Alleen maar voor een gouden medaille....

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sofje

Re: Alleen maar voor een gouden medaille....

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 07:06

Die kinderen doen het echt niet vrijwillig. Ze worden door hun (meestal arme) families daar naartoe gestuurd, om voor roem voor hun familie te zorgen.
Het is inderdaad die prestatiedruk die daarvoor zorgt. Wanneer niemand in de familie iets noemenswaardig heeft bereikt, proberen ze het met de kleintjes.
En om kinderen van die leeftijd zo onder druk te zetten, kan je wel zeggen dat het de sport is, maar dan moet je er ook bij bedenken dat die kindjes bij zo'n 'kamp' worden gedropt. Ze hebben daar geen familie, geen band met de trainers (behalve angst dan, want ze worden ook gewoon geslagen als ze iets niet willen).

Snap niet zo goed dat mensen dit aan het goed praten zijn..

Heb er trouwens een documentaire over gezien, dus ik pluk het niet zomaar uit de lucht Tong uitsteken

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 12:25

Eh, turners krijgen volgens mij niet bijzonder veel geld? Ik weet het niet hoe het in China zit hoor, maar volgens mij moet je niet gaan turnen om geld te verdienen. Een kind dat echt niet wil krijg je simpelweg niet zo. Als je niet wil kom je er niet en word je al snel "uitgespuwt" Knipoog Bovendien, 1 documentaire noem ik nog steeds "uit de lucht geplukt" Clown Ik kan ook een documentaire over paardrijden maken dat je het vreselijk vind, en ik kan er vlak achter eentje maken dat je helemaal fan bent van de sport Knipoog

Nadine en turnde jullie met als doel olympische spelen? Knipoog

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 19:56

Nou, hier was onlangs zo'n docu op tv over zo'n chinese kinderturn school. Die kinderen deden het wel degelijk niet vrijwillig.

Eén van die kindjes kreeg thuis mega onder haar voeten omdat ze haar best niet genoeg deed, ze was al zo dom en turnen was het enige dat ze wat talent in had. Ze wist toch dat ze later voor mama en papa een huis moest kopen, waarom deed ze dan niet beter haar best? En dat kindje maar huilen en huilen, ocharme.

En het meest schockerende was nog dit: Een klein jongetje deed een of ander oefening niet goed, moest van de trainer met z'n benen open op de grond gaan zitten en voorover buigen. De trainer ging op z'n rug gaan zitten en trok de benen van dat jongetje omhoog. Het was gewoon pure mishandeling .

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 20:06

Ja hoe moet je het lijf anders beneden houden? Noem me eens 1 spier die het lijf naar beneden kan houden in dit soort oefeningen? Clown Da's gewoon een beetje extra. Indien het niet kon scheurde de spieren, en daar hebben die trainers dus echt niets aan, aan een turner met een spierscheuring. Knipoog Het ziet er pijnlijk uit maar zoveel pijn doet het helemaal niet Nagelbijten / Gniffelen Iig bij mij deed het nooit pijn en mij konden ze ook in alle bochten plooien Clown

Kindjes die onder hun voeten krijgen door ouders omdat het kind de dromen van hen moet waarmaken? No offence, maar dat zie ik niet enkel in china, dat zie ik zelfs wekelijks bij mij op wedstrijd op regionaal niveau dus daar kan je hen niet op veroordelen Clown Eerst eens in je eigen omgeving goed rondkijken. Want ook in Nederland zal dit vaak zat gebeuren.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 20:14

pharagirlke schreef:
Ja hoe moet je het lijf anders beneden houden? Noem me eens 1 spier die het lijf naar beneden kan houden in dit soort oefeningen? Clown Da's gewoon een beetje extra. Indien het niet kon scheurde de spieren, en daar hebben die trainers dus echt niets aan, aan een turner met een spierscheuring. Knipoog Het ziet er pijnlijk uit maar zoveel pijn doet het helemaal niet Nagelbijten / Gniffelen Iig bij mij deed het nooit pijn en mij konden ze ook in alle bochten plooien Clown

Kindjes die onder hun voeten krijgen door ouders omdat het kind de dromen van hen moet waarmaken? No offence, maar dat zie ik niet enkel in china, dat zie ik zelfs wekelijks bij mij op wedstrijd op regionaal niveau dus daar kan je hen niet op veroordelen Clown Eerst eens in je eigen omgeving goed rondkijken. Want ook in Nederland zal dit vaak zat gebeuren.

Ik heb er mss niet zoveel verstand van als jij, maar het zag er gewoonweg wreed uit.
En ja, ik vind dat het mishandeling wat ze die kinderen aandoen.

Ik begrijp dat jij het er mss 'normaal' vind uitzien, maar voor mij is het dat allesinds niet...
Voor mij zou zulke intensieve sporten verboden mogen worden voor jonge kinderen (niet alleen daar maar ook hier in onze lande, want ook westerse ouders kunnen soms helemaal doorslaan). Als ze wat ouder zijn kunnen ze nog altijd zelf beslissen wat ze willen doen en hoeveel ze daarvoor over hebben.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 20:25

probleem is dat de lenigheid die je op jonge leeftijd hebt heel positief gebruikt kan worden in turntrainingen. Hoe ouder je word hoe minder lenig je spieren zijn. Lachen daarom dat turners vaak jong beginnen. Omdat ze dan die natuurlijke lenigheid kunnen gebruiken. Lachen Dat is dus niet "enkel" om die kindjes te pesten maar ook omdat er gewoon een hele hoop voordelen aan zitten wb lenigheid van de spieren Knipoog

En snap best dat het er wreed uit ziet hoor, maar dat valt éigenlijk allemaal best mee Lachen

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 20:38

Dan maar wat minder lenigheid hoor, de wereld zal er niet slechter van worden...

Maar kindjes van 4/5 jaar, die kunnen dat volgens mij niet vrijwillig, dat geloof ik echt niet. Mss willen ze het wel 'graag', maar dan onder zware druk van ouders/trainer/... maar niet voor hunzelf.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 20:44

De wereld niet, maar in de sport is dat nu eenmaal heel belangrijk. Lenigheid en kracht. Lachen

Elk kind dat gaat sporten wil het niet voor zichzelf, die worden altijd door ouders in een club geduwt. Lachen Ik ken niemand die niet ooit eens door de ouders in een club geduwt is. Dat ze het nu nog niet "bewust willen" betekent niet dat ze het "bewust niet willen". Over tien jaar zijn ze misschien blij Knipoog

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 21:02

Heb jij dan echt geen enkel probleem met de methodes dat ze in die fimpjes uitvoeren?

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 21:05

Ik ben toch echt op mijn 7e uit mijn zelf begonnen met paardrijden hoor.
Niets geen gepush van mijn ouders.
Kinderen kunnen wel degelijk kiezen wat ze willen en niet willen. Die fase van meningsvorming en een eigen willetje begint al zo rond hun 2e. Peuter puberteit noemen ze dat.

eknein

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 08:45

Voor dat ik het filmpje ging kijken dacht ik: 'weet zeker dat ik een reactie ga plaatsen als: 'dat valt wel mee, in Nederland doen ze dit ook'.

Ja er word vaak even door gedrukt bij de spagaat, maar in deze vorm heb ik het nog nooit gezien. Ik doe zelf een sportopleiding en daarmee leer ik kinderen gymles geven. Heb nog nooit iemand op deze manier turnen zien geven en zou ook nooit zoiets doen. Als er uitblinkertjes tussen zitten laten ze dat zelf wel zien. Daar voor hoeven ze van mij niet hun benen in hun nek voor te leggen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 11:52

dat moet bij competitief turnen dus net wel kunnen Knipoog Je moet "over the limit" kunnen gaan of je haalt het niet. En dat bereik je enkel door er op te trainen. Je kan iemand die enkel spagaat kan nl niet ineens er over heen trekken want dan scheur je zijn of haar lies en daar gaat die niet happy mee zijn. Knipoog

nina ik was 5 toen ik begon te zeuren om te gaan rijden (mijn moeder reed paard) en na een jaar zeuren hebben ze me dan maar gestuurd Knipoog Ze waren nl ook bang over te komen alsof ze me pushte maar ik was er toen al heel bewust mee bezig en zei toen al dat ik wedstrijden wilde rijden! En reken maar dat ik mezelf afbeulde in het half uurtje les Ja Ik kroop er zelfs weer op nadat ik als 7 jarige met paard en alles tegen de grond ging Clown

Bravespots nope, eerlijk gezegd niet. Hier en daar is het jammer dat een trainer zijn of haar geduld verliest maar laten we eerlijk zijn, wie van ons heeft nog nooit zijn geduld verloren? Lachen dat maakt ons mens.

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 14:20

pharagirlke schreef:
Elk kind dat gaat sporten wil het niet voor zichzelf, die worden altijd door ouders in een club geduwt. Lachen Ik ken niemand die niet ooit eens door de ouders in een club geduwt is. Dat ze het nu nog niet "bewust willen" betekent niet dat ze het "bewust niet willen". Over tien jaar zijn ze misschien blij Knipoog

pharagirlke schreef:
nina ik was 5 toen ik begon te zeuren om te gaan rijden (mijn moeder reed paard) en na een jaar zeuren hebben ze me dan maar gestuurd Knipoog Ze waren nl ook bang over te komen alsof ze me pushte maar ik was er toen al heel bewust mee bezig en zei toen al dat ik wedstrijden wilde rijden! En reken maar dat ik mezelf afbeulde in het half uurtje les Ja Ik kroop er zelfs weer op nadat ik als 7 jarige met paard en alles tegen de grond ging Clown

Ligt het nou aan mij of staan die twee uitspraken lijnrecht tegenover elkaar?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 14:24

Ik ben ook door mijn ouders in een bepaalde club geduwd waar ik uiteindelijk, een tweetal jaar later weg gegaan ben. Maar voor de sport op zich (het paardrijden dus) heb ik zelf gekozen Lachen Is een beetje onduidelijk Clown Maar dat bedoel ik dus Knipoog

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 14:54

Dan nog spreek je jezelf tegen.
In je eerste post zeg je namelijk dat elk kind gepusht wordt.
Maar goed, laat maar. Ik snap wat je bedoelt. En we zijn het er dus over eens dat ook een kind ergens voor kan kiezen, om het wel of niet te doen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 15:00

nina88 schreef:
Dan nog spreek je jezelf tegen.
In je eerste post zeg je namelijk dat elk kind gepusht wordt.
Maar goed, laat maar. Ik snap wat je bedoelt. En we zijn het er dus over eens dat ook een kind ergens voor kan kiezen, om het wel of niet te doen.

Daar komt het op neer ja Haha!

sofje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 11:05

Een kind kan daar heel goed voor kiezen ja.
'Of ik doe maar wat ze me zeggen of ik wordt weer geslagen of uitgescholden en uitgekakt door mijn familie.'
Maar of dat een eerlijke keuze is...
Kinderen van 4-5 jaar oud gaan nog niet zo tegen hun ouders in, zijn ze nog gewoon te jong voor.
Geen idee trouwens of ze veel geld krijgen, ik denk het niet. Maar wel aanzien en daar gaat het om Knipoog

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 17:03

sofje schreef:
Een kind kan daar heel goed voor kiezen ja.
'Of ik doe maar wat ze me zeggen of ik wordt weer geslagen of uitgescholden en uitgekakt door mijn familie.'
Maar of dat een eerlijke keuze is...
Kinderen van 4-5 jaar oud gaan nog niet zo tegen hun ouders in, zijn ze nog gewoon te jong voor.
Geen idee trouwens of ze veel geld krijgen, ik denk het niet. Maar wel aanzien en daar gaat het om Knipoog

maar op vier vijf staan ze ook nog niet "voor die gouden medaille". Dit zijn volgens mij geen 4-5 jarige meer maar richting de 8 a 9 Knipoog En rond die leeftijd durfde ik toch al aardig tegen mijn ouders in gaan Bloos

Cavaliere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 19:24

pharagirlke schreef:

je zegt hier dat je 5 was toen je begon met zeuren.
ook zeg je in een andere post dat deze kinderen al gevorderd zijn ( iig zijn ze al heel lang bezig, dat berijk je niet in een mand)
maar deze kinderen zijn naar mijn idee niet allemaal 5 en ouder. en als ze op hun 5e al aardig gevorderd zijn, op wat voor leeftijd zjn ze dan begonnen? hebben ze toen ook de keuze al kunnen maken?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 20:24

Eh de kinderen die zo lenig zijn schat ik toch allemaal ouder als 5 hoor Knipoog

ollivia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 16:03

nou nou ik vind dit niet normaal! ik weet dat het bij turnen hoort om zo lenig te worden maar die kinderen in t filmpje zijn een jaar of 8, 9 en zijn waarschijnlijk al vanaf hun 3e aan het turnen ( heb ik ergens gehoord ) denk je dat dat goed is voor de ontwikkeling van zo'n kind? zeker niet! de normale leeftijd van een kind om te beginnen met sporten is 6 jaar! en dan kun je ook in de topsport terecht komen. mijn zus geeft turnles op nationaal niveau en ze behandeld haar kinderen op een normale manier en ik zie bij haar lessen bijna nooit iemand janken ze hebben er allemaal plezier in. ik snap echt niet dat mensen dit normaal vinden!!!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 08:14

en hoeveel komen er daar van op de OS? Knipoog

_Irene11_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 10:40

Gadver! Misselijk
Dat is echt niet meer gezond hoor!
In het tweede filmpje zie je ook dat ze bestraft worden als het even niet goed gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 10:56

pharagirlke schreef:
De wereld niet, maar in de sport is dat nu eenmaal heel belangrijk. Lenigheid en kracht. Lachen

Nu wel Haha!
Ik ben vrijwillig op zwemles gegaan, voetbal,paardrijden,dansen.......
Zwemmen is natuurlijk wel een ander verhaal, dat moet je wel kunnen....

Ik vind het echt niet goed voor die kinderen hoor... maar als ze de kinderen persé zó willen pushen, dan moeten ze dat zelf maar weten. Dat is volgens mij niet het enige wat nogal vreemd is aan dat land.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 11:01

Jolliegirl schreef:
1e filmpje :
waar staat dat deze kinderen dit niet vrijwillig doen?

Een kind kan deze keuze nog niet maken.

Ik heb het eerste filmpje afgebroken nadat ik die trainer op de rug van dat meisje zag gaan staan en ze dat jongetje z'n benen gingen hyperflexen.

Afschuwelijk.