wie snapt dit wél ?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Eva_Arno

Re: wie snapt dit wél ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 20:13

vind dit niet echt gezond eruit zien

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 20:18

Ik heb meerdere filmpjes bekeken en overal loopt het paard hetzelfde, overigens heb ik wel vaker een andere gang gezien en dat zag er toch wat ontspannender uit dan dat het paard nu kijkt. Ik heb er dan totaal geen verstand van, mijn penny gevoel van zieligheid komt hierbij wel naar boven..

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 23:36

Niisj schreef:
Maar volgens mij is dit een American Saddlebred. En die hebben zulke versnelde gangen zoals in het filmpje ...Zodat de ruiter comfi zit.
De saddlebred beheerst 5 gangen. Stap, draf, galop, de slowgait & de rack.
Of misschien is het de Tennesee Walking Horse of de Missouri Fox Trotter ...Ik weet het niet er zijn zoveel gangen paarden ...
Ik weet het niet zeker welke gang dit is dus ook niet welk ras dit zou kunne zijn ...
Op http://www.gangenpaarden.nl vind je veel info & ook veel van die filmpjes ...

Er staat gewoon naast dat het een Paso is. Knipoog

Ik kan het filmpje nu niet bekijken maar ik heb een vaag vermoeden welke het is. (mijn commentaar is dus gebasseerd op het filmpje waarvan ik denk dat dit het is, so correct me if i'm wrong)
Paso Fino's zijn gangenpaarden, dit is hun versie van tolten. Dit overingens in verschillende snelheden, en niet aangeleerd, een gangenpaard heeft van nature aanleg voor speciale gangen, je kunt een paard simpelweg geen extra gang aanleren. Wel varianten op een reeds bestaande gangen maar compleet nieuwe niet. Het is dus zware onzin dat het slecht voor de botten/gewrichten/en waar jullie het nog meer slecht voor zouden vinden- het is gewoon een natuurlijke gang voor dat paard. (vb. pas maar op dat je niet te veel draaft met je paard dat is slecht voor de botten.. Verward ja dat idee dus)
Ze rijden met deze paarden vaak over een 'fino strip' een plaat die de rytmische geluiden van het hoefgetrappel in bepaalde gangen extra goed weergeeft. Sorry als mijn post ietwat harder overkomt maar ik heb er nogal een hekel aan dat er gewoon altijd mensen zijn die foutieve uitspraken doen over zaken waar ze niks van af weten, en deze uitspraken dan ook doen zonder zich vb. eerst geinformeerd te hebben om te kijken of ze het mischien toch bij het foute eind hebben..

Susanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 17:42

Hoor dat paard ook hijgen Scheve mond

x_manon_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 19:24

poeniwoeni schreef:
kvind het er niet echt gezond uitzien.. paard kijkt ook niet zo heel vrolijk..

Inderdaad vond ik ook al, oren stijf naar achter.

paix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 19:28

MarcoBorsato schreef:
kehdra schreef:
zoals ik begrijp vanuit die link, zijn deze paarden erop gefokt.
Dan vraag ik me weer af.. hoe lopen ze als ze gewoon in de wei lopen dan?

haha ik zie die paarden al lopen in het land...

Net zoiets als Bonfire die op het weiland zijn galopwissels oefent Nagelbijten / Gniffelen

Huilen van het lachen

ziet er inderdaad niet erg vriendelijk uit!

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 17:15

O, wat onnatuurlijk voor een paard! Je hoort 'm echt snuiven. Dit gaat een beetje tegen de natuurlijke gangen van een paard in. Nagelbijten / Gniffelen

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 17:50

versnelde en verkorte stap zie ik

hier zie je het in soort slowmotion;
http://nl.youtube.com/watch?v=PXsF-mo2Q ... re=related

volgens mij vraagt het veel inspanning van een paard, maar of het slecht voor de gewrichten etc is weet ik nog niet hoor.
bevorderend niet denk ik, maar echt slecht?

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 19:28

smeetjoew schreef:
O, wat onnatuurlijk voor een paard! Je hoort 'm echt snuiven. Dit gaat een beetje tegen de natuurlijke gangen van een paard in. Nagelbijten / Gniffelen

Het is een van de natuurlijke gangen van dit paard. Alleen 'brio' * gemaakt, waardoor ze hun passen verkorten.

* brio betekend temperamentvol en dit temperament is perfect te controleren. (hoort perfect te controleren zijn, anders heet het geen brio)

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 21:45

Lara_Silver schreef:
Sorry als mijn post ietwat harder overkomt maar ik heb er nogal een hekel aan dat er gewoon altijd mensen zijn die foutieve uitspraken doen over zaken waar ze niks van af weten, en deze uitspraken dan ook doen zonder zich vb. eerst geinformeerd te hebben om te kijken of ze het mischien toch bij het foute eind hebben..

Helemaal mee eens!
Goed mensen een keertje topiclezen? Er wordt al heel wat gezegt over de paso en iedereen reageert 'Ah wat zielig!' Lees dat topic gewoon door...

OT: Deze gang is normaal bij dit dier. Ja ze worden erop getraint maar laten wij onze paarden ook niet de benen goed onder de kont zetten ect? Ja? Juist. Zielig? Nee. De dieren worden verder vast wel goed verzorgd.

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 22:43

als jullie eens wat meer filmpjes kijken moeten jullie ook luisteren naar de ademhaling van die paardjes Ja ze hebben allemaal t zelfde, alsof ze tegen een muur aanlopen maar worden opgejaagd, heel creapy
edit: of t een natuurlijke gang is of niet, ik vind dit echt niet kunnen.

Tomaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 13:02

A_lette schreef:
[
OT: Deze gang is normaal bij dit dier. Ja ze worden erop getraint maar laten wij onze paarden ook niet de benen goed onder de kont zetten ect? Ja? Juist. Zielig? Nee. De dieren worden verder vast wel goed verzorgd.

Precies, maar het ziet er wel heel anders uit dan wij bij onze paarden gewend zijn. Heb ze destijds IRL gezien op Equitana, die gespannen staarten zijn wel even wennen, maar verder zagen de paarden er niet slecht of compleet in de stress uit.

Brittol

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 13:53

Lara_Silver schreef:
Niisj schreef:
Maar volgens mij is dit een American Saddlebred. En die hebben zulke versnelde gangen zoals in het filmpje ...Zodat de ruiter comfi zit.
De saddlebred beheerst 5 gangen. Stap, draf, galop, de slowgait & de rack.
Of misschien is het de Tennesee Walking Horse of de Missouri Fox Trotter ...Ik weet het niet er zijn zoveel gangen paarden ...
Ik weet het niet zeker welke gang dit is dus ook niet welk ras dit zou kunne zijn ...
Op http://www.gangenpaarden.nl vind je veel info & ook veel van die filmpjes ...

Er staat gewoon naast dat het een Paso is. Knipoog

Ik kan het filmpje nu niet bekijken maar ik heb een vaag vermoeden welke het is. (mijn commentaar is dus gebasseerd op het filmpje waarvan ik denk dat dit het is, so correct me if i'm wrong)
Paso Fino's zijn gangenpaarden, dit is hun versie van tolten. Dit overingens in verschillende snelheden, en niet aangeleerd, een gangenpaard heeft van nature aanleg voor speciale gangen, je kunt een paard simpelweg geen extra gang aanleren. Wel varianten op een reeds bestaande gangen maar compleet nieuwe niet. Het is dus zware onzin dat het slecht voor de botten/gewrichten/en waar jullie het nog meer slecht voor zouden vinden- het is gewoon een natuurlijke gang voor dat paard. (vb. pas maar op dat je niet te veel draaft met je paard dat is slecht voor de botten.. Verward ja dat idee dus)
Ze rijden met deze paarden vaak over een 'fino strip' een plaat die de rytmische geluiden van het hoefgetrappel in bepaalde gangen extra goed weergeeft. Sorry als mijn post ietwat harder overkomt maar ik heb er nogal een hekel aan dat er gewoon altijd mensen zijn die foutieve uitspraken doen over zaken waar ze niks van af weten, en deze uitspraken dan ook doen zonder zich vb. eerst geinformeerd te hebben om te kijken of ze het mischien toch bij het foute eind hebben..

Goed verwoord..

Zoals ik al eerder zei, heb vroeger heel veel op Paso Fino's gereden en het is echt niet zo dat het aangeleerd is. Ze doen het uizichzelf omdat het gewoon een natuurlijke gang is.

esperance

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 14:52

Hoe kan dit dan een natuurlijke gang zijn Verward.. Als deze paard los zou lopen, zou hij dat echt niet zomaar ff gaan doen..

Zie je het al voor je? Kom laten we onze pas geboren veulen eens los laten.. Oh wooow, zie daar, wat een mooie gangen heeft hij zeg.. Clown

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-08 14:54

Ik geloof inderdaad ook niet dat een paard dit uit zichzelf gaat doen terwijl hij in de wei staat..

Wat ik wel geloof is dat deze paarden erop 'gebouwd' zijn, meer als andere paarden.

Maar in het filmpje zie ik zo'n opgekropt paard.....

Slecht voor de botten zal misschien meevallen, maar hoe de spieren hierover denken, ben ik nog niet over uit....

Cupcake_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 14:57

Net een speelgoedpaard! Nagelbijten / Gniffelen

Brittol

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 15:15

esperance schreef:
Hoe kan dit dan een natuurlijke gang zijn Verward.. Als deze paard los zou lopen, zou hij dat echt niet zomaar ff gaan doen..

Zie je het al voor je? Kom laten we onze pas geboren veulen eens los laten.. Oh wooow, zie daar, wat een mooie gangen heeft hij zeg.. Clown

ROFL
Zo bedoelde ik het niet echt, maar ben erg slecht in uitleggen..

Heb trouwens even wat informatie opgezocht op internet.. Weet niet of iemand er wat verder mee komt, maar hier staat wel wat uitleg:
http://www.gangenpaarden.nl/fino.html

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 18:50

esperance schreef:

Als je mijn post had gelezen had je deze vraag geeneens hoeven te stellen en was een smiley als Verward echt niet nodig geweest. Knipoog
Dit is een natuurlijke gang van het paard, maar wordt het show element toegevoegd door het paard 'brio' te maken. Als je wil weten wat 'brio' is zoek je dat maar op in mijn berichten. Dat verklaard de korte passen en het nerveuse gedrag van het paard. Een paard/ veulen zal deze gangen zéker wél laten zien in vrijheid, maar zonder het showelement, wat wil zeggen dat ze de gangen afmaken en de benen in een langer ritme optillen en neerzetten. De takt en beenzetting blijft echter gewoon hetzelfde maar het gaat allemaal gewoon langzamer. Ik hoop dat je het nu mischien wel begrijpt? Lachen

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 17:40

Susanne_ schreef:
Hoor dat paard ook hijgen Scheve mond

Een paard dat net een wedstrijdje of training SGW erop zitten heeft... dat hijgt ook!!!
De naam van het ras, Paso Fino, zou normaal al veelzeggend moeten zijn, ook voor mensen die spaanse taal niet onder da knie hebben. Als ik een Ijslander de tolt zie doen, dan lijkt mij dat ook vreemd, maar geen haar op mijn hoofd dat eraan denkt om te gaan zeggen dat het niet goed zou zijn voor het paard. Die paarden zijn er niet enkel op getraind, ze zijn er ook op gefokt. Net zoals een Brabants trekpaard of een Ardenner erop gefokt zijn om zware lasten te trekken.
Het ware misschien leuk (en vooral verstandig) om eerst een minimum aan informatie te verzamelen vòòr men ergens commentaar op geeft (die meestal geen steek houdt of totaal ongegrond is).

Coot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 19:41

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 19:53

xDramaQueen schreef:
als jullie eens wat meer filmpjes kijken moeten jullie ook luisteren naar de ademhaling van die paardjes Ja ze hebben allemaal t zelfde, alsof ze tegen een muur aanlopen maar worden opgejaagd, heel creapy
edit: of t een natuurlijke gang is of niet, ik vind dit echt niet kunnen.

Deze comment vind ik nogal kortzichtig (en ik denk velen met mij die de moeite gedaan hebben om te weten wat Paso Fino is)
Maar jouw "edit" slaat echt wel alles... Natuurlijk of niet, ik vind dit niet kunnen. Wel, dan heb ik een leuke job voor jou. Je gaat elke weide langs om de paso fino's te vertellen dat ze mogen lopen zoals ze willen, maar dat je die ene natuurlijke gang maar niks vindt en dat ze die dus ook beter niet meer gaan doen...

(ik hoop dat mijn laatste opmerking minimum even idioot klinkt als de edit Clown Haha! )

nodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 20:00

Salinero zal toch ook niet uit zichzelf gaan piaferen in het weiland? Dus dan is het ook niet slecht als een paard iets niet uit zichzelf doet?

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 20:03

nodi schreef:
Salinero zal toch ook niet uit zichzelf gaan piaferen in het weiland? Dus dan is het ook niet slecht als een paard iets niet uit zichzelf doet?

Weet je wat het probleem is bij velen? Alles wat er niet uitziet als wat men gewoon is te zien, dat is bij voorbaat al slecht of dierenmishandeling...

nodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 20:05

Voltigeur schreef:
nodi schreef:

Weet je wat het probleem is bij velen? Alles wat er niet uitziet als wat men gewoon is te zien, dat is bij voorbaat al slecht of dierenmishandeling...

ja idd..

_Lotte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 14:27

Het ziet er wel raar uit.. maar ik denk niet dat dit echt slecht is voor een paard.