Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Cassidy schreef:Die wil ik gerust geven hoor.
Waar komt melk vandaan? Van de koe. Een koe geeft alleen melk in voldoende hoeveelheden als er een kalfje geboren wordt. Dus ieder jaar een kalfje, om de koe tot vernieuwde melkproductie te laten komen. Van melk maken ze kaas, van koeienhuiden maken ze schoenen, van de botten maken ze gelatine....noem eens wat.
Dus iedere koe die melk moet geven, gaat een kalfje krijgen. Dat kalfje kan een koe worden, maar ook een stiertje.
Dus stel dat er een half miljoen koeien een kalfje krijgen per jaar. Dat zijn een half miljoen kalfjes per jaar.
Daarvan is de helft koe, en de andere helft stier. Tot zover geen probleem. Kalveren van beide geslachten komen lekker in de wei te staan. De koetjes krijgen op leeftijd van twee jaar hun eerste kalf, de stiertjes worden gecastreerd want het is zielig om ze dood te maken, en een stier kan heel gevaarlijk worden. Nu hebben we 750.000 koeien, en 250.000 stieren.
Het jaar daarom krijgen dezelfde koeien een kalf. Weer is de helft koe, de ander helft stier. Weer mogen de stiertjes niet dood. Maar de stiertjes en de koeien van het jaar daarvoor en deze lichting, dat moet allemaal te eten hebben, dat produceert methaan, zorgt voor de nodige ecologische druk. Waar 500.000 stieren-ossen staan te poepen die allemaal niet dood mogen, kunnen ook 500.000 koeien staan. Of kunnen er andere producten worden aangebouwd, die niet zo´n hoge ecologische voetafdruk achterlaten. Want van al het graan dat nodig is om 1 koe groot te brengen, kun je heel veel mensen van voedsel voorzien....
Dus het is een loffelijk streven dat je als vegetarier een bijdrage levert door geen vlees te eten, maar wel kaas en melk gaat verbruiken. Om de melk te produceren moet er een kalf komen. Dat als het een stierkalf betreft, vervolgens niet dood mag, in als ze in de hoeveelheden die nodig zijn om voldoende melk te produceren geboren worden, ervoor zorgen dat de stallen en het land dichtslibben, en belastender zijn voor het milieu dan als er gewoon runder en kalverenvlees zou worden geconsumeerd. Dat het houden van de kalveren anders kan, ben ik het mee eens. Een kalf dat zijn leven in een kist slijt is heeft geen leuk leven....maar als ze na een gelukkig leven geslacht worden om als voedsel te dienen voor ons, heb ik er geen problemen mee.
Smartiej schreef:Bizzybijtje schreef:Gezonder?
Je weet hopelijk dat mensen alleseters zijn? Dus planten én vlees?
Het is niet voor niks dat je vleesvervangers of extra vitamines moet eten. Als je dat niet doet, wordt je gewoon sneller ziek etc. omdat je niet de nodige voedingsstoffen binnenkrijgt.
Erg goed filmpje overigens, moet zeggen dat ik ook gewoon mijn stukkie vlees iedere avond op eet, maar bij dit filmpje krijg je toch gemengde gevoelens.
Denk je nu echt dat jij je er meer in hebt verdiept dan ik? Vlees op zich is natuurlijk gezond, maar even reëel: Krijg je nou echt trek in kip na al die berichtgeving de afgelopen weken? Dat soort dingen zijn al vaker voorkomen in het verleden. Je kan er denk ik niet van op aan dat vlees eten gezonder is dan geen vlees eten.