4 gezonde leeuwen gedood

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-14 21:28

LadyMadonna schreef:
Dieren in dierentuinen worden niet zomaar gefokt, en ook niet zomaar afgeschoten, daar gaan hele selecties aan vooraf.
Mannen zijn lastiger te herplaatsen dan vrouwen...
Ik snap de hele hetze niet. Het gebeurt al jaren, hoor je niemand over, maar nu met social media moet iedereen er ineens een mening over hebben

En met de dieren fokken gaat geen selectie. voor af??
Waarom fokken ze dan die welpjes om ze na 10 maanden weer af te maken? Jij weet het blijkbaar dus zou graag een antwoord van je willen

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 21:28

Arrabel schreef:
Dus als mijn hondje puppies krijgt maar ik raak ze niet kwijt maar ik wil wel weer andere honden dan zal ik jullie niet horen als ik ze snel en pijnloos een pin door hun kop jaag?

Kom op, een puppie is niet te vergelijken met een wild dier :roll:

Het is naar dat het gebeurd, maar er zal een goede reden voor zijn.
Het is sneu, maar als er geen andere mogelijkheden waren en ze elkaar anders zouden doden, is dit dan geen betere optie?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 21:29

Op zo'n toon ga ik écht geen discussie voeren :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 21:29

Arrabel schreef:
Dus als mijn hondje puppies krijgt maar ik raak ze niet kwijt maar ik wil wel weer andere honden dan zal ik jullie niet horen als ik ze snel en pijnloos een pin door hun kop jaag?

Jij kan je hond ook van te voren laten helpen zodat ze geen pups krijgt, hond en pups kunnen via een instantie herplaatst worden, je hebt meerdere opties om te voorkomen dat je de keuze moet maken om voor euthanasie te kiezen.
Er is geen leeuwenasiel, en als ze met een fokprogramma mee doen is er een meerwaarde om met de leeuwen te fokken, met jou hond is die meerwaarde er niet.
Jou hond is een huisdier, een leeuw is geen huisdier..

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-14 21:35

Ok.. Ik ben blijkbaar de enige die dit belachelijk vind...
Weten jullie wel dat er in 2012 nog maar 35.000 leeuwen in het wild over waren? Hoe veel zouden dat er nu nog zijn?
Wat maakt het uit, schiet maar af die beesten. Want er worden ook elke dag koeien afgemaakt.
Doet me denken aan een uitspraak van meneer van Gaal... Ben ik nou zo slim of jullie zo dom?!
http://dieren.blog.nl/bedreigde-dieren- ... -diersoort

Eske_B

Re: 4 gezonde leeuwen gedood

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 21:37

Ik zeg niet dat het niet belachelijk is. Maar waar wil jij een stel leeuwen laten die blijkbaar niet herplaatst konden wordrn en elkaar anders af gaan maken?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 21:38

Arrabel schreef:
LadyMadonna schreef:
Dieren in dierentuinen worden niet zomaar gefokt, en ook niet zomaar afgeschoten, daar gaan hele selecties aan vooraf.
Mannen zijn lastiger te herplaatsen dan vrouwen...
Ik snap de hele hetze niet. Het gebeurt al jaren, hoor je niemand over, maar nu met social media moet iedereen er ineens een mening over hebben

En met de dieren fokken gaat geen selectie. voor af??
Waarom fokken ze dan die welpjes om ze na 10 maanden weer af te maken? Jij weet het blijkbaar dus zou graag een antwoord van je willen

a: jonge dieren zorgen voor veel meer bezoekers (en dus geld).
b: de helft zijn mannetjes en daar kunnen ze minder mee dan vrouwtjes
c: niet alles is makkelijk te herplaatsen en ze mogen niet gebruikt worden om terug te plaatsen in het wild.
d: er zou een nieuw mannetje geïntroduceerd worden en deze zou de welpen alsnog gedood hebben.
e: de moeders zijn afgemaakt, juist omdat ze er niet meer mee konden fokken (omdat hun jongen niet gewild zijn voor herplaatsing en genenverspreiding).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 21:40

Hoeveel koeien leven er nog in het wild? En hoeveel kippen, schapen en geiten?

Ik zeg niet dat het niets uitmaakt, ik zeg alleen dat ik het hypocriet vind dat er zoveel mensen over 4 leeuwen en een giraffe vallen en je niemand hoort over de kuikentjes, kalfjes en lammetjes..
Dieren die niet vrij rond hebben kunnen lopen, niet bij hun moeder opgroeien, die eerst nog op transport moeten voordat ze geschoten worden, vind jij dat dan wel normaal?

De leeuwen in het wild uitzetten is geen optie dus hoeveel er nog in het wild zijn is in dit geval niet relevant..
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 27-03-14 21:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 21:40

Arrabel schreef:
Ok.. Ik ben blijkbaar de enige die dit belachelijk vind...
Weten jullie wel dat er in 2012 nog maar 35.000 leeuwen in het wild over waren? Hoe veel zouden dat er nu nog zijn?
Wat maakt het uit, schiet maar af die beesten. Want er worden ook elke dag koeien afgemaakt.
Doet me denken aan een uitspraak van meneer van Gaal... Ben ik nou zo slim of jullie zo dom?!
http://dieren.blog.nl/bedreigde-dieren- ... -diersoort

Dieren in de dierentuin kunnen en mogen niet herplaatst worden in het wild.
Ze doen aan soortbehoud en genenverspreiding (dus ze proberen mannetjes regelmatig te ruilen).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 21:44

Arrabel schreef:

Dat was mijn gedachte idd ook. .....

Er worden zoveel koeien gefokt omdat mensen rundvlees willen, er worden belachelijk veel kalfjes geboren zodat ze rap bij de koe weggehaald kunnen worden, en afgemaakt worden, alleen omdat mensen melk willen drinken. Er worden alleen al in Nederland anderhalf miljoen dieren per dag de dood ingejaagd, alleen omdat mensen willen eten.
Als mensen niet zo achterlijk veel vlees en eieren en melk dronken, werden al die dieren in de eerste plaats niet gefokt.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 22:05

MarlindeRooz schreef:
Nogmaals: Een goede plek voor een hond vinden is easy, probeer dat maar eens met een leeuw. Ik zie het al op marktplaats staan. :+

En om deze reden ga ik niet naar dierentuinen en eet ik ook geen vlees! :)

Voor mij ook de reden dat ik dierentuinen niet promoot en er zelf niet naar toe ga. Ik eet wel vlees maar alleen biologische vrije uitloop of wild.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-14 22:18

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 22:19

Ja. En gaat die welp geaccepteerd worden als het een mannetje is? Misschien wordt hij wel door een ouder mannetje gedood. Dan is dit vriendelijker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 22:22

Jammer dat je niet op andere meningen reageert, dan is het lastig discussiëren.
Met andere woorden; eet jij vlees? Zo ja vind je het dan niet zielig voor die dieren?
De leeuwen zijn niet gewend om voor zichzelf te zorgen, moeten ze dan terug naar het wild terwijl ze niet gewend zijn om zelf eten te vangen en water te zoeken, oudere leeuwen tegen kunnen komen die de jongetje mannetjes afmaakt, is dat zo vriendelijk?
Daarnaast zijn ze mensen gewend, iets wat ook een risico met zich mee brengt.
(Naast het feit dat ze niet terug in het wild mogen, dus dat is sowieso geen optie)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 22:26

Arrabel schreef:
Een welp van 10 maanden kan echt wel weer in het wild c.q. reservaat leven hoor.

Ik zeg niet dat het niet kan qua leeftijd, maar dat de reservaten het niet (meer) willen.
Er zijn zoveel regels aan gebonden en de reservaten zitten op dit moment tjokvol.
Dit filmpje is van 1969!! tegenwoordig zijn gelden er veel meer regels.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 22:57

Omdat honden en huisdieren erbij gesleept worden, in dierenwinkels gebeurt het vaak dat niet verkochte dieren plaats maken voor jongere exemplaren. Van honden is ook redelijk bekend dat zogenaamde liefhebbers en topfokkers'mislukte' pups laten inslapen. Dus nee, dat gebeurt niet alleen in dierentuinen.

Maar ik snap de vergelijkingen niet zo goed, idem voor de ophef. Ik vind het belangrijker dat de dieren een goed leven hebben dan dat ze een lang leven hebben, als de kwaliteit van leven niet gegarandeerd kan worden.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 08:06

Dus omdat er zoveel andere dieren geslacht/gedood worden moeten we dit ook maar goed keuren? Dat begrijp ik niet helemaal. Het gaat in dit geval niet om het fokken, maar om dat de leeuwen plaats moeten maken voor jonge leeuwen en aangezien de kleintjes niet zonder ouders kunnen worden die ook maar ingeslapen. Egoïsme ten top. Denk dat het niet zo goed gaat met die dierentuin dat ze daarom zoveel aandacht willen.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 08:28

Nee, het gaat eeom dat de nieuwe leeuwenman de kleintjes toch vermoord. Dat doen leeuwenmannen namelijk zodra ze de grote man zijn: het nageslacht van de voorganger doden en zelf nieuw maken.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 08:33

Maar ik begrijp dat we liever zien hoe de leeuwenman (de nieuwe) de welpen doodbijt, zoals het in het wild gaat, dan dat we kijken naar alternatieven en als die er niet zijn zelf maar op een nette manier hun leven beeindigen.

Oja, ik vind een levende leeuw in een prive- dierentuin of op een andere ongeschikte plek gehouden leeuw zieliger dan een op een nette manier afgemaakte omdat er geen plek voor m is.

Maar tegenwoordig is alles sielugh en moeten we alles maar in leven houden, of het nou realistisch is of niet.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-14 09:09

Waarom nemen ze dan een nieuwe man?
Waarom laten ze die dan niet inslapen?
Dan hadden ze er maar 1 moeten laten inslapen ipv van 4.
De dames waren al oud maar de welpen waren nog maar 10 maanden.
Dan hadden ze de welpen toch bij hun moeder kunnen laten zogen tot dat ze zelfstandig waren dan de moeders in laten slapen dan heb je nog altijd 2 leeuwen over ipv maar 1.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 09:11

Dat heeft te maken met nieuw bloed inbrengen.. De welpjes wilden ze toch niet laten dekken omdat er wss al dat bloed in die dierentuin rondliep. En dit gebeurd veel vaker dan je denkt.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 09:12

Maar waarom moeten er 4 dieren gedood worden omdat er 1 nieuwe leeuw komt? Hadden ze die niet weg kunnen houde ?

Edit: wat hierboven gezegd word

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 09:15

Iedereen heeft altijd wezenloos veel kritiek op dierentuinen, maar zonder dierentuinen zouden er ook al een hoop soorten gewoon niet meer bestaan. Dierentuinen zijn er ook voor het BEHOUD van een diersoort omdat wij ons mens telkens maar meer plek innemen. Hier word echter erg vaak overheen gekeken. Jammer.

Verder kan ik alleen maar eens zijn met LadyMadonna en anderen hier; dieren in de dierentuin worden niet 'zomaar' afgeslacht. Er gaat een hele selectie aan vooraf. Zelfde als met het inbrengen van nieuw bloed zoals Quera zegt. Anders krijg je inteelt.. dat is ook niet de bedoeling.

EDIT: Ik moet er wel bij zeggen dat sommige dierentuinen qua ruimte en maatstaven inderdaad niet voldoen. Gelukkig zijn de meeste dierentuinen in Nederland hard bezig met renovatieprojecten. Maarja.. geld groeit niet aan bomen enzo. -O-

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 09:19

Behoud van het dier is ook voor het gewin van de mens.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 09:22

Uitsterven van soorten hoort ook bij het leven, en voor een deel is dat ook nog door de mens veroorzaakt, ga dan niet dieren in hokjes stoppen om het dier te behouden... Het gaat uiteindelijk allemaal om de mens, om het geld.