verdient een paard dit ? NEEEEEE

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

am_vanes

Re: verdient een paard dit ? NEEEEEE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 12:17

Apple schreef:
Beetje apart filmpje.

Veel van die foto's komen uit andere soortgelijke filmpjes vandaan.

Daarnaast vind ik het nogal vertekenend zoals heel veel hoofdfoto's zijn genomen, alleen het hoofd van het paard en soms wat ruiter. Geen enkele context over wat er voor of wat er na gebeurde. Je weet niet of het paard flink schrok, bokte, in verzet kwam, weigerde voor een hindernis. Allemaal situaties waardoor je zo'n foto kunt maken.

mee eens.... ieder paard kan eens in verzet komen en dan een foto maken geeft een vertekend beeld.

Wel heel zielig die paarden die bloeden uit hun mondje.... en tja...de rollkur... dat blijft een discussiepunt vrees ik..

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 12:19

Dit filmpje heb ik gemaakt.
Het geeft weer wat voor verschrikkelijke dingen er gewoon kunnen voorkomen in de paardenwereld.

Dit filmpje heb ik gemaakt naar aanleiding van dingen die ik zélf in de paardensport gezien heb. Foto's zijn niet van mij overigens maar ze zijn wel aardig bekend.
Het zijn misschien momentopnames maar een foto is zowiezo altijd een momentopname. Maar de meeste foto's zijn uit een reeks van andere foto's van dezelfde combinatie. Ik snap dat je wel eens onvoordelige foto's erbij hebt zitten als je foto's maakt, dat heb ik zelf ook wel eens, paard drukt de ogen raar dicht, je zit er zelf even raar op. Maar als je normaal rijdt krijg je nóóit dit soort extreme beelden te zien.

Maar dit soort dingen gebeuren wél en dat vind ik heel erg triest. En óók op gewone ponyconcoursen e.d. (Laat ik maar niet vertellen van dat meisje wat van haar pony afviel omdat ze zelf zo zat te rukken en plukken dat de pony kwaad werd. Pony vertikte het nog om wat te doen en gooide haar eraf door abrupt te stoppen voor de sprong. Kind stapt op schreeuwt vol met woede, heft de zweep en begint als een bezetene jankend op het hoofd van de pony in te slaan. En de volwassenen naast de bak? Die staan er gewoon schaapachtig bij te kijken)

Al zijn er maar een paar mensen die dit zien die zo omgaan met hun paard en waarvan de ogen geopend worden....

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 12:24

Apple schreef:
Kynshiri, ik zie hier weinig 'nieuwe' foto's tussen. Allemaal foto's die al jarenlang op internet circuleren.

Ik kan je enkel gelijk geven.
En ik ga niemand be- of vèroordelen, maar sommige mensen maken er een tijdverdrijf van om dergelijke foto's te zoeken om deze dan op het internet te kunnen plaatsen. En daardoor krijg je inderdaad een compleet vertekend beeld en niet meer de realiteit. Op zich is dat dan niet echt een probleem als je objectief naar zo'n "filmpje" kijkt, maar sommigen zijn vrij beïnvloedbaar en gaan alles en iedereen dan over dezelfde kam scheren. Wat volgens mij òòk niet de bedoeling kan/mag zijn.

Marloessjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 12:28

Apple schreef:
Daarnaast vind ik het nogal vertekenend zoals heel veel hoofdfoto's zijn genomen, alleen het hoofd van het paard en soms wat ruiter. Geen enkele context over wat er voor of wat er na gebeurde. Je weet niet of het paard flink schrok, bokte, in verzet kwam, weigerde voor een hindernis. Allemaal situaties waardoor je zo'n foto kunt maken.

Dus als een paard weigenerd voor een hindernis mag je zo tegen ze gaan doen? Dan mag je ze vind in hun mond gaan sjorren ? Vind ik een beetje een aparte manier van rijden dan...
Misschien vat ik het ook wel verkeerd op hoor..

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 12:32

Het liedje is van Simple Plan: Untitled.

Maar het filmpje geeft gewoon puur weer hoe ik er over denk.
Hoe een ander over dit soort dingen denkt, moet ieder voor zich weten natuurlijk Lachen

@voltigeur: Ik vind dit wel realiteit. Dit zijn gewoon gebeurtenissen in hun ergste vorm, die gebeuren gewoon daadwerkelijk. Ik vind best dat je daarbij stil kan staan. Ik draai al aardig lang mee in het paardenwereldje, ik heb de meest verschrikkelijke dingen gezien.

Het filmpje geeft natuurlijk niet het beeld weer van de sport in zijn algemeen, maar iedereen die objectief kijkt en een beetje nadenkt weet dit ook wel.

Als je alleen een filmpje maakt met foto's van de dressuursport dan betekent het toch ook niet dat paarden alleen maar dressuren.

Maar wel grappig dat mijn filmpje hier zo besproken wordt, hoop alleen dat jullie mijn mening ook respecteren zoals ik die van jullie doe Knipoog

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 12:36

Bojangles schreef:
(Laat ik maar niet vertellen van dat meisje...

Dan moet je dat ook vooral niet doen Clown Haha!

Ben zo eens snel op jouw profiel gaan kijken... Die foto van jou (in een nogal rare houding) op een stijgerend paard... Ziet er naar mijn mening ook niet zo super uit. Die teugels zijn naar mijn mening òòk vrij strak. En die foto zou je eigenlijk al niet onder de noemer "vrijheidsdressuur" mogen plaatsen, gezien het hoofdstel mèt bit...

PS: aan iedereen die dit leest -->> neem mijn laatste opmerking niet àl te serieus, want dan krijg je net als bij dat filmpje een vertekend beeld...

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 12:40

Bojangles schreef:
@voltigeur: Ik vind dit wel realiteit. Dit zijn gewoon gebeurtenissen in hun ergste vorm, die gebeuren gewoon daadwerkelijk. Ik vind best dat je daarbij stil kan staan.

Het is misschien wel realiteit, maar je creëert géén realistisch beeld...

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 12:45

Marloessjee schreef:
Dus als een paard weigenerd voor een hindernis mag je zo tegen ze gaan doen? Dan mag je ze vind in hun mond gaan sjorren ? Vind ik een beetje een aparte manier van rijden dan...

Marloessjee, jij gaat er nu van uit dat dit een bewuste reactie is van de ruiter. Dat de ruiter in zn mond gaat sjorren.
Stel, je zit op je paard, je hebt je teugels gewoon op maat. Je paard schrikt ergens van, gooit bliksemsnel zn hoofd omhoog en nog een tandje hoger om dan in een spurt er vandoor te gaan.
Als er dan een foto wordt genomen op het moment dat je paard zn hoofd zo omhoog gooit dan heb je exact zo'n foto te pakken. Terwijl je als ruiter niet actief in zn mond hebt gesjord, nee, jij had netjes je teugels op maat.
Hetzelfde als een paard plots weigert voor een hindernis en wegduikt. Als ruiter heb je dan niet eens de tijd om te bedenken wat er gebeurd (maar wel zo'n foto).

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 12:47

Jammer dat je meteen op mijn foto's gaat afgeven als ik gewoon heel eerlijk mijn mening geef op dit topic.
Teugels zijn niet strak, paard heeft de mond niet open. En wil je dat ik achterover ga zitten als een paard steigert? Als een paard hoog steigert en daarbij de benen ver naar voren uitslaat is het wel zaak dat je een beetje je evenwicht behoudt, je wilt je paard immers niet in de weg zitten. Beetje rare reactie hoor als je het mij vraagt.

En voor de duidelijkheid, mijn paard steigert niet op teugeldruk. Maar gewoon op een dubbel commando, hand & stemcommando.
Denk je nou echt dat ik zo'n filmpje ga maken over geweld bij paarden, en dan vervolgens zelf mijn paarden onder dwang allerlei dingen ga aanleren?
Ik leer mijn paarden ALLES los aan, zonder halster. Ik vráág, ik dwing niet. Ik nodig je hierbij uit om eens te komen kijken, het paardje op de foto wordt zelfs zonder hoofdstel gereden.
Foto in profiel is iets ouder, en hoort bij een filmpje waarin ze netjes met knotjes een hoofdstel in had waarin ik een reeks VD oefeningen liet zien.

Zou mooi zijn als iedere ruiter die een paard met hoofdstel in heeft en amper de teugels aan heeft, dat je die moet gaan betitelen met 'je houdt de teugels te strak'.
Kom op kan het even een beetje meer serieus? Lachen

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 12:50

Voltigeur schreef:
Bojangles schreef:
@voltigeur: Ik vind dit wel realiteit. Dit zijn gewoon gebeurtenissen in hun ergste vorm, die gebeuren gewoon daadwerkelijk. Ik vind best dat je daarbij stil kan staan.

Het is misschien wel realiteit, maar je creëert géén realistisch beeld...

Wél van die gruwelijke dingen die echt gebeuren in de sport.
En dát was mijn bedoeling. Ik vind gewoon niet dat dat soort dingen horen te gebeuren. En dat gebeurt jammergenoeg wel.
Heb niks tegen een dressuurruiter die netjes rijdt, al is die ongeklasseerd of juist internationaal geklasseerd Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 12:59

Dit filmpje heb ik al een tijdje op mijn hyves staan.
Helaas zie ik wel een hoop herkenbare zaken uit het dagelijks leven (het opsluiten van paarden, te diep rijden, verkeerd bitgebruik, paardenogen waar het licht uit verdwenen is, boze gefrustreerde koppen van mensen die rijden Haha! en noem maar op....).
Dat sommige mensen dat niet willen zien, het zij zo, ik zie er genoeg. Ik sta bekend om mijn sterke uitgesproken mening over diverse paardenzaken op mijn stalling en heb op mijn hyves ook nog een artikel over het paardenhouden in NL neergezet, waar sommigen zich aangesproken over zullen voelen (gevoelige snaren worden geraakt), het zij zo. Het zal mij niet tegen houden. Lachen

Marloessjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 13:06

Apple schreef:
Marloessjee schreef:

Marloessjee, jij gaat er nu van uit dat dit een bewuste reactie is van de ruiter. Dat de ruiter in zn mond gaat sjorren.
Stel, je zit op je paard, je hebt je teugels gewoon op maat. Je paard schrikt ergens van, gooit bliksemsnel zn hoofd omhoog en nog een tandje hoger om dan in een spurt er vandoor te gaan.
Als er dan een foto wordt genomen op het moment dat je paard zn hoofd zo omhoog gooit dan heb je exact zo'n foto te pakken. Terwijl je als ruiter niet actief in zn mond hebt gesjord, nee, jij had netjes je teugels op maat.
Hetzelfde als een paard plots weigert voor een hindernis en wegduikt. Als ruiter heb je dan niet eens de tijd om te bedenken wat er gebeurd (maar wel zo'n foto).

Precies,
Ik wist dus niet of je het zo bedoelde of anders.
Maar dan heb ik niets gezegt

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 13:08

Marloessjee, dan bedoelen we hetzelfde Haha!.

Marloessjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 13:18

Inderdaad Lachen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 13:19

@ Bojangles, het mag dan wel jou mening zijn, maar is het nodig dat je een filmpje componeert waarvan de beelden in allerlei variaties al -tig keer op het internet te vinden zijn? het voegt in mijn ogen niets toe.

Wat betreft wolfskiezen die kunnen afbreken: in mijn omgeving wordt er beslist niet aan de paardenmonden gesjort, maar gaan de wolfskiezen er standaard uit voordat het paard de eerste keer een bit in zijn mond krijgt.

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 13:43

hmf...een paar van die foto's vind ik heel moeilijk om te beoordelen. Als ik alle controle kwijt ben (door schrikken, bokken, ervandoorgaan, vallen...) zul je bij mij net zoals bij bijna iedereen anders wel eens zo een foto kunnen maken van een opengesperde mond als je op het juiste moment er bij staat.

Als mijn paard ervandoor gaat bij een 90 weg en niet echt meer luistert naar normale hulpen, is het erg jammer voor zijn mond. Zijn volledige hoedanigheid, mijn lichaam en die van de rest van de weggebruikers is me toch wat belangrijker. Helaas is het bij de meeste van die foto's niet het geval, vrees ik, en is het standaard, vaak nog met de strekste bitten en hulpteugels in een situatie waar de ruiter fout zit en er best op een normale mannier had opgelost kunnen worden. Geld en winst doet soms gekke dingen met mensen. Jammer dat de paarden daar de dupe van zijn.

Andere vind ik ronduit schadalig. Die hadden van mij echt wel wat gehoord en sommige zelfs gevoeld. Boos! Laat de fotograaf gelijk de dader ook maar aanpakken ipv een zo zielig mogelijk foto te nemen.

Overigens kan ik me nog een paard herinneren dat enorm bloedde uit zijn mond(op stal), door een wisselende tand en een doordat ie een stuk van zijn tong had afgebeten. Dus het hoeft niet altijd de ruiter zijn schuld te zijn.

Kijk naar de situatie, alhoewel er in sommige onstandigheden geen verzachtende omstandigheden bestaan.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 14:31

Cassidy schreef:
@ Bojangles, het mag dan wel jou mening zijn, maar is het nodig dat je een filmpje componeert waarvan de beelden in allerlei variaties al -tig keer op het internet te vinden zijn? het voegt in mijn ogen niets toe.

Wat betreft wolfskiezen die kunnen afbreken: in mijn omgeving wordt er beslist niet aan de paardenmonden gesjort, maar gaan de wolfskiezen er standaard uit voordat het paard de eerste keer een bit in zijn mond krijgt.

Hoeft toch ook niks toe te voegen?
Heb hem gemaakt omdat ik daar behoefte aan had (en mag daarnaast graag filmpjes voornamelijk van eigen paarden in elkaar zetten, en daarnaast dus ook deze gemaakt Lachen
Op het kruisje klikken is niet zo heel moeilijk denk ik.

Maar goed, ik heb laten weten dat ik degene was die het filmpje heeft gemaakt, mijn beweegredenen hiertoe uitgelegd en onderbouwd.
Andere meningen respecteer ik, of jullie de mijne respecteren maakt me helemaal niks uit, verder heb ik ook niks meer toe te voegen aan dit topic Lachen

Veel discussieer-plezier verder hier Lachen (en dit is níet sarcastisch bedoeld als sommige dit zo opvatten)

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 18:14

Leuk joh paardrijden.......

Maarja, hier zie je wel extreme gevallen. Er zijn natuurlijk zat mensen die wél normaal met hun beest om kunnen gaan.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 18:28

Bojangles, jij bent op youtube dus rakkertje? Waar het fimplje door geplaatst is?
Door Rakkertje worden ook een stel filmpjes geplaatst betreft een paard Alejandro (ofzo). Wat is het verhaal achter dit paard??

Verder kunnen we dergelijke filmpjes blijven maken, denk niet dat het veel uithaalt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 21:27

Negerzoen schreef:
Leuk joh paardrijden.......

Maarja, hier zie je wel extreme gevallen. Er zijn natuurlijk zat mensen die wél normaal met hun beest om kunnen gaan.

Mee eens! Ja

Cavaliere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 21:45

gekvanfleur schreef:
afschuwelijk zeg.
blijft walgelijk om te zien.
zulk soort mensne zouden geen paarden moeten houden.

hoe het dit nummer trouwens?

how could this happen to me

verschrikkelijk filmpje Verdrietig

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 21:50

Zoals mijn broertje zei: Die mensen moeten een dikke paardverbod krijgen!
Sorry hoor, maar dit doe je een maatje toch niet aan.. Zelfs een vijand niet. En van die Fries met dat rare ijzeren ding om zijn nek schrok ik me echt dood. Verdrietig Ik kan zo iemand wel wurgen.

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 22:55

Bojangles schreef:
Jammer dat je meteen op mijn foto's gaat afgeven als ik gewoon heel eerlijk mijn mening geef op dit topic.
Teugels zijn niet strak, paard heeft de mond niet open. En wil je dat ik achterover ga zitten als een paard steigert? Als een paard hoog steigert en daarbij de benen ver naar voren uitslaat is het wel zaak dat je een beetje je evenwicht behoudt, je wilt je paard immers niet in de weg zitten. Beetje rare reactie hoor als je het mij vraagt.

En voor de duidelijkheid, mijn paard steigert niet op teugeldruk. Maar gewoon op een dubbel commando, hand & stemcommando.
Denk je nou echt dat ik zo'n filmpje ga maken over geweld bij paarden, en dan vervolgens zelf mijn paarden onder dwang allerlei dingen ga aanleren?
Ik leer mijn paarden ALLES los aan, zonder halster. Ik vráág, ik dwing niet. Ik nodig je hierbij uit om eens te komen kijken, het paardje op de foto wordt zelfs zonder hoofdstel gereden.
Foto in profiel is iets ouder, en hoort bij een filmpje waarin ze netjes met knotjes een hoofdstel in had waarin ik een reeks VD oefeningen liet zien.

Zou mooi zijn als iedere ruiter die een paard met hoofdstel in heeft en amper de teugels aan heeft, dat je die moet gaan betitelen met 'je houdt de teugels te strak'.
Kom op kan het even een beetje meer serieus? Lachen

Had je gezien en gelezen wat ik onderaan mijn bericht in de PS geschreven had?
Jouw paard heeft inderdaad de mond niet open, maar je kan er niet omheen dat de teugels strak zijn (of dat nu de bedoeling was of niet, het is gewoon zo). Ik vraag niet dat je achterover gaat zitten, dat had ik ook niet gevraagd dacht ik? Je kan ook op een normale manier je bovenlichaam rechtop (loodrecht ten opzichte van de grond) houden, dan val je er ook niet af. Jouw paard steigert niet hoog (althans niet op die foto), maar of ie nou hoog of laag, benen uitslaand of niet steigert, evenwicht moet je sowieso hebben. Ik vind 't sowieso niet echt super om te gaan steigeren zonder zadel wanneer je niet zeker bent van jouw evenwicht (en zo komt 't echt wel over op die foto). Ik vraag mij echt af wat raar is aan die reactie.

Niet op teugeldruk, maar wel op hand- en stemcommando? Als ik die foto bekijk heb jij jouw lippen krampachtig op mekaar, en heb je jouw handen beiden aan de teugels (zo lijkt 't toch). Hoe kan je dan een hand- en stemcommando geven?
Heb ik ergens gezegd (of ook maar geïnsinueerd) dat jij jouw paard iets onder dwang aanleert?
En nogmaals, een paard zonder zadel maar mèt hoofdstel (en zeker met bit) hoort niet thuis onder de noemer vrijheidsdressuur...

Ik heb op geen enkel ogenblik gezegd dat die teugels tè strak zouden zijn, maar dat "teugels zijn naar mijn mening òòk vrij strak". Vrij strak en te strak zijn 2 totaal aparte begrippen, toch?

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 00:40

Dusz....
Waar een filmpje al niet op uit kan lopen...
Ik vind het filmpje wel een realistisch beeld weergeven, want bloederige monden en dergelijke zijn geen moment opnamen meer.
Dan is er wel even wat meer geruk en gepluk vooraf gegaan!
Iedereen trekt wel eens onterecht in de mond van zijn paard, als het paard schrikt, maar dat is in dit filmpje niet altijd het geval!
Veel foto's uit het filmpje zijn moment opnamen, maar dat er veel mensen op een onvriendelijke manier rijden, is wel duidelijk als je goed rondkijkt op een wedstrijd terrein!
Onkunde en dat alleen maar omdat ze willen presteren en het gaat niet naar hun zin, wordt het paard gestraft zonder enige goede reden.
Dat wordt in dit filmpje wel goed weer gegeven!

Trouwens voordat je mensen op hun foto's gaat afzeiken uit hun profiel Voltigeur, denk ik niet dat je daar zomaar een oordeel over kan geven.
Ook iemand indirect aanvallen, niet met rechtstreekse woorden, maar wel zo bedoeld, vind ik behoorlijk respectloos!
Kijk, we zijn natuurlijk niet allemaal zo goed als jij, want jij hebt de meeste ervaring met je kunsten of niet?!
Het filmpje is bedoeld om mensen wakker te schudden, hoe het vaak gaat in de sport en jij valt de persoon die dat gemaakt heeft, indirect aan om een punt te maken. Knap hoor! OK dan!
Jij hebt duidelijk een visie, mening die niet door iedereen gedeeld wordt en koppelt het ook nog eens aan het filmpje wat ook een vertekend beeld geeft?!
Duidelijke vorm van een groot EGO, die zijn gelijk moet behalen over de rug van een ander!
Ik denk dat jezelf erg vertekend bent, door zulke uitspraken te plaatsen, want het getuigt niet van erg veel respect hebben voor een ander!
Bovendien lok jij op deze manier mensen uit hun tent om je punt te maken, waardoor je denkt, je gelijk te kunnen behalen omdat mensen er fel op reageren!
Nou ik kan je op een briefje geven, dat je op deze manier jezelf boven een ander stelt.
Dat is namelijk wat egoïstische mensen doen om zo een machtspositie te kunnen veroveren.
Kijk eens eerlijk naar jezelf, als je dat kunt, voordat je uitspraken gaat doen, die niet met een realistisch kijk op de zaak verwoord worden!

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 07:53

@ Miska:
Citaat:
Dusz....
Waar een filmpje al niet op uit kan lopen...
Ik vind het filmpje wel een realistisch beeld weergeven, want bloederige monden en dergelijke zijn geen moment opnamen meer.
Dan is er wel even wat meer geruk en gepluk vooraf gegaan!
Iedereen trekt wel eens onterecht in de mond van zijn paard, als het paard schrikt, maar dat is in dit filmpje niet altijd het geval!
Veel foto's uit het filmpje zijn moment opnamen, maar dat er veel mensen op een onvriendelijke manier rijden, is wel duidelijk als je goed rondkijkt op een wedstrijd terrein!
Onkunde en dat alleen maar omdat ze willen presteren en het gaat niet naar hun zin, wordt het paard gestraft zonder enige goede reden.
Dat wordt in dit filmpje wel goed weer gegeven!

Wel, ik vind dus dat dergelijke filmpjes géén beeld geven van de realiteit. De realiteit is dat er mistoestanden zijn, maar dat er meer mensen zijn die "correct" met paarden omgaan als mensen die ze slecht behandelen. En dat kan je uit dit filmpje niet afleiden. Dus heeft dit filmpje een vertekend beeld van de realiteit, ofte is niet realistisch.
Veel foto's uit het filmpje zijn moment opnamen? Een foto is altijd een momentopname. En met wat jij zegt (op wedstrijdterreinen zie je veel mensen die onkundig zijn, onvriendelijk rijden en zonder reden hun paard straffen) zal menig wedstrijdrijder waarschijnlijk ook niet in de wolken zijn hoor... Er zijn er inderdaad wel, maar laat ons eerlijk zijn: alles bij mekaar genomen valt het toch best mee.

Citaat:
Trouwens voordat je mensen op hun foto's gaat afzeiken uit hun profiel Voltigeur, denk ik niet dat je daar zomaar een oordeel over kan geven.
Ook iemand indirect aanvallen, niet met rechtstreekse woorden, maar wel zo bedoeld, vind ik behoorlijk respectloos!

Ik zeik niemand af, ik zei gewoon rechtstreeks aan de persoon zelf wat ik op die momentopname zie. Ik vind dat als je jouw redenering volgt, dat noch de maker van dit filmpje, noch iemand anders een oordeel kan geven over een groot deel van de foto's in dat filmpje. Wat wèl gedaan wordt, en de mensen op die foto's kunnen zich niet eens verdedigen of met tegenargumenten komen. Dat vind ik dan weer behoorlijk onder de gordel...

Citaat:
Kijk, we zijn natuurlijk niet allemaal zo goed als jij, want jij hebt de meeste ervaring met je kunsten of niet?!

Heb jij mij ergens horen beweren (of zelfs maar insinueren) dat ik goed ben of de meeste ervaring heb? Ik dacht het niet, dus probeer mij aub ook zo geen woorden in de mond te leggen (met de bedoeling anderen een slecht beeld over mij te laten krijgen), want ook dat is vrij respectloos.

Citaat:
Het filmpje is bedoeld om mensen wakker te schudden, hoe het vaak gaat in de sport en jij valt de persoon die dat gemaakt heeft, indirect aan om een punt te maken. OK dan!
Jij hebt duidelijk een visie, mening die niet door iedereen gedeeld wordt en koppelt het ook nog eens aan het filmpje wat ook een vertekend beeld geeft?!

Mensen wakker schudden? Met zo'n filmpjes schud je naar mijn mening weinig mensen wakker. Wat wel gebeurt is dat een aantal mensen een reactie zal geven in de aard van "goh, wat erg", of "die mensen zouden geen paarden mogen hebben". En an sich is met zo'n opmerking of reactie niks mis, maar het verandert niks. Mensen die effectief hun paard mishandelen zullen niet zoiets gaan zeggen en vanaf morgen wèl met respect met hun paard omgaan. Dus wakker schudden? Nee, helemaal niet. Wel kun je mensen die (nog) vrij beïnvloedbaar zijn en/of niet objectief naar zo'n filmpje kunnen kijken (om welke reden dan ook), de indruk geven dat dit de realiteit is en dat alle wedstrijdruiters hetzelfde zijn.
En nogmaals, ik val niemand aan om een punt te maken. Getuige daarvan de PS onder mijn bericht waar jij het over hebt. Maar ik heb blijkbaar toch bereikt wat ik wilde bereiken: nl. aantonen dat foto's momentopnames zijn en dus een vertekend beeld kunnen geven van de realiteit.
Ik vraag ook nergens dat iemand (laat staan iedereen) mijn visie of mening zou delen dacht ik. Dit is een openbaar discussieforum, waar iedereen (of je 't nou leuk vindt of niet) zijn/haar mening mag geven en waarop gereageerd mag worden. Tja, als iemand een filmpje maakt en dit dan ook nog eens op internet plaatst, dan kan die persoon toch wel denken dat er reacties op zullen komen? En dat die reacties niet altijd de reacties zullen zijn die hij/zij zou willen krijgen, dat kan je toch ook wel voorzien?

Citaat:
Duidelijke vorm van een groot EGO, die zijn gelijk moet behalen over de rug van een ander!
Ik denk dat jezelf erg vertekend bent, door zulke uitspraken te plaatsen, want het getuigt niet van erg veel respect hebben voor een ander!
Bovendien lok jij op deze manier mensen uit hun tent om je punt te maken, waardoor je denkt, je gelijk te kunnen behalen omdat mensen er fel op reageren!
Nou ik kan je op een briefje geven, dat je op deze manier jezelf boven een ander stelt.
Dat is namelijk wat egoïstische mensen doen om zo een machtspositie te kunnen veroveren.
Kijk eens eerlijk naar jezelf, als je dat kunt, voordat je uitspraken gaat doen, die niet met een realistisch kijk op de zaak verwoord worden!

Jij hebt nog nooit 1 (één) woord met mij gewisseld, mij nog nooit ontmoet, maar je kan wel met zekerheid zeggen dat ik een groot ego heb? Welke opleiding heb jij genoten om op basis van 2 reacties op een forum een psycho-analyse van mij te maken?
En laat het duidelijk wezen dat ik bij elke reactie die ik plaatste de nodige kanttekeningen maakte waardoor ik de persoon in kwestie in eerste instantie het voordeel van de twijfel gaf én aangaf dat ik openstond voor eventuele reacties.
Getuigt jouw reactie naar mij toe van (veel) respect? Ik dacht het niet...
Ik lok helemaal niemand uit zijn/haar tent. Naast jou en de maker van het filmpje heeft niemand een reactie op mij gegeven. Maar daar heb jij waarschijnlijk wel schrik voor, want dan zou wel eens kunnen blijken dat ik niet de enige ben met die mening (die duidelijk niet de jouwe is). En dat kan natuurlijk niet, hé? Het liefste enkel mensen die mooi "ja" kunnen knikken blijkbaar.
Ik ben niet egoïstisch, en ik wil al helemaal geen machtspositie (een machtspositie moet je trouwens verdienen en niet veroveren).
Waarom zou ik niet eerlijk naar mezelf kunnen kijken? En je bedoelt waarschijnlijk dat ik moet naar mezelf kijken voor ik uitspraken ga doen die niet met jouw realistische kijk op de zaak verwoord worden...

Bart.

PS: ik ben de mening toe gedaan dat er niet per defintie een winnaar hoeft te zijn na een discussie, of dat je je gelijk volledig moet halen. Doel van een discussie is, in mijn ogen, achteraf een ruimere kijk op bepaalde zaken te hebben en/of iets ook vanuit een ander standpunt te kunnen bekijken.