De werking van het bit

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xxelviraxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 22:14

Mij is door mijn instructrice verteld dat die dubbel gebroken het vriendelijkste zijn. Daarom ben ik ermee gaan rijden. Ben wel benieuwd waarom dan de ongebroken vriendelijker zou zijn :)

Jammer van die site dat die engels is. Mijn engels is niet zo goed.

Sabin_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 22:16

Goed filmpje! Duidelijke uitleg en duidelijke beelden. Het zit goed in elkaar :j
Ik ben ook wel benieuwd naar de werking van verschillende bitten en combinatie's daarvan in zo'n soort filmpje.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 22:16

omdat een ongebroken trens het meest stabiel ligt in de mond :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 22:18

KiWiKo schreef:
Bizzybijtje schreef:

Zijn ze ook :j

zijn ze niet......... een ongebroken trens is het vriendelijkste :)

Weet ik, maar er stond 'een van de vriendelijkste'.
En ja, dubbelgebroken is wel een van de meest vriendelijke bitten ;) Ongebroken is het vriendelijkst, dat wel.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 22:40

Zonder bit + zonder doorlopend teugelcontact is het vriendelijkste, hoef je ook geen 20 jaar onderzoek te doen om dan te besluiten dat het toch vooral trial and error is voor je een bit hebt wat bij je paard past (H. Clayton) :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 22:47

Bandida schreef:
Zonder bit is het vriendelijkste, hoef je ook geen 20 jaar onderzoek te doen om dan te besluiten dat het toch vooral trial and error is voor je een bit hebt wat bij je paard past (H. Clayton)

.....3......2....1....
Nee het lukt toch :D
Het gaat hier over het bit. Niet over zonder bit. Ongebroken bit is het vriendelijkste bit.
Zonder bit kan niet het vriendelijkste bit zijn :+
Savvy :) ?

Bitloos is natuurlijk een eigen keuze, net als dat mét bit ook een eigen keuze is. Waarom dat er zo over gezeurd wordt....mij een vraag. Respect voor elkaars keuze hebben is toch niet teveel gevraagd? :) Want veel bitloze ruiters (niet allemaal, voordat ik heel Bokt over me heen krijg :+ ) proberen met-bit-rijdende-ruiters wel een beetje over te halen door onderzoeken te noemen, of reageren in dit soort topics :D Terwijl het toch de eigen keuze is. Aan zowel bitloze- als met-bit-optomingen zitten voor en nadelen.
Het ligt maar net aan de hand van de ruiter. Geef een flinke snok aan een touwhalster en je paard z'n neus doet flink zeer ;) Zo ook met een bit (maar dan niet de neus uiteraard :D ).

Kelly_ann

Re: De werking van het bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 22:52

Natuurlijk doet het zeer... Wat trouwens wel grappig is dat het filmpje spreekt over symptoombestrijding in plaats van de oorzaak aanpakken. Ligt de oorzaak niet voor een heul groot deel in de handen van de ruiters?
Kan je ook een filmpje van maken... Zie deze ruiterhanden, de vuist is geheel gesloten en wordt met sterke kracht naar achteren getrokken. Vergelijk dit eens met het aantrekken van veterschoenen. :+

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 22:54

Bizzybijtje schreef:
Het gaat hier over het bit. Niet over zonder bit. Ongebroken bit is het vriendelijkste bit.

Bekijk dat filmpje dan nog maar eens ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 22:55

Kelly_ann schreef:
Natuurlijk doet het zeer... Wat trouwens wel grappig is dat het filmpje spreekt over symptoombestrijding in plaats van de oorzaak aanpakken. Ligt de oorzaak niet voor een heul groot deel in de handen van de ruiters?
Kan je ook een filmpje van maken... Zie deze ruiterhanden, de vuist is geheel gesloten en wordt met sterke kracht naar achteren getrokken. Vergelijk dit eens met het aantrekken van veterschoenen. :+

Nou nee... alleen maar voor 99,999999% :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 22:55

Bandida schreef:
Bizzybijtje schreef:

Bekijk dat filmpje dan nog maar eens ;)

Ik doelde op mijn reactie (de post boven jouw reactie)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 23:03

Bandida schreef:
Zonder bit + zonder doorlopend teugelcontact is het vriendelijkste, hoef je ook geen 20 jaar onderzoek te doen om dan te besluiten dat het toch vooral trial and error is voor je een bit hebt wat bij je paard past (H. Clayton) :+

geweldig lekker bitloos. met een crossrope, die overal om het hele hoofd druk uitoeffend...... en dan nog liefst een zo dun mogelijk hoofdstelletje.......... of het liefst met een halsring waarmee een paard bijna gewurgd word

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 23:04

KiWiKo schreef:
Bandida schreef:

geweldig lekker bitloos. met een crossrope, die overal om het hele hoofd druk uitoeffend...... en dan nog liefst een zo dun mogelijk hoofdstelletje.......... of het liefst met een halsring waarmee een paard bijna gewurgd word

Je slaat de spijker op z'n kop.
Dat probeer ik dus duidelijk te maken :+

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 23:10

KiWiKo schreef:

Jep zo gaat dat, touwtjes tot hun neus blauw ziet, het bloed van hun gezicht loopt of paardmans gewurgd neer valt. Ik merk dat jullie veel ervaring hebben :=

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 23:14

KiWiKo schreef:

Dan gebruik je hem toch fout :=
Als je wil dat mensen die bitloos rijden blijven open staan voor bitten, dan moet je als bit-rijder ook openstaan voor bitloos rijden, toch? Iedereen in zijn waarde laten, ook al doen anderen dat niet.. geef dan het goede voorbeeld.

Met een cross-rope, touwhalster en halsriem is het de bedoeling dat je voor 90% op je zit en benen rijdt, en alleen de teugels opneemt als je bijvoorbeeld stelling wil nemen of als je de hulpen (sturen en remmen) iets wil versterken, de teugels horen dus bijna de hele tijd los te hangen. Dressuur rijden met aanleuning doe je met een sidepull of halster of ander bitloos hoofdstel met brede neusriem..

Smartie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 23:15

CRB heb ik ook eens geprobeerd,, paard ging er behoorlijk mee in verzet.

Ik rijd nu met de kaptoom of een dubbel gebroken K&K

Ben ook benieuwd naar de volgende delen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 23:25

MysticTinker schreef:
KiWiKo schreef:

Dan gebruik je hem toch fout :=
Als je wil dat mensen die bitloos rijden blijven open staan voor bitten, dan moet je als bit-rijder ook openstaan voor bitloos rijden, toch? Iedereen in zijn waarde laten, ook al doen anderen dat niet.. geef dan het goede voorbeeld.

Met een cross-rope, touwhalster en halsriem is het de bedoeling dat je voor 90% op je zit en benen rijdt, en alleen de teugels opneemt als je bijvoorbeeld stelling wil nemen of als je de hulpen (sturen en remmen) iets wil versterken, de teugels horen dus bijna de hele tijd los te hangen. Dressuur rijden met aanleuning doe je met een sidepull of halster of ander bitloos hoofdstel met brede neusriem..

ik heb het allemaal gezien op de bitlozendag op ermelo........... ik heb geweldige combinaties in de ring gezien............ en echte tearjerkers ook!

en daarnaast reed ik 27 jaar geleden al bitloos :D

Arvanti_haf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 23:27

filmpje gezien, en snap de bedoeling. Ik rijd mijn paard met en zonder bit. Maar als ik in het bos ben, en hij schiet ineens weg, zonder oorzaak, en ik rijd met bit dan kan ik hem omtrekken, omdat de rem dan niet werkt, en hij denkt joehoeeeee, toedeledoki daar op mijn rug.
Rijd ik zonder bit, dan moet ik wachten tot hij uitgeraasd is, maar hij wil dan nog wel eens boskabouters zien, en ineens in volle galop een hups opzij doen.
Ik doe alles kalm aan met hem, en ben er van overtuigs dat ik eerlijk naar hem ben, maar als hij mij test en uitprobeert vind ik niet dat ik eeuwig geduld met hem hoef te hebben.
Als hij naar me luistert ben ik heel zacht in de mond... wil hij me pakken, pak ik hem terug... vind die filmpjes soms iets te idealistisch
Ik blijf soms wel bitloos rijden, vooral buiten, omdat ik het wel met hem wil kunnen, maar alleen bitloos... nee

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 23:31

Bandida schreef:
KiWiKo schreef:

Jep zo gaat dat, touwtjes tot hun neus blauw ziet, het bloed van hun gezicht loopt of paardmans gewurgd neer valt. Ik merk dat jullie veel ervaring hebben :=

zie je het spiegelbeeld?

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 23:49

Ik zou wel graag iets heel anders over het filmpje willen weten. Hoe komt het dat dat leuke schimmeltje (Connemara?) met zijn ogen knippert terwijl hij bitloos wordt bereden. Ik herinner me een filmpje van dezelfde maker(s) met Anky en Nelson en toen werd beweerd dat Nelson met zijn ogen knipperde omdat hij gekweld werd door bitten en hyperflexie, hoe zit dat nou met dat dichtknijpen van de ogen bij paarden?

Dit paardje wordt toch niet gewurgd met dat touwtje, hoop ik? :+

@Bandida, het is inderdaad raar maar waar vaak blijkt uit jaren wetenschappelijk onderzoek wat de gewone man al lang wist, gewoon gezond verstand gebruiken en doen wat voor jou het beste werkt.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 00:13

KiWiKo schreef:
zie je het spiegelbeeld?

Nee, ik moet het eerste blauwe uitgeslagen, spastisch met lippen gooiende, kwijlende, hoofdgooiende, knarsende of bloedende bitloze paard nog tegen komen (of naar adem snakkende onder zo'n horrorhalsring hehe). Maar bij de huidige dressuurtop daarintegen schijnen die zaken op verkeerde momentopnames al eens voor te komen :P Afgezien van de halsring natuurlijk.

Ik ben het wel volledig met je eens dat die dressuurwedstrijd met bitloze hoofdstellen niet dat was. Ik begrijp ook niet waarom ze absoluut bitloos aan de teugel willen gaan rijden. Maar goed, andere discussie..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 02:18

Bizzybijtje schreef:
Kelly_ann schreef:

Nou nee... alleen maar voor 99,999999% :Y)

Dus is dit filmpje geheel te verwaarlozen :D

peaches

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 11:43

waarom ik liever niet met bit rijd is omdat ik niet kan snappen dat er ook maar 1 iemand het goedkeurt een stuk metaal in de mond van een dier te leggen, ongeacht of je hem gebruikt of niet. Als ik toch ermee rijd sluit ik blijkbaar toch mijn ogen omdat ik ff niet wil zien terwijl ik weet wat ik doe. Ik denk dat veel mensen dit doen...ongeacht of je het bit aanraakt of niet...wat maakt het dat je uberhaubt zoiets bedenkt? je stopt een stuk metaal in de mond om vervolgends uit te vinden hoe je het dan moet gebruiken om te zorgen dat het paard er zo min mogelijk last van krijgt??? 8)7 En ja..mocht het dier ervandoorgaan mag het ineens wel worden gebruikt?

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 12:55

Ik vind het een beetje overtrokken...

Wordt hier weer wijs gemaakt dat bitloos beter is. Jammer _O-

Paintlinger

Re: De werking van het bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 13:15

Het enige ECHT rake hieraan vind ik.....

De eeuwige symptoombestrijding.......
Paard heeft pijn van het bit....en krijgt daarom een neusriem....euh...ja logisch toch?

Ik ben persoonlijk niet anti bit....maar ik vind wel dat een bit met uiterste zorg moet worden uitgezocht bij het paard.
Er is geen standaard paard...dus ook geen standaard bit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 14:29

eenitraM schreef:
Ik vind het een beetje overtrokken...

Wordt hier weer wijs gemaakt dat bitloos beter is. Jammer _O-

Volgens mij is het mode, Toch? Volgende keer is het zadel slecht, mag je je paard niet meer borstelen,
moet het zijn eigen 'vlees' vangen want dat is natuurlijker en mogen de hoeven niet meer gekrapt worden.
Pure indoctrinatie dit filmpje, echt de grootste onzin die ik in mensenheugenis op paardengebied gehoord heb :D :D
Wat is het volgende?