Peanutbutter schreef:Er is dit jaar weer heel veel geld aan vuurwerk uitgegeven. Er wordt gesproken over een bedrag van 68 miljoen euro aan verkoop van (legaal) vuurwerk.
Even een rekensommetje: dit levert de staatskas ongeveer 12 miljoen aan BTW inkomsten op. (vergeten we even de inkomsten welke ook nog naar de staatskas vloeien bij de invoer van vuurwerk via de invoerrechten)
Verder levert de verkoop van vuurwerk ook werkgelegenheid op (dus minder mensen hebben een uitkering nodig) en dat is indirect merkbaar voor de staatskas.
Ja, en dan de andere kant van het verhaal vuurwerk:
Het kost uiteraard ook een heleboel geld, maar is dat werkelijk zo veel als wij allemaal denken?
De hulpverleners moeten werken. Het zou kunnen zijn dat dit extra geld kost doordat er extra mensen moeten werken (salarissen liggen hoger op zulke dagen) maar er zijn altijd hulpverleners die paraat zijn.
Letsel veroorzaakt door vuurwerk; het leed dat het veroorzaakt is natuurlijk heel groot, maar zélfs dan is dat ook nog in geld uit te drukken en zijn er nog steeds instanties die daar geld aan verdienen. (ziekenhuizen werken uiteraard ook niet voor niets)
Dan de veroorzaakte schades.
Heel veel geld dat veelal uitbetaald wordt door de verzekeringmaatschappijen. (die dat uiteraard weer tot uiting laten komen in een hogere premie indien zij dit nodig achten) Dus wij zouden dat met z'n allen kunnen voelen.
Maar al die schade zal ook weer gerepareerd moeten worden. En dat...... levert werkgelegenheid op. En via BTW inkomsten weer geld voor de staatskas
Pff, wat moet ik hier nu weer van maken.
Ik neem aan dat vuurwerkverkopers door het jaar heen andere inkomsten hebben - het lijkt me zeer sterk dat ze een heel jaar kunnen teren op de inkomsten van 3 dagen verkoop.
Wat de BTW betreft, als er dus inderdaad ca. 15 tot 20 miljoen schade is geleden (dat is dus alleen materiële schade aan auto's en woningen die gemeld is) overtreft dat het al. (Nog afgezien van het feit dat 12 miljoen echt wisselgeld is op de totale overheidsbegroting, geen bedrag waar we het tekort aan ouderenverzorgenden mee kunnen oplossen om maar iets te noemen. In perspectief: zorg kost de overheid per dag al ruim 200 miljoen euro. Per. Dag.)
De hulpverleners zijn zeker "toch wel" aan het werk, met de 'kleine marge' dat oudejaarsavond echt "all hands on deck" is (weinig mensen bij de politie/brandweer en bij de relevante afdelingen van ziekenhuizen die vrij kunnen krijgen op zo'n avond). En besef je je dat dat niet de enige kosten zijn van een ziekenhuis? Enig idee wat een oogoperatie kost? Dat wordt niet betaald door de gedupeerde. Gelukkig maar.
Een deel van de vergoedingen komt inderdaad van de verzekeringen, dat klopt. Maar dat geld komt ook niet uit de lucht gevallen. Als zij meer moeten uitkeren zullen zij dat laten terugkomen in tariefverhogingen voor de toekomst. Uiteindelijk merk je daar dus zeker wat van. Ook de burger met een kleine portemonnee.
En dat ziekenhuizen verdienen aan slachtoffers...

Sorry maar dat is echt wel het grootste kulargument dat ik ooit heb gehoord. Ook maar de maximumsnelheid op de wegen schrappen zodat er wat extra verkeersslachtoffers bij komen per dag? De zorg is echt zeer zeker niet winstgevend, maak je daar geen illusies over aub

O en vergeet niet de hulpverleners die (tijdelijk) uit de running raken omdat ze gewond zijn geraakt of getraumatiseerd door gebeurtenissen op oudejaarsavond.
En wat het repareren van schade betreft; klinkt leuk, maar daar is natuurlijk en gigantische run op kort na oudjaar. En tot die tijd zit je er maar mooi mee, als je brandschade hebt en middenin de winter een open dak hebt.
Misschien komt je berekening wel quitte uit, maar dat valt evengoed niet te rijmen met de fysieke/mentale schade bij mensen en de materiële schade die erg vervelend is voor de betrokken mensen. Echt, zou je het niet erg vinden als een paar mensen blind worden elk jaar (buiten hun schuld om, meestal) als de kosten daarvan gedekt werden door de BTW?

Edit: een rectificatie op mezelf, ik kan de 70 miljoen schade waarover ik eerder sprak dus niet terugvinden.

Laten we het voor nu houden op 15-20 miljoen (
https://nos.nl/artikel/2265908-verzeker ... -jaar.html)