Is dit dressuur?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

aishcream

Re: Is dit dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 21:29

Opzich best knap toch, je paard zo rond kunnen rijden. Ik durf te wedden dat menigeen die in dit topic reageert of hier een mening over heeft niet op adelinde-niveau rijdt. ;)

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 21:30

aishcream schreef:
Opzich best knap toch, je paard zo rond kunnen rijden. Ik durf te wedden dat menigeen die in dit topic reageert of hier een mening over heeft niet op adelinde-niveau rijdt. ;)

Haar paard loopt onzuiver.
Ik moet zeggen dat nette proeven kan rijden, maar dit wil ik niet eens kunnen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 21:31

Tijdelijk slotje: Wacht op discussiepunt van TS.
Alleen op basis van een filmpje zou het topic naar LN moeten nl.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 21:52

In overleg met TS van RT-D naar LN verplaatst.

aishcream

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 22:11

Esaqar schreef:
aishcream schreef:

Haar paard loopt onzuiver.
Ik moet zeggen dat nette proeven kan rijden, maar dit wil ik niet eens kunnen.

Spanning speelt ook een rol. Ik geef niemand ongelijk die beweert dat dit paard te strak wordt gehouden, maar ik denk dat er vast een reden is waarom de paarden op deze manier worden bereden. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 22:20

Ik vind het schitterend. Een vijfkoppig internationaal jurycorps plaatst haar tweelmaal in de top 3 (2e en 3e) en hier zien de toppers haar paard steeds kreupel lopen en allerlei andere fouten in de africhting.

Ik zou zeggen: mail der of je een lesje mee mag helpen om de africhting te verbeteren!

Volg met een bakje thee!

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 22:23

Kreupel nee, onregelmatig ja.
En dat mensen hier niet op dit niveau rijden betekent niet dat we er geen verstand van hebben.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 22:25

ja dit heet dressuur...vroeger werd ik hier stil van,zo mooi vond ik het.
Nu ben ik 50,en zie een circusact,waarvan ik weet hoe het tot stand komt.Niet op een leuke paardvriendelijke manier vaak.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 01:33

Ja, dit is dressuur.... Maar niet zoals deze bedoeld is. Onze eigen topsport grenst aan paardenmishandeling, en alles wat we daartegen doen is 'niks, want wij rijden niet dat niveau'. Het zijn kunstjes die op geen enkele manier meer stroken met de FEI voorschriften. En het wordt nog beloond met een derde plaats ook.

https://www.youtube.com/watch?v=ByS6VNo5cgk
Als je de huidige dressuur vergelijkt met dit. Dan is toch 1. het ondenkbaar dat we zo'n pas de troix (met de huidige top 3 ruiters) kunnen herhalen, en 2. dit toch veel fijner en leuker om naar te kijken?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 01:41

Het is wel dressuur, maar op een heel hoog niveau.
Daar kan ik verder geen oordeel over vormen, omdat ik dat zelf niet doe. :D
Ik weet alleen dat het een jarenlange training kost, om zo'n proef te kunnen rijden.
Gelukkig hoef ik mij daar niet druk om te maken, want ik alleen maar recreatief met mijn merrie.

Maar paardensport, dressuur, springen, military, mennen, op hoog niveau, daar kan ik wel van genieten als ik dat op TV zie!
En dan nog het liefst springen trouwens.

blackflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 01:51

Paard schudt teveel met zijn hoofd echt een ja knikker,en nee vond het geen mooie proef.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 01:56

listiglistje schreef:
[ [url=m/xRebHm.jpg]Afbeelding[/url] ]

Aah top, het enige wat nog miste :D

Jokes aside. (Absoluut) Geen fijn beeld inderdaad. Maar helaas is dit bijna het enige wat we in de moderne dressuur zien en kunnen we er vrij weinig aan veranderen, behalve het zelf zo goed mogelijk te doen :)

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 05:40

Ja dit is dressuur.
En dit is precies de reden dat ik dressuur walgelijk vind en overgestapt ben op western, en trainen op een horsemanship manier :) Nu ik een filmpje van dressuur zie nadat ik zo ontzettend veel heb geleerd hier in Canada, ben ik er nóg zekerder van dat ik geen betere keuze heb kunnen maken. Als ik niet had nagedacht en naar mn gevoel had geluisterd, had ik nu ook op zon manier gereden (niet op zon "hoog" niveau dan natuurlijk).

Hoe kan een paardenliefhebber dit nou mooi vinden bah. Krijg spontaan pijn in mn mond als ik dit zie.
ja, ik weet dat het nier zoals dit hoeft te zijn. Het kan ook vriendelijk en met zachte hand. Maar de (hogere) dressuur zoals dat, wat ik heb gezien, kan ik op 2 handen tellen.

Ben het helemaal met Geerke eens. Ik zie precies hetzelfde. Alleen ben ik 19 en niet 50 maargoed :') mijn 'vroeger' is maar een paar jaren terug.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 07:31

Eileen_ schreef:
Ja dit is dressuur.
En dit is precies de reden dat ik dressuur walgelijk vind en overgestapt ben op western, en trainen op een horsemanship manier :) Nu ik een filmpje van dressuur zie nadat ik zo ontzettend veel heb geleerd hier in Canada, ben ik er nóg zekerder van dat ik geen betere keuze heb kunnen maken. Als ik niet had nagedacht en naar mn gevoel had geluisterd, had ik nu ook op zon manier gereden (niet op zon "hoog" niveau dan natuurlijk).

je hoeft toch niet over te stappen omdat enkele topruiters zich zo presenteren :? rare redenatie...
Je kan toch kiezen voor dressuur op de vriendelijk manier? Eigen keuze of je aan die bek gaat hangen of niet....

Iloscorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 08:18

listiglistje schreef:
je hoeft toch niet over te stappen omdat enkele topruiters zich zo presenteren :? rare redenatie...
Je kan toch kiezen voor dressuur op de vriendelijk manier? Eigen keuze of je aan die bek gaat hangen of niet....

Een paard heeft een mond :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 09:10

Weet je...het heeft mijns inziens zo weinig zin om zulke filmpjes te plaatsen. Dit is zo negatief allemaal. Het meeste leer je van zien hoe het wel moet.

Dus TS, misschien kan jij er een filmpje naast zetten van iets dat volgens jou de naam "dressuur" verdient? En het verschil uitleggen?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 11:50

safina schreef:
Weet je...het heeft mijns inziens zo weinig zin om zulke filmpjes te plaatsen. Dit is zo negatief allemaal. Het meeste leer je van zien hoe het wel moet.

Dus TS, misschien kan jij er een filmpje naast zetten van iets dat volgens jou de naam "dressuur" verdient? En het verschil uitleggen?

Het probleem van ''hoe het wel moet''....dit is wereldniveau.Dit zien dus veel mensen als hun voorbeeld.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 12:11

vonneke schreef:
Ik vind het schitterend. Een vijfkoppig internationaal jurycorps plaatst haar tweelmaal in de top 3 (2e en 3e) en hier zien de toppers haar paard steeds kreupel lopen en allerlei andere fouten in de africhting.

Ik zou zeggen: mail der of je een lesje mee mag helpen om de africhting te verbeteren!

Volg met een bakje thee!

Dit vind ik dus zo'n dooddoener he...

Dus omdat het goede punten krijgt is het goed. Kan jij werkelijk met droge ogen beweren dat dat filmpje er fijn uitziet? Leg dan eens het skala ernaast, te beginnen met de happy athlete....
Door dit soort opmerkingen, dit soort gedachtegangen blijft men dit soort dingen in stand houden, ze belonen zelfs.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 12:43

Och Bowen al had ze er op de kop opgezeten en achterstevoren. Het is zo eenvoudig om een ander af te kraken als diegene geen weerwoord kan leveren.
De juryleden vonden het blijkbaar prima op dat moment, wij hoeven daar achteraf geen analyse op te doen.

Ik heb geen mening gegeven over wat ik ervan vind, dat vind ik niet nodig.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 13:31

Nirvana_ schreef:
Ja, dit is dressuur.... Maar niet zoals deze bedoeld is. Onze eigen topsport grenst aan paardenmishandeling, en alles wat we daartegen doen is 'niks, want wij rijden niet dat niveau'. Het zijn kunstjes die op geen enkele manier meer stroken met de FEI voorschriften. En het wordt nog beloond met een derde plaats ook.

Als je de huidige dressuur vergelijkt met dit. Dan is toch 1. het ondenkbaar dat we zo'n pas de troix (met de huidige top 3 ruiters) kunnen herhalen, en 2. dit toch veel fijner en leuker om naar te kijken?

Mooi filmpje zeg! Hoe fijn ziet dat er wel niet uit? Stille staarten, monden dicht en stangen die bijna loodrecht naar onder staan. Maar dit zou door het huidige jurybeleid nog niet met een 10e plaats beloond worden, want inderdaad vaak levert men bij correcte africhting volgens het scala aan het huidige gezochte spektakel in.

Tevens is het het resultaat van jaren africhting en dat is in de huidige consumptiemaatschappij niet meer mogelijk. Want iemand die 1 miljoen uit geeft aan een dressuurpaard wil deze het liefst direct zo hoog mogelijk mee zien doen. Voor de ruiter die dit onder druk voor elkaar moet krijgen is de quick fix methode veel gemakkelijker en aantrekkelijker. Daarom dat in de top vaak de basis van het gehele rijden; takt en tempo; duidelijk afwezig is, wat zich uit in ogenschijnlijk onregelmatige paarden.

Het is trouwens makkelijk te roepen dat men niet moet oordelen om daarna weer gauw in je schulp te kruipen. Ik zeg, prima dat wij, de minder getalenteerden in de basissport ten minste nog kritisch durven te kijken naar de top, om vooral voor ons zelf te bepalen wat we acceptabel vinden voor ons eigen rijden. Helemaal niet mis mee, en voor mij dus een bijna gemakzuchtig 'argument' zonder enige relevantie. Er is namelijk een verschil tussen 'de beste stuurlui aan wal', en mensen die over de verschillende ruiters in de top durven te zeggen 'dit ziet er fijn' of juist helemaal niet fijn uit, is trouwens ook hun goed recht.

Ik kan ook geen auto's ontwikkelen, maar durf zeer zeker wel het design en/of rijgedrag van bepaalde merken auto's te bekritiseren, gewoon omdat het niet mijn persoonlijke smaak is.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 13:34

Nirvana_ schreef:

Dit is dressuur, paarden lopen over de rug en gebruiken de achterhand. Lekker de oortjes naar voren en los in het lijf. Het geeft een heel fijn beeld. Dit is ook het ontwikkelen van het paard en niet het filmpje wat TS laat zien.

Met het filmpje van TS is zo veel mis. Ik vind het jammer dat dressuur deze kant op gaat.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 13:37

Ben benieuwd naar een reactie van ts?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-15 15:19

Mioux schreef:

Bij deze, op veler verzoek ;)

Een tijdje geleden was er een programma op TV; de Keuringsdienst van Waarde, daarin werd bekeken hoe kippenbouillon blokjes werden gemaakt.
Hieruit bleek dat die bouillon blokjes "maar liefst" 4% "kippenpoeder" bevatten, een smakeloos poedertje gemaakt van gedroogde kip :j .
De "kipsmaak" van de bouillon blokjes komt van geroosterde gist, die volgens de presentator inderdaad en "kipsmaak" had. Er was ook een bedrijf wat echte kippenbouillon maakte, getrokken van echte kip.
Vreemd genoeg vinden de meeste mensen die laatste bouillon niet maar kip smaken, maar de 1e wel......waar dus nauwelijks kip aan te pas is gekomen en wat er qua kip aan te pas kwam smaakt nergens naar. Dus wat vrijwel iedereen denkt dat "kipsmaak" is, is in feite geroosterde gist.

Dat is vergelijkbaar met wat er met "dressuur" aan de hand is, het wordt zo genoemd, het lijkt
op "dressuur" want er loopt een paard in een "dressuur arena", er zit een ruiter op in een dressuurpakje :o en er worden bewegingen gemaakt die op dressuur lijken........maar eigenlijk is het geen dressuur. De 4% "kip" in dit verhaal is het paard ( het enige onderdeel wat echt is, maar absoluut geen rol speelt in het geheel) , de rest is geroosterde gist.
Op zich is het knap om de wereld iets te "verkopen", iets wat bijna niets met het oorspronkelijke product te maken heeft, als zijnde het oorspronkelijke product. Kwestie van marketing en inspelen op de onkunde van mensen en de angst om een andere mening te hebben dan de meerderheid (die altijd ongelijk heeft doordenkertje :o

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 15:27

ElCid schreef:
Mioux schreef:

Bij deze, op veler verzoek ;)

Een tijdje geleden was er een programma op TV; de Keuringsdienst van Waarde, daarin werd bekeken hoe kippenbouillon blokjes werden gemaakt.
Hieruit bleek dat die bouillon blokjes "maar liefst" 4% "kippenpoeder" bevatten, een smakeloos poedertje gemaakt van gedroogde kip :j .
De "kipsmaak" van de bouillon blokjes komt van geroosterde gist, die volgens de presentator inderdaad en "kipsmaak" had. Er was ook een bedrijf wat echte kippenbouillon maakte, getrokken van echte kip.
Vreemd genoeg vinden de meeste mensen die laatste bouillon niet maar kip smaken, maar de 1e wel......waar dus nauwelijks kip aan te pas is gekomen en wat er qua kip aan te pas kwam smaakt nergens naar. Dus wat vrijwel iedereen denkt dat "kipsmaak" is, is in feite geroosterde gist.

Dat is vergelijkbaar met wat er met "dressuur" aan de hand is, het wordt zo genoemd, het lijkt
op "dressuur" want er loopt een paard in een "dressuur arena", er zit een ruiter op in een dressuurpakje :o en er worden bewegingen gemaakt die op dressuur lijken........maar eigenlijk is het geen dressuur. De 4% "kip" in dit verhaal is het paard ( het enige onderdeel wat echt is, maar absoluut geen rol speelt in het geheel) , de rest is geroosterde gist.
Op zich is het knap om de wereld iets te "verkopen", iets wat bijna niets met het oorspronkelijke product te maken heeft, als zijnde het oorspronkelijke product. Kwestie van marketing en inspelen op de onkunde van mensen en de angst om een andere mening te hebben dan de meerderheid (die altijd ongelijk heeft [size=7]doordenkertje :o [/size]

Ik snap wel een beetje waar je heen wilt met de vergelijking.
Als je echt correcte dressuur ziet, vanuit losgelatenheid, zie je dat dit juist heel licht is, bijna zwevend, en dan gaat die rug ook alle kanten op, dus een minder mooi beeld bij de ruiter :')

Moderne dressuur is meer een show geworden, strak zitten en de benen alle kanten op laten gaan. Misschien niet correct, maar het trekt wél meer interesse van mensen buiten de dressuursport (ook al gaat dit helaas ten koste van het paard)

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 15:32

gaat de rug ook alle kanten op? door de rug van het paard juist ontspannen te habben kan de ruiter pas echt gaan zitten. het paard spant dan zijn buikspieren aan waardoor het paard de ruiter eindelijk kan dragen zonder schade aan zijn rug.

de modern dressuur heft amper iets met dressuur te maken. als je kijkt naar het skala der ausbildung komt er letterlijk niks van terug. en volgens mij heft de dressuur sport op het moment ene behoorlijk imago probleem. ik denk niet dat dit de oplossing is.