Garrocha video (prachtig om zien)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Voltigeur

Re: Garrocha video (prachtig om zien)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-07 16:07

RavenIris schreef:
Persoonlijk vind ik dat jij (TS) beter met je paard omgaat dan de man in het filmpje. Als het paard niet zo strak opgebonden zou zijn zou het een heel ander beeld geven.

Toen ik het topic startte heb ik duidelijk gezegd dat de teugels aan de riem van de ruiter zijn vast gemaakt. Ik vraag mij af waar jullie het onderscheid kunnen maken tussen teugels die aan broeksriem vast zijn gemaakt (zal dus ook heus niet zo hard zijn, want anders trekt het paard de ruiter gewoon uit het zadel) en een niet nader te noemen dressuuramazone die met dubbele teugels en dubbel bit een kür rijdt waarbij de teugels constant onder enorme druk staan (en dan nog verre van dergelijke moeilijke figuren rijdt)...

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 16:10

Wauw.. Heb er gisteren ook al naar zitten kijken, wat een machtige combinatie zeg. Zeker weten dat als er weer een paard komt hier, dat een klassiek (gereden) paard wordt, heerlijk.

Zo gevoelig en geconcentreerd als ze beiden zijn, echt prachtig gewoon, zó kwijlbaar!

Voor mij had het nóg net wat losser gemogen (van voren), er staat nu wel voortdurend (lichte) druk op die scharen, maargoed, ik neem dan maar gewoon aan dat die mensen echt wel weten wat ze doen, haha Knipoog

Dit soort filmpjes mag je vaker plaatsen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 16:10

Als leek op dit gebied vind ik dat van die teugels een eng idee. Stel dat de ruiter valt, dat wordt de mond van het paard dus ernstig beschadigd omdat de teugels aan ze riem van de ruiter vastzitten?

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 16:12

vind dit dus niet mooi.. paard is erg kort opgebonden, de teugels zitten zelfs vast! wat is daar de bedoeling van?? met je hand kan je tenminste nog meegeven..

daarnaast ziet het paard er mega gespannen uit

en ik snap de bedoeling van die stok ook totaal niet Clown maar dat zal wel aan mij liggen

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-07 16:13

Nu gaat iedereen zeuren (en dan vooral weer de bitloos-fanaten) over het feit dat het paard "gebonden" is...
Lees aub eens mijn vorige reactie en leg mij eens uit waar het verschil zit tussen teugels aan een broeksriem en dubbele teugels die strak gehouden worden door een stel sterke armen...

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 16:14

handen kunnen zich openen en armen kunnen mee bewegen ruiter kan op elk moment teugels los gooien..

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-07 16:16

ELpatcho schreef:
handen kunnen zich openen en armen kunnen mee bewegen ruiter kan op elk moment teugels los gooien..

Ja, als ik dressuur- en jumpingwedstrijden ga kijken, dan zie ik voorturend slappe teugels en mensen zonder rijhandschoenen om geen blaren te hebben van het vele vechten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 16:17

Voltigeur schreef:
Nu gaat iedereen zeuren (en dan vooral weer de bitloos-fanaten) over het feit dat het paard "gebonden" is...
Lees aub eens mijn vorige reactie en leg mij eens uit waar het verschil zit tussen teugels aan een broeksriem en dubbele teugels die strak gehouden worden door een stel sterke armen...

Teugels die door handen worden vastgehouden kunnen meegeven en losgelaten worden bij een val.

Zoals ik al zei, ik heb totaal geen verstand van deze manier van rijden, alleen leek het mij gewoon erg gevaarlijk omde teugels aan de ruiter vast te binden, ik moet er niet aan denken dat het paard ergens van schrikt, een rare sprong maakt en de ruiter er naast ligt.. Paardje zal dan een behoorlijk kapotte mond hebben.

Misschien kun je hier eens een reactie op geven in plaats van alleen andere takken van de paardensport te bekritiseren? Lachen

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 16:17

neej wacht nu gaan we wat anders met elkaar vergelijken.. jij ziet zwart wit jij denkt vast aan de riem of met dubbel bit trekken en roppen..

maar er zit toch nog hééél vééél tussen?!

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 16:18

als dit paard bedenkt om in verzet te schieten/of schrikt trekt hij zijn hele mond kapot

of als zijn ruiter valt wat zal er dan gebeuren?!?

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-07 16:19

Wuis schreef:
Voltigeur schreef:

Teugels die door handen worden vastgehouden kunnen meegeven en losgelaten worden bij een val.

Zoals ik al zei, ik heb totaal geen verstand van deze manier van rijden, alleen leek het mij gewoon erg gevaarlijk omde teugels aan de ruiter vast te binden, ik moet er niet aan denken dat het paard ergens van schrikt, een rare sprong maakt en de ruiter er naast ligt.. Paardje zal dan een behoorlijk kapotte mond hebben.

Misschien kun je hier eens een reactie op geven in plaats van alleen andere takken van de paardensport te bekritiseren? Lachen

Misschien kon jij begonnen zijn met ergens een vraag over te stellen in plaats van wat je niet kent gewoon af te breken. Want als er 1 ding is wat ik al geleerd heb, dan is het wel om open te staan voor dingen die ik niet ken en gewoon uit nieuwsgierigheid iets te vragen of zelfs zelf op te zoeken op het internet of eender waar...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 16:25

Ik breek helemaal niks af. In mijn eerste reactie geef ik aan dat ik het vreemd vind en het mooie er niet van inzie. Vervolgens stel ik een vraag die niet beantwoord wordt omdat jij alleen maar bezig bent om andere takken van de paardensport af te kraken en deze mensen die dit werk doen blijkbaar heilig vindt?

Jammer dat je me het nut van die teugels niet uit legt. Nu vermoed ik dat jij gewoon weet dat dit niet vriendelijk is maar er niets van wilt weten omdat bij deze vorm van paardrijden bij jou niks fout gedaan kan worden.
Terwijl er misschien wel een hele goede oplossing voor is.
Jammer.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 31-12-07 16:26, in het totaal 3 keer bewerkt

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 16:25

Voltigeur schreef:

Ach, tja, ik moet zeggen dat ik ook een bitloos-fanaat ben Knipoog Maar vind dit toch wel erg mooi om te zien. Ik neem aan dat er een of andere veiligheidssluiting gebruikt wordt om de teugels aan de riem te bevestigen, oid. En zelfs als dat niet zo is, dénk ik dat die mensen wel zo ervaren zijn om toch zo veilig mogelijk bezig te zijn.

Jammer dat alles wat een beetje 'anders' is zo vaak afgekraakt wordt op bokt, ik denk dat er een hele hoop mensen zijn die nog wat kunnen leren van klassieke rijkunst (en andersom misschien ook wel Lachen ).

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 16:26

jij staat ook niet bepaald open voor andere rijstijlen want jij begint bitloos en dressuur met teugels in de hand voor mijn gevoel al erg de grond in te stampen...

_Bonte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 16:27

Voltigeur schreef:
_Bonte_ schreef:
Ik vind het erg onprettig er uit zien. Gewoon dat het paard al zo strak is opgebonden dat hij zijn hoofd al niet veel kàn bewegen . Dmv die scharen aan zijn bit .
Dan al dat gepor met die sporten .
En hoe denk je dat dit allemaal is aangeleerd ...

Sorry dat ik het hier een beetje verknal

Sommige mensen houden ervan om iets te verknallen, hé...
Het goede nieuws is dat het m'n kouwe kleren niet raakt...

En nu het echte werk:
- Strak opgebonden? Goh, ik heb gisteren een 3-jarige PRE gereden, en die zijn teugels moeten strak zijn of hij loopt met zijn lippen tegen zijn borstpartij (en dit is niet de enige die ik ken die dit doet). Hij wordt trouwens gereden met een gebroken bit.

- Dat bit is een gewoon vaquera-bitje (trouwens het bit waar de westernbitten van zijn afgeleid)

- Ze geven hulpen met sporen... Hoe mooi sporen ook mogen versierd zijn, het zijn en blijven hulpen. Gebruik je ze niet, dan kan je ze evengoed aflaten. Die sporen worden gebruikt TER ONDERSTEUNING van de been- en zithulpen om een snellere reactie van het paard te verkrijgen.

- En nu hoop ik dat jij mij zal vertellen hoe dit allemaal wordt aangeleerd, want de manier waarop je die vraag stelt laat mij sterk vermoeden dat jij mij daar een heel uitgebreid, deskundig antwoord zal op kunnen geven.

Dit is gewoon MIJN MENING als dit al niet mag van jou !!
T is maar een zegje hoor , ze plaatsen hier een film en ik reageer !! héb je mijn laatste zin niet gelezen of ben je blind ofzo ?

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 16:29

Jeuzes hé, blijf allemaal 'ns een beetje vriendelijk tegen elkaar anders? Discussie is hardstikke leuk, maar persoonlijke aanvallen (van wie dan ook naar wie dan ook) is denk ik niet helemaal de bedoeling

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 16:31

indd TS vraagt ons wat er nou erg is aan vastgebonden teugels... daar reageer ik op en nog wat anderen ook.. waarom ga je daar niet op in? waarom is het volgends jou nou totaaaaaal niet fout? of wat is er mis met onze redenering?

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 16:37

Heb je dat tegen mij? Nagelbijten / Gniffelen

Ik heb namelijk nooit gezegd dat ik dit totaaaaal niet fout vind (heb zelfs gezegd dat het van voren nog wel íéts losser mocht van mij, voor het mooie), maar dat ik het jammer vind dat iets wat mensen niet kennen gewoon absoluut afgekraakt wordt, zonder dat er goed naar gekeken wordt.
Toevallig vind ik dit inderdaad een stuk mooier en vriendelijker dan de moderne dressuur op hoog niveau. Natuurlijk vind ik niet alles slecht aan de moderne dressuur en niet alles perfect aan de klassieke dressuur. En ik weet ook écht wel dat er in deze manier van rijden ook echt wel ruiters zijn die niet zo netjes omgaan met hun dieren en hun hulpen, (net als dat die er in de moderne dressuur zijn). Maar als ik alles bij elkaar neem en het dan vergelijk, vind ik dít een stuk knapper dan de moderne dressuur zoals die door velen wordt uitgevoerd.

Alsnog vind ik bitloze dressuur nóg fijner om naar te kijken en uit te oefenen, en dan zeker als er echte verzameling bij komt kijken, maar dit vind ik toch ook echt niet mis Haha!

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 16:39

neej ik had het tegen TS.. Tong uitsteken

Rashja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 16:44

Voltigeur schreef:

Ik mag toch wel zeggen dat ik het niet prettig vind om te zien en dat ik veel liever een paard wat bitloos gereden word.
En ik heb helemaal geen probleem mee als mensen met een bit rijden.
Of hulp teugel asl er maar geen misbruik van gemaakt word.
Ik zeg alleen zo als die man rijd in dat filmpje vind ik niet prettig uit zien.
En dan zal ik ook maar gelijk uit leggen waarom ik dit vind.
1 Stel dat die man er afvalt wat gebeurt er met dat paard. Ik vind het er maar akkelig uit zien.
2 waarom moet dat paard in z'n boog lopen (kan dat niet iets losser) en waarom ziten zijn teugels aan die man vast.
Kan dat bv niet zo als bij voltige dat aan iets ander vast bv zadel of weet ik wat.
Dit zijn allemaal van die vragen die dan bij mij spellen als ik z'n filmpje zie.

Ik ga er natuurlijk van uit dat die man weet wat hij doet enz.
Maar toch voor mij gevoel heb ik mijn vraag tekens er bij.

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 16:59

Ik heb een intens en diep respect voor mensen die zó met hun paard kunnen werken en communiceren...

Doma Vaquera is een rijstijl die bedoeld is om vee te hoeden. Grote verschil met western rijden is dat het vee niet direct met de mens in aanraking komt, vandaar de "stok", de garrocha. Werken met zo'n stok is géén grapje, ongeoefend is het ronduit gevaarlijk en het vergt veel, heel veel training (én talent!) om er goed mee om te kunnen gaan.

Ik heb dit een ruiter met zijn paard in Spanje zien doen en ik ben zelden zó onder de indruk geweest van een combinatie.
Voor wat betreft het paard, vergeet ook niet dat dit een cruzado is. Ik zou persoonlijk ook van voren meer ruimte hebben gegeven, maar het zou mij niet verbazen als dit paard niet de neiging zou hebben daar direct op in te gaan.

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-07 18:00

Ik ben er terug... Ik ben niet constant met mijn computer bezig, ik zie ook nog mensen in "real life" Clown
De laatste vind ik al een behoorlijk goede uitleg, wat mij dus wat schrijfwerk bespaart.
Nog even vermelden toch dat wat ik in het echt gezien heb (niet in Spanje, maar wel door een spaans garrocha ruiter in België) de teugels vast gemaakt zijn, maar bij een eventuele val (wat bij mijn weten heel zeldzaam is op dat niveau) de teugels van de broeksriem loskomen. Dus geen beschadigde mond.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 18:03

dat geloof ik niet.. haha sorry maar hoe kunnen nou de teugels van de riem losraken bij een val (die nooit uit te sluiten zijn op welk niveau dan ook) zonder eerst flinke druk op de mond te brengen??

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-07 18:12

ELpatcho schreef:
dat geloof ik niet.. haha sorry maar hoe kunnen nou de teugels van de riem losraken bij een val (die nooit uit te sluiten zijn op welk niveau dan ook) zonder eerst flinke druk op de mond te brengen??

Nou, dan geloof jij wat jij wil. Veel mensen willen eenvoudigweg bepaalde dingen niet geloven. Narrow minded mensen zijn ook mensen...
Heb je eigenlijk gelezen wat ik schreef (of probeer je mijn woorden te verdraaien???)? Er staat heel duidelijk (welliswaar tussen haakjes, maar het staat er): wat bij mijn weten heel zeldzaam is op dat niveau. En dat is dus niet hetzelfde als wat jij insinueert wat ik gezegd zou hebben (dat vallen uitgesloten is).
Als ik een foto te pakken kan krijgen van het bewuste systeem waarmee en hoe die teugels bevestigd zijn, dan zal ik deze hier zeker posten.
En wat betreft die flinke druk op de mond, denk ik niet dat deze erger is als wanneer een dressuur-, jumping-, sgw-, of welke andere ruiter dan ook van zijn/haar paard afdondert en de teugels krampachtig blijft vasthouden...

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 18:20

o jeetje dit is het laatste berichtje dat ik plaats omdat ik het allang niet meer leuk vind..

als ik iets zeg over de druk op de mond/bit of wat dan ook, betekend niet dat ik alles wat in de dressuur springen o.i.d wel accepteer? het is toch niet zo van hunnie doen het ook dus wij mogen het ook?? we moeten toch kijken naar wat het beste is voor de paarden in welke tak van de sport dan ook, en nu heb ik het toevallig over dit filmpje.. tjeezz!

daarnaast zeg jij dat het heel zeldzaam is om te vallen op dat niveau, en ik zeg dat vallen nooit uit gesloten kan worden.. dan verdraai ik niks.. dan zeg ik iets NAAR MIJN WETEN precies zoals jij ook je mening erover gaf,,.. Nederland hea meningsvrij land.

als jij een foto hebt over hoe de teugels vast gemaakt zijn zou ik die graag willen zien, want voor een narrow minded mens (zoals ik door jou nu uitgescholden word) intresseer ik me hier dus wel in.. anders had ik ook niet die vragen gesteld die jij achteraf toch niet beantwoord hebt, dus ja dan ga ik mijn eigen conclusies bedenken. sorry hoor maar ik ben ook gewoon een denkend mens en dit beeld past gewoon niet lekker in mijn omgang met paarden, vandaar zou ik het wel graag willen weten hoe het precies zit..

nog even over narrow minded mensen,, de pot verwijt de ketel dat die zwart ziet nietwaar?

noujah nu ben ik chagerijnig geworden omdat er in dit topic totaal niet naar berichten word gekeken en meteen verwijten worden getrokken en het word opeens nogal persoonlijk aanvallend dus ik stop met posten..

Een gelukkig en geweldig nieuwjaar voor iedereen! ik ga de rest van de dag weer lol maken!