dekengebruikers??!! lees dit eerst eens!

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 22:33

mijn paard heeft altijd een deken op alleen in de zomer niet, maar ik heb er wel iets op tegen om je paard bezweet zonder deken in het land te gooien.....hij is nat, er is wind, het vocht op zijn /haar vacht word koud, en die kou word weer doorgegeven een zijn huid, want de vacht zit tegen de huid aan ( deuh ) !! dus het scheelt wel degelijk of je een zweetdeken doet of niet....dat vind ik tenminste: nog tegensprekers?
kusz

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 00:41

Mijn paard maakt geen wintervacxht aan, dus ik moet er wel een deken opgooien. De mijne krijgt pas in oktober of november zijn deken op, maar dan heeft ie nog geen wintervacht.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 00:58

Margon schreef:
Die van mij krijgt gewoon altijd een deken op in de lente, winter en herfst maar in de zomer toch echt niet!

En juist in de zomer kan een deken zo heerlijk zijn voor een paard dat in de felle zon staat, omringd door irritante steekbeesten...

In Australië en Nieuw-Zeeland is het heel normaal om je paard zo in de wei te zetten:

Afbeelding

En soms zelfs met een 'hood' erbij:

Afbeelding

Beschermt uitstekend tegen vervelende insekten en felle zon: in Australië en Nieuw-Zeeland heeft een groot percentage van de paarden (met name van de schimmels) een of andere vorm van huidkanker. Zo'n deken vormt een goede bescherming. En je paard blijft heerlijk koel onder die witte lakens. Ik heb het verschil zelf gemerkt in Australië: paarden die zo 'ingepakt' werden, waren over het algemeen veel rustiger als ze buiten stonden dan paarden die 'bloot' buiten stonden.

Waarmee ik alleen wil zeggen dat een deken in de zomer zo gek nog niet is. Knipoog

Overigens is dit een vrij oud topic en het onderwerp is ook al heel vaak aan de orde geweest op Bokt, maar gezien de on topic reacties die er de laatste dagen bij zijn gekomen laat ik 'm toch staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 12:11

Mijn paard staat in een dazengebiedje. Lekker overdag buiten totaal ingepakt, lekker zonder vliegen en onder het vliegendekentje (bucas) voelt hij ook bij meer dan 25 graden koel aan. Nu kan hij tenminste naar buiten, anders niet.

De topicstarter als ik het goed gelezen heb, heb je een fjord. Ik persoonlijk vind dat koudbloeden geen deken op horen, ben zelfs van mening dat dit niet gezond is voor dergelijke paarden. Onze warmbloedpaarden zijn door de fok in mijn ogen niet meer 'origineel'. Wel eens een paard zien trillen op zijn benen van de kou??? Ik wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 12:30

Wat een gejammer over de deken! Ik ben en blijf van mening dat een paard geen deken op hoeft en daarom die van mij( Ja Russel, de fjord) dus geen deken op hoeft.
Wat andere mensen met hun paarden doen en wat de behoefte, volgens hen, met betrekking op dekens, is, mag iedereen helemaal zelf weten. Je hebt immers een paard voor jezelf gekocht en niet voor een ander, dus de keuze is aan jullie. Zoals ik al eerder had neergezet, was het puur informatief en niet als verwijt neergezet. Wat mijn menig omtrent dekens is , is en blijft mijn mening. Wat een ander als mening heeft is zijn of haar mening en daar heb ik ook respect voor.
Verder neem ik ter goeder trouw aan dat iedereen hier op bokt.nl, alles in staat stelt om het leven van zijn of haar paard zo prettig mogelijk te laten verlopen. En of dat nu met of zonder deken zal gebeuren, zal mij eerlijk gezegd een worst wezen.
Het topic was echt alleen maar bedoeld als verrijking van je paardenkennis en of de kennis aansluit op je situatie is tot daar aan toe, jullie hebben in ieder geval de moeite gedaan om het te lezen!

Laten we nu ophouden over dekens, en ons weer druk gaan maken over, vet gras, vliegenbestrijdingsmiddelen en heerlijke zomeravond ritjes! Want die natte rotwinter is bijna ten einde!
Groeten Marjolein