National Geographic foto van de dag: ranchpaard in de sneeuw

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 14:12

Prachtige foto's! En kluisteren is in die gebieden niet meer dan normaal. Het is of een kwestie van "aan een touwtje" of kluisteren, maar iets anders is in zo'n gebied niet mogelijk.

Nog een partijtje extremer is met -50 de paarden bij elkaar drijven, brrrrr:
Yakoetische 'cowboy' :wow: bikkels!

Eilinora

Re: National Geographic foto van de dag: ranchpaard in de sneeuw

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 14:15

heb liever kluisteren denk ik,paarden kunnen dan gewoon lekker vrij rondlopen en kunnen lekker grazen en rollen en doen.

aan een touwtje zetten kunnen ze alleen maar staan.

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-10 14:17

Met -50 JoSav? :wow: Zo hee, je zou er maar voor uit je bed moeten komen!
Toch geweldig dat die pony's er ondanks de barre omstandigheden kerngezond uitzien.

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 14:27

brrr dat is pas kou inderdaad!

beestjes zien er lekker wollig uit, zullen het wel gewend zijn. alleen wel irritant zeg door zulke hopen sneeuw :\

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 14:29

woow...wat gaaf!

ik heb meer medelijden met de cowboy die erop moet gaan rijden moet ik zeggen... wat moet dat afzien zijn... brrrrrrrr

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 14:30

inowa, dat hangt er uiteraard ook vanaf hoe strak aangebonden het paard staat. Er zijn diverse mogelijkheden, van heel kort tot een touw van 10-15 meter. Het is ook maar net wat in een gebied mogelijk is, welke keuze meer voor de hand ligt. In Nederland is zoiets sowieso niet aan de orde. Ik begrijp de weerstand die vaak tegen kluisteren an sich is persoonlijk niet.

Zwartwitje schreef:
Met -50 JoSav? :wow: Zo hee, je zou er maar voor uit je bed moeten komen!
Toch geweldig dat die pony's er ondanks de barre omstandigheden kerngezond uitzien.

Bar koud he? En die paarden zijn er echt op gemaakt en leven al duizenden jaren in de meest barre omstandigheden in o.a. Siberië. Ze zijn niet anders gewend en zien er inderdaad prima uit. Ze krijgen ook echt heel taai spul weggekauwd, heel knap. (En overigens zijn er ook wel eens koudere temperaturen waargenomen in die streek (gemiddeld is -40 in de winter, GEMIDDELD ja brrrrrr): krijg het al koud van de gedachte!)

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-10 14:39

Grappig om inderdaad eens een kijkje te nemen in een heel ander soort paardenwereld dan dat wij gewend zijn. Ga er maar eens aan staan om met je pennypoetssetje zo'n wintervacht uit te borstelen :))
En ondanks de grote verschillen is er toch een grote overeenkomst, we zijn allemaal paardengek. Ik heb ooit eens tijdens een rit in Zuid-Afrika paardenverhalen uitgewisseld met twee Zulujongens. Een wereld van verschil, letterlijk haast, maar ze waren even gek met hun dieren als wij en dat schepte echt een band :j

Wat betreft het voer dat die Siberische paarden krijgen, wat is dat, weet je dat? Hoe komen ze in vredesnaam in zulke omstandigheden de hele winter aan voer?

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 15:07

Nou, zeker weten! :D Moet ik er wel heel Penny-onverantwoord bij vermelden dat ze in Yakoetia paarden eten, met name de oudere merries die niet meer drachtig worden of jonge hengsten die te weinig kwaliteit hebben. Maar goed, of dat zielig is...
Ze hebben wel écht hart voor hun paarden, maar het zijn en blijven wel gebruiksdieren die wat moeten opleveren, of dat dan vlees/melk/huid is of als vervoersmiddel/werkdier.

Wat ze eten? Ze kunnen grassen en mossen opgraven uit een laag sneeuw van wel een meter. Als er echt een dikke laag ijs overheen ligt dan leven de paarden van boomschors, mossen en takken en alleen bij hoge uitzondering worden ze bijgevoerd met vooral hooi. Het ras is door de eeuwen heen aangepast op het overleven op dit soort extreem sober voedsel en neemt ook in de korte zomerperiode zoveel mogelijk voedingsstoffen tot zich. Wat ook erg bijzonder is om te zien is hoe extreem de paarden in vorm én metabolisme veranderen van zomer naar winter en hoe goed ze zich in de winter op de extreme vorst aanpassen. Ik vind het een heel bijzonder paardenras. :j