PaardenWeetjes

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 17:04

Meis, ik snap dat je denkt dat je een hele leuke website hebt gemaakt, en dat je er heel erg trots op bent. Maar je hebt bij veel dingen je mening neergezet als feit.
Ik kan zeggen: groen is de mooiste kleur. En zo is het.
Daar hoeft een ander het niet mee eens te zijn, omdat ze rood de mooiste kleur vinden.

Jij schrijft: paarden en kippen zijn geen vriendjes.
Iemand anders heeft misschien paarden die kippen geweldig vinden. Dan kopt jouw feitjes dus niet meer. Want er zijn wel paarden die vriendjes zijn met kippen... Snapje?

Jij zegt: haflingers hebben gevoelige hoefjes. Waarschijnlijk omdat jij een haflinger met gevoelige hoefjes kent. Maar ik ken alleen maar haflingers met sterke hoeven. Ik ken wel een arabiertje met gevoelige hoefjes. Maar volgens jou kan dat niet, want haflingers hebben gevoelige hoeven. Snap je? Wat jouw ervaring is hoeft nog geen feitje te zijn.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 17:05

kayleighdn schreef:
Als paarden kunstjes leren met snoepjes dan doen ze dat omdat ze zin hebben in een snoepje. Maar niet uit RESPECT! Ja maar op een klein stukje wei kan ook veel fructaan zitten. En om een paard zonder snoepje leren stil te staan is nou toch niet zo moeilijk he?

Paarden kunnen tegen fructaan, alleen niet tegen veeeeeeeeeeel te veeeeeeeeeel fructaan.
Serieus probleem als een beetje fructaan al problemen zou geven.

Als je 12 bent kan je nog geen jaren ervaring hebben met paarden, door ervaringen leer je het meeste.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 17:06

kayleighdn schreef:
Als paarden kunstjes leren met snoepjes dan doen ze dat omdat ze zin hebben in een snoepje. Maar niet uit RESPECT! Ja maar op een klein stukje wei kan ook veel fructaan zitten. En om een paard zonder snoepje leren stil te staan is nou toch niet zo moeilijk he?

Maar dat JIJ snoepjes daar niet geschikt voor vind, wil niet zeggen dat ze niet geschikt ZIJN. Dat jij vind dat je paardje het uit respect moet doen wil niet zeggen dat iedereen dat vind... Hoewel ik ook heel benieuwd ben hoe jij je paard uit respect wat wil leren zolang ze nog bij je schooien...

En het was wel moeilijk om mijn paard netjes stil te laten staan. Niet ieder paard vind dat gemakkelijk. Waarom het dan niet leuk voor haar maken door haar een koekje te geven als ze netjes op commando stilstond? Ze vind het nu leuk om stil te staan, ookal krijgt ze nog maar af en toe een koekje ervoor... Doe k wel vaker. Als ze een hele moeilijke oefening goed heeft uitgevoerd krijgt ze er wat lekkers voor. Dat kan bij haar al zijn goed door de hoek met de sabeltand eendjes lopen, of bij het wijken haar achterhand meenemen. Dan krijgt ze een klopje en een koekje, en je hóórt ze gewoon die link leggen. Ik neem zelfs mijn clicker weleens mee het paard op.

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 17:14

als je 12 bent kan je wel ervaring hebben.
maar als mensen met meer ervaring zien dat het niet klopt, heb je toch minder ervaring dat de anderen.

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 17:16

kayleighdn schreef:
ja, iedereen zijn eigen mening. Als er 2/3 mensen zijn die hetzelfde denken zegt niet dat dat dan gelijk waar moet zijn.(sorry voor mijn eigenwijsheid hoor) Maar sabine, als jij iets denkt hoeft dat niet meteen waar te zijn.(sorry)

Maar dat is precies hetzelfde van wat jij ook doet op je site ;)

secricible

Re: PaardenWeetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 16:01

Als ik jou was zou ik toch eens naar de anderen luisteren TS, er staan echt een hoop dingen op je site die niet kloppen.

Zo hebben de meeste paarden geleerd dat een klopje een beloning is, dus weten ze prima dat dat betekend dat ze het goed gedaan hebben. Dat een aai fijner is, daar zou je gelijk in kunnen hebben, maar de meeste paarden weten prima dat een klopje een beloning is.

Ook krijgen witte hoeven niet sneller een aandoening als zwarte hoeven. Dat dacht men vroeger, maar is al heel lang geleden achterhaald.

Ook het stukje over 6/7 graden is niet waar. Fructaan ontstaat als het gras heel erg hard wil groeien, maar dat niet kan. Dus bijvoorbeeld als de zon schijnt, maar het nog heel koud is buiten. Daardoor slaat het gras de fructaan op, die het normaal zou gebruiken voor het groeien. Fructaan is een soort van suiker, en als paarden teveel van dit suiker binnen krijgen, kunnen ze hoefbevangen raken.

Verder kan een paard nooit genoeg hooi eten, juist met brokjes moet je heel erg opletten, want daar mogen ze niet teveel van krijgen. In hooi zit heel weinig voedingsstoffen, en ze moeten veel werk doen om deze er uit te krijgen. Het is dus een goede bezigheid, die niet teveel energie oplevert voor ze!

Hoeven in de zomer vetten is geen goed idee, hierdoor kan er geen vocht meer in de hoeven komen. Wat je wel kan doen is ze eerst heel goed nat maken, en daarna vet er overheen. Zo kan het vocht wat er in is gekomen door het nat maken er niet meer uit!

Misschien nog een tip voor je website, leg uit waarom dingen volgens jou zo zijn. Waarom moet je hoeven teren en vetten, waarom iedere dag uitmesten, waarom in de zomer niet te lang op de wei, waarom....
Dat maakt je website veel geloofwaardiger ;) Succes!

kayleighdn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-10 19:12

Ik wou alleen mensen helpen hoor!
Ik weet nu ook wel al wat jullie vinden hoor.!
Ja, maar jullie denken dat je zo gemeen tegen een jonger iemand kan doen. Ga kinders van je eigen leeftijd pesten! ;(

kayleighdn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-10 19:13

Ik had dit tegen kirr en vjestagirl hoor, dus andere mensen, voel je niet beledigend ofzo.,

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 19:16

kayleighdn schreef:
Ik had dit tegen kirr en vjestagirl hoor, dus andere mensen, voel je niet beledigend ofzo.,

Schat, ik pest helemaal niemand. Jij vraagt om meningen over je site, dan moet je niet boos zijn als je ze krijgt.
Wees blij dat we zo eerlijk tegen je zijn, we behandelen je als een gelijke ipv als een klein kind...
Kan trouwens ook hoor, als je dat graag wilt.
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 13-04-10 19:17, in het totaal 1 keer bewerkt

kayleighdn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-10 19:17

Vjestagirl schreef:
Meis, ik snap dat je denkt dat je een hele leuke website hebt gemaakt, en dat je er heel erg trots op bent. Maar je hebt bij veel dingen je mening neergezet als feit.
Daar hoeft een ander het niet mee eens te zijn, omdat ze rood de mooiste kleur vinden.

Iemand anders heeft misschien paarden die kippen geweldig vinden. Dan kopt jouw feitjes dus niet meer. Want er zijn wel paarden die vriendjes zijn met kippen... Snapje?

Jij zegt: haflingers hebben gevoelige hoefjes. Waarschijnlijk omdat jij een haflinger met gevoelige hoefjes kent. Maar ik ken alleen maar haflingers met sterke hoeven. Ik ken wel een arabiertje met gevoelige hoefjes. Maar volgens jou kan dat niet, want haflingers hebben gevoelige hoeven. Snap je? Wat jouw ervaring is hoeft nog geen feitje te zijn.

Sorry voor daarnet maar, haflingers hebben witte hoeven(sokken) ofzo. Witte hoeven zijn zachter zegmaar.. Ik snap best dat kippen en paarden best vriendjes kunnen zijn hoor,.. maar ik heb het over het algemeen. Die arabier die je kent heeft dan vast ook witte sokken en hoeven. Nee, nee.. ik zeg echt niet dat een niet-haflinger zegmar geen slappe hoeven kan hebben. Maar haflingers hebben ALTIJD witte hoeven. En nu heb ik het weer over het algemeen. En omdat dat kippen niet helemaal klopt zegt niet dat mijn andere feitjes niet kloppen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 19:19

kayleighdn schreef:
Vjestagirl schreef:

Sorry voor daarnet maar, haflingers hebben witte hoeven(sokken) ofzo. Witte hoeven zijn zachter zegmaar.. Ik snap best dat kippen en paarden best vriendjes kunnen zijn hoor,.. maar ik heb het over het algemeen. Die arabier die je kent heeft dan vast ook witte sokken en hoeven. Nee, nee.. ik zeg echt niet dat een niet-haflinger zegmar geen slappe hoeven kan hebben. Maar haflingers hebben ALTIJD witte hoeven. En nu heb ik het weer over het algemeen. En omdat dat kippen niet helemaal klopt zegt niet dat mijn andere feitjes niet kloppen.

Die arabier is een schimmeltje ja. Maar dat witte hoeven zachter zijn is al jaren geleden achterhaald bewezen. Mijn paard heeft gestreepte hoeven, zijn de witte delen dan gevoeliger dan de zwarte? En paarden met 1 wit voetje, is dat ene voetje dan ook gevoeliger?

En ik heb al uitgelegd waarom je andere 'feitjes' niet waar zijn, maar ik wil het nog wel een keer doen? Ik wil het best uitleggen als je dat wilt :).

kayleighdn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-10 19:23

secricible schreef:
Als ik jou was zou ik toch eens naar de anderen luisteren TS, er staan echt een hoop dingen op je site die niet kloppen.

Zo hebben de meeste paarden geleerd dat een klopje een beloning is, dus weten ze prima dat dat betekend dat ze het goed gedaan hebben. Dat een aai fijner is, daar zou je gelijk in kunnen hebben, maar de meeste paarden weten prima dat een klopje een beloning is.

Ook krijgen witte hoeven niet sneller een aandoening als zwarte hoeven. Dat dacht men vroeger, maar is al heel lang geleden achterhaald.

Ook het stukje over 6/7 graden is niet waar. Fructaan ontstaat als het gras heel erg hard wil groeien, maar dat niet kan. Dus bijvoorbeeld als de zon schijnt, maar het nog heel koud is buiten. Daardoor slaat het gras de fructaan op, die het normaal zou gebruiken voor het groeien. Fructaan is een soort van suiker, en als paarden teveel van dit suiker binnen krijgen, kunnen ze hoefbevangen raken.

Verder kan een paard nooit genoeg hooi eten, juist met brokjes moet je heel erg opletten, want daar mogen ze niet teveel van krijgen. In hooi zit heel weinig voedingsstoffen, en ze moeten veel werk doen om deze er uit te krijgen. Het is dus een goede bezigheid, die niet teveel energie oplevert voor ze!

Hoeven in de zomer vetten is geen goed idee, hierdoor kan er geen vocht meer in de hoeven komen. Wat je wel kan doen is ze eerst heel goed nat maken, en daarna vet er overheen. Zo kan het vocht wat er in is gekomen door het nat maken er niet meer uit!

Misschien nog een tip voor je website, leg uit waarom dingen volgens jou zo zijn. Waarom moet je hoeven teren en vetten, waarom iedere dag uitmesten, waarom in de zomer niet te lang op de wei, waarom....
Dat maakt je website veel geloofwaardiger ;) Succes!

Heel erg bedankt, ik vind dat ook wel de meeste dingen die je zegt waar. Van dat fructaan. Ik wist alleen niet dat sommige mensen dat NIET met water doen. Ik heb dat al mijn hele (jonge :D ) leven al gedaan. Mijn paard is geen klopje gewend, dus ik hou het bij aaien. ;)
Bedank voor je advies. Met jou kan ik wat :+ De andere doen gelijk een beetje bot. :(:)
bedank!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 19:24

Rhendera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 19:44

kayleighdn schreef:
Ik wou alleen mensen helpen hoor!
Ik weet nu ook wel al wat jullie vinden hoor.!
Ja, maar jullie denken dat je zo gemeen tegen een jonger iemand kan doen. Ga kinders van je eigen leeftijd pesten! ;(

Meissie toch, niemand pest je hier hoor. Mensen vertellen je de waarheid. Als je het verschil tussen deze twee nog niet goed kunt zien, denk ik dat je beter nog een jaartje met dit forum kunt wachten. Niet om gemeen te zijn, maar bokt kan soms wat hard overkomen.

En je moet echt het verschil leren zien tussen wat jij vind, en wat een feit is. (feit is iets dat wetenschappelijk bewezen is, wat jij vind is bijvoorbeeld dat jij de kleur rood mooi vind. (voorbeeld.) )

Haflingers hebben geen witte hoeven. er zijn wel haflingers die dit hebben, maar dit is eerder uitzondering dan regel. Net zoals een heleboel andere ''feiten'' op jouw site, klopt dat niet.

Daar wijzen de andere bokkers jou op. Niet om jou te pesten, maar om jou te helpen.

kayleighdn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-10 15:01

Vjestagirl schreef:
kayleighdn schreef:

Schat, ik pest helemaal niemand. Jij vraagt om meningen over je site, dan moet je niet boos zijn als je ze krijgt.
Wees blij dat we zo eerlijk tegen je zijn, we behandelen je als een gelijke ipv als een klein kind...

Nee, wil ik niet maar daar zijn jullie wel mee bezig..

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 15:04

Feit dat je nog niet door hebt wat pesten en helpen is op dit forum - maakt dat je er nog niet helemaal klaar voor bent om actief deel te nemen met de discussies hier ..

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 15:07

kayleighdn schreef:
Vjestagirl schreef:

Nee, wil ik niet maar daar zijn jullie wel mee bezig..

Ik pest helemaal niemand. En ik behandel je ook niet als een klein kind.

Ik probeer je te laten zien dat de feitjes op je site geen feitjes zijn. En dat is niet erg, want het feit dat het JOUW website is maakt dat je het nog kunt veranderen.

Maar heel hard roepen dat we dit alleen maar zeggen omdat je 12 bent is niet echt eerlijk: ik had je leeftijd niet eens gezien voordat je er zelf over begon.

En als je iets opstart moet je tegen een beetje kritiek kunnen, je kunt niet verwachten dat iedereen alleen maar oooohhhh en aaaaaahhh roept.

En verder ben ik het eens met Sabinee__ en FireScorpion, als je opbouwende kritiek nog niet van pesten kunt onderscheiden ben je gewoon nog niet klaar voor bokt. Misschein kun je in Young Rider Talk posten? Daar zitten veel meer jonge mensen.
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 15-04-10 15:11, in het totaal 1 keer bewerkt

kayleighdn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-10 15:10

Ik wil graag de mening van jullie inderdaad (:
Maaar... er is waarschijnlijk niemand op bokt die het goede weet. (behalve ik) Kijk, omdat 1 iemand zegt dat nix klopt denkt iedereen het meteen. Omdat de oudste gelijk heeft. En IEDEREEN mag op bokt hoor!!! Je mening is Mooi, of Rommelig Of Interresant Of Saai. Als ik het niet wist, had ik geen site gemaakt hoor. Je hebt verschillende stijlen van aanleren. Sommige willen het alleen kunnen om dat te laten zien en horen. Maar ik doe het zonder snoepje, en mijn paard moet het maar gewoon voor respect doen, anders liever nog niet. Misschien kloppen sommige dingen niet helemaal. Maar dat ligt aan de stijl. Jullie hebben waarschijnlijk de onrespect stijl aangeleerd.
Nix aan te doen. Maar door jullie ga ik ook niet heel mijn website weggooien hoor!

kayleighdn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-10 15:11

BOKT IS VOOR JONG EN OUD!

kayleighdn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-10 15:13

secricible Geplaatst: 13-04-10 17:01

Woonplaats: Den Haag Als ik jou was zou ik toch eens naar de anderen luisteren TS, er staan echt een hoop dingen op je site die niet kloppen.

Dat maakt je website veel geloofwaardiger Succes!

Met haar ben ik het HELEMAAL eens hoor. En dat is ook wel wat zei vind. Dus het ligt niet eraan dat ik niet tegen kritiek kan!

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 15:13

kayleighdn schreef:

Ja, maar je moet wel mee kunnen komen met de discussies die er gevoerd worden, en niet schreeuwen 'dat je gepest word' elke keer als iemand wat zegt. Verder , als je dit soort dingen post over het welzijn van paarden daar toch enig verstand van hebben .

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 15:14

kayleighdn schreef:
Ik wil graag de mening van jullie inderdaad (:
Maaar... er is waarschijnlijk niemand op bokt die het goede weet. (behalve ik) Kijk, omdat 1 iemand zegt dat nix klopt denkt iedereen het meteen. Omdat de oudste gelijk heeft. En IEDEREEN mag op bokt hoor!!! Je mening is Mooi, of Rommelig Of Interresant Of Saai. Als ik het niet wist, had ik geen site gemaakt hoor. Je hebt verschillende stijlen van aanleren. Sommige willen het alleen kunnen om dat te laten zien en horen. Maar ik doe het zonder snoepje, en mijn paard moet het maar gewoon voor respect doen, anders liever nog niet. Misschien kloppen sommige dingen niet helemaal. Maar dat ligt aan de stijl. Jullie hebben waarschijnlijk de onrespect stijl aangeleerd.
Nix aan te doen. Maar door jullie ga ik ook niet heel mijn website weggooien hoor!

En juist omdat je verschillende stijlen van aanleren hebt kun je niet zeggen dat snoepjes slecht zijn. Omdat er verschillende manier zijn is er niets slecht. Alles is zo slecht als dat je het maakt, snap je? Sporen zijn slecht als je je paard zijn huid er kapot mee prikt, maar prima als je ze gebruikt om je hulp te verfijnen. Een zweep is slecht als je hem gebruikt om je paard mee te slaan, maar prima al verlengstuk van je arm. Koekjes zijn slecht als je ze te pas en te onpas geeft en je paard erdoor gaat schooien, maar prima als je ze gebruikt al een deel van de opvoeding.

Je hoeft ook niet heel je website weg te gooien, maar je zou wel uitleg kunnen geven. Je zou kunnen schrijven 'ik vind koekjes geen goede manier van belonen, want sommige paarden gaan ervan schooien'. Of: 'sommige paarden vinden kippen eng, en zullen daarom geen vriendjes met ze zijn'. Dan leg je uit wat je bedoeld, zonder direct te zeggen dat iemand anders die het anders doet het fout doet.

Maar, mag ik vragen hoe jij je paard dingen leert te doen voor respect? Want daar ben ik best nieuwschierig naar, wie weet kan ik er wat van leren.

Enne, er bestaat niet zoiets als onrespect ;). Mijn paard heeft respect voor mij EN ze krijgt koekjes :P

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 15:17

En dat terwijl secricible hetzelfde plaatst als Vjesta en andere?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 15:18

kayleighdn schreef:

Helemaal mee eens. Hoewel er op bokt wel een speciaal gedeelte is voor mensen die wat jonger zijn, omdat die vaak een andere manier van tegen dingen aankijken hebben dan de oudere mensen. :)

Enne, hoofdletters geven je niet meer gelijk :).

kayleighdn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-10 15:20

Sabinee__ schreef:
kayleighdn schreef:

Ja, maar je moet wel mee kunnen komen met de discussies die er gevoerd worden, en niet schreeuwen 'dat je gepest word' elke keer als iemand wat zegt. Verder , als je dit soort dingen post over het welzijn van paarden daar toch enig verstand van hebben .

Ik heb verstand! |(