Een onwijze doorzetter!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jasmijn159

Re: Een onwijze doorzetter!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 21:26

Ik zeg niet dat het omtrekken fout was.. zie daar het nut nog wel van in. Maar dat ze daarna koste wat kost wil blijven hangen bekijk het vanuit t paard: paard komt terug op 4 benen, is dus braaf en krijgt vervolgens 50 kilo aan zn mond.
In het tweede filmpje vraag ik me af waarom ze met sporen rijdt, veel verzetsreacties lijken te komen door het been. En daarbij kan je met onverwachte bewegingen van het paard niet altijd de volledige controle hebben over je benen en dus je spoorgebruik.
Ook de schimmel in het filmpje, die is zeik en zeik nat, totaal overstrest en gespannen. Denken jullie dat zo'n paard nog een positieve ervaring uit dit moment haalt, dat ie er nog iets van leert? Ik denk dat een paard in zo'n situatie vooral een trauma opbouwt voor gelijke situaties. Maargoed, misschien lijkt hij wel gestrester dan hij in werkelijkheid was.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 21:28

het omtrekken is hier wel degelijk fout, daardoor trekt ze m uit balans en kiepert zij er half naast

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 21:31

Klopt, naar voren rijden was ook een optie geweest, maar het omtrekken vind ik hier nog niet eens het ergst

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 21:32

@Lotte: Ja, maar als ze er af was gestapt had het paard in dit geval zijn zin gehad. Nee, hiermee wil ik niet zeggen dat het paard kwaadaardig is en geen ruiter op zijn rug wil. Maar hij was het er duidelijk niet mee eens, wat is er beter dan op dat moment alle druk weg te nemen door er naast te gaan staan? Niets. Bovendien is het duidelijk dat het met alle paarden goed gekomen is, dus ze zal toch wel iets goed doen. Veel ruiters hadden het er zo niet vanaf gebracht. En dat zeiknatte en overstresste kan een paard ook zelf doen, je hebt er paarden bij die als ze maar genoeg trauma's hebben meteen al zeiknat staan, die druktemakers heb je nu eenmaal. moet je dan bij het eerste drupje zweet en een schrikreactie het paard wegzetten want nu is hij over de flos? nee, zo werkt het gewoon niet.

@Stef; Zij kiepert er half naast ja, dat klopt. Maar juist het op deze manier uit balans halen van het paard heeft haar en haar paard nu gered. Anders waren ze gewoon achterover geklapt, ze deed gewoon het juiste op het juiste moment.
Het naar voren rijden had hier niets uitgemaakt, het paard was al over het zwaartepunt heen, en op weg naar beneden, achterwaarts. Die zou niet meer gewoon voorover op zijn benen terecht gekomen zijn, daarvoor stond hij al te recht en te ver op zijn tenen. Let er wel op dat een echte steigeraar zich zonder problemen gewoon laat omvallen hoor. maar dan lig jij er als ruiter onder!

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 21:38

DresslOver schreef:
Ik was nooooit blijven zitten, maar ook zéker niet afgestapt.

http://youtube.com/watch?v=tNMIz-RjJyw& ... re=related
Deze is ook mooi, vooral de uitleg erbij, die moeten veel mensen hier maar eens héél goed doorlezen Ja

Met afstappen, of niet meer opstappen Bloos , zou het paard ook zeker niet zijn gebaat. (Maar ik ben echt geen held en wil de volgende dag ook weer gewoon aan het werk kunnen Knipoog .)

Moirsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 21:39

stef schreef:
lekker lomp ook om aan 1 teugel te gaan hangen als een paard steigert. Had ze gewoon naar voren gaan zitten en naar voren gereden had er niets aan de hand geweest. Anyway, topic hoort hier niet, heb dus getemt

onee?!
ooit gedacht dat het paard wel eens om had kunnen slaan?!
En juist als je er naast gaat staan, krijgt het paard zijn zin. Vluchten voor het gene waar hij bang voor is en daar moet hij juist over heen komen.

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 21:39

rissa schreef:
DresslOver schreef:
Ik was nooooit blijven zitten, maar ook zéker niet afgestapt.

http://youtube.com/watch?v=tNMIz-RjJyw& ... re=related
Deze is ook mooi, vooral de uitleg erbij, die moeten veel mensen hier maar eens héél goed doorlezen Ja

Met afstappen, of niet meer opstappen Bloos , zou het paard ook zeker niet zijn gebaat. (Maar ik ben echt geen held en wil de volgende dag ook weer gewoon aan het werk kunnen Knipoog .)

Daarom zeg ik dat ook, als ik was blijven zitten was ik ook echt niet afgestapt, was ik niet blijven zitten weer opgestapt Ja

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 21:43

wat ik fout vond was het omtrekken, vond ook dat ze wel even af had kunnen stappen om het zadel goed te leggen ipv op de rug "raggen" om het zadel op de goede plek terug te leggen.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 21:48

IMO had ze het paard al gecorrigeerd door het op 4 benen te krijgen en straft ze het vervolgens weer door haar gewicht aan zn mond te hangen en vervolgens idd ook nog t zadel over zn rug te schuren.
Ik heb geen commentaar op het omtrekken (anders was het paard omgeklapt ja) maar wel op de manier waarop ze het daarna oplost.
En ik zeg ook niet dat ze alles fout doet, want er zit idd verbetering in. Maar ze zegt zelf ook dat ze fouten heeft gemaakt. Dan is dit dus een van die fouten.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 21:49

Ik vind haar reactie top! Menig ruiter was in dit geval veel te laat geweest en had met paard en al omgeklapt... en haal dán maar eens een trauma uit het paard!
Als je het filmpje bekijkt dan is voor mij duidelijk dat dit paard echt niet netjes op 4 beentjes zou landen hoor als zij niet aan het noodstuur had getrokken. En wat er daarna gebeurt, tja... daar kan je de ruiter (vind ik) niet op aanspreken. Dat gebeurt in een reflex. Als ik er half naast hang dan probeer ik ook kostte wat kost te blijven zitten en dat gebeurd in een reflex en nee dat gaat ook niet altijd mooi.

Ook in het tweede filmpje vind ik haar goed rijden. Het schimmeltje dat ó zo bezweet is.. daar rijd ze zonder druk op. Ze zorgt ervoor dat het paard niet op kan draaien en zorgt ervoor dat het paardje er uiteindelijk zelf voor kiest te gaan lopen. Niks geen geschop of geslaan, gewoon afwacten totdat het paard zelf gaat lopen. En ik denk dat dat bij dat paard super is.
Ik zou ook zeker niet afstappen, de dag dat je erna opstapt is het alleen maar erger. Nee, wachten is bij dat paard het beste wat je volgens mij kan doen. Dat het paard zich daardoor zo opfokt, tja.. daarom zou ik hem zeker niet wegzetten!

En dan nog iets. Als je bij zulke paarden het gedrag gaat straffen, dan denk ik dat het alleen maar erger wordt. Door gewoon door te rijden alsof er niks aan de hand is bereik je IMO het meest Lachen

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 21:51

ma_rie_tje schreef:
wat ik fout vond was het omtrekken, vond ook dat ze wel even af had kunnen stappen om het zadel goed te leggen ipv op de rug "raggen" om het zadel op de goede plek terug te leggen.

Dus jij had gewacht totdat je met paard en al achterover was geklapt? En onder het paard lag?
Dat lijkt mij dus helemaal geen goede oplossing Haha!

Mij is overigens ook altijd geleerd steigeren=om

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 21:52

Misschien weer een heel ander discussiepunt, maar waarom niet voorwaarts ipv om?

Mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 21:56

Op HAW is het niet de bedoeling op dit soort filmpjes te plaatsen die niet van jezelf zijn.
Ik verplaats het topic naar Links.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 21:57

Lotte1990 schreef:
Misschien weer een heel ander discussiepunt, maar waarom niet voorwaarts ipv om?

Natuurlijk is voorwaarts de beste remedie..want dan kunnen ze niet omhoog.

Maar soms heb je geen mogelijkheid meer om voorwaarts te rijden. Dit paard ook.. er komen hulpen van de ruiter om voorwaarts te gaan, maar het paard reageert daar niet op en komt omhoog. Dus voorwaarts hielp in dit geval niet meer! Op het moment dat het paard zich afsluit en niet op jou reageert (en dat kan in een seconde gebeuren) en het komt gelijk omhoog, dan omtrekken!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 21:57

Denk dat als ze niet aan de teugel getrokken had ze mooi achterover geklapt was.
Beter een doeltreffende actie dan veel meer narigheid.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 21:58

Lotte1990 schreef:

je ziet toch heel duidelijk dat ze hem
voorwaarts drijft en hem teugel geeft om voorwaarts te gaan.

ik vin dhet dan ook heel knap dat ze hem zo in 1 x omtrekt want anders was het wel anders afgelopen met beide.

en eveneens die reactie dat ze blijft hangen en erop probeert te gaan zitten
dat zou ik ook doen
jammer voor het paard dan moet die zich maar gedragen.

als je zo een fratsen toe laat blijven ze het doen,

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 22:00

Lotte1990 schreef:
Ook de schimmel in het filmpje, die is zeik en zeik nat, totaal overstrest en gespannen. Denken jullie dat zo'n paard nog een positieve ervaring uit dit moment haalt, dat ie er nog iets van leert? Ik denk dat een paard in zo'n situatie vooral een trauma opbouwt voor gelijke situaties. Maargoed, misschien lijkt hij wel gestrester dan hij in werkelijkheid was.

Blijkbaar heeft de schimmel wel degelijk iets geleerd. Waar hij in het eerste deel van het filmpje geen 1 (!!) stap recht vooruit zette, loopt ie aan het eind van het filmpje normaal vooruit, netjes zelfs. Respect!!
Ze zit echt als een huis, vooral op al die bokkende paarden. Dat omtrekken: tsja, als naar voren niet werkt, moet je toch wat om jouw leven, en dat van het paard, te beschermen... Hoe ze blijft hangen vind ik weer iets minder, ze had niet af hoeven stappen van mij, maar vallen was ook geen schande geweest, opstappen kan altijd weer.

edit: geweldige timing trouwens, dat omtrekken OK dan!
Laatst bijgewerkt door Laura82 op 09-12-07 22:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 22:00

Wanneer ik mijn paard niet meer voorwaarts krijg als hij steigert, trek ik hem toch ook echt om hoor. Beter omtrekken dan achterover klappen en eronder komen.

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 22:29

Lotte1990 schreef:

Misschien moet je maar eens naar de filmpjes kijken van haar. Daar zie je het hele proces van die schimmel (nouja 6 weken lang ofzo) en daarna je oordeel even neerzetten!

Want het paard is zeker gestressd ja, niet zo'n klein beetje ook.
Het eerste filmpje dat zij erop zit zijn ze rustig aan het stappen en opeens gaat het paard in zijn achteruit en niet een klein beetje ook. Dit pakt ze heel rustig aan en na een tijdje loopt het paard weer voorwaarts.
Je ziet elke keer vooruitgang en uiteindelijk loopt het paard gewoon rustig onder haar en gaat het goed!

Ze werkt namelijk met paarden die in het verleden niet zo goed behandeld zijn of nare dingen mee gemaakt hebben.

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 22:43

ma_rie_tje schreef:

Nounou, het zadel over de rug 'raggen' Nagelbijten / Gniffelen Het viel wel wat mee, ze ging even 2 x op de andere
beugel leunen om het zadel weer recht te krijgen.

Ze heeft imo top gereageerd, ik had er als 3 x naast gelegen geloof ik Knipoog

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 22:58

ma_rie_tje schreef:

Ik kan je vertellen dat een paard boven op je hebben liggen erg pijnlijk is, en zelfs fataal kan zijn!
Vooruit rijden is i.d.d. beter maar soms kun je niet anders, ik trek ook paarden om wanneer er een redelijke kans bestaat dat het dier achter over klapt.
En tja dat zadel, wanneer een paard zo heftig reageert weet ik niet of ik er wel van af gestapt zou zijn, meestal is het beter om even door te rijden en wanneer het paard weer kalm is het zadel weer goed te leggen.

Riddikulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 09:20

zap schreef:
Ik vind haar reactie top! (...) En dan nog iets. Als je bij zulke paarden het gedrag gaat straffen, dan denk ik dat het alleen maar erger wordt. Door gewoon door te rijden alsof er niks aan de hand is bereik je IMO het meest Lachen

Bij het hele verhaal van Zal sluit ik mij volledig aan. Een knap staaltje rijkunst om zo snel & doeltreffend te reageren in zo'n moeilijke situatie. En inderdaad - het erop proberen te komen gebeurt meer reflexmatig dan dat je denkt: "Laat ik even ten koste van mijn paard mezelf weer in t zadel hijsen zodat ik geen stoffige broek krijg Clown "

Dit vind ik (ook door het andere filmpje) een echt voorbeeld voor de meeste ruiters!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 14:54

ik vind het echt geniaal, dat zelf op dergelijke filmpjes...

nog allemaal kritische reacties komen Haha! Da's dus echt bokt! Kritiek hebben om kritiek te hebben...

Ik vind het een cool filmpje, en heb enorm veel respect voor die amazone.. Dat ze die paarden toch nog een kans geeft... Zie het bij menig bokker niet gebeuren hoor.. Dan was dat paard vast allaaang weg geweest onder het mom ' levensgevaarlijk' .. (en maar kritiek hebben Tong uitsteken)

mooie bak hebben ze daar btw!

hubba

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 15:43

Ik vind dat deze ruiter echt heel goed reageert.. ik snap wel dat sommige mensen hier zeggen van ze had wel even af kunnen stappen etc .. maar eerlijk gezegd denk ik dat als je erop blijft zitten een paard meer respect voor je krijgt.. daarna gaat ze rustig weer verder en dat is voor dat paard goed genoeg.

2e filmpje: vind het raar dat ze met sporen rijd maarja ze kan er wel mee omgaan. Maar ik kan hem maar zien tot ong 1.52
klopt dat? of gaat ie helemaal door nog want dan stopt ie gewoon bij mij Koe

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 17:24

Wil de mensen die commentaar leveren het wel eens beter zien doen Knipoog