Een merrie dekken die het dwerg gen draagt (drager dus)met een dwerggen vrije hengst levert geen problemen op. 2 dragers bij elkaar zetten en je krijgt zoiets.... Is tegenwoordig te testen, weet niet sinds wanneer. Bij het FPS is het bekend welke hengsten er drager zijn, wordt alleen niet geopenbaar (lekker dan..)
LadyMadonna
Geplaatst: 01-03-09 17:06
knooopje schreef:
jeetje wat zeilig! de meeste zijn helemaal misvormt dat wil je toch niet fokken! bah!
Dit wordt ook (op enkele randdebielen na) niet bewust gefokt
Maar men wil wel steeds kleinere miniatuurpaarden fokken. Wist overigens niet dat er een test voor was...
LisaLuna
Geplaatst door de TopicStarter: 01-03-09 17:10
Ja dat bedoelde ik maar ik kan het niet echt goed uitleggen! Maar als dit dan expres bij elkaar is gezet om Thumbelina te maken vind ik best sneu want ja het is dan wel een leuk klein paardje maar het heeft maar een leven van 1/2 jaar dan..
Lekker handig dat dat niet gemeld mag worden..
@ Cassidy; Dat vind ik erg crue (schrijfikhetgoed?!) ik bedoel het dier leeft 1/2 jaar en het dan ook nog bewust gaan fokken alleeeen maar omdat je een klein miniatuurpaardje wilt.
Geen enkele fokker wil bewust een dwerg fokken, maar sommigen lopen wel bewust (of onbewust) het risico door steeds kleiner te willen fokken en zo kleine ouderdieren te kiezen (die dan weleens het dwerggen kunnen dragen zonder dat ze er zelf last van hebben).
een drager hoeft zelf niet klein te zijn. En koppel het even los van minipaarden, zoals ik aangaf komt het ook bij friezen voor. Er zijn een aantal fokkers die idd steeds kleiner willen fokken. Veel stappen daar vanaf en streven naar een correct gebouwd paard van pak m beet 80cm. In europa bewegen veel AMHA's ook beter naar mijn mening dat in amerika. Dus hier zijn we op de goede weg. Dat er een test voor is baseer ik op een nieuws artikel een keer hier op bokt dat ze van het FPS precies weten welke hengsten er drager zijn
LisaLuna
Geplaatst door de TopicStarter: 01-03-09 17:51
Ja ik koppel het inderdaad een beetje aan de minipaardjes. Maar ik snap niet waarom iemand de 'normale' bouw van het ras wilt veranderen want het is een soort 'dierproeven' met sommige dingen want het gaat fout en het diertje sterft misschien. En dat omdat ze een kleiner/groter paard of iets willen..
Of zie ik dit totaal verkeerd?
45u
Geplaatst: 01-03-09 17:57
.
Laatst bijgewerkt door 45u op 11-04-22 11:01, in het totaal 1 keer bewerkt
IMO dan zolang het niet te testen is een drager gelijk uitsluiten. Of iig bekend maken welke hengsten er drager zijn. Zou lekker zijn als ik een frieze merrie zou hebben. Kan haar niet testen, dus weet niet of ze drager is. Kan echter wel selecteren om als vaderdier iig geen drager te hebben, maarja, wordt niet vrij gegeven. Lisalune: Je begrijpt het idd verkeerd. Dwergen zijn ongelukjes, laat ik het dan maar zo noemen en worden niet bewust gefokt (nogmaals, op enkele randebielen na)
45u
Geplaatst: 01-03-09 18:21
.
Laatst bijgewerkt door 45u op 11-04-22 11:01, in het totaal 1 keer bewerkt
LisaLuna
Geplaatst door de TopicStarter: 01-03-09 18:40
stef schreef:
Lisalune: Je begrijpt het idd verkeerd. Dwergen zijn ongelukjes, laat ik het dan maar zo noemen en worden niet bewust gefokt (nogmaals, op enkele randebielen na)
Óhhhh! Ik snap het al! Mensen willen kleinere paardenrassen of grotere fokken en daardoor ontstaat bij sommige dus dat dwerggroei doordat er nietwetendheid is van dat de ouders het hebben! Ja sorry ik snap het al. Blijf blond he!
LadyMadonna
Geplaatst: 01-03-09 19:01
je hebt hem bijna
Dwerggroei is een gen afwijking. Deze komt in ieder geval bij friezen en minipaarden voor. Het heeft dus niets te maken met kleiner of groter willen fokken. Dat gen kan door te fokken door gegeven worden, daarom is het zo belangrijk dat er een goede test komt waarmee je kan testen of je paard drager is van het gen. Een drager heeft 1 dwerg gen en heeft daar dus ook helemaal geen last van. Echter, als je 2 dragers met elkaar gaat combineren is de kans aanwezig dat beide ouders hun gen door geven. Hieruit ontstaat dan een dwergpaard. (voor het idee, een fries veulen met dwerggroei: http://saconycreeksporthorses.com/The%2 ... 4ec6a2.jpg ) Een dwerg draagt 2 dwerggenen en zal, als men besluit ermee te fokken (wat ik zowiezo al niet kan begrijpen) altijd 1 gen doorgeven. Fokken met dwergen is dus uit den boze naar mijn idee. Helaas worden sommige dwergen in met name Amerika als commercieel interessant gezien, en tja... waar blijf je dan?
Oke nu snap ik het wel ja! Wat een raar gezicht zeg, dat friesje!
Sharani
Geplaatst: 01-03-09 20:46
Op het Amerikaanse minipaardenforum stond laatst dat de wetenschap weer wat verder was in het ontwikkelen van een test om het gen dat dwerggroei veroorzaakt aan te tonen. Het is te hopen dat dat snel komt, en dat het ook gebruikt wordt.
45u
Geplaatst: 01-03-09 20:54
.
Laatst bijgewerkt door 45u op 11-04-22 11:02, in het totaal 1 keer bewerkt
Thumbelina is the Worlds Smallest Horse, standing only 17.5 inches!! She is adorable and maybe coming to a town near you soon to raise money for children's charities. She may look a bit ferocious, lol, but she is really just having a good time and kicking up her heels, much to the delight of the kids watching!!
Je gelooft het zelf, dat het beestje het naar z'n zin heeft?
siskeh
Geplaatst: 01-03-09 22:37
jahh bokken is echt het teken van een gelukkig beessie
LadyMadonna
Geplaatst: 01-03-09 22:37
dat bedoel ik dus met het beeste ten toon stellen. Heb inmiddels al een grote aversie ontwikkeld tegenover de eigenaren van thumbelina
Jahoor.. diegene die het geplaatst heeft heeft écht verstand van paarden. Ze slooft zich uit voor die kinderen? Zelfs iemand zonder computer ziet dat dat beest het niet leuk vind.
De paddock is anders groot genoeg, ze zou buiten graaiafstand van de kinderen kunnen blijven (moet het character ook naar zijn natuurlijk). Dat ze aanvalt moet toch goedgepraat worden, anders geeft niemand meer wat.
Ik ben geen paard (gelukkig maar). Afhankelijk van het paard kan deze zichzelf buitensluiten, of idd op de prikkels reageren. En deze doet het laatste.
idd cassidy.... en eerlijk gezegt, als het paardje zich wel zou afsluiten en in het midden zou gaan staan waren de knuffelpartijtjes met de kids gauw afgelopen. maar ik denk dan dat ze dat beest ergens aan een paal zouden zetten zodat iedereen er goed bijkan...