Kunst...?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 20:55

Vroeger hadden veel mensen opgezette dieren in huis. Net als dat je nu ergens een vaas neerzet voor de mooi :)

Nu is het niet meer van deze tijd. Of dit paard op de foto kunst of niet is. Tja.. mij doet het niets maar blijkbaar roept het bij anderen wel gevoelens op. In dat geval dus doel bereikt.

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 20:55

LZP --> LN

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 22:20

Waarom blijven sommigen toch vinden dat kunst een kwestie van mooi of niet mooi is?
Kunst kan juist heel goed walgelijk zijn, juist om iets aan te kaarten.
Dieren mishandelen daarvoor vind ik absoluut not done, maar daar heeft dit kunstwerk niets mee te maken volgens mij.

Ik ben wel benieuwd wat het idee achter dit stuk is.

Raponsje

Re: Kunst...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 01:37

Ik heb zoveel kunst gezien met opgezette paarden.

De foto uit de OP inderdaad - in de zaal naast deze kamer komt trouwens het hoofd uit de muur.

Maar ook opgezette paarden waar een hoorn op is gezet zodat het een eenhoorn is.
Of een paardenhoofd aan de muur met enorme lange zachtroze manen met schelpen erin etc een echt Barbie paard idee dus.

Zolang een paard niet geslacht word voor zulke doeleinden heb ik er geen problemen mee.
Dood is dood en of een paard dan word verbrand of word opgezet maakt me persoonlijk niet zoveel uit.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 13:23

@raponsje, bedankt.. want dat vroeg ik me nou echt af hahaha.. of er aan de andere kant een hoofd hing.

ik heb er geen moeite mee (weet nog niet of ik het kunst vind). zoals velen zeggen. het dier moeten niet leiden om kunst te worden. dit is een dood paard.

met levende dieren zulke dingen doen. (zoals uithongeren van een hond). nee daar ben ik vel op tegen.

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 13:49

dit vind ik gewoon achterlijk..

Werecat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 21:02

Ik vind het wel fascinerend, zolang het paard een natuurlijke dood gestorven is of in is laten slapen om medische redenen vind ik het geen probleem hoor.

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 01:40

Ik heb vandaag een documentaire gezien over hoe Berlinde de Bruyckere te werk gaat en wat ze precies met haar werk bedoelt.

Ze gebruikte paardenhuiden van al gestorven paarden. Deze haalde zij van het slachthuis of van het paardenmortuarium. Berlinde heeft juist veel respect voor het paard. Haar thema is het verval, de dood, angst, kwetsbaarheid en het verlies. Berlinde voelt zich in verhouding tot een paard klein en nietig: Het paard is een groot en machtig wezen. Ze vind de mensendood te klein om uit te beelden, daarom gebruikte ze het paard als metafoor, omdat deze zo groots is. Stukken van het paardenlichaam gebruikte zij om een nieuw beeld te maken die niet direct zou refereren naar een paardenlichaam. Het paard was haar medium.

Tegenwoordig maakt ze voornamelijk geabstraheerde mensenlichamen en soms ook paardenlichamen van was. Deze wassen beelden zijn uit heel heeel veel lagen opgebouwd.

xxrossiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 02:33

TE5 schreef:
Tja, ik vind dit niet zo'n probleem eigenlijk. Best wel fascinerend als je er zo naar kijkt :))
Zo was er ook zo'n tentoonstelling met lichamen van dode mensen die, geloof ik, ben niet in de gelegenheid geweest om het te bezoeken, op diverse manieren al dan niet ontleed ten toon werden gesteld.

Volgens mij doel je op body's, ben daar heen geweest. En vond het geweldig!
Daar staat ook een ontleed paard, met deels vacht, deels alleen spieren. Heb wel 10 min staan kijken erna,.juist omdat je goed kon zien hoe machtig dier een paard is. Maar bij dieren staat er wel duidelijk bij dat ze een natuurlijke dood zijn gestorven (of zo iets, in ieder geval niet puur voor de tentoonstelling).