spatter schreef:van dit filmpje wordt ik nog minder vrolijk
ik zie een ruiter die steeds voorover zit en pas recht zit als het paard moet stilstaan
totaal geen beencontact met het paard(afgestoken onderbeen) en dus geen drijven en dus geen verzameling van de achterhand
een ruiter die op 2 handen rijdt met een scharenbit met behoorlijke wat druk en een paard wat niet nageeft
misschien is deze manier van rijden heel goed voor cutting en met de reining kom je er misschien ook nog wel mee weg maar om nu te zeggen dat ik hoogstaande rijkunst zie, nou nee
nogmaals, hij is waarschijnlijk heel goed in cutting maar om nu deze rijstijl te gaan aanleren aan een gewone westernruiter lijkt me niet geslaagd
ik hoef heel wat minder km te rijden om veel betere rijkunst te zien
Je hebt verschillende stijlen in de western, de Californische en de Texaanse stijl.
Wie ben jij om te beoordelen welke stijl je een westernruiter moet leren?
Wat wij op wedstrijden zien is de Californische stijl. Jean Claude Dysli is een aanhanger van de Texaanse Stijl. Hij mag dan misschien in jouw ogen niet netjes op zijn paard zitten, maar hij heeft een gevoel voor dat paard dat echt ongehoord is, en hij komt waar hij wezen moet.
En qua houding: ach, kijk even naar de gemiddelde reiningwedstrijd, er zijn er meer die in onze ogen niet "netjes" zitten. Doet absoluut geen afbreuk aan hun prestaties als ruiter, en als vermogen om een ander iets bij te brengen.
A mind is like a parachute, it only works when it is open.