horsemanship op het hoogste niveau

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Paintlinger

Re: horsemanship op het hoogste niveau

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 16:41

Ik begrijp niet dat sommige mensen hier nog negatief commentaar op hebben!

Dit is een voorbeeld voor iedereen!! echt geweldig!

ps: Ik probeer dit ook met mijn eigen paard (ben nog lang niet zover als dit filmpje Knipoog )....maar de mijne zwiept ook behoorlijk met haar staart, het is pure concentratie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 16:45

heb er gewoon brok van in mn keel Bloos

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 16:51

Cool OK dan! super, echt mooi om te zien Lachen bedankt voor 't plaatsen Lachen
Ik snap trouwens niet hoe iemand hier iets negatiefs over zeggen of schrijven kan;
Als het paard zich ongemakkelijk zou voelen heeft hij alle kans om te vluchten
inplaats daarvan laten ze een hele reining proef zonder zadel , hoofdstel, bit of enig vorm van druk zien; daaraan kun je juist zien dat het vertrouwen en samenwerking super is

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 17:19

Het is zeker knap werk en ik krijg ook de indruk dat de relatie paard/mens beter is dan je meestal ziet op hoog niveau. Dat je er hier en daar kanttekeningen bij kunt zetten, tja. Dat staan op de rug is niet helemaal fijn en zo zijn er nog wel wat details waar wat van te zeggen is, maar over het geheel genomen zie je een goed getraind paard in net contact met de ruiter. En inderdaad, er zijn weinig mensen die het zo na kunnen doen.

Maarre, kom ik even terug op een discussiepunt van een tijdje geleden: waarom zou je nou persé een westernzadel nodig hebben voor reining?? (wedstrijdregelementen natuurlijk terzijde) Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 17:24

Je zit beter, ik denk dat een sliding stop op een dressuurzadel niet erg fijn is Nagelbijten / Gniffelen Een echte slide van een aantal meters kun je niet uitzitten daarop.

Daarnaast is de westernsport afgeleid uit oefeningen die de cowboys vroeger moesten doen. Zij reden niet met engelse zadels Lachen Dus vandaar dat de westernzadels gebruikt worden.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 17:30

Miss_Montana schreef:
Je zit beter, ik denk dat een sliding stop op een dressuurzadel niet erg fijn is Nagelbijten / Gniffelen Een echte slide van een aantal meters kun je niet uitzitten daarop.

Daarnaast is de westernsport afgeleid uit oefeningen die de cowboys vroeger moesten doen. Zij reden niet met engelse zadels Lachen Dus vandaar dat de westernzadels gebruikt worden.

Gaan we weer: "ik denk" telt niet. Deze Stacey rijdt een hele proef, inclusief spins en stops zonder zadel, waar heb je dan dat (western) zadel voor nodig?
Als iemand een paard heeft met een goede sliding stop, wil ik dat best eens uitproberen met een (goed) dressuurzadel. Mijn paard doet niet aan sliding stops en dat hoeft ze ook niet van mij, dus ik kan het zo niet uittesten.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 17:31

Volgens mij hoort deze discussie niet in dit topic thuis Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 17:37

Waarom wil je deze discussie uberhaupt starten? Waarom rijden we met zadel en hoofdstel? Waarom rijd je engels met een engels zadel? Waarom heeft een engels hoofdstel een neus- en sperriem? Waarom zie je dat niet bij de westernsport? Waarom zijn de stijgbeugelriemen zo dun bij een engels zadel? Waarom is bijna alles zwart in de dressuursport? Waarom wil iedereen met setjes rijden?
Tja, allemaal dingen die eigenlijk gewoon zo zijn Vork Westernruiters gebruiken westernzadels, Engelse ruiters gebruiken engelse zadels...

Ik weet dat de zitting anders is, je zit dieper waardoor je deze bewegingen kan uitzitten. Zonder zadel kan het ook, maar met een engels zadel schuif je zo over de voorkant vanwege de andere bouw ervan.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 17:44

Geweldig!
Ik krijg meteen zin om zelf zonder hoofdstel en zadel aan de slag te gaan.
(Hoewel ik haar maar niet na moet gaan doen, i.v.m. mijn eigen veiligheid.)
Ik heb 1 keer in de manegeles zonder zadel en hoofdstel mogen rijden, met alleen een touwtje rond de hals.
Een geweldige ervaring. In het begin had ik zoiets van: ojee als er nu iets gebeurt...
Maar daar zit het 'm juist in, het is ontspanning ten top en er gebeurt dus niks! Paard vond het ook erg leuk.

Kitten84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 17:44

Prachtig zeg! Ik doe het haar zeker niet na. Volgzaam paard heeft ze ook.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 17:52

phoe respect! het staart gebruik valt mij inderdaad ook op..En dat einde zekerrrr gedurft zeg...Zo erop staan met dat publiek

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 17:54

Ziet er goed uit.. Lachen

SanneK

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 18:08

Wauw!
echt super Haha!

heididvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 18:24

Helemaal geweldig! Ik ben zelf nog niet zo into westernsport, maar wel into NH. Dit is toch waar iedere ruiter (die niet alleen om z'n eigen aanzien geeft) van droomt?! ik ben met mijn arabiertje voor mijn doen redelijk ver en ik kan hem vanalles laten doen, sinds kort ben ik ook begonnen om samen met hem western de (be)leren. Helemaal super om dit te zien.

En ookal rijdt ze met sporen, aan het paard is niet te zien dat hij er last van heeft en hij heeft z'n oortjes vrijwel de hele tijd op concentratie en geluk staan.

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 20:31

randie schreef:
phoe respect! het staart gebruik valt mij inderdaad ook op..En dat einde zekerrrr gedurft zeg...Zo erop staan met dat publiek

Als jullie zo goed opletten, dan is jullie vast al opgevallen dat het paard nog steeds met zijn staart zwaait als de ruiter er al lang af is . Tong uitsteken Cool Dus aan die sporen zal het dan niet liggen Knipoog

chrispy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 20:39

whoo echt super gaaf !!!!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 21:25

[WN] -> [LN]

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 21:39

ik snap niet dat mensen hier negatief op reageren,
kijk eens heel goed en kijk dat paard eens kauwen en likken,
dit paard voelt zich wel duidelijk op zijn gemak.

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 23:19

Super super super mooi ! wat een prachtige band tussen paard en ruiter.. samen smelten tot 1. Echt helemaal super!
Gewoon top!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 09:28

Práchtig Ja

sologirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 09:40

Zahlina schreef:
Cassidy schreef:
Ik vind dit toch echt heel mooi tribuut aan haar net overleden vader in de vorm van een schitterende freestyle proef. Ontzettend gaaf om die twee zo te zien, gewoon perfect op elkaar ingespeeld.

En wie loopt te zeiken over de sporen heeft het geloof ik nog niet helemaal begrepen (en ik kan dat zeiken in dit geval echt niet grappig vinden).

Zo denk ik er dus ook over...
Van dwang in deze setting is echt geen spraken en een gespannen paard zou hier ook heel anders reageren weet ik uit ervaring en ik was heel erg blij dat ik er een stang en trens in had hangen als rem.

Het filmpje doet het niet meer maar ik ga zo zelf even zoeken!

Deze opmering viel mij op.. Volgnes mij is de stang en trens niet voor een extra rem maar voor verfijning van de aanleuning etc... Een mens heeft een stem en een zit en eventueel een zachte hulp van de hand gecombineert met je been.. Knipoog

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 10:05

- Als je zonder zadel en hoofdstel rijdt, dan vind ik dat je ook de sporen (hoe hard of zacht ze ook mogen zijn) niet nodig mag hebben...

- 2 maal 6 spins... Bij mijn weten is het officiële aantal beperkt tot 3 links en 3 rechts om het voor het paard niet té onaangenaam te maken...

- haar tenen wijzen de hele tijd naar buiten, met als gevolg dat haar hielen dus de hele tijd richting paard gericht zijn. Met als gevolg dat ze voortdurend (bewust en/of onbewust) het paard met de sporen "prikt"...

- de staart is inderdaad nogal zwieperig... Getuigt van weinig rust, want dat is toch de commentaar die "klassieke dressuurruiters" altijd te slikken krijgen, hé?

- persoonlijk vind ik haar houding niet zo mooi (ze zit nogal in mekaar gezakt en veel met haar bovenlichaam naar voor)

- gaat ze op 't einde nog eens compleet zonder evenwicht bovenop dat dier z'n rug staan trappelen met haar harde boots met stevige hakken... not done if you ask me.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 10:30

Voltigeur schreef:
- 2 maal 6 spins... Bij mijn weten is het officiële aantal beperkt tot 3 links en 3 rechts om het voor het paard niet té onaangenaam te maken...

In een freestyle proef hoeft dat niet. Je moet alle manoevres uit een reiningproef laten zien, de volgorde en aantallen van die manoevres die je daarbij laat zien is niet voorgeschreven. Daarom heet het ook freestyle. En volgens mij heeft ze met deze proef de kampioenschapstitel behaalt? Zo verkeerd zal het dan niet geweest zijn....

Qua rijstijl van ruiter en stijl van het paard: dat wordt niet beoordeeld in de western. Je kunt er op gaan zitten als een vraagteken, als het paard de gevraagde manoeveres uitvoert en goed uitvoerd is het goed.

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 11:08

Cassidy schreef:
Voltigeur schreef:

In een freestyle proef hoeft dat niet. Je moet alle manoevres uit een reiningproef laten zien, de volgorde en aantallen van die manoevres die je daarbij laat zien is niet voorgeschreven. Daarom heet het ook freestyle. En volgens mij heeft ze met deze proef de kampioenschapstitel behaalt? Zo verkeerd zal het dan niet geweest zijn....

Qua rijstijl van ruiter en stijl van het paard: dat wordt niet beoordeeld in de western. Je kunt er op gaan zitten als een vraagteken, als het paard de gevraagde manoeveres uitvoert en goed uitvoerd is het goed.

Dus freestyle is gewoon een vrijgeleide om met je knol te doen wat je wil, als 't nu leuk of minder leuk voor hem is...
Draai zelf maar eens een toertje of 6 links en direct erna 6 naar rechts...
Loop maar eens rondjes terwijl er voortdurend iets in je zij tikt (hoeft echt niet hard te zijn)
Laat eens iets van 10% je eigen gewicht op je rug of schouders staan trappelen met harde zolen...
Etc.

Eens zien hoe leuk jij 't zal vinden.
Vergeet niet dat die knol dit enkel doet met 1 ding in het vooruitzicht: een beloning.
Zo kan je een kind ook vanalles laten doen wat het totaal niet leuk vindt, zolang het kind maar weet dat er een snoepje of een uitstapje naar een pretpark op volgt.
Ik wil niet de hele bedoening afbreken, maar zo super als het hier wordt voorgesteld vind ik het echt niet hoor.

En wat de commentaren betreft over dat westernrijden, het is gewoon een afgeleide van de spaanse rijstijl.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 16:05

Kan t filmpje helaas niet bekijken.. Doet het niet?!?!

Ben wel benieuwd.