ontvang JIJ nog geld van de staat ook!"

Dat is mijn punt, ik zeg niet dat ik het normaal zou vinden als ik paardenbijslag zou ontvangen, of hondenbijslag, maar ik vind het feitelijk net zo niet-normaal als KB :) Je kiest ergens voor, keuzes maken = offers brengen.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 14:31

Adil, even van een site geplukt:

En zoals gezegd is studeren in Duitsland erg goedkoop. Zo betaal je aan veel universiteiten geen collegegeld (dit gaat in sommige steden (helaas) wel veranderen). Wel betaal je geld voor een Semesterticket. Dat betekent dat je geld betaalt voor je regionale OV-kaart en voor de sociale verzieningen van de universiteit. Maar de prijs voor een Semesterticket is erg laag, zo betaal je ongeveer 150 euro per semester! En verder is het wonen in Duitsland goedkoop, zijn de studiematerialen goedkoop en ga zo maar door!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 14:34

Is ook een verschil of je tegen mensen met kids dit soort dingen zegt, die zelf ook dieren hebben of hebben gehad...
Mijn collega verklaart me ook voor gek als ik hem vertel wat de hoefsmit kost... en roept dan ook dat het mijn eigen keuze is, luxe etc, en dan hebben we het niet/nooit over kinderen of KB.
En ik denk ook niet dat die mensen de relatie zien tussen 'kiezen' voor kinderen of een paard...
en eerlijk gezegd zie ik die relatie ook niet...

vwb Duitsland... kapitalen bijbetalen voor tandarts (kids moesten een beugel) is in Duitsland gratis.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 14:51

Barmat schreef:
Je kiest ergens voor, keuzes maken = offers brengen.

Alsof al die honderden gebroken nachten niet genoeg offers zijn _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O-

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 14:55

Alane schreef:
vwb Duitsland... kapitalen bijbetalen voor tandarts (kids moesten een beugel) is in Duitsland gratis.

Dat hangt er een beetje vanaf. De meeste Krankenkassen vergoeden de beugel, mits je een onder/overbeet hebt van minimaal 6 mm. Mijn dochter had dit net niet, maar de tandarts was zo aardig om 6 mm op papier te zetten.
Nu moeoten we eerst 20% zelf betalen (dit omdat de behandeling in de meeste gevallen gewoon niet volgehouden wordt) en die krijgen we weer terug als de hele behandeling teneinde is. Leuk spaarpotje dus ook nog.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 14:56

ik ga ook in duitsland wonen ;)

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 15:53

shera schreef:
ik ga ook in duitsland wonen ;)

Nou... Barmat heeft nog een leuk huisje te koop daar ;)

Fidele

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 16:35

Ik ga met je mee Shera!

Wat een verschillen in bedragen zeg, binnen Europa dat is idd vreemd!!!

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 16:48

odetteke schreef:
Barmat schreef:

Alsof al die honderden gebroken nachten niet genoeg offers zijn _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O-

Mijn hart bloedt voor je...... werkelijk....... :+

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 18:18

pharagirlke schreef:
Vjestagirl schreef:
En waar jij dan weer overheen leest is dat ik ook al 2 keer gezegt heb dat je prima kinderbijslag kan krijgen in situaties waar je zelf niets aan kunt doen. Zoals ziekte, zoals arbeidsongeschiktheid etc. Maar dat ik het belachelijk vind dat we betalen voor gezonde mensen met een prima baan, die er zelf voor kiezen om kinderen te krijgen en dan ook nog geld toe krijgen. Je kiest er toch zelf voor.

Ik kan ervoor kiezen om een auto te rijden, of om het niet te doen. Maar k moet de auto zelf betalen. Terwijl ik vind dat ik daar ook wel geld voor mag krijgen. Want hij moet onderhouden worden, nieuwe banden, APKtje, benzine moet erin. En het is goed voor de economie, want al dat geld gaat direct huppa weer terug, inc alle belasting die ik erover moet betalen.

wederom; zo lang het niet wettelijk is om kinderen te verkopen, kan je het niet vergelijken met iets dat je wel mag verkopen.
Sinds wanneer zijn kinderen luxe goederen?

kinderen zijn nodig voor de toekomst, om te zorgen voor jou en mij als wij later oud zijn. ;)
Als niemand "fokt" zal het snel gedaan zijn met onze goede zorg sector.

Kinderen zijn luxe goederen sinds je ze niet nodig hebt om te overleven, en je er voor kunt kiezen om ze wel of niet te krijgen.

En volgens mij lees jij NOGSTEEDS over de bovenste alinea heen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 18:19

odetteke schreef:
Barmat schreef:

Nope, dat was de keuze ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 00:10

Vjestagirl schreef:
Kinderen zijn luxe goederen sinds je ze niet nodig hebt om te overleven, en je er voor kunt kiezen om ze wel of niet te krijgen.

En volgens mij lees jij NOGSTEEDS over de bovenste alinea heen.

Je bent je er van bewust dat kinderen krijgen de enige manier is om het menselijk ras te laten voort bestaan hoop ik?
En dus ook de enige manier is, om te zorgen dat jij en ik als oudjes verzorgt zullen worden?
Of ontgaat die logica je even?
Wat doet je denken dat ik over die alinea's heen lees? Je kan ze nl wel vet maken maar nog steeds doen ze niets tot wat ik nu zeg hoor. Dat gaat puur over die loze vergelijking van kinderen en auto's.

Barmat; het ging me er om dat kinderen vergeleken worden met paarden en auto's, wezens/dingen die helemaal NIETS doen voor de maatschappij. Kinderen worden ouder, gaan studeren, worden dokter of schoonmaakster van mij part en dragen op die manier hun steentje bij aan de maatschappij. Zonder kinderen ligt de maatschappij over 60 jaar op zijn gat. ;) Jij bent r dan niet meer, ik misschien ook al niet meer, maar het is egoïstisch om je er dan maar niets van aan te trekken toch?

En stel nou dat jij het "geluk" hebt van 100 te worden... Sja, heel fijn, maar dan zal je toch echt voor jezelf moeten zorgen want er is geen verpleger meer bij gefokt.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 00:23

Auto's doen vanalles voor de maatschapij. Misschien niet uit zichzelf, but than again, dat doen kinderen ook niet.

En ik vind het prima als mensen besluiten om kinderen te krijgen. Maar dan wel op eigen kosten. Ik vind het onzinnig dat je een fokpremie krijgt van de staat. Als je het zelf niet kan betalen om kinderen te onderhouden dan moet je ook geen kinderen krijgen. Als je ze prima kan betalen maar arbeidsongeschikt wordt en na allerlei luxe dingen op te geven (paard, vakanties etc) nogsteeds niet kan betalen om je kinderen te onderhouden, dán verdien je kinderbijslag.

Daar staat wel tegenover dat alle opleidingen gratis moeten zijn (hoewel ik vind dat je niet moet vergeten dat je nu ook maar 10% van de kosten betaald) naar mijn mening en kinderdagverblijf nagenoeg gratis zou moeten zijn.

En ja, dat is heel erg banketstaaf. Maar ik krijg ook geen premie omdat ik kinderloos blijf, en mijn kinderen dus nooit vandaaltjes zullen worden, geen politie nodig hebben, geen scholing nodig hebben, geen ziekenhuis, geen openbaar vervoer, er geen wegen voor ze uitgebreid hoeven te worden, geen voorlichtings programma's over weet ik veel wat opgezet, helemaal niets. Ik vind dat ik best een kinderloosheids premie mag ontvangen, omdat ik de staat op heel veel andere punten niets kost.

En ja, ik heb iemand nodig om voor me te zorgen. Op het moment wordt er MEER dan genoeg gefokt in Nederland, en 60% gaat nogsteeds naar het VMBO en kan dus een opleiding doen om in de bejaardenzorg te komen. Daar komt bij dat ik stiekem mijn eigen plan van mensen uit Afrika ed. laten komen voor een periode van een paar jaar in ruil voor een goede opleiding nogsteeds erg goed vind.

Ps: ik ga er stiekem toch wel van uit dat ik de 80 haal hoor... 60 jaar is niet zo lang.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 00:33

Vjestagirl schreef:
Auto's doen vanalles voor de maatschapij. Misschien niet uit zichzelf, but than again, dat doen kinderen ook niet.

En ik vind het prima als mensen besluiten om kinderen te krijgen. Maar dan wel op eigen kosten. Ik vind het onzinnig dat je een fokpremie krijgt van de staat. Als je het zelf niet kan betalen om kinderen te onderhouden dan moet je ook geen kinderen krijgen. Als je ze prima kan betalen maar arbeidsongeschikt wordt en na allerlei luxe dingen op te geven (paard, vakanties etc) nogsteeds niet kan betalen om je kinderen te onderhouden, dán verdien je kinderbijslag.

Daar staat wel tegenover dat alle opleidingen gratis moeten zijn (hoewel ik vind dat je niet moet vergeten dat je nu ook maar 10% van de kosten betaald) naar mijn mening en kinderdagverblijf nagenoeg gratis zou moeten zijn.

En ja, dat is heel erg banketstaaf. Maar ik krijg ook geen premie omdat ik kinderloos blijf, en mijn kinderen dus nooit vandaaltjes zullen worden, geen politie nodig hebben, geen scholing nodig hebben, geen ziekenhuis, geen openbaar vervoer, er geen wegen voor ze uitgebreid hoeven te worden, geen voorlichtings programma's over weet ik veel wat opgezet, helemaal niets. Ik vind dat ik best een kinderloosheids premie mag ontvangen, omdat ik de staat op heel veel andere punten niets kost.

En ja, ik heb iemand nodig om voor me te zorgen. Op het moment wordt er MEER dan genoeg gefokt in Nederland, en 60% gaat nogsteeds naar het VMBO en kan dus een opleiding doen om in de bejaardenzorg te komen. Daar komt bij dat ik stiekem mijn eigen plan van mensen uit Afrika ed. laten komen voor een periode van een paar jaar in ruil voor een goede opleiding nogsteeds erg goed vind.

Ps: ik ga er stiekem toch wel van uit dat ik de 80 haal hoor... 60 jaar is niet zo lang.

Maar over 60 jaar ben je wel met pensioen ;) Ik denk niet dat jij tot 8 gaat werken en iemand moet de maatschappij draaiende houden toch?
Je snapt me niet en je wil me ook niet snappen :)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 00:49

Ik snap je best, k ben t alleen niet met je eens.

Je hebt geen 100 kinderen nodig om voor 100 bejaarden te zorgen. Over 60 jaar zijn dingen ook verder ge-automatiseerd en heb je voor dingen waar we nu nog mensen voor nodig hebben geen mensen meer voor nodig (eg: kassa's in de winkel, vakkenvullers weet ik het wat) dus kun je af met minder mensen.

Ik snap echt niet waarom mensen met kinderen geld moeten krijgen, terwijl mensen zonder kinderen de maatschapij geld besparen. Als je kinderen wilt dan moet je ze zelf kunnen betalen en onderhouden, zonder hulp van de staat (TENZIJ de situatie na het krijgen van de kinderen buiten jouw schuld om drastisch veranderd). Als je ze niet kunt betalen moet je ze ook niet krijgen/nemen/whatever. Zo moeilijk is dat toch niet? Kinderen zijn GEEN eerste levensbehoefte, je kunt leven zonder. De KB is in het leven geroepen om mensen te helpen na de oorlog, en om het land weer op te bouwen. Dat hebben we nu niet meer nodig. Het land is opgebouwd, en we hebben zat mensen om het draaiende te houden. Ook als er minder kinderen geboren worden. Dus de KB is nutteloos geworden, een leuk extratje als je ouder bent van 1 of meerdere kinderen, maar verder niets. Je hebt als ouder al belasting voordeel etc, daar hoeft niet nog geld bovenop.