Meer weten over de kleuren van paarden?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Meavey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 19:55

Ik heb bijna alles via equinecolor en bijbehorende forum.
ALLE boeken die tot nu toe zijn geschreven zijn al verouderd.

Dominant witte paarden zijn maximum sabino´s, of hebben zoveel bont-factoren dat je geen originele kleur meer ziet.
Dat is getest, deze witte paarden zijn namelijk bv gewoon zwart bruin of vos onder de "enorme witte vlek".

Heike
Mede-oprichtster

Re: Meer weten over de kleuren van paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-05 20:08

Ja dat verklaard de witte paarden.

Maar de grijze paarden?

Over dat de agouti...

Ik heb intussen geleerd dat een bruin paard (dus de agouti reeks) een zwart paard is die een verandering heeft ondergaan. Dus bruin is. Omdat vos en zwart de basiskleuren zijn.

Wat me wel nog puzzelt is dat ze overal zeggen dat vos een recessief gen is. Dus dan zou het een kleine letter moeten zijn. Maar in het boek schrijven ze vos steeds als EeEe.

Dit omdat de genetici voor de kleuren een bepaalde letter aangeven . B voor zwart en E voor vos. Dat is een universeel systeem. Ik denk dat dus daarom in het boek staat dat de eerste letter van vos een hofdletter is.

Zwart wordt veroorzaakt door de B-locus. Die stuurt het zwart aan. De haarkleur veranderd in donker / bruin door de hoeveelheid genen, de concentratie en de distributie. Vandaar een bruin paard?

Ik vind jou stuk ook heel helder geschreven. Dat van de alelen etc. Ik zou graag een verwijzing maken op de site naar de jouwe. (zal de tekst niet kopieren alleen verwijzen)

wel heel boeiend. Jammer dat het boek alweer verouderd is.

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 21:10

Ik wilde dat boek ook aanschaffen, maar volgens Supertje (die ook erg veel hiervan af weet) staan er veel kleine foutjes in, zoals dus bijvoorbeeld dat vos Ee is..

crazy_funky

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 21:43

Snipsnap

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 01:06

weet niet of het al gezegt is heb op dit moment geen zin aan lezen maar ik heb toch echt op school geleerd dat de basiskleuren: zwart vos en BRUIN zijn

Elsemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 09:47

Wauw! Echt fijn om even zo'n topic bij de hand te hebben! Dankjewel.

Meavey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 12:13

Ok ik zal het nog eens proberen uit te leggen B heeft niks met zwart te maken.
Vos en zwart worden bepaald op hetzelde gen de "Extension", vandaar de E een vos is een kleine e, dat betekend niet geactiveerd.
Elk paard heeft namelijk alle genen in zich ook een zwart paard heeft het genenpaar voor bont, (tobiano), maar zijn niet geactiveerd dus tt, hij heeft dus 2 allelen die; nee je bent niet bont zeggen.
Terug naar het zwart, als 1 van de allelen van de extension geactiveerd zijn word het dus een E en is het paard al zwart, 2 geactiveerde maakt EE een homozygoot zwarte, als ze allebij niet geactiveerd zijn is het ee en dus een vos.
Wat zij schrijft over Ee = vos is dus hartstikke fout.

Schimmel is gewoon een gen die ook op elk paard voor kan komen, ze worden langzaam wit, niet elk paard word het even snel, sommige zijn met 5 jaar al wit en andere pas op 25 jaar, tussenstadium is "grijs"

Agouti duwt op een zwart paard het zwart naar "de points" de manen staart en benen dus.
Over Agouti, er was iemand in frankrijk die dacht dat donkerbruine (zwarte paarden met een meelsnuit en iets lichter in de flanken) paarden zwart waren met het mealy/pangare gen en niet agouti, dus die hebben een heleboel donkerbruine getest, ze waren echter allemaal positief op agouti.

Dus is er nu de theorie, (is dus nog niet echt bewezen!) dat er iets aan de agouti vastzit die bepaald hoever het zwart word "verdreven".

Gewoon bruin zou dan zijn: "A."
Een voor donkerbruin: "At"
En 1 voor "wild bay" "A+"
Of geen bruin "a"

Wild bay is een paard die het zwart op de benen héél laag heeft, alsof het agouti daar meer kon inwerken, en donkerbruin alsof het daar niet goed kon inwerken.

Het artikel een tijdje terug in de bit over de basiskleuren vond ik dus ook absoluut verkeerd.
Bruin is geen basiskleur maar idd een zwarte met wat extra´s.
En dat is belangrijk want als een bruine heterozygoot is voor agouti kan hij ook weer zwart vererven als hij zijn A niet meegeeft.

Ik heb het stuk op mijn site ook geschreven omdat er zoveel misverstanden zijn, er stonden ook foto´s bij maar heb net mijn site verniewd, dus het is wel de bedoeling dat dat weer komt, met foto´s van veulenvachten, geschoren, wintervachten en gewoon, is het plan, zodat je echt het verschil ziet, en de juiste keur kan herkennen.

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 12:36

Hey Heike, dat heb je leuk gedaan! Maar inderdaad klopt er al veel niet zoals Meavy al schrijft. Het boek van Jeanette Gower wordt door vele in de "kleuren wereld" ook niet graag gezien, er staan zoveel dingen in die ze "zelf verzonnen" heeft zeg maar. Ook is het puur op haar smaak gebaseerd en niet op de feiten.

Mocht iemand nog meer willen leren, binnenkort weer een cursus, zie mijn onderschrift.

Rafaela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 12:44

vind het goed gedaan,
zijn een paar mooie paarden bij die ik nog nooit had gezien

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 16:06

Ik heb hier het boek van mijn vriendin (MBO Paardenhouderij), Fokken is geen gokken.
Daar wordt ook in gezegt dat bruin een basiskleur is, eigenlijk best raar...

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 16:09

Nee hoor, zo raar is dat niet. Het ligt er maar net aan hoe Up To Date de schrijver is en hoe oud het boek is. Er veranderd namelijk heel veel over wat we weten binnen de kleuren, en dat gaat allemaal best snel. Bruin is absoluut geen basiskleur, maar een "modifier".

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 16:39

Boek is van 2002

Dyyy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 20:18

Erg leuk om te lezen en ook erg duidelijk!

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-05 20:25

Nee bruin is geen basiskleur Dat is rood en zwart. Komt omdat ze alleen die kleuren kunnen aanmaken. De rest is dus hierop gebasseerd.

Het veranderd idd wel. We leren er steeds meer over. Dus moet het bijgesteld worden. Maar wel heel intressant. Wel moelijk om het zo te beschrijven dat je er een beetje wijs uit kan zonder meteen te diep op de kwestie in te gaan. Wat weg te laten en wat juist niet?

Maar ik heb wel weer het een en ander aan te passen. Dus om er zo over te praten is wel heel leerzaam.

Snipsnap

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 22:09

nou ik heb een boek van school van 2005 en daar staat echt in en het die vraag ook op een toets gehad dat bruin wel een basiskleur is maar waarom is dat bij jullie anders dan??

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 23:07

Het is niet bij "ons" anders, het is bij de Kleuren genetica experts (weet je wel, van die gekke lui die ervoor gestudeerd hebben) die alles zelfs in een labratorium onderzoeken anders...

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 14:08

ladyenpippi schreef:
nou ik heb een boek van school van 2005 en daar staat echt in en het die vraag ook op een toets gehad dat bruin wel een basiskleur is maar waarom is dat bij jullie anders dan??

Ik weet niet of je hetzelfde boek hebt als ik (Fokken is geen gokken), maar dat boek spreekt zichzelf daarin namelijk een beetje tegen.
Eerst leggen ze uit dat Agouti het zwart verdrijft, en het grootste deel bruin wordt.
Daarna gaan ze uitleggen van het gen Expression, etc.

Later nemen ze bruin wel weer in de basiskleuren op.

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-05 10:21

Ik heb de site weer aangepast. Prober hete cht zo simple mogenlijk te houden , maar wil natuurlijk wel dat het klopt. Dus alle hulp is welkom. (ik wil je naam er bij schrijven, als je dat wil)

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 10:54

Ik ga de site even nalopen, ik beloof niet dat ik de hele site kan doen vandaag..

Ik begin op pagina: http://www.denieuweark.nl/weetjes/kleuren/index.html

-Er zijn dus 2 basiskleuren
-Er zijn 4 verdunnings factoren (Dun, Creme, Silver en Champagne)
-Tja, en het laastte boek wat ik zou aanraden is die van Jeanette Gower, ik denk dat men veel meer heeft aan een boek van Dr Sponenberg.

Ik ga verder met: http://www.denieuweark.nl/weetjes/kleur ... kleur.html Hier heb je wel correct staan dat er maar 2 basiskleuren zijn.
-Vos is ee niet Ee, dat zou een hetero zwarte zijn.
-ik zou toevoegen dat Vos onder invloed van de Sooty gen ook veel zwarte haren kan hebben.
-ook van de "echt zwarte" zelfs homozygoten, verbleken er vele in de zon.
-Zwart is een dominante gen
-Smokey zwart (Smokey Black, die naam is weg gelegd voor zwarte paarden met de creme gen)
-ook bij de bruine kan sooty ervoor zorgen dat ze niet egaal gekleurd zijn, maar dat op de hals en billen bijvoorbeels veel zwarte haren zijn.
-de "meelsnuit wordt ook Seal Brown genoemg en is genetisch anders dan de "normale" Agouti, het is daar weer een "afwijking" van.

Ik ga verder met: http://www.denieuweark.nl/weetjes/kleur ... nning.html
-in de kleuren wereld noemt men het de "Creme" gen, niet de Cremelleo gen.
-"de afzwakkende cremelleo is niet dominant"wat je hiermee wil zeggen snap ik niet. De Creme gen is een incomplete Dominant gen, dat wil zeggen dat het dominant is maar er in Heterozygote vorm anders uitziet als in Homozygote vorm.
-ik zou er niet bij zetten dat Valk kleurige paarden mooi zijn. Dat is een smaak, geen feit. Je kan er natuurlijk wel bij zetten dat JIJ ze erg mooi vindt.
-ik zou bij de palomino's en Valken ook melden dat onder invloed van de Sooty gen een palomino haast zelfs zwart kan lijken en veel zwarte haren ind e manen en staart kan hebben. Ook een Buckskin kan zo donker worden dat hij bruin lijkt.

-Ik zou bij de wildkleur echt alle kenmerken/mogelijke kenmerken noemen, dus ook cobwebbing, zippers enz.

-Taffy zou ik Silver noemen omdat het over de hele wereld behalve Australie als Silver bekend staat.
-ik zou erbij vermelden dat Silver in Homozygote vorm voor oog problemen kan zorgen en dat het dus niet versatndig is om Silver x Silver te fokken. Ook staat hier "Taffy x Taffy geeft niet altijd een Taffy. 75% kans " klopt, maar waarom staat dat niet bij elke kleur? Ik zou proberen er consequent mee te zijn, want ik ga me nu als leek zijnde gelijk afvragen hoe Zwart x Zwart dan kans maakt. (bijvoorbeeld )
-ik mis hier de hele Champagne gen.

Ik laat het hier even bij, ik moet zo weg. Als je nog vargen hebt hoor ik het wel en het kan zijndat ik ook het een en ander over het hoofd heb gezien natuurlijk. Ik hoop dat je er wat aan hebt!

Matthanja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 12:24

echt super interessant
mooi overzichtelijk ook!

Meavey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 12:36

Volgends mij heeft Jeddah het meeste al aangegeven

babbet_gitta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 13:00

super!! er staan mooie goed uitgelegde dingen op!

alleen staat er bij wat een paard allemaal kan zien:

"Als een paard aan de teugel loopt kan hij recht voor zich alles goed zien. Maar recht voor zich ziet hij dus niets!"

ehm

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 13:13

Ik was alleen nog niet klaar...

Ik ga verder met: http://www.denieuweark.nl/weetjes/kleuren/grijs.html

-Je schrijft dat uit 2 schimmels elk kleur kan komen. Dat zou natuurlijk kunnen, mits de schimmels ook het een en adner dragen. Uit 2 vos geboren schimmels kan natuurlijk alleen een Vos komen, die wel of niet schimmel wordt.
-schimmels hoeven niet donker geboren te worden, zo kan ook een cremello met de schimmel gen natuurlijk gaan schimmelen.
-er is nu bekend dat elke schimmel een vorm van melanoom heeft, zelfs die die het uiterlijk niet tonen blijken van binnen toch tumoren te hebben. Sommige kleuren experts raden zelfs aan om niet met schimmels te fokken.
-misschioen leuk om te vermelden dat het heel moeilijk is bij een schimmel later nog te zien wat de basis kleur was. Zelfs een Vos krijgt zwart/grijze manen en onderbenen door de schimmel gen.
-ook leuk om te vermelden is dat veel schimmels Dun kenmerken hebben, zoals wildstrepen en een aalstreep. Natuurlijk verdwijnen die naarmate de schimmel witter wordt.

-Roan is zeer beslist geen schimmel gen. Het is de gelijkmatige verdeling van witte haren door de basiskleur, behalve op het hoofd en de benen.

-Ik zou de stekelharige weglaten gezien dat met Sabino en Rabicano te maken heeft.

Ik ga verder op: http://www.denieuweark.nl/weetjes/kleuren/bont.html
-de term "overo" is tegenwoordig een verzamelnaam voor bont-die-niet-platenbont-is. Je hebt Sabino, Splash (witkop) en Frame. Daarnaast Platenbont (Tobiano)
-Sabino is geen kleur, maar een type bont.
Jammer dat je er verder niet op in gaat, mocht je dat wel willen doen in de toekomst wil ik je er graag mee helpen als je dat leuk lijkt.

-Snowflake is inderdaad een Leopard die schimmel lijkt te zijn De Leopard Complex is 1 van de meest ingewikkelde kleuren bij paarden. Ook hier kun je dieper op in gaan en wil ik je wel bij helpen als je wilt.

Ik kijk nog bij: http://www.denieuweark.nl/weetjes/kleur ... ening.html
-klopt inderdaad dat het niet 100% genetisch is maar dat volgens Ann Bowling het te maken heeft met de dracht en de stoffen aanwezig in de baarmoeder. Leuk om te noemen is dat bij een geslaagde embryo deling, de beide veulens gedragen werden door verschillende merries en ze dus niet dezelfde aftekeningen hadden, wat bij een 1 ei-ige tweeling wel verwacht zou worden.
-tevens kunnen witte aftekeningen een vorm van minimale Splash zijn.

-hihi, ik kom niet terug naar het begin vanuit aftekeningen...

Wat een leuke foto's op: http://www.denieuweark.nl/weetjes/kleuren/fotos.html

-de Sabino is zeer beslist een Frame = Sabino, kijk maar naar de benen.
-hier noem je het wel correct Splash!
-Missschien wel leuk om te vermelden dat Lacing geen "kleur" is maar hoogstwaarschijnlijk ook een huid aandoening.
-Ik zie de Champagne! Leuk!
-Wat is de Akhal Teke mooi he? Dat is ook niet echt een kleur, maar daarbij zijn de haren "hol" waardoor licht erdoor heen schijnt en hij die glim krijgt!
-de Paint is een Frame (overigens is dit een crop out van 2 Quarter ouders!! Die waren Solid!)
-De curly! ook zo gaaf! En, voor Allergische mensen een oplossing!! Die hebben geen last met een Curly!

Nou, ik hoop dat je hier wat aan hebt!! Het zou super leuk zijn om een goede Nederlandse Site te hebben!!

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 14:16

Jeddah schreef:
De Creme gen is een incomplete Dominant gen, dat wil zeggen dat het dominant is maar er in Heterozygote vorm anders uitziet als in Homozygote vorm.

Dit wordt ook wel intermediair genoemd.

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 14:39

Dank je Sjonniej, dat heb je wanneer je alles in het Engels leest.