Petitie tegen het afschieten van (zwerf)katten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

DaksJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 13:39

Brainless schreef:
Daks schreef:
Ja ik heb getekend. jagers kunnen blijkbaar niet het verschil zien tussen en zwerver een een kat met eigenaar. Katten met eigenaar zien er vaak toch anders uit.

Ze worden afgeschoten als ze zich bevinden in bv een natuurgebied.
Of het dan een zwerfkat of huiskat is maakt niets uit; katten mogen daar gewoon worden afgeschoten.

En dat vind ik dus pure onzin. omdat een kat maar ergens loopt waar die niet mag word die maar afgeknalt.
Is toch een rare gedachte gang.

Mijn katten blijven aardig in onze tuin en in de weilanden naast ons huis. de weilanden naast ons huis zijn klein en niet vele dus daat loopt niks anders.
Ja de witte zwerver maar die komt vaak bij ons eten bietsen en krijgt dat dan ook.
Nu zijn onze 6 katten wel allemaal geholpen.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 13:39

Citaat:
Hoe wil je dan kijken of ze een chip hebben, ze eerst verdoven voordat je ze afschiet :') Ze worden gewoon op afstand geschoten.

Als ze ze kunnen vangen om te casteren/steriliseren, kunnen ze ze ook heus wel eerst vangen om te kijken of dat beest een chip heeft. Dan kan er altijd nog gekozen worden om er een einde aan te maken.[/quote]

Ja dat gaan ze echt doen.... :n vangen om ze te laten helpen en dan controleren op chip zouden ze wel doen. Maar ze gaan ze niet eerst vangen, kijken naar een chip en dan afschieten... Kost ze veel te veel geld en tijd.

Zilkesteyn70

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 13:41

Tigra_ schreef:
Ik ben eigenlijk niet tegen het afschieten. Als alle katteneigenaren zelf de verantwoording namen voor hun kat en ze zouden steriliseren en castreren dan was er ook geen overschot aan katten.
Waar willen ze het geld vandaan halen om al die loslopende katten te helpen daarnaast komen er steeds bij dus schiet je er op termijn gewoon niets mee op want dan kan je blijven vangen. Zijn nog maar al te veel mensen die hun kat op een afgelegen plek dumpen omdat ze op vakantie gaan of ze verhuizen en laten de kat achter want je kun immers zo gratis en voor niets weer ergens wel een kat vinden.

helemaal mee eens!!

shettie1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 13:42

dit word weer zo'n eindeloze discussie ben ik bang.
Ik ben er ook voor om de zwerfkatten populatie in bedwang te houden, maar inderdaad niet op zo'n manier.
Ook ik ben bang om katten kwijt te raken, bij ons op de boerderij lopen 7 katten, ze zijn allemaal geholpen dus kunnen geen kittens meer op de wereld zetten, maar ze leven buiten, dus lopen ook in de landerijen achter ons huis.
Dit zijn dus geen zwerfkatten, ze zijn tam en krijgen thuis eten en ze zijn er ook altijd netjes iedere ochtend en avond als ze eten krijgen, maar ze gaan ook weleens aan de wandel om muisjes ed te vangen.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 13:42

en zolang mensen hun dier blijven dumpen, lost afschieten ook niks op. de oorzaak moet aangepakt worden, dan volgt de rest vanzelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 13:43

Het is misschien ook een idee dat DA's meer van die acties houden, dat je katten goedkoper kan laten helpen. Ik vind het zelf van de zotte dat ik voor een poes 110 (zonder AB of pijnstilling)euro moet betalen. En voor een kater maar 40. Van die 110 euro kan ik bijna 4 katers laten castreren.

Nu zijn al mijn katten wel geholpen. Maar vond het prijs verschil wel erg schokkend.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 13:43

spicegirl schreef:
en zolang mensen hun dier blijven dumpen, lost afschieten ook niks op. De oorzaak moet aangepakt worden, dan volgt de rest vanzelf.

Hoe wil je dat aanpakken dan?

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 13:44

Toen ik deed op de radio reclame hoorde vroeg ik me echt af waarom...
Zoals vjesta op de eerste pagina al schrijft, zo denk ik er ook over :). Ik teken dus ook niet.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 13:45

Daks schreef:
En dat vind ik dus pure onzin. omdat een kat maar ergens loopt waar die niet mag word die maar afgeknalt.
Is toch een rare gedachte gang.

Mijn katten blijven aardig in onze tuin en in de weilanden naast ons huis. de weilanden naast ons huis zijn klein en niet vele dus daat loopt niks anders.
Ja de witte zwerver maar die komt vaak bij ons eten bietsen en krijgt dat dan ook.
Nu zijn onze 6 katten wel allemaal geholpen.

Tja, als jouw kat, voor je huis, op de weg loopt mag ik hem ook doodrijden.
Officieel mag je niet remmen voor kleine dieren, dus ook niet voor katten.

Katten in een natuurgebied zijn grote rovers, ook doden ze meer dan dat ze zelf opeten.
Vangkooien uitzetten heeft geen zin, want dan vang je ook onbedoeld dieren die daar wel thuis horen.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 13:45

Ik denk dat de stress ook wel meevalt trouwens.
Er worden op een dag heel wat katten geholpen. Langer dan een dag duurt het niet, die dieren kunnen ook gewoon uitgezet worden als ze nog niet helemaal weer up and running zijn. Een beetje dizzy kan, zoveel natuurlijke vijanden hebben ze niet hier in Nederland ;)

Zoals ik in het nieuws hoorde worden er niet heel veel katten per jaar afgeschoten. Dat betekend dus dat er meer katten geboren worden dan afgeschoten. Lijkt me niet heel effectief bezig zijn. Ik denk dat je er meer mee redt om elk jaar 3 weken lang alleen maar katten te helpen en weer uit te laten. Je zou ze kunnen chippen met een chip die standaard de naam zwerf krijgt ofzo. Als je dan een jaar later weer gaat vangen kun je direct controleren welke dieren wel en niet geholpen zijn.

Moet zeggen dat ik het dubbel vind, ik snap namelijk het probleem heel goed. Ik ben dus ook niet tegen afschieten. Ik denk alleen dat het dweilen met de kraan open is.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 13:46

love_western schreef:
Het is misschien ook een idee dat DA's meer van die acties houden, dat je katten goedkoper kan laten helpen. Ik vind het zelf van de zotte dat ik voor een poes 110 (zonder AB of pijnstilling)euro moet betalen. En voor een kater maar 40. Van die 110 euro kan ik bijna 4 katers laten castreren.

Nu zijn al mijn katten wel geholpen. Maar vond het prijs verschil wel erg schokkend.

Ik heb totaal 82 betaald incl nacontrole.

Miracle_

Dus die katten moeten maar afgeschoten worden omdat MENSEN zo nalatig zijn? Dat vind ik dus echt NIET oke hè. :r :n

Die katten moeten gewoon geholpen worden, en we moeten net als in België, een wet krijgen dat katten verplicht geholpen moeten worden, tenzij je een vergunning hebt. De oorzaak moet worden aangepakt, anders blijf je onnodig onschuldige, gezonde dieren aan het afschieten.

Ik heb hem getekend. Niet tekenen vind ik echt harteloos... Sorry..
Laatst bijgewerkt door Miracle_ op 03-10-13 13:48, in het totaal 1 keer bewerkt

_Tara_

spicegirl schreef:
jagers mogen tot 200 m. bij een woonhuis schieten. dus zo ver weg hoeft dat niet te zijn, en poekie loopt dat al gauw..
als chippen en steriliseren/castreren verplicht word, zijn we gauw van het overschot af. allemaal pretnestjes ( zoals hier op bokt ; oops , ze was ontsnapt :r ) , en mensen die zonder nadenken een leuk kitten nemen, en dat weer dumpen..zo kom je eraan, en niet meer er vanaf.het is niet de zwerfkat's schuld, dat ie moet leven, van wat ie vangt. laten ze eerst daar maar eens een oplossing voor vinden, vnl. voor het dumpen van (chip + registratie ) , en al die oops -nestjes.
alle echte zwerfkatten vangen, en steriliseren.dan maar ff stress.

Of dat precies waar is weet ik niet, zou kunnen. Maar daarom zeg ik ook, hou je kat in je tuin. Daarbij gaf er net iemand aan dat jagers ze alleen mogen schieten als ze in iets van een natuurgebied lopen.
Een beetje fatsoenlijke jager let ook wel op overigens, of 't een huiskat of echt een wilde kat is.

Dat de oorzaak moet worden aangepakt ben ik wel helemaal met je eens!

DaksJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 13:48

Brainless dus moeten mensen maar boeten omdat andere hun werk niet goed doen?
En dan bedoel ik eigenaren die hun kat dumpen niet laten helpen etcetc.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 13:49

Ik ben tegen afschieten maar dat is omdat ik weet hoe het werkt.
Een kolonie bestaat uit een x aantal katten zeg 50, als je daarvan 20 afschiet zullen de overgebleven poezen de eerstvolgende nestje meet kittens krijgen waardoor ze die 20 zo weer hebben aangevuld.
Daarom werkt het castreren veel beter. De kolonie wordt niet meteen kleiner, maar zal op langere termijn vanzelf uitsterven als er adequaat wordt gevangen en gecastreerd.

Cowgirl

Vjestagirl schreef:
Kentaro schreef:
Ik was er echt van geschrokken hóeveel katten er jaarlijks worden afgeschoten!!! -O-
Persoonlijk zou ik er een veel grotere voorstander van zijn als er een manier gezocht wordt om het overschot aan (zwerf)katten te voorkomen!

Zoals?

Verplicht chippen, verplicht onvruchtbaar maken, afschaffen verkoop op mp, alleen verkoop via erkende fokkers en asiels. Fokkers mogen max 2 nesten per jaar in hun cattery. Controle's uitvoeren op boerderijen.
(Boerderij)katten na onvruchtbaar maken bv knip in de oor zoals nu al met zwervers gedaan word (met uitzondering van showdieren).
Misschien met de billen bloot bij aanschaf, toon maar aan dat je financieel in staat bent en dier te onderhouden.

Er zijn een heleboel mensen werkeloos die van dieren houden, grote vangacties met kooien kunnen een start zijn. Ja dat geeft stress so what.
Ik wil best een paar dagen komen helpen.
Verder zjn dit soort acties mooi voor dierenartsen/assistentes in opleiding...kunnen ze mooi leren castreren.

Ja kost allemaal geld maar als de dierenbescherming wat wilt doen zullen ze ook even wat geld moeten gebruiken. En ik hoor in de wandelgangen wel eens dat daar geld zat zit.

Ik heb dus getekend.

ivy_power89

Je kunt het wel verplichten dat ze geholpen, gechipt ed zijn, maar wie gaat dat controleren?
En wie gaat het allemaal betalen?

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 13:51

Het voorkomen van de oops nestjes is heel lastig en bijna onmogelijk.

Hoewel ik laatst een kennis heb gevraagd waarom ze dit jaar alweer kittens had en de kat niet had laten helpen. Vond ze leuk, was het antwoord :n
Heb haar meegenomen naar mijn ouders die op dat moment twee zwaar verwaarloosde kittens hadden opgevangen voor het asiel. Heb haar verteld dat als ze zo graag kittens wilde, ze beter volgend jaar het asiel kan helpen met het opvangen van weeskittens.
Mensen die deze katten uit het asiel halen krijgen een enorme korting op het laten helpen van de kat en worden er aan herinnerd dat ze dat wel moeten doen, want het Asiel of de DA (weet ik zo even niet) Belt ze gewoon op om een afspraak te maken.

kennisje heeft ondertussen een afspraak gemaakt om haar kat te laten helpen en daar komen dus volgende keer geen kittens meer.

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 13:52

Voor zover ik zag op hart van Nederland waren er bij 1 vrouw drie raskatten vermist, waarvan 1 doodgeschoten was, dat had ze zelf zien gebeuren, was gewoon in een weiland tegenover haar huis.
Gewoon echt langharige Perzen , dus ze "zien" dan kennelijk toch niet echt het verschil tussen zwerf kat en huis kat.
En ja die van ons lopen ook buiten, we wonen ook in buitengebied.
Ook hier lopen enkele zwerfkatten rond, maar die zijn zo slim om onder andere bij ons te gaan eten in de schuur, dus verschil kun je niet zien hoor, af en toe zien ze er wel wat vies en slechter uit, maar ook periodes normaal.
En ook mijn katten zien er wel eens ranzig uit, als ze iets gaan vangen in een sloot, en het net even misgaat.
Overigens lopen de jagers hier ook wel rond op de akker voor ons huis, dus zover buitengebied doen ze nu ook weer niet.
Hemelsbreed 150 meter, makkelijk af te leggen voor een huiskat...

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 13:54

ivy_power89 schreef:
Je kunt het wel verplichten dat ze geholpen, gechipt ed zijn, maar wie gaat dat controleren?
En wie gaat het allemaal betalen?

Als het gebeurd is geef je de kat een knip in het oor, kun je het in 1 opslag zien.

Betalen: dierenbescherming die willen actie.

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 13:54

Hoewel het vreselijk is dat dit nodig is snap ik wel dat er bijna geen andere mogelijkheid is om het probleem weer een beetje in de hand te krijgen in sommige gebieden. Als echte katten/dierenliefhebben vind ik het wel erg dubbel.
Ik heb jaren geleden vlakbij een groot havengebied gewoond waar ook veel zwervers zaten. Wij kregen af en toe een brief in de bus waarin iedereen verzocht werd zijn kat een paar dagen binnen te houden. De katten die nog buiten liepen werden gezien als zwervers en dus gevangen of geschoten.
Nu houd ik mijn (allemaal geholpen) katten sowieso binnen, dus voor hen sowieso geen dergelijke risico's.
Het zou inderdaad het mooiste zijn als iedere katteneigenaar gewoon zijn verantwoordelijkheid zou nemen en zijn katten zou laten helpen en/of binnenhouden, maar ja dat is helaas ook niet realistisch ben ik bang...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 13:55

hmm, je hebt huiskatten, maar ook boerderijkatten. Die van ons zijn er ook om de populatie muizen tegen te gaan, dus opsluiten is geen optie.
Bandjes vind ik ook eng en daarbij met die speciale sluiting kan ik steeds een nieuw bandje halen, want die "verliest" hij steeds.....

Als je het netjes wilt doen, zou je ze idd eerst moeten vangen en dan pas afmaken als het om een wilde kat gaat. Maar ook wat eerder ingrijpen, zodat castreren gewoon een optie is. Niet wanneer het probleem al zo groot is, dat de katten al schade aanbrengen.

Hoop dat ze hier niet gaan schieten....

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 13:55

Ik vind trouwens afschieten niet zielig, maar ik denk dat het niet de meest effectieve manier is om dit probleem te bestrijden.

Dierenbescherming wil actie dus die zal ook de beurs moeten trekken en in elk geval de eerste aanzet zetten.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 13:56

Dakotah schreef:
Voor zover ik zag op hart van Nederland waren er bij 1 vrouw drie raskatten vermist, waarvan 1 doodgeschoten was, dat had ze zelf zien gebeuren, was gewoon in een weiland tegenover haar huis.
Gewoon echt langharige Perzen , dus ze "zien" dan kennelijk toch niet echt het verschil tussen zwerf kat en huis kat.
En ja die van ons lopen ook buiten, we wonen ook in buitengebied.
Ook hier lopen enkele zwerfkatten rond, maar die zijn zo slim om onder andere bij ons te gaan eten in de schuur, dus verschil kun je niet zien hoor, af en toe zien ze er wel wat vies en slechter uit, maar ook periodes normaal.
En ook mijn katten zien er wel eens ranzig uit, als ze iets gaan vangen in een sloot, en het net even misgaat.
Overigens lopen de jagers hier ook wel rond op de akker voor ons huis, dus zover buitengebied doen ze nu ook weer niet.
Hemelsbreed 150 meter, makkelijk af te leggen voor een huiskat...

Of de jagers willen het niet zien dat er een raskat loopt, een dode kat is al meer als niks.

Lanphis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 13:56

Ik wil niet alle jagers over 1 kam scheren maar in Duitsland is het nog niet zo heel lang verplicht om oranje hesjes te dragen tijdens de drijfjacht. Het kwam dan ook geregeld voor dat een jager iets zag bewegen in zijn ooghoek, schoot en dit later zijn collega bleek te zijn. Dus ja er zijn jagers die eerst schieten en dan pas kijken waar ze eigenlijk op gericht hebben.