Klassiek versus western

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Evelyn_

Re: Klassiek versus western

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 22:19

Een erg leuk filmpje ! Lachen moeten ze meer doen

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 21:22

WN-AM -> LN

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 00:40

Heel erg leuk filmpje!!

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 09:49

Erg jammer, dat dit nu weer verplaatst moet worden. Het is juist zo leuk om de overeenkomsten ( en verschillen) te laten zien aan westernruiters, waarvan er een groep overtuigd is dat westernrijden iets heeeeeeel anders is als dressuur. Uit deze filmpjes blijkt dat wel mee te vallen.
Vooral in aansluiting op eerder op het westernforum gedane discussies was dit daar een belangrijke en leuke aanvulling!

Typische Boktcensuur!

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 10:01

Dit topic is verplaatst omdat het vanwege de reacties beter op LN past. Het merendeel van de reacties bestaat uit "oh wat mooi!" "goh wat leuk!" etc. Daar is niets mis mee, helemaal niet. Maar topics met filmpjes die geplaatst worden 'voor de leuk' horen op LN. Wordt een topic geplaatst met een filmpje, waarin dat filmpje is bedoelt als ondersteuning van een discussie, dan hoort het op bijvoorbeeld WN thuis.
Maar of het nou een filmpje zoals dit is, of een filmpje van een SGWpaard wat over een hindernis kiepert, een filmpje van een paard met de langste staart ter wereld, topics met filmpjes voor de leuk horen nou eenmaal op LN.

Was in dit topic een inhoudelijke discussie geweest over klassiek versus western, dan was het ook niet verplaatst Lachen

Escha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 20:37

wat een geweldige kür zeg, ontzettend origineel bedacht Ja

Lientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 21:11

Erg leuk, ik zie me al bezig met mijn beste kameraad dat is ook een western ruiter. Haha

Roosii3jJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 23:09

Haha wat een leuk filmpje zeg!! Haha!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 02:02

Ik zat er ook al aan te denken om deze link in een apart topic te zetten, met als titel: uiteindelijk is het allemaal hetzelfde: paardrijden!

En petje af voor de heren die zomaar op elkaars paard stappen (al vermoed ik wel dat ze geoefend hebben).

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 11:22

Cassidy schreef:
Ik zat er ook al aan te denken om deze link in een apart topic te zetten, met als titel: uiteindelijk is het allemaal hetzelfde: paardrijden!

En petje af voor de heren die zomaar op elkaars paard stappen (al vermoed ik wel dat ze geoefend hebben).

De heren in het 1e filmpje wel, maar Isabel en Jean Claude niet, dat was puur improvisatie Haha!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 13:43

Dat is ook te zien. Het geluid doet het op mijn PC helaas niet, maar ik heb wel gelachen, ze waren elkaars type paard beslist niet gewend!

Sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 15:18

Super leuk joh Haha! .

_Suus_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 17:51

Ge-wel-dig !!!! Vork

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 20:28

Erg leuk om te zien. Je ziet wel dat de paarden twijfelen bij de 'verkeerde' ruiters

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 22:38

dapperdier schreef:
Ik vond de galoppirouttes door de cowboy wel wat ruimer en 'vrijer' gesprongen dan bij zijn eigen ruiter.. Maar misshcine kan een dressuur ruiter hier beter over oordelen..

Misschien moet ik nu niet serieus reageren omdat dit blijkbaar een Oooh en Aaaaah topic moet zijn (geworden) Clown , heel jammer want ik vond dit juist heel mooi om op het WN te zien juist om dat dit laat zien dat er niet zoveel verschillen zijn tussen de dressuur en western (laat het anders op beide staan).
Dapperdier: de galop pirouette lijkt inderdaad ruimer maar bij de dressuur is het de bedoeling dat het paard met de achterhand op een (hele) kleine cirkel blijft tijdens de pirouette, waarbij hij in balans op de achterhand gaat "zitten". De western ruiters had inderdaad goed sprong tijdens de pirouette maar het paard was zijn balans iets kwijt en had daardoor wat moeite om door te springen. Ik denk dat als ze allebeide de paarden iets langer zouden "aanvoelen" dit ook wel goed zou komen, zowel met de spin als met de pirouette.

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 16:15

Dank je Sliding voor je uitleg... Zo zie je maar dat er een gulden middenweg is... Jammer idd dat het topic teveel oohs en aahs kreeg, maar een moderator doet ook maar gewoon zijn/haar best. Ik blijf waar het ook staat lekker meelezen en zoeken naar meer discussie materiaal, heowel ik dnek dat we het er best overeens zijn dat paardrijden paardrijden is en de disciplines slechts verschillende takken van sport zijn met verschillende einddoelen waarvan de basis (het paard) gelijk is.

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 16:27

waw;leuk filmpje,ik heb er van genoten en tot het eind uit gezien.
Moest wat vaker gebeuren

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 16:51

http://www.youtube.com/watch?v=-J75hWF4MiI

Dit is dan ook wel erg leuk: working equitation!
Het is de Iberische vorm van het trailrijden, overigens is de het Iberische rijden en helemaal de Doma Vaquera ( koeienwerk) de voorloper van het hedendaagse western rijden, dus zo'n beetje de oorprong van het geheel, rijstijl, zadel,oufit! alleen gebruiken de Iberiers geen lasso maar de Garocha, een lange stok, om de koeien te vangen/ scheiden.
http://www.youtube.com/watch?v=-J75hWF4MiI

http://www.youtube.com/watch?v=ZpNXgrKfkig

Working cowhorse, maar dan anders:
http://www.youtube.com/watch?v=5o7ehP57 ... re=related

Doma Vaquera met de Garrocha:

http://www.youtube.com/watch?v=nk_n1yQl ... re=related

Tijdens een portugees stierengevecht waarbij de stier niet gedood wordt, overigens, sterker nog in de meeste gevallen weer terug mag de vrijheid in om daar als fokstier te dienen!
En tijdens het oefenen!
http://nl.youtube.com/watch?v=AMLUEZhNP ... re=related
Laatst bijgewerkt door Berdien op 24-11-08 09:21, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Link met schokkend beeldmateriaal verwijderd.

mariz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 17:08

leuk filmpje, echt grappig dat ze dat zo laten zien Haha!

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 20:12

wow, wat een onwijs gaaf filmpje zeg!
ik vond vooral het eerste gedeelte waarbij ze een soort battle voerden juist het leukste om te zien. 2 disciplines, zelfde oefeningen

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 18:58

Heel mooi en apart voor een pas de deux, na het wisselen zag je wel wat comunicatiefoutjes Clown

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-08 22:39

ElCid schreef:
Edit: deze wil ik jullie niet onthouden: Merlin, een Aztecca Horse, kruising Quarter/ Lusitano.

Toen ik een poosje geleden dit filmpje van Merlin had geplaatst werd het onmiddelijk naar de "mesthoop" verplaatst wegens "niet diervriendelijk"......
Grappig dat dat nu niet gebeurd.

Wat zou er in tussentijd veranderd zijn..... Verward
Laatst bijgewerkt door Berdien op 24-11-08 09:21, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Link verwijderd.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 22:48

Niet veel, want ik vind he een uitermate goor filmpje. Bah.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 09:21

Niet alle filmpjes worden onmiddelijk gespot, we zijn daarbij afhankelijk van mensen die erover TeMmen. Dat is nou gebeurd, het filmpje is inderdaad niet iets wat we op Bokt willen zien, dus ik ga hem verwijderen Lachen

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 10:25

Jammer, want blijkbaar zijn er nog steeds mensen die niet weten wat er hier gebeurt. Ik heb hier wel ergere filmpjes zien passeren!
Op deze manier zal er ook altijd een vooroordeel blijven en zullen de mensen dus nooit op de juiste manier voorgelicht worden over het verschil in het Spaanse/ Mexicaanse en Portugese stierenvechten. Triest hoor en vanavond wel allemaal een stuk vlees op het bord waar een dier echt zijn hele, veel te korte leven, voor heeft moeten lijden. Filmpjes van paardenmishandeling in alle verschillende gradaties mogen wel, dit niet.
Dat heet door roze brilletjes willen kijken en met 2 maten meten!