Hackney paarden slaan totaal op hol tijdens show.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 23:44

Vast en zeker niet en ze kennen de truc ook niet overwicht op de paarden te hebben :D
Goeie grooms die van aanpakken weten, zijn daar vast een groot gat in de markt. En goeie meninstructeurs ook.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 23:47

Wildgirl schreef:
al die menners ook die OP hun karretje blijven zitten en hun paard rustig ingespannen laten wachten, wat dus fout gaat.
Zouden ze daar de truc met een emmer brok niet kennen?>

in principe blijf je ten alle tijde OP de wagen, heb je nl meer te vertellen dat ernaast in veel gevallen (niet alle)

sjeik

Re: Hackney paarden slaan totaal op hol tijdens show.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 23:49

Ernaast heb je totaal geen controle en kun je ook geen aanleuning krijgen. Ik ben zo dom geweest om 1x af te stappen omdat mijn cap van de wagen viel, op het terrein van de menvereniging. Paard zag de kans schoon en ik kon nog net weer achter op de wagen jumpen en hem op tijd terug onder controle krijgen. Ik doe het nooit meer.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 23:50

Nou stef, als er 2 paarden incl kar op de ren gaan dan span ik mijn paard per direct uit als het in zo'n ruimte staat.
dan heb ik liever dat hij me ontglipt en ''veilig'' zonder tuig en kar mee kan rennen dan dat hij onderste boven gelopen wordt en met kar en tuig mee gaat rennen.

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 23:53

Uitspannen is wel het laatste wat je moet doen als er zo'n paniek uitbreekt. Als de weerlicht in stap de baan verlaten met groom naast je paard is verstandiger.
Raar dat je in Nederland nooit ziet dat als er 1 tuigpaard of Hackney in een aangespannen rubriek de benen neemt, dat de rest er panisch achteraan gaat. Rijders en grooms weten hier exact wat ze moeten doen, rustig blijven. Ik vind dit wel typisch Amerikaans in dit filmpje.

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 23:54

sjeik schreef:
Uitspannen is wel het laatste wat je moet doen als er zo'n paniek uitbreekt. Als de weerlicht in stap de baan verlaten met groom naast je paard is verstandiger.
Raar dat je in Nederland nooit ziet dat als er 1 tuigpaard of Hackney in een aangespannen rubriek de benen neemt, dat de rest er panisch achteraan gaat. Rijders en grooms weten hier exact wat ze moeten doen, rustig blijven. Ik vind dit wel typisch Amerikaans in dit filmpje.

Helemaal mee eens....

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 23:56

vorig jaar op paard en koets ging er 1 aan de kletter, en de rest verliet rustig de baan, menner bleef op de wagen, was relatief vlot opgelost

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 23:57

En zo hoort het ook.
Jammer dat ze in Amerika waar alles bigger better faster en more moet zijn dat niet snappen.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 23:59

zouden jullie de baan durven verlaten dan als er 1 of meerdere paarden met kar rond rennen?
dat zou ik toch best eng vinden denk ik

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 00:01

Eng? Ja, ik zou met t lood in mn schoenen staan, maar ik zou tegelijkertijd ook zo snel mogelijk die bak uit willen

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 00:02

Ja je moet even goed kijken wanneer je eruit gaat. Zodra ze van je weg racen zelf maken dat je bij de uitgang komt. Al zou ik het wel eng vinden maar weg wezen is het meest veilig.
Uitspannen moet je nooit doen, dat kost teveel tijd. Je krijgt nooit zo snel de leidsels en de strengen los van je paard dus als hij daarmee aan de scheur gaat loop je het risico dat hij daar in verstrikt raakt.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-09 12:03

Oh Excuses.
Ik dacht dat het Hackneys waren! :=

mariz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 12:17

De spanning spetterd tenminste van het scherm af :+

Verschrikkelijke situatie... Vind dat sommige mensen wel erg makkelijk reageren, nee moet je zo of zus doen...
Laten we het met zijn alle dan even overdoen en het dan ook niet verwachten..

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-09 12:20

sjeik schreef:
En zo hoort het ook.
Jammer dat ze in Amerika waar alles bigger better faster en more moet zijn dat niet snappen.

Waardoor het soms mede fiks uit de hand kan lopen ;)

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 12:29

wat een drama!!
de paarden die op hol zijn rennen gewoon ook letterlijk in volle vaart tegen andere paarden op, dat vind ik wel apart hoor!

ik vind dat laatste paard er helemaal niet echt 'op hol' uitzien, hij blijft rennen, dat wel, maar het ziet er niet 'blind' uit.
en al die mensen die ervoor gaan staan, alsof ze hem gaan pakken, en dan bij lange na de leidsels niet pakken, allemaal bang, weinig daadkracht.
ik hoop dat dat laatste paard niks gebroken heeft, ze valt heel akelig, ziet er ok ontzettend sneu uit.
die dieren kunnen volgens mij nooit meer voor de wagen in elk geval.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 12:39

Met oogkleppen op zien ze niet waar ze tegenop rennen in paniek ;)
Alle beesten hebben dit voorval overleefd, ook de laatste.

anoukkk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 12:49

gadver wat een akelijk gezicht.
ik heb echt geen verstand van mennen, en dit lijkt me ook dood eng,
ik vind idd wel dat dit weer typish Amerika is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 12:52

Ik betwijfel of Nederlanders zoveel "beter" gereageerd hadden hoor. Dit is echt een heel naar ongeluk wat daar gebeurde, maar 't had echt iedereen kunnen overkomen...

Sabin_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 12:56

Bah wat een akelig filmpje..
Er is misschien niet volledig goed gehandeld in deze situatie, maar je kunt er ook niet helemaal goed over oordelen denk ik.
Gelukkig hebben alle paarden dit overleefd.

elinedeau95

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 12:58

ik ken dat filmpje al! verselijk om te zien hoe die paardjes vallen....

Toushie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 17:47

Het is een akelig filmpje. Maar mensen die op de wagen blijven zitten hebben veel controle dan ernaast.
Wij hebben ooit met de per paardenvierdaagse door 2 mutsen met paarden die niet onder controle waren een ongeluk gehad.
wij waren nog bezig met inspannen en er stond 1 iemand voor. zoals het hoort. paard had oogkleppen en alles op hoorde dus alleen nog maar geluid achter hem. is 1 van die paarden op onze wagen gerend. was losgebroken hij stond al aan de wagen maar nog niet goed.
Hij is hierdoor wel gaan steigeren en de gene die ervoor stond heeft een flinke mep gekregen. ik stond ernaast en heb hem nog wel kunnen pakken maar daarna kwam er weer iets van achter op en is hij zo geschrokken dat hij een kar van iemand anders in is gesprongen. En hoe je dan reageert ja ik kan reacties best goed voorstellen. Er breekt dan altijd paniek uit , maar dan moet je never nooit niet een kar verlaten. als een paard dan gaat rennen of steigeren heb je ernaast niks meer te vertellen. Misschien is er niet geheel goed gehandeld. Maar stel je eens voor als je zelf in ie situatie zat. nu kan je kijken en bepalen dan niet dan zit je erin en handel je naar wat jij denkt dat op dat moment het beste is.

Een trauma zullen ze zeker hebben de paarden dan. Wat die van ons had na dat ongelukje.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 12:49

ik heb mn oren vastgehouden bij het kijken hihi
Ik heb geen geluid op de pc maar ik dacht ook gelijk,ga eruit met de andere paarden!
Maar ik denk dat als je er midden in staat in zo'n situatie dat je niet weet waar je het zoeken moet.
Een geluk dat het van die lichte buggy's zijn,pffffff
altijd eng om zoiets mee te maken of te zien,gelukkig dat er geen doden zijn gevallen.

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 15:52

Jeetje wat erg zeg, en het gaat maar door, en het ene na het andere paard word "aangestoken".
In dit geval was mijn eerste ingeving, ik had mijn groom er bij gehaald, en uitspannen die handel, wagen en paard aan de haal is mijn inziens veel erger dan een paard zonder wagen.

Ik rijd ook concoursen, tuigerijen, en heb al meerdere malen meegemaakt dat er een paard aan de haal ging, en dat is da niet mis, met zo'n wagen erachter, maar zover als het hier gaat, nog nooit gezien gelukkig! hier heb je altijd grooms en omstanders die er hééééél snel bij zijn.

Zelf ook al 2 keer meegemaakt, 1 keer door toedoen van een ander, maar wat zeer goed afliep, door hele snelle grooms.

en een keer schrok onze merrie bij het uitspannen, en trok zo de sjees over drie auto's heen, vervolgens zijn de grooms er bovenop gesprongen. anders had het veel erger kunnen aflopen. (nu was t alleen materiële schade)

Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 18:14

kon er eigenlijk wel om lachen, hoe die mensen zo stom stug in het midden blijven staan, terwijl er toch duidelijk wordt geadviseerd, om allemaal de ring te verlaten.. Dan zoek je dit natuurlijk ook op hé.

Vooral meneer die pal voor het paard gaat staan, kon ook niet anders verwachten dan dat hij zou worden overlopen, paarden zien niet van voren he :+
Was meneer blijkbaar vergeten :)

En het paard dat uiteindelijk per lasso neergaat, kan ook niet opstaan, aangezien er 3/4/5 man bovenop hem zit..

Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 18:17

Marigold schreef:
wat een drama!!
de paarden die op hol zijn rennen gewoon ook letterlijk in volle vaart tegen andere paarden op, dat vind ik wel apart hoor!

Paard is in paniek, en oogkleppen geven ook niet veel zicht, aangezien een paard zonder al niet zogoed ziet als wij, zien ze met oogkleppen helemaal weinig..