Denk na vóór je met dolfijnen gaat zwemmen!!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 19:47

Magrathea schreef:
sallandval schreef:
Niet alle dolfijnentrainers over één kam scheren he? Lees het boek: "Lads before the wind" maar eens. Of ga naar één van de dolfijnenparken waar de dolfijnen zelf in en uit de open zee kunnen zwemmen.

Eens. Ik hoorde laatst van iemand dat er tegenwoordig allemaal demonstranten voor Dolfinarium staan waar de bezoekers langs moeten. Die daar overigens alle dagen staan - moeten ze niet werken ofzo? :P Maar goed, dat terzijde: Harderwijk heeft ze regelmatig gevraagd of ze niet een kijkje achter de schermen willen nemen met hen, om te zien dat het allemaal niet zo vreselijk is. Maar nee, dat willen ze niet...

...Die hebben wat te verbergen, ik zwéér het je! Ook raar: vlak na de show stond ik wat foto's te nemen van de dolfijnen. Ineens komt er een trainer naar me toe en zei op een dringende toon dat we eruit moesten. WAAROM?????????????

Jolliegirl

Re: Denk na vóór je met dolfijnen gaat zwemmen!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-13 21:52

Ook ik ben achter de schermen geweest in Harderwijk...
Blijf het not done vinden..

En altijd maar dat: kijk naar jezelf...

Alsof DIT niet benoemd mag worden..
Ik benoem het WEL!

En ik ben al begonnen bij mijzelf! :)

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 22:21

Jolliegirl schreef:
Ook ik ben achter de schermen geweest in Harderwijk...
Blijf het not done vinden..

En altijd maar dat: kijk naar jezelf...

Alsof DIT niet benoemd mag worden..
Ik benoem het WEL!

En ik ben al begonnen bij mijzelf! :)

Beter sluiten die zooi. Goed, ze willen toch verbouwen in het centrum (waren ze toch al van plan)? Goed, gelijk maar het park tegen de vlakte en daarop wat huizen bouwen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-13 00:11

Inmiddels in Taiji de 19e blue cove day aaneenvolgens.. Wegens een tyfoon..
Wat inhoud dat de japanners niet kunnen jagen! Echt super!
Wel zitten er momenteel nog dolfijnen in de baai in de pens...de nog alijd aan hun lot overgelaten worden...

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 00:14

Ik ben jaren terug een keer met de kinderen in het dolfinarium geweest.
Maar heb me zelf beloofd dat ik nooooooit meer hoef.
Heb me ingehouden omdat mijn kinderen nog klein waren,maar later heb ik ze uitgelegd dat dit echt niet kan.

Ben vorig jaar bij een bokker geweest in Portugal en zijn toen bij de kust bij Setubal dolfijnen wezen spotten.
Was echt waanzinnig. Hebben de hele groep gezien. Was zo mooi.
Echt een aanrader.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-13 00:21

In het wild zijn ze toch zoveel mooier? Zoveel meer zichzelf? En zelfs zoveel rustiger dan in gevangenschap!
Ze zoeken je gewoon op...zwemmen met je...schuren langs je heen in het water...en als je niet uitkijkt ga je een halve meter de lucht in!

Evenals de dolfijnenslacht houden de seashepherds zich ook bezig met de walvissenjacht in antartica!
De serie Whale Wars is hieruit gemaakt, ook een aanrader en gewoon op tv te zien en op youtube.

Ik heb zoveel respect voor deze mensen!
Er zitten ook nederlanders bij!

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 00:46

Interessant topic. Dacht altijd dat die dolfijnen met veel liefde en beleid getraind werden/worden..

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-13 00:48

Dat kan wel zo zijn...maar dr gaan gruwelijke dingen aan vooraf..

En ooj dolfijnen geboren in gevangenschap...die dieren zijn zo dusdanig intiligent dat ze dondersgoed weten dat ze niet in een basain van 40 meter thuishoren....

Ookami

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 01:18

Ik ben toevallig net bezig met een thesis over dit onderwerp (zowel de walvis- als dolfijnenjacht in Japan) De documentaire 'The Cove' was de aanleiding tot het kiezen van dit onderwerp. Het is vreselijk wat daar gebeurt en hoewel ik het enerzijds goed vind dat Sea Shepherd zo'n directe actie onderneemt, vind ik hen toch ook te radicaal. Ik hoop binnenkort voor mijn thesis een vertegenwoordiger te kunnen interviewen

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 09:33

HorseyDude schreef:
...Die hebben wat te verbergen, ik zwéér het je! Ook raar: vlak na de show stond ik wat foto's te nemen van de dolfijnen. Ineens komt er een trainer naar me toe en zei op een dringende toon dat we eruit moesten. WAAROM?????????????

Omdat de arena schoongemaakt moet worden? Omdat de dolfijnen hun rust nodig hebben na de show? Omdat ze af moeten sluiten en ze moeilijk een halfuur kunnen gaan lanterfanten omdat er mensen blijven hangen? :')

Ik weet er zelf ook niet het fijne van hoor. Maar dat is precies het punt wat ik probeer te maken: veel mensen hebben ooit wel eens iets gehoord over dat dolfijnen slecht behandeld worden, en beginnen gelijk vanalles te roepen en conspiracies te vermoeden zonder dat ze zich er daadwerkelijk in verdiept hebben.

Kortom: oordeel niet tot je onderbouwde argumenten kan geven, met controleerbare bronnen (niet een oud-medewerker die met ruzie is weggegaan bijvoorbeeld... :') )

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-13 09:43

Wat leuk dat je ermee bezig bent!
En ze zijn idd erg fel en heftig...maar dat zijn die japanse walvisjagers ook ;)

Je kunt vrij makkelijk met hun in contact komen geloof ik! :)

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 09:51

Ookami schreef:
Ik ben toevallig net bezig met een thesis over dit onderwerp (zowel de walvis- als dolfijnenjacht in Japan) De documentaire 'The Cove' was de aanleiding tot het kiezen van dit onderwerp. Het is vreselijk wat daar gebeurt en hoewel ik het enerzijds goed vind dat Sea Shepherd zo'n directe actie onderneemt, vind ik hen toch ook te radicaal. Ik hoop binnenkort voor mijn thesis een vertegenwoordiger te kunnen interviewen

Waarom radicaal? Die japanners luisteren niet, dat weet iedereen. De hele wereld veroordeeld ze, er zijn gewoon regels en dat boeit ze niet.

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Go Sea Shepherd!!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-13 09:58

haha wat leuk zulke reacties! :D

De Japanners hebben idd lak aan alles.
Ze hebben in (ik meen) 2011 the Ady Gill tot zinken gebracht door eroverheen te varen met de Nishin maru!
Toen ik dat zag, wat een stel debielen! Die zijn echt niet zomaar weg te vegen van de oceaan!
Afbeelding

https://encrypted-tbn2.gstatic.com/imag ... OJARanE-fs

Radicaal zijn ze wel.. Soms doen ze ook dingen waarvan ik denk : jongens... moet dat nou..

Maar idd, japan houd zich niet aan de regels.. en er moet iemand zijn die ze daarop wijst, the goverment doet het niet!

Ookami

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 11:40

Radicaal omdat ze besloten hebben dat dit slecht is en dat Japan er mee moet stoppen en dat ze zelfs niet openstaan voor een compromis. Voor ik aan mijn onderzoek begon was ik een grotere fan van Sea Shepherd maar intussen vind ik dat dit niet de juiste oplossing is. Er komt zoveel bij kijken en netten los snijden en boten rammen heeft dan wel een (klein, kortstondig) direct effect maar het zorgt er ook voor dat er nog maar weinig wil tot onderhandelen is bij Japan. Ik vind het ook totaal onzinnig dat Japan blijft vastklampen aan de walvis- en dolfijnenjacht want de argumenten die ze geven (economische afhankelijkheid, wetenschappelijke noodzaak, voedselzekerheid en het feit dat het een traditie zou zijn) zijn allemaal tegen te spreken. Het komt vooral neer op politieke belangen, de jacht zou horen bij de Japanse identiteit en kan ook een manier zijn om om zich onafhankelijk op te stellen tegenover het Westen. Dit maakt het veel ingewikkelder aangezien het hier over meningen en houdingen van mensen gaat die moeten veranderen vooraleer er eensgezindheid kan ontstaan.
Enkele stukjes uit mijn thesis:

Vandaag de dag verklaart Joji Morishita助二森下, woordvoerder van de Japanse Walvisindustrie, dat de walvisjacht niet over geld maar over trots gaat. Morishita beweert dat Japan nooit zal toegeven aan de standpunten tegen de walvisvangst van niet-Japanners. Het doden van walvissen is uitgegroeid tot een icoon van de Japanse identiteit

Japan stelt dat de vrije toegang tot voedselbronnen van dierlijke producten in het gedrang komt door externe druk van andere landen, voornamelijk uit Noord Amerika en Europa, en NGO’s. Het land stelt dat het als vrije handelsnatie recht heeft op het vangen, verwerken, produceren, distribueren en consumeren van walvissen. Voor de overheid staat de vrijheid van walvisvangst symbool voor de nationale soevereiniteit en het duurzaam gebruik van natuurlijke bronnen. Bovendien wordt er volgens Japan met deze dieren duurzaam en respectvol omgesprongen.

Als de Japanners zouden toegeven aan deze druk dan ontstaat er volgens hen de dreiging van een ‘domino’ effect: ook de economisch gerechtvaardigde handel in andere (betwiste) dierlijke producten, zoals tonijn en olifanten, zou dan bedreigd worden. Japan doet deze Westerse anti-walvisvangst houding dan ook af als emotioneel en onwetenschappelijk

Japan wil met zijn streven naar behoud en uitbreiding van de walvisjacht aan de buitenwereld duidelijk maken dat het zijn economische onafhankelijkheid als een soevereine staat wilt behouden.

En Japan houdt zich wel degelijk aan de regels want jacht op dolfijnen is niet verboden en voor de walvisjacht bestaan er bepaalde quota. Die zijn er om wetenschappelijk onderzoek mogelijk te maken.
Notwithstanding anything contained in this Convention any Contracting Government may grant to any of its nationals a special permit authorizing that national to kill, take and treat whales for purposes of scientific research subject to such restrictions as to number and subject to such other conditions as the Contracting Government thinks fit, and the killing, taking, and treating of whales in accordance with the provisions of this Article shall be exempt from the operation of this Convention.

En het is verplicht om de gevangen dieren te verwerken om verspilling tegen te gaan.
Any whales taken under these special permits shall so far as practicable be processed and the proceeds shall be dealt with in accordance with directions issued by the Government by which the permit was granted

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-13 12:07

Het gaat om de manier WAAROP die dieren doodgemaakt worden..
En de martelingen die er volgen met dolfijnen...

Ik sta wel achter de Seashepherds omdat ik gewoon niet vind dat dit door mag gaan..
Dit is bruut en gruwelijk...

Net als stierenvechten... traditie, vlees, macht... Rot op zeg :=

Ookami

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 12:15

Ik vind het ook vreselijk en ik zal ook nooit naar een dolfinarium gaan maar ik geloof niet dat de manier waarop Sea Shepherd dit aanpakt de juiste is. Hun acties hebben wel directe gevolgen en ze redden individuele dieren maar ze hebben absoluut geen positieve invloed op de bereidwilligheid van Japan. Aangezien we nu eenmaal in een wereld leven waar politiek ingewikkeld en smerig kan zijn maar uiteindelijk wel alles bepaalt, is het op dat niveau dat er veranderingen moeten komen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-13 12:23

Soms heb je weinig keus.. Wie niet horen wil moet maar voelen.

Maar ben het in je laatste zin met je eens... Alleen zo jammer dat Japan niet meewerkt!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 12:26

Ookami: interessant zeg! Ik zou best meer van je thesis willen lezen als het af is :j voor nu in elk geval veel succes gewenst :)

Manon_vdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 12:48

Ik heb ook ooit met dolfijnen gezwommen in The Keys, in Miami. Daar werd wel goed omgegaan met de beestjes. Eerst kregen we iets van 1,5 uur een uitleg over hoe slecht het er soms aan toe ging met de natuur enzo, dat was wel heel erg goed. Daarna in het water mochten we alleen iets als de mevrouw het zei. Alleen een kusje geven, aaien, en erbij in de buurt zwemmen. Meer ook niet. Daar vingen ze gewonde/mishandelde dolfijnen op om ze weer te laten aansterken. Het was wel een hele goede plek voor de beestjes.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 12:57

Ik heb met een zeeleeuw gezwommen waar ook dolfijnen waren. Beestjes kregen max. 2 keer per dag toeristen om zich heen. De mensen mochten de dieren pas aanraken als de trainer dat zei. En deed et beestje niet wat er gevraagd werd dan had je gewoon pech :')

Verder heb ik in Noorwegen gewoond en ook walvissenvlees gegeten :9

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 13:04

Wij zijn vorig jaar naar de Azoren geweest. Ook daar kan je mee op een boot om walvissen en dolfijnen te spotten, erg mooi om te zien. :j
Daar kon je ook met dolfijnen zwemmen in het wild, maar dit werd afgeraden door de touroperators. Weet niet precies meer waarom, maar ik geloof omdat het niet goed voor de dolfijnen zou zijn ivm gezondheid oid? Heb het dus ook niet gedaan, ze vanaf een boot op de oceaan zien in het wild was al fantastisch genoeg. *\o/*

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 15:49

quera schreef:
Verder heb ik in Noorwegen gewoond en ook walvissenvlees gegeten :9

Gaverdarrie! :r

Lijkt me zo smerig! :oo

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 15:55

Het is heerlijk :j echt een delicatesse

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 15:56

quera schreef:
Het is heerlijk :j echt een delicatesse

Iewww.... (sorry hoor :o )

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 15:58

Misschien een keer proberen voordat je zegt dat het vies is :)