Dressuur en western gaan dus wel samen!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 12:34

Voor degenen die jaloers zijn :o , er is nog plek tijdens zijn clinics in mei. Je kan komen kijken, maar meedoen is natuurlijk dan de beste optie.

Maar het is inderdaad geweldig om van deze man les te krjgen, alleen zijn verhalen zijn de moeite al meer dan waard, laat staan hetgene wat hij allemaal weet en ons leert over een paard rijden, trainen, etc.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 12:35

heb wel meer van dit soort gezien deze nog niet
hijs wel leuk :D

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 12:38

dropje2 schreef:
Ik had het filmpje ook al een aantal malen gezien, maar het blijft geweldig om naar te kijken :D

Wat me ook opvalt is dat als de dressuurruiter op het Westerpaard stapt en hij na het wegstappen iets te veel gaat "zitten" het paard heel gehoorzaam stilstaat en dan nog een keer; hij kijkt dan heel verbaasd, zo van: waarom loop je niet door? Dat vindt ik zo'n leuk gezicht ;)

@ElCid: Geweldig dat je van zo'n man les mag krijgen! Ik ben ook best wel een beetje jalours... ;)

Er is nog plek tijdens de clinics in mei, kijken kan ook ;) .
Het voelt wel een beetje als een privilege om van deze man les te krijgen, maar de mogelijkheid is er dus nog om zelf dat ook te ervaren. Alleen zijn verhalen zijn al de moeite waard, en dan leer je ook nog eens heel veel; echt genieten.

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 12:56

@ ElCid: Ik had het gelezen, maar er was alleen nog plek in de Working Cowhorse en dat is nu net iets wat Rose en ik nooit doen; misschien dat ik wel even kom kijken! :D

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 12:58

Heel erg leuk!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 13:02

Miryamk schreef:
Dat was mij ook opgevallen Dropje.
En bij het verlaten van de bak heb ik het idee dat het paardje vind dat hij iets te kort wordt gehouden.

Nog eens goed kijken, hij changeert omdat de ruiter gaat verzitten, maar bokt niet.

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 13:06

fantastisch filmpje!! had em nog nooit gezien!
Was heerlijk genietmomentje :D Leuk dat ze gingen wisselen ook!

ps: volgens mij hoort dit bij de links ;)
Laatst bijgewerkt door Neskolay op 29-01-09 13:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 13:06

B-) Gaat nog eens goed kijken...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 13:07

Ans schreef:
ps: volgens mij hoort dit bij de links ;)

Hij heeft al eens eerder op bokt gestaan, hier is het topic

[LN] Klassiek versus western

Dus denk eerder dat er een slotje op komt.

UpDate_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 13:28

ik kende het filmpje al, vind hem echt super! tweede filmpje wat hier geplaats is is ook erg leuk!

CaileyS

Re: Dressuur en western gaan dus wel samen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 13:38

Ik kende beide filmpjes niet, maar ik heb respect voor alle 4 de ruiters/ amazones. Zelf ben ik overigens niet bekend met western.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 15:48

Verplaatst: GVL --> LN

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 15:55

cami_cami1 schreef:
Ik kende beide filmpjes niet, maar ik heb respect voor alle 4 de ruiters/ amazones. Zelf ben ik overigens niet bekend met western.

zijn het niet de zelfde filmpjes dan?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 16:19

samantha21 schreef:
cami_cami1 schreef:

zijn het niet de zelfde filmpjes dan?

Nee, niet de zelfde filmpjes en ook niet dezelfde ruiters :o . Dat is toch wel te zien?!

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 16:26

ik vind het eerste filmpje echt heel leuk om te zien
ik ben ook van mening dat de verschillen helemaal niet zo groot zijn en dat je zelfs beide met hetzelfde paard kan doen al zal het paard dan wel meer uitblinken in de ééne of andere kant

het tweede filmpje vind ik eerder slecht
de westernruiter rijdt echt beroerd , zwaberend rechterbeen, hangt voor over en erg lomp met zijn handen op het dressuurpaard
ook de oefeningen die hij rijdt vind ik slordig uitgevoerd
ik begrijp dat het een ouder persoon is dus ik hoop dat hij ooit veel beter gereden heeft en die wijsheid ook doorgeeft aan zijn leerlingen

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 16:41

Ik zou je willen aanraden om dan ook het andere filmpje van Jean Claude te bekijkenhttp://community.pferde.de/cont ... ce,1572.h.. . Hij is in het filmpje met Isabel inderdaad niet op zijn best, maar ik heb hem zelf zien rijden, meerdere keren, en dat ziet er een stuk beter uit. Vrijwel zonder zichtbare hulpen doet zijn paard alle oefeningen.

Hij heeft overigens zowel in de reining als de cutting hoog gescoort. Maar in mei heb je de mogelijkheid om hem aan het werk te zien met zijn oude hengst, al is het wel een eindje rijden vanuit Belgie naar Groningen.
Zijn paard kan hij uitsluitend op zit rijden, stapvoets in galop, etc. Op zich jammer dat de naam van deze meneer zo onbekend is onder de ( western) ruiters. Hij heeft de 1e quarter naar Europe gebracht http://www.jcdysli.de/Frameset-10.htm , op een boot.

JC heeft zelfs grootheden als Smart Little Lena en Johnny Tivio gereden en gereden bij George en Harry Rose, Bill Dorrance, etc. Ik hoop eerlijk gezegd dat ik nog zo op mijn paard zit als ik die leeftijd heb :o 8-) .

Maar in mei kan je hem zelf aan het werk zien in Groningen, al is dat wel een eindje rijden vanuit Belgie ;) .

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-09 16:54

Jammer El, dat filmpje doet het niet en zeker wat je zegt, als ik sowieso die leeftijd mag halen en dan nog zo kunnen rijden dan voel ik me spekkoper hoor!

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 16:59

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 17:33

van dit filmpje wordt ik nog minder vrolijk
ik zie een ruiter die steeds voorover zit en pas recht zit als het paard moet stilstaan
totaal geen beencontact met het paard(afgestoken onderbeen) en dus geen drijven en dus geen verzameling van de achterhand
een ruiter die op 2 handen rijdt met een scharenbit met behoorlijke wat druk en een paard wat niet nageeft

misschien is deze manier van rijden heel goed voor cutting en met de reining kom je er misschien ook nog wel mee weg maar om nu te zeggen dat ik hoogstaande rijkunst zie, nou nee
nogmaals, hij is waarschijnlijk heel goed in cutting maar om nu deze rijstijl te gaan aanleren aan een gewone westernruiter lijkt me niet geslaagd

ik hoef heel wat minder km te rijden om veel betere rijkunst te zien

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 17:49

Meningen verschillen, ik ken niemand in Nederland of Belgie die kan wat deze man kan of hem zelfs maar benadert.
Ik ben een gewone western ruiter en leer dus wel van hem en velen met mij!
Maar daar gaat het hier verder ook niet over!

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 19:45

Erg leuk dat filmpje. Vanaf de ruil was het helemaal geweldig.

blowdiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 17:36

Het valt mij op dat het dressuurpaard met de westernruiter veel sneller spint..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 18:40

spatter schreef:
van dit filmpje wordt ik nog minder vrolijk
ik zie een ruiter die steeds voorover zit en pas recht zit als het paard moet stilstaan
totaal geen beencontact met het paard(afgestoken onderbeen) en dus geen drijven en dus geen verzameling van de achterhand
een ruiter die op 2 handen rijdt met een scharenbit met behoorlijke wat druk en een paard wat niet nageeft

misschien is deze manier van rijden heel goed voor cutting en met de reining kom je er misschien ook nog wel mee weg maar om nu te zeggen dat ik hoogstaande rijkunst zie, nou nee
nogmaals, hij is waarschijnlijk heel goed in cutting maar om nu deze rijstijl te gaan aanleren aan een gewone westernruiter lijkt me niet geslaagd

ik hoef heel wat minder km te rijden om veel betere rijkunst te zien

Je hebt verschillende stijlen in de western, de Californische en de Texaanse stijl.
Wie ben jij om te beoordelen welke stijl je een westernruiter moet leren?
Wat wij op wedstrijden zien is de Californische stijl. Jean Claude Dysli is een aanhanger van de Texaanse Stijl. Hij mag dan misschien in jouw ogen niet netjes op zijn paard zitten, maar hij heeft een gevoel voor dat paard dat echt ongehoord is, en hij komt waar hij wezen moet.
En qua houding: ach, kijk even naar de gemiddelde reiningwedstrijd, er zijn er meer die in onze ogen niet "netjes" zitten. Doet absoluut geen afbreuk aan hun prestaties als ruiter, en als vermogen om een ander iets bij te brengen.

A mind is like a parachute, it only works when it is open.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 19:04

http://www.jcdysli.de/Frameset-10.htm

Net andersom Cassidy; Jean Claude rijdt grotendeels volgens de Klassieke Californische stijl, afgeleid van de Vaquero stijl. Overigens wel met wat Texaanse invloeden, maar ook met invloeden vanuit de Iberische rijkunst de Doma Classica en Doma Vaquera, hij heeft in zijn jonge jaren o.a. bij George en Harry Rose getraind.

Op wedstrijden zie je hier vaker de "Texaanse" stijl of iets wat doorvoor door moet gaan. Al vind ik het vaak helemaal nergens op lijken ;) 8-) .

Maar de meeste "western" ruiters hier weten niets over de verschillende stijlen, de oorsprong van het western rijden, western zadel, de optoming, de rope of reata etc. Het is wel grappig dat juist die mensen ( zoals Spatter dus) het meeste commentaar hebben op iets wat ze niet begrijpen en ook nooit kunnen, zullen of willen begrijpen.

http://www.pferdehof.info/flyer/2007021 ... 070713.pdf
http://www.goodhorsemanship.de/
http://www.reed-expo.de/equi2009/popup/ ... ysli_e.htm

Maar JC komt naar de Equitana om daar lezingen te geven in het competentie centrum "paardvriendelijk rijden" http://www.equitana.com/over_de_equitana_86.html , http://www.equitana.com/expert_s_pavillon_194.html , overigens samen met nog een paar andere grootheden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 19:36

Ik heb JCD idd voor het eerst tijdens de Americana gezien, vier of zes jaar geleden volgens mij. IK vond het zeer indrukwekkend wat hij liet zien, helemaal toen hij vertelde dat ze bij de Californische Stijl absoluut geen haast hebben met dat bit, en de eerste jaren allemaal op Bosal bereden worden. En wat ik op dat filmpje zie (dat waarschijnlijk op de Americana is opgenomen?) is idd een ruiter die op gewicht zijn paard krijgt waar hij het hebben wil.