En zo kan het ook; communicatie met je paard!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Charica

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 20:55

Echt prachtig! Indrukwekkend. Bedankt voor het posten!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 20:56

Tja.. Honza Blaha... ik vind het dus helemaal niks - zijn paard lijkt wel een robot.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 20:56

Hmm.. ik zie toch veel de oren naar achter, hoe zit dat dan?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 20:57

Jannepauli schreef:
Tja.. Honza Blaha... ik vind het dus helemaal niks - zijn paard lijkt wel een robot.

waarom? :) Niet aanvallend bedoeld hoor, absoluut niet maar ik denk dat we paarden in de sport mer als robot gebruiken? :)

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-09 20:57

@Maartje 1990: Waar staat de man dan op het moment dat het paard de oren naar achteren heeft??
Laatst bijgewerkt door Amadeo op 29-09-09 20:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 20:57

wat valt dan op aan zijn houding?

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 20:58

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 20:59

Prachtig om te zien. Moet geweldig zijn om zo met paarden om te kunnen gan.

Maartje1990

Amadeo schreef:
@Maartje 1990: Waar staat de man dan op het moment dat het paard de oren naar achteren heeft??

níet alleen achter het paard dat die aan het luisteren is hoor ;) ook bij dat zitten staat hij ervóór en de oren staan naar áchter..

Fury08

Geweldig zeg!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 21:00

Mag ik heel eerlijk zeggen dat ik het er niet zo fijn uit vind zien? Bijna de hele tijd zit die man zowat aan dat paard geplakt, en de dingen die hij het paard laat doen vind ik niet alleen onnodig maar ook onzinnig. En het kan aan mij liggen, aan mijn allergie voor wortelstokjes en ander gezever, maar ik heb de indruk dat juist bij dit soort gebeuren heel veel dwang komt kijken :o

Edit: zoiets als Jannepauli ook al zegt.
Laatst bijgewerkt door Koper op 29-09-09 21:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-09 21:00

jannie86 schreef:
wat valt dan op aan zijn houding?

Valt jullie niet op dat het paard uit zichzelf een 'bolle' rug maakt, met veel actie in de achterbenen en een hele mooie rond hals opzet bij de verheven draf? En dat het paar de appuyementen helemaal correct uitvoert, inclusief de kijk richting?

En dan allemaal zonder sporen en teugels! (en ja, het zweepje wordt gebruikt als verlengsstuk van de armen, niet als strafmiddel. Paarden hebben onderling veel meer manieren om met elkaar via lichaamstaal te communiceren dan wij mensen, dus moeten we onze lichamen uitbreiden, bijv middels stokjes)

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 21:01

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-09 21:01

Maartje1990 schreef:
Amadeo schreef:

níet alleen achter het paard dat die aan het luisteren is hoor ;) ook bij dat zitten staat hij ervóór en de oren staan naar áchter..

En hoe heeft jou paard zijn oren als jij op en top geconcentreerd is???

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 21:02

Hij is echt geweldig! Ik heb hem op de Equitana bezig mogen zien met zijn paarden, diep respect voor die man! ;)

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-09 21:02

hestejente schreef:
Mag ik heel eerlijk zeggen dat ik het er niet zo fijn uit vind zien? Bijna de hele tijd zit die man zowat aan dat paard geplakt, en de dingen die hij het paard laat doen vind ik niet alleen onnodig maar ook onzinnig. En het kan aan mij liggen, aan mijn allergie voor wortelstokjes en ander gezever, maar ik heb de indruk dat juist bij dit soort gebeuren heel veel dwang komt kijken :o

Dan hebben jullie neem ik aan nog nooit geprobeert om 'met je paard te dansen' zeg maar.... Jammer, jullie weten niet wat je mist.

Pascalleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 21:03

geweldig ben ook benieuwd hoe jeje paard dit aan leert :oo

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 21:03

hestejente schreef:

Tsja, als je shows wilt geven moet je soms onnodige en onzinnige dingen laten zien! :D
(Volgens mij duidt je op steigeren, zitten, liggen? :))
Ik vind het heel knap! Jammer dat je bij zulk soort mensen nooit de trainingsmethode's hebt kunnen zien!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 21:04

Maartje1990 schreef:
Amadeo schreef:

En hoe heeft jouw paard zijn oren als jij op en top geconcentreerd is???[/quote]

Nou iig niet zo! nee, de oren zo is écht een teken van onvrede ;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 21:04

Definieer "met je paard dansen". Als ik hem onzinnige kunstjes moet laten uitvoeren dan hoef ik dat niet. Het is een PAARD. Geen speeltje.

__Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 21:05

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 21:05

hestejente schreef:
Definieer "met je paard dansen". Als ik hem onzinnige kunstjes moet laten uitvoeren dan hoef ik dat niet. Het is een PAARD. Geen speeltje.

Klopt, een paard is geen speeltje. Ik weet zelf hoe het is om VD te doen, en ik kan voor 100% zeggen dat de meeste paarden het helemaal geweldig vinden! :D

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 21:07

Hannah_Menno schreef:
Jannepauli schreef:

waarom? :) Niet aanvallend bedoeld hoor, absoluut niet maar ik denk dat we paarden in de sport mer als robot gebruiken? :)

Of dat zo is Hannah_Menno laat ik maar buiten beschouwing -- persoonlijk heb ik mijn paarden nog nooit als robots behandeld of beschouwd. Maar ik heb Blaha meerdere malen aan het werk gezien met dit paard en iedere keer viel het mij op dat dit paard nauwelijks eigen initiatief meer heeft - de oren zijn ook altijd in alle gevallen naar achteren ( behalve als ie 's een sprongetje maakt).
Hij doet keurig alles wat gevraagd wordt, geweldig synchroon met de baas. Daar hou ik niet van - het doet me denken aan die enge optochten in Noord-Korea - alles in de pas, nooit een foutje, geen persoonlijkheid.
Blaha is een ex-Parelli student - vooropgesteld dat ik géén Parelli-fan ben, zie ik meneer Pat ook wel 's met een paard spelen en daar zit dan tenminste nog leven in.

Captain

Re: En zo kan het ook; communicatie met je paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 21:08

Ik snap wat je bedoeld! :j
Maar wat ik denk is dat dat paard hem als leider ziet dus doet wat van hem gevraagd word, gebeurd in het wild ook! :)

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 21:09

Ben na de eerste minuut al gestopt met kijken. Waarom moeten paarden altijd liggen? Waarom moeten altijd mensen hem op zijn rug leggen en aan die benen sjorren? Om te zien dat hij hem helemaal als leider accepteerd? Dit heeft in mijn ogen niets te maken met vertrouwen, maar gewoon met een opdracht die een leiding gevende hem ooit aangeleerd heeft. Zo liggen voor een vluchtdier is alles behalve natuurlijk & normaal...