"Ga eerst maar naar huis een stuiver halen."

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_Marinke_

Re: "Ga eerst maar naar huis een stuiver halen."

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 10:02

Huh?

Als je 1,23 moet betalen en je gaat pinnen is het gewoon 1,23, waarom zou je dan als je het gepast met 1 en 2 cent hebt ineens 1,25 moeten betalen? :?

Wel erg leuk stukje inderdaad! :D

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 10:04

LuckyLuna schreef:
Oke dat is stom!

Hoezo stom? :+ Je klaagt vast niet als het bedrag naar beneden afgerond wordt... Als het totaalbedrag bijv. 3,22 euro is, betaal je 3,20.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 10:07

LuckyLuna schreef:
Oke dat is stom!

Zo stom is dat niet, er staat duidelijk aangegeven dat er afgerond word, en als jij persé €1,23 wil betalen dan hebben wij dus geen 2 cent wisselgeld als er die dag nog niemand 5 cent in 1 en 2 centen betaald heeft.
Als je het wel toe laat als er met 1 en 2 centen betaald word dan is dat juist krom, want dan rond je de ene keer wel af en de andere keer niet, zou je er dan ook op staan om die 2 cent extra te betalen als het €1,22 is?
Als je iets met 52 cent hebt dan ben je 2 cent goedkoper uit, is het 53 cent dan betaal je 2 cent meer.. Zo werkt het gewoon (behalve bij de Aldi)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 10:09

_Marinke_ schreef:
Huh?

Als je 1,23 moet betalen en je gaat pinnen is het gewoon 1,23, waarom zou je dan als je het gepast met 1 en 2 cent hebt ineens 1,25 moeten betalen? :?

Bij pinnen word het idd niet afgerond, heeft zoals ik al zei ook met wisselgeld te maken.
Dus voor de mensen die geen 2 cent extra willen betalen is pinnen een oplossing.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 10:13

_Marinke_ schreef:
Huh?

Inderdaad, en toen ze dus een keer mijn 1 en 2 centen niet wilde aannemen omdat ik het dus precies gepast had, heb ik zo'n pietlullig bedrag gepint. Was de dame achter de kassa ook niet blij mee.
Van mij mag dat hele afronden gewoon weer teruggedraaid worden, ik heb namelijk vaker dat het naar boven word afgerond dan naar beneden. En waarom is het "geen probleem" in andere landen maar doet Nederland weer zo moeilijk?

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 10:25

Als je gaat pinnen ronden ze het bedrag niet af. Ik kan me er echt niet druk om maken... Ik ga niet dood als ik 2 cent meer moet gaan betalen hoor. :')

aaaaanyway, leuk verhaaltje. :)

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 10:28

dees_daan schreef:
_Marinke_ schreef:
Huh?

Bij pinnen word het idd niet afgerond, heeft zoals ik al zei ook met wisselgeld te maken.
Dus voor de mensen die geen 2 cent extra willen betalen is pinnen een oplossing.

En zo kwam een klant bij mij aan de kassa een keer vertellen dat het wel 10 hele euro's per JAAR scheelde, als je pinde als het naar boven afgerond werd en contant betaalde als het naar beneden afgerond werd... :+

Ik vind het stukje tekst erg leuk! Probeer zelf zo veel mogelijk in het voordeel van de klant te denken. Denk dat ze op langere termijn alleen maar meer uitgeven als je zo eerlijk bent het voor hun goedkoper te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 10:31

Ik heb ook iets tegen het afronden. Toen we nog de gulden hadden rondde je ook af op 5 cent. Nu doen we dat dus weer, maar 5 cent nu is 11 cent toen. Dat vind ik erg veel.

Afijn, ik pin vrijwel altijd.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 10:44

Lente schreef:
Ik heb ook iets tegen het afronden. Toen we nog de gulden hadden rondde je ook af op 5 cent. Nu doen we dat dus weer, maar 5 cent nu is 11 cent toen. Dat vind ik erg veel.

Afijn, ik pin vrijwel altijd.

We zijn inmiddels ook 12 jaar verder, dus 11 guldencent toen is niet meer 11 guldencent nu. Ik kan, zelfs op een vrij laag inkomen, echt echt echt niet bedenken waar die stuiver hier en daar uitmaakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 10:48

Nee, maar goed het inkomen is er met die inflatie helaas niet naar. Afijn, dat is een andere discussie :)

LuckyLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 19:24

Adamootje schreef:
Hoezo stom? :+ Je klaagt vast niet als het bedrag naar beneden afgerond wordt... Als het totaalbedrag bijv. 3,22 euro is, betaal je 3,20.

Ik klaar ook zeker niet wanneer het omhoog wordt afgerond. Dus van 0,23 naar 0,25.

Maar blijft stom.
Al die mooie centjes, en zijn we te trots om ze te gebruiken.
Ze zijn vast heel verdrietig dat niemand ze wil!

dees_daan schreef:
Zo stom is dat niet, er staat duidelijk aangegeven dat er afgerond word, en als jij persé €1,23 wil betalen dan hebben wij dus geen 2 cent wisselgeld als er die dag nog niemand 5 cent in 1 en 2 centen betaald heeft.
Als je het wel toe laat als er met 1 en 2 centen betaald word dan is dat juist krom, want dan rond je de ene keer wel af en de andere keer niet, zou je er dan ook op staan om die 2 cent extra te betalen als het €1,22 is?
Als je iets met 52 cent hebt dan ben je 2 cent goedkoper uit, is het 53 cent dan betaal je 2 cent meer.. Zo werkt het gewoon (behalve bij de Aldi)

Blijft stom.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 19:29

dees_daan schreef:
Cassidy schreef:
Ergens ook wel van de zotte dat ze in Nederland afronden omdat ze die 1 en 2 centen weigeren te accepteren. Ik heb ze nog wel hoor, en als ik een krom bedrag heb dan betaal ik gepast contant. Ze mogen dat namelijk niet weigeren.

Je kan gewoon met 1 en 2 centen betalen, die mogen niet geweigerd worden.
Wij nemen ze ook gewoon aan maar als het €1,23 en dus afgerond €1,25 is dan moet je wel €1,25 betalen.
Hier in de buurt is de Aldi de enige nog die niet afrond.

Ik had het ook zelf voorgesteld bij dat jongetje, snap ook niet dat de caissière het niet kon waarderen.

De kassa's ronden het niet af maar de kassadames roepen dat.. althans.. bij de AH staat 1,23 op de kassa en zij roept 1,25 :P

Dan mag je lijkt mij gewoon 1,23 betalen (maar AH neemt ze gewoonweg niet aan meestal...)

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 19:38

Nee, klopt niet, ik heb net even wat bonnentjes nagekeken. Al je bij de AH pint, dan betaal je het bedrag wat er staat. Maar betaal je contant, dan staat er bijvoorbeeld €18.76. Betaald met €50.00 Wisselgeld €31.25

De cassiere heeft dus alleen ingevuld waar mee betaald is (€50,00) en de kassa geeft zelf het wisselgeld aan. ;)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 19:44

en als je 20,76 betaald dan :P krijg je 2 terug toch (zou je ook krijgen als je 20,75 betaald natuurlijk, maar t gaat om t idee)

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 20:20

Nee, dan krijg je die 1 cent ook gewoon terug die je gaf :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 20:51

Dat klopt inderdaad niet, bij ons staat er als het €2,03 is bijvoorbeeld op het scherm:

(€2,03) €2,05
Het afgeronde bedrag staat dus wel op het scherm en als ik €2.03 in toets krijg ik een melding dat het geen geldig bedrag is en gaat mijn lade niet open.

Ludique96

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 13:21

Had 'm gelezen op Facebook. Leuk stukje!