Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
[***] schreef:Hou er met kleding uit dergelijke landen in elk geval rekening mee dat er bepaalde chemicaliën en gifstoffen in kunnen zitten:
https://www.wecf.org/nl/de-waarheid-ove ... n-kleding/
Marjo schreef:Wat veel mensen even vergeten is dat de producten die je bij Ali/Shein/Temu haalt vaak precies hetzelfde is als wat er hier in de winkels (met name Action/Big Bazar/SoLow) ook ligt. Alleen dan vele malen goedkoper.
Marjo schreef:Wat veel mensen even vergeten is dat de producten die je bij Ali/Shein/Temu haalt vaak precies hetzelfde is als wat er hier in de winkels (met name Action/Big Bazar/SoLow) ook ligt. Alleen dan vele malen goedkoper.
Foaly schreef:Marjo schreef:Wat veel mensen even vergeten is dat de producten die je bij Ali/Shein/Temu haalt vaak precies hetzelfde is als wat er hier in de winkels (met name Action/Big Bazar/SoLow) ook ligt. Alleen dan vele malen goedkoper.
Met het verschil dat spullen die bij de Action etc liggen, moeten voldoen aan Europese normen. Die mogen dus geen gifstoffen of andere nare dingen bevatten. Met spullen die rechtstreeks van Shein/Ali/Temu komen, weet je gewoon niet wat er in zit en of dat veilig is.
LWDaisy schreef:Ik heb zelf nog niets besteld op Temu, maar het zal er zeker wel van komen haha, ik zie regelmatig leuke dingen voorbij komen. Ik bestel tegenwoordig meestal via Shein of Amazon. Alie is al héél lang geleden, maar ook leuke koopjes gedaan daar.
En dat er dan ergens iemand anders "de prijs" betaald voor het feit dat de artikelen via Temu en dergelijke webshops goedkoper zijn.. Ja, da's ruk voor diegene.
Maar eerlijk? Het leven (mijn leven in ieder geval) is al duur genoeg. Ik betaal me blauw aan rekeningen, huishuur, nutsvoorzieningen, belastingen, bijdragen, boodschappen, benzine, voer voor mijn katten, de tandarts, ... Kost allemaal handenvol geld, in die mate dat dat ook ruk is. Ik werk heel hard, doe 2 jobs - en moet bijna alles weer uitgeven.
Als ik mezelf eens iets wil gunnen, kan ik het gewoon niet maken om mezelf iets te gunnen voor een opmerkelijk hogere prijs als ik zie dat hetzelfde artikel ergens anders ook een stuk goedkoper kan. Dan bestel ik dat shirtje van 5 euro, of dat bureau-artikel van 6 euro dat ik via Shein kocht en dat mijn leven gewoon makkelijker maakt - hetzelfde artikel kost 20 euro meer bij de concurrentie, dat geef ik er niet aan uit. Daar ben ik enerzijds te gierig voor, en anderzijds blijft er in de realiteit maar weinig over dat ik aan mezelf wil spenderen. Ik heb andere dingen waar mijn centen naartoe (moeten) gaan.
Mocht ik morgen de lotto winnen, zou ik nog steeds gierig zijn haha.
Een boel dingen vind ik zijn geld niet waard, puur omwille van het prijskaartje. Als ik datzelfde artikel ergens anders goedkoper kan krijgen, koop ik het daar wel. Het leven is echt al duur genoeg.
Foaly schreef:Ja tuurlijk, heb je gelijk in, maar dat was het punt nietHet punt was 'Alles op [goedkope Chinese website] ligt ook bij de Action maar op [goedkope Chinese website] is het goedkoper dus wat maakt het uit.' En het maakt dus wel uit, vooral als je (wat ik nog best vaak zie) verzorgingsproducten of producten voor in de keuken wilt kopen. Lekker, je prutje bewaren in een bakje dat vol met weekmakers zit
Foaly schreef:Marjo schreef:Wat veel mensen even vergeten is dat de producten die je bij Ali/Shein/Temu haalt vaak precies hetzelfde is als wat er hier in de winkels (met name Action/Big Bazar/SoLow) ook ligt. Alleen dan vele malen goedkoper.
Met het verschil dat spullen die bij de Action etc liggen, moeten voldoen aan Europese normen. Die mogen dus geen gifstoffen of andere nare dingen bevatten. Met spullen die rechtstreeks van Shein/Ali/Temu komen, weet je gewoon niet wat er in zit en of dat veilig is.
Urbanus schreef:Welk beter argument dan: 'mensen lijden letterlijk fysiek om deze spullen te maken' bestaat er?
Marjo schreef:Urbanus schreef:Welk beter argument dan: 'mensen lijden letterlijk fysiek om deze spullen te maken' bestaat er?
Dat is niet het argument dat Foaly maakte zoals je hierboven kunt lezen![]()
Daarbij geeft het helemaal geen garantie dat de kleding/speelgoed etc die je in Nederlandse winkels koopt niet gemaakt wordt door kinderarbeid of door mensen die fysiek lijden om het te maken. Dus om daarvoor specifiek deze webshops aan te vallen is niet heel erg eerlijk. Bij Amazon lijden ze ook fysiek in de magazijnen maar daar hoor je niemand over
LWDaisy schreef:Ja, da's ruk voor diegene.
Marjo schreef:Urbanus schreef:Welk beter argument dan: 'mensen lijden letterlijk fysiek om deze spullen te maken' bestaat er?
Daarbij geeft het helemaal geen garantie dat de kleding/speelgoed etc die je in Nederlandse winkels koopt niet gemaakt wordt door kinderarbeid of door mensen die fysiek lijden om het te maken. Dus om daarvoor specifiek deze webshops aan te vallen is niet heel erg eerlijk. Bij Amazon lijden ze ook fysiek in de magazijnen maar daar hoor je niemand over
Fly_high schreef:Werken in allerlei magazijnen in EU is poedersuiker, daar niet van, maar niet te vergelijken met werkomstandigheden in China. Je draait in de EU werkdagen van 12u ipv 16 zeg maar en krijgt er wel marktconform voor betaald, genoeg om van te leven.
Urbanus schreef:Marjo schreef:
De kans is kleiner dat mijn kleding en speelgoed gemaakt is op een niet- ethische manier omdat ik winkel bij kleinere labels.
Amazon is anders dan Temu, ook een grote doorverkoper, akkoord, maar Temu is volledig Chinees én zet zo in op de markt dat het alleen op consumeren gaat.