Teken de petitie, meer aandacht voor paarden op de weg!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 13:24

Goed idee. Er was een tijdje geleden ook een topic over ligfietsers. Die wisten niet of ze moesten bellen dat ze eraan kwamen, of gewoon langs moeten zoeven op de fiets. Misschien kun je die erbij uitprinten, er stonden goede tips in.

MerleSimone

Re: Teken de petitie, meer aandacht voor paarden op de weg!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 13:44

Goeie!

Hier in de ruitersportzaak kun je tegenwoordig hesjes kopen met de tekst: Pass wide and slow please.
Misschien zijn zulke hesjes (in het Nederlands) een idee voor een campagne? Kunnen ruiters dragen zodat automobilisten zich iets meer bewust worden misschien.
Ik denk dat het vooral onkunde/onmacht is, automobilisten die geen idee hebben. Onder de aandacht brengen is misschien al genoeg.

Getekend uiteraard!

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-14 15:16

geloof ik ook ja, vooral onwetendheid zal het zijn. Die hesjes is natuurlijk een goed idee, als meer mensen interesse hebben kun je die met een hoop tegelijk laten maken.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 15:24

Een hesje zou een goed idee zijn! Een landelijke campagne, grof gezegd, de burger betaalt en ik wil mijn geld er niet in steken. Simpelweg omdat de gemiddelde bestuurder in Nederland, 3 of 2 keer per jaar een paard tegen komt in het verkeer? Tuurlijk is dat meer in sommige dorpen maar daarom denk ik dat borden en hesjes meer uitkomst zullen bieden.

Het is denk absoluut niet zo dat het iets algemeens is dat paarden zo benaderd worden door het overige verkeer. Onwetendheid, tsja, een beetje en een beetje niet. Ik heb er zeker wel wat over geleerd op mijn examen en de vraag komt ook standaard terug in elk examen. Ik denk meer, dat er landelijk begrip moet worden gekweekt voor het 'aparte' verkeer in Nederland. Zoals wielrenners, ruiters, menners en ga zo maar door.

En in elke groep zitten gewoon rotte appels. Als wielrenner kom ik ook wel eens ruiters tegen op het fietspad. Tempo omlaag halen vind ik prima, weg is van iedereen. Maar heb ook wel eens meiden gehad, waarbij ik bij tijds mijn aanwezigheid aangaf etc, maar stomweg op de weg bleven rijden. En nee ik voel mij niet lekker er bij als ik achter een (vreemd) paard moet hangen. Wat ook vergeten word is dat wij als wielrenner nog eens vast zitten aan de fiets, dus om omvallen te voorkomen moeten afstappen. En nee, met die fiets kan ik niet door de berm (wat ook niet zou moeten vind ik). Die meiden vertikte het en nog een grote mond geven ook := Goed, duidelijk geval van een rot appeltje natuurlijk. Maar een reactie van de ruiters op het overige verkeer is natuurlijk, breed blijven en afdwingen. Hier is geen begrip voor namens het overige verkeer dus die denken, 'ja uuh oprotten met je knol.' En zo kom je natuurlijk in een vicieuze cirkel.

Aandacht is prima, maar aandacht voor elke verkeerganger lijkt mij reeëler dan enkel voor de paarden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 15:31

En hebben al die mopperaars op die automobilisten er ook al eens aan gedacht dat je simpelweg aangifte kunt doen wegens asociaal rijgedrag?
Het is heel simpel, mede omdat je dan zelf ook gaat zien dat het vaak dezelfde gasten zijn en je dus ook aan oom agent hele vervelende vragen kunt gaan stellen als je geen verbetering merkt.

Dit alles nog even los van de vraag wie uiteindelijk wie het meeste hindert........

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-14 15:32

Klopt hoor Danique, het moet van beide kanten komen. Maar we zullen het toch met z'n allen moeten doen. Ruiters mogen niet op het fietspad, maar als er een keuze is tussen de 80 weg en het fietspad, dan mag het weer wel las ik ergens.

Ikke, ik heb wel eens aangifte gedaan, werd keihard uitgelachen op het bureau. Aangifte kon niet, een aantekening wel.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 15:35

Dat is iets wat ik nooit heb gesnapt, ruiters op de rijbaan. Gelukkig geven ze je er geen boete om.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 15:36

denice schreef:
Klopt hoor Danique, het moet van beide kanten komen. Maar we zullen het toch met z'n allen moeten doen. Ruiters mogen niet op het fietspad, maar als er een keuze is tussen de 80 weg en het fietspad, dan mag het weer wel las ik ergens.

Ikke, ik heb wel eens aangifte gedaan, werd keihard uitgelachen op het bureau. Aangifte kon niet, een aantekening wel.

Als er na 10 aantekeningen nog geen actie komt, kun je daar wel hele vervelende vragen over gaan stellen. En anders kun je dat altijd nog via je rechtsbijstand spelen.

Als je je er echt zo aan stoort, dan ook niet bang zijn om grof geschut in stelling te brengen............

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 15:42

Heb wel getekend, ondanks dat ik (zoals meerdere in dit topic) van mening ben dat het inderdaad wel van 2 kanten moet komen. En dat er ook genoeg rotte appels onder de ruiters zijn.

Waar ik wel benieuwd naar ben, hoe wil jij deze petitie onder de aandacht brengen aan de mensen die er iets aan kunnen veranderen?

Bedoel wordt wel hesjes genoemd in dit topic, maar dat is volgens mij altijd nog iets wat de ruiter zelf beslist om te doen.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 15:50

Ik weet het niet hoor
Hier aandacht voor vragen kan ook leiden tot een reactie dat paarden helemaal niet meer de weg op mogen, zeker omdat je regelmatig loslopende paarden op de weg/snelweg hoort op de radio.
In het kader van 'verkeersveiligheid' kan zo'n actie nog wel eens verkeerd uitpakken in Nederland.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-14 15:50

Moet eerlijk toegeven, er is wel actie ondernomen later. Politie is gaan praten na meerdere meldingen. Meneer reed opzettelijk vlak langs mij, hard, door grote plassen en paard sprong bijna op zijn motorkap. Hij gaf toe dat hij het kicken vond om te kijken wat er gebeurde, mooi leip dus. Kwam nog bij dat zijn dochtertje voorin los zat, paard bijna door de voorruit was geklapt en ze het beiden niet hadden kunnen natvertellen. Dat soort dingen, ben bang dat je dat nooit kunt oplossen..

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 15:51

Ik heb ook getekend. Denk dat het heel belangrijk is dat iedereen weet van elkaar waar hij/zij moet rijden en hoe te gedragen.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-14 15:52

sanne1992 schreef:
Heb wel getekend, ondanks dat ik (zoals meerdere in dit topic) van mening ben dat het inderdaad wel van 2 kanten moet komen. En dat er ook genoeg rotte appels onder de ruiters zijn.

Waar ik wel benieuwd naar ben, hoe wil jij deze petitie onder de aandacht brengen aan de mensen die er iets aan kunnen veranderen?

Bedoel wordt wel hesjes genoemd in dit topic, maar dat is volgens mij altijd nog iets wat de ruiter zelf beslist om te doen.

Het lijkt me een maatschappelijk probleem en dus ook aan de overheid om hierop te anticiperen. Je hebt speciale bureaus waar je petities heen kunt sturen, bij een aantal handtekeningen is de overheid verplicht er naar te kijken.

We moeten inderdaad nog wel werken aan de opties :Y)

ninne1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 17:24

getekend en gedeeld op facebook!

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 17:49

Heel eerlijk? Ik teken de petitie niet.
Omdat ik geen concrete oplossing zie. Hier werd met rijlessen best veel aandacht besteed aan paarden en andere dieren. Ik denk ook niet dat je nog veel meer kan doen. Klootzakken blijf je er toch wel tussen houden en die gaan echt niet door een actie ineens anders doen. En ik moet heel eerlijk zeggen dat ik nog maar weinig echt gevaarlijke situaties zelf heb mee gemaakt. Daarnaast denk ik dat een grote oplossing is voor het verkeer om paarden gewoon officieel toe te staan op het fietspad. Hier rijd 99% op het fietspad en het geeft totaal geen problemen. Berm is bij ons helaas gevaarlijker doordat ze elke keer alles opengooien en niet goed aanstampen wat wegzakken als gevolg kan hebben.
Maar voor gedrag van aso's is er gewoon geen goede oplossing dan alleen maar "foei mag niet" te roepen.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-14 18:15

Misschien een goede toevoeging aan de petitie, we pleiten voor paarden op het fietspad?

CharIsabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 18:16

getekend !!
ik heb t niet eens gelezen
maar ik zie ze soms rijden en ik ben zo een slimbal :') dat ik gewoon midden op straat blijf lopen met een takke gang :)

Sonador

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 18:27

Danique_G schreef:
Als wielrenner kom ik ook wel eens ruiters tegen op het fietspad. Tempo omlaag halen vind ik prima, weg is van iedereen. Maar heb ook wel eens meiden gehad, waarbij ik bij tijds mijn aanwezigheid aangaf etc, maar stomweg op de weg bleven rijden. En nee ik voel mij niet lekker er bij als ik achter een (vreemd) paard moet hangen. Wat ook vergeten word is dat wij als wielrenner nog eens vast zitten aan de fiets, dus om omvallen te voorkomen moeten afstappen. En nee, met die fiets kan ik niet door de berm (wat ook niet zou moeten vind ik). Die meiden vertikte het en nog een grote mond geven ook := Goed, duidelijk geval van een rot appeltje natuurlijk. Maar een reactie van de ruiters op het overige verkeer is natuurlijk, breed blijven en afdwingen. Hier is geen begrip voor namens het overige verkeer dus die denken, 'ja uuh oprotten met je knol.' En zo kom je natuurlijk in een vicieuze cirkel.

Aandacht is prima, maar aandacht voor elke verkeerganger lijkt mij reeëler dan enkel voor de paarden.

Vind je het gek?
Meeste wielrenners en mountainbikers fietsen je om de oren zonder waarschuwing!
Dus ik zou ook lekker breed blijven, zowiezo heb ik vaak ruzie met wielrenners en mountainbikers (ook in de auto en op de motor). Terwijl ik zelf ook een wielrenner ben :o

Als je een paard ziet, gewoon respectvol en rustig benaderen.
Dat geld imho ook voor mensen op de fiets of mensen die wandelen met of zonder een hond!

Elke dag weer heb ik te maken met idioten die met 100km/h + langs je heen zoeven.
En even aanspreken doe ik niet meer, want je word gewoon verrot gescholden of bedreigd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 18:33

Ik moet zeggen dat ik ook geen klachten heb.
Gebeurt er wel wat dan kan 50% van gevallen de gene niks aan doen dat paard schrikt en bij andere gevallen is onwetendheid.

BTW als ik over fietspad rij dan kijk ik wel regelmatig om, om te kijken of ik niemand hinder en ik zorg er voor dat paard nier op het fietspad mest. Maar 9 van 10 keer rij ik door de berm naast het fietspad.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-10-14 18:34, in het totaal 1 keer bewerkt

S_imonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 18:33

Ik heb hem ook getekend, maar ben het ook met meerdere hier in het topic eens dat het van beide kanten moet komen.
Ik rijd bijna dagelijks buiten en kom het dus heel vaak tegen. Nu is mijn paard vrij koel met groot verkeer en aso's of onwetende automobilisten. Maar niet alle paarden zijn zo natuurlijk.
Ik maak mij er zelf ook absoluut niet druk om, tenzij er iets gebeurt wat echt niet door de beugel kan, dan wil ik nog wel eens een 'waar ben je mee bezig' gebaar maken of een middelvinger opsteken. Maar die middelvinger houd ik liever bij me natuurlijk.. Daar zijn veel mensen ook niet meer van gediend tegenwoordig..

Meer aandacht voor paarden, maar ook ander apart verkeer vind ik goed. Maar inderdaad, rotte appels houd je altijd en overal.
Ik zie er ook niet echt een concrete oplossing voor, maar toch vind ik het wel belangrijk dat mensen weten hoe ze met paarden en ander apart verkeer om moeten gaan en andersom.
Paarden op het fietspad vind ik wel een goede. Ik neem ook liever het fietspad dan de 80 km/h weg.

Zulke hesjes bestaan ook al van de KNHS (dacht ik?). Met: Let op! Paard op de weg. Houd afstand.
Of zoiets. Op de manege waar ik de ponykampen begeleidt heb, hebben ze die in ieder geval.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 18:37

Sonador schreef:
Danique_G schreef:
Als wielrenner kom ik ook wel eens ruiters tegen op het fietspad. Tempo omlaag halen vind ik prima, weg is van iedereen. Maar heb ook wel eens meiden gehad, waarbij ik bij tijds mijn aanwezigheid aangaf etc, maar stomweg op de weg bleven rijden. En nee ik voel mij niet lekker er bij als ik achter een (vreemd) paard moet hangen. Wat ook vergeten word is dat wij als wielrenner nog eens vast zitten aan de fiets, dus om omvallen te voorkomen moeten afstappen. En nee, met die fiets kan ik niet door de berm (wat ook niet zou moeten vind ik). Die meiden vertikte het en nog een grote mond geven ook := Goed, duidelijk geval van een rot appeltje natuurlijk. Maar een reactie van de ruiters op het overige verkeer is natuurlijk, breed blijven en afdwingen. Hier is geen begrip voor namens het overige verkeer dus die denken, 'ja uuh oprotten met je knol.' En zo kom je natuurlijk in een vicieuze cirkel.

Vind je het gek?
Meeste wielrenners en mountainbikers fietsen je om de oren zonder waarschuwing!
Dus ik zou ook lekker breed blijven, zowiezo heb ik vaak ruzie met wielrenners en mountainbikers (ook in de auto en op de motor). Terwijl ik zelf ook een wielrenner ben :o

Als je een paard ziet, gewoon respectvol en rustig benaderen.
Dat geld imho ook voor mensen op de fiets of mensen die wandelen met of zonder een hond!

Elke dag weer heb ik te maken met idioten die met 100km/h + langs je heen zoeven.
En even aanspreken doe ik niet meer, want je word gewoon verrot gescholden of bedreigd!

Dus omdat ik wielrenner ben heb jij het recht om de hele weg bewust te belemmeren en te versperren? Ook al ben je je bewust van mijn aanwezigheid en laat je mij er bewust niet langs waardoor er alsnog gevaarlijke situaties ontstaan?Generalisatie.

Jij bent een ruiter die de rest een slechte naam geeft. Dan ben jij geen haar beter dan een asociale wielrenner.

lifeofmarit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 18:42

Getekend! Moet als ik naar les ga ook een stuk over de weg waar erg hard gereden word.
Mensen denken er niet aan om wat langzamer en voorzichtiger te doen.
Ik ga altijd midden op de weg rijden zodat ze wel moeten afremmen, maar dan krijg ik vaak een middelvinger terug.
Ook al eens gehad dat ik bijna aangereden werd, terwijl ik notabene reflectie omhad!!!

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 18:46

Ik heb ook getekend!

Ik zou het ook fijn vinden als mensen meer rekening houden met een vluchtdier dat alle kanten op kan knallen :j

Sonador

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 19:07

Danique_G schreef:
Dus omdat ik wielrenner ben heb jij het recht om de hele weg bewust te belemmeren en te versperren? Ook al ben je je bewust van mijn aanwezigheid en laat je mij er bewust niet langs waardoor er alsnog gevaarlijke situaties ontstaan?Generalisatie.

Jij bent een ruiter die de rest een slechte naam geeft. Dan ben jij geen haar beter dan een asociale wielrenner.

Nee, maar ik kan snappen waarom mensen dat doen!
Jij niet?

Als jij de gehele weg om de oren bent gereden door "idiote" wielrenners die doen alsof de weg van hun is. Dan kan ik mij heel goed voorstellen dat je even het "recht" neemt om de volgende een lesje te leren. Daarmee is het natuurlijk nog niet goed te noemen, maar begrip heb ik er zeker voor.
Niet voor het grote mond gedeelte overigens!

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 19:12

Sonador schreef:
Danique_G schreef:

Nee, maar ik kan snappen waarom mensen dat doen!
Jij niet?

Als jij de gehele weg om de oren bent gereden door "idiote" wielrenners die doen alsof de weg van hun is. Dan kan ik mij heel goed voorstellen dat je even het "recht" neemt om de volgende een lesje te leren. Daarmee is het natuurlijk nog niet goed te noemen, maar begrip heb ik er zeker voor.
Niet voor het grote mond gedeelte overigens!

Het is erg vervelend, maar ik begrijp het niet.
Ik kom ook geregeld vriendelijke mountainbikers tegen en als ik mij dan asociaal ga gedragen is die de volgende keer ook niet zo vriendelijk meer. En als ze dan precies jouw denkwijze hebben nemen ze ook even het 'recht' om de ruiters een lesje te leren..