Nieuwe manier om paarden te laten stoppen met bokken?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

TessaVB

Re: Nieuwe manier om paarden te laten stoppen met bokken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-09 15:36

Ben ik het idd ook mee eens, maar dat het een bekende methode was, wist ik echt niet. :Y)

Boelles

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 15:37

Miracle_ schreef:
Aan het eind staat dat het minstens 2 uur geduurd heeft.

Nee dat staat er niet, er staat dat dat programma 2 uur lang is.

Tsjah, het is misschien apart maar als het werkt? Ik vind het niet vol stress, juist niet.
Beter dan een paar weken de zweep erop slaan..

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 15:39

Iemand hier The Horse Whisperer gezien? :=

Ik vind het helemaal niet zo schokkend eigenlijk! Toen ik de reacties hier las, dacht ik; nou komt het. Maar het kwam niet. :+
Ik vind het zelfs nog relatief kalm gaan ook. Ben zeker niet voor standaard gebruik hiervan, maar in professionele handen en als laatste redmiddel voor de slacht; waarom niet? Zie dit idd liever dan de slof of zweep als 'oplossing' (die vaak nog voor langere tijd gebruikt moet worden ook).

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 15:42

FunkyMistiC schreef:
Miracle_ schreef:
Aan het eind staat dat het minstens 2 uur geduurd heeft.

Nee dat staat er niet, er staat dat dat programma 2 uur lang is.

Tsjah, het is misschien apart maar als het werkt? Ik vind het niet vol stress, juist niet.
Beter dan een paar weken de zweep erop slaan..

Dat bedoel ik ook, maar ik neem aan dat dit stukje niet het enige is geweest wat hij gedaan heeft met dat paard toch?

TessaVB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-09 15:44

Nee, dit zijn volgens mij de andere delen:

deel 1

deel 3

deel 4

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 15:51

Toekie schreef:
Iemand hier The Horse Whisperer gezien? :=

Daar dacht ik ook aan toen ik dit zag...Maar die zijn er niet op gaan zitten...

En het is mij nog steeds een raadsel waarom Pilgrim op drie beentjes moest lopen :(:) ;)

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 15:52

Ik heb meer moeite met de klungelige man eerlijk gezegt.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 15:57

tjah.. aan de ene kant.. hij is wel extreem rustig met het paard, en zo te zien gebeurt er niets waardoor er lichamelijke schade komt aan het dier.
als dit net nodig was, omdat dier te redden van de slacht, tjah.. vooral doorgaan.

aan de andere kant.. een fijn gezicht vind ik het niet, dat paard zo hulpeloos rondhopsen, en die kerel zo klungelig met dat zadel.

marijkedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 16:28

Op zich vind ik de methode zo erg nog niet als laatste redmiddel. Het lijkt iig te helpen.
Alleen waar ik me mateloos aan stoor, is dat zadel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 17:04

Dubbel gevoel. Dat het geholpen heeft zonder veel pijn of stress is natuurlijk mooi.

Maar de vraag waaróm het paar dit gedrag vertoont blijft natuurlijk. Het probleem is nu wel verholpen, maar daarmee ook de oorzaak?

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 17:21

Brainless schreef:
Nogmaals het is niet mijn manier van werken, maar blijkbaar heeft het wel geholpen.
Dit paardjes stond op de lijst om naar de slacht te gaan.
En wat je al zegt: ik ken ook mensen die moeilijke paarden met een stootteugel strak!! tussen de voorbenen gebonden(hoofd bijna tussen de knieën) rijden om maar te zorgen dat hij niet kan bokken/steigeren.
Ik weet niet wat erger is.

Omdat dat andere ook erg is is dit niet erg? Ik vind het zo belachelijk en zo triest dat een paard niet mag doen waarbij hij/zij zich op dat moment het prettigst voelt. Waarom wordt een paard toch steeds als gebruiksvoorwerp gezien? Als dit paard blijft bokken, zal het zich niet prettig voelen bij de mens in de buurt. Waarom dan zulke praktijken uit de kast trekken omdat er zo nodig op gereden moet worden :n

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 17:23

Mallow schreef:
Omdat dat andere ook erg is is dit niet erg? Ik vind het zo belachelijk en zo triest dat een paard niet mag doen waarbij hij/zij zich op dat moment het prettigst voelt. Waarom wordt een paard toch steeds als gebruiksvoorwerp gezien? Als dit paard blijft bokken, zal het zich niet prettig voelen bij de mens in de buurt. Waarom dan zulke praktijken uit de kast trekken omdat er zo nodig op gereden moet worden :n

De mijne vond het leuk om op mijn rug te springen en te bijten, joh vond hij prettig om te doen.......
Over die pony:

ok dan was hij naar de slacht gegaan.. en had hij helemaal niets meer hoeven doen.
Ik snap best dat iemand dit dan als laatste redmiddel ziet.
Ik zei al dat dit zelf nooit mijn methode zou zijn, maar paardje is in ong 45sec van het bokken/steigeren af.
Op welke vriendelijke wijze had jij dat opgelost?
(er was al veel geprobeerd hard en zacht met die pony).
Laatst bijgewerkt door Brainless op 24-11-09 17:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 17:23

Die heeft vast teveel naar The Horsewhisperer gekeken...

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 17:26

Tegen wie heb je dat BB?

Ik bedoel meer te zeggen dat ik niet begrijp waarom er altijd zo nodig gereden moet worden, als een beest duidelijk aangeeft dat hij/zij zich daar niet prettig bij voelt..

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 17:29

@mallow,
Voor die pony was het nu of nooit, hij was niet lekker in de wei gegooid, maar was naar de slacht gegaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 17:30

Mallow schreef:
Tegen wie heb je dat BB?

Ik bedoel meer te zeggen dat ik niet begrijp waarom er altijd zo nodig gereden moet worden, als een beest duidelijk aangeeft dat hij/zij zich daar niet prettig bij voelt..

Tegen het filmpje :D

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 17:31

Haha oke ik dacht al :P

Tsja Brainless, dan vraag ik me toch af waar dat beest gelukkiger zou zijn :o

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 19:20

Mallow schreef:

Op dezelfde plek waar alle paarden zich het gelukkigst voelen : gras-kudde en vrijheid.
Dus als je zo denkt kan je alle paarden wel in de worst draaien.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 20:04

mltex schreef:
Mallow schreef:

Op dezelfde plek waar alle paarden zich het gelukkigst voelen : gras-kudde en vrijheid.
Dus als je zo denkt kan je alle paarden wel in de worst draaien.

Eens mltex!

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 21:15

Dus dan alle paarden maar op deze manier 'africhten'? Sorry maar daar heb ik echt geen goed woord voor over :n

45u

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 21:28

.
Laatst bijgewerkt door 45u op 17-04-22 20:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 21:33

Zo te zien is het paard nu wel berijdbaar maar toch vraag ik me af of de methode wel zo goed is, het paard wordt eigenlijk gewoon vernederd en is daarom braaf of zie ik dit verkeerd? (niet aanvallend bedoeld, vraag het me gewoon af)

Die meneer had trouwens wel beter even een krukje kunnen pakken om op de stijgen denk :o
Laatst bijgewerkt door Pikeur op 24-11-09 21:35, in het totaal 1 keer bewerkt

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 21:34

Imo als een paard zo tegen een mens is, laat hem dan maar naar de slacht. Zo hoort een paard niet beleerd te worden..

45u

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 21:40

.
Laatst bijgewerkt door 45u op 17-04-22 20:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 21:53

Dit filmpje is al eerder op bokt langgekomen. Ik zal even kijken of ik het eerdere topic vinden kan.

Op zich is er niets mis mee om een paard te dwingen om na te denken, ipv ongecontroleerd de benen te laten nemen of een ruiter er laten proberen af te werken. Op het moment dat een dier de volledige vrijheid heeft om te gaan hollen zal hij dat negen van de tien keer gaan doen. Dan neemt het instinct het over, kan het dier niet maar nadenken en gaat hij rare dingen doen, die eventueel mensenlevens kunnen gaan kosten. En dat is iets wat we nou net niet willen, dachten jullie niet ook?

De opmerking dat een dergelijk dier dan maar als grasmaaier moet gaan dienen ("waarom moet er altijd gereden worden") als een dier niet zonder meer ingereden kan worden vind ik erg kortzichtig. Een dier moet een taak hebben. En welke taak, dat beslist de mens. Een dier dat die taak niet hebben wil, moet daar met zachte dwang toe gedwongen worden. Wij gunnen ze in Europa misschien een plekje als grasmaaier, als het echt niet lukt, maar in landen als Australie zit men daar niet op te wachten. Negen van de tien keer is een paard gewoon verkeerd benaderd (Door ruiters/eigenaars/trainers die hem even dachten in te rijden en het toch net niet aankonden) en is een laatste overtreffende trap nodig om het dier voor de slager te behoeden. Nee, dit is niet voor teerbesnaarde zieltjes. Maar even harder inkomen (en dan valt dit nog mee) om een jong paard te behoeden voor uiteindelijk de laatste gang naar de slager: in dit geval heiligt het doel de middelen....en ik zie aan het eind van de filmpjes toch echt geen gebroken paard....