Filmpje paardenrace... Ik haat het!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Midasje

Re: Filmpje paardenrace... Ik haat het!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 12:44

Paard staat 23 uur per dag op stal en mag een uurtje rennen. En waarom?
Om dat zijn baas daarvan rijk word. Al dat slaan ook met die zweepjes.

TS waar haal jij deze "wijsheid" vandaan als ik vragen mag.
Ben je weleens op een renstal geweest?

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 12:54

1 op 3 racepaarden racet nooit.. Wat een bull, alsof die buisness dan kon overleven.. Clown

Ik vind het filmpje afschuwelijk en vind het ondoordacht dat dergelijke beelden ook zichtbaar zijn voor jonge meisjes op Bokt, TS. Boos!

Niet zo slim.

Zeer ongefundamenteerde visie krijg je zo. Clown

Ja, er verongelukken paarden tijdens het racen.
Echter zijn die dieren dol op hun werk en is het aantal niet zo schromelijk veel als men daar suggereert; in Ierland worden paarden niet eens geconsumeerd, en gaan er zat de eventing in of naar een recreatieplek; die stal suggereert een kooi.

De renstallen die ik ken zijn veel groter dan de gemiddelde pensionbox. Pling

De dieren zijn vaak veel meer in hun element dan een hoop dressuurpaarden die in hun krulletje lopen. Ben je 1.80m hoog,
sta je in je box van 3x3 en mag je lekker in je bak lopen want je baasje durft neit naar buiten met je en spelen inde wei gaat ook niet want stel dat je iets oploopt. Clown

Wat een waardeloos gefilterd, ongenuanceerd, suggestief dramatisch filmpje is dit. Boos!

Ik hoop van harte dat mijn jonge stiefdochter dit niet te zien krijgt, ze zou onnodig wakker kunnen liggen.. Ach gut

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 12:57

mireya schreef:
Kijk dit filmpje niet als je gevoellig voor dierenleed bent!
Ik heb altijd maar dat paarden racen stom gevonden. Paard staat 23 uur per dag op stal en mag een uurtje rennen. En waarom?
Om dat zijn baas daarvan rijk word. Al dat slaan ook met die zweepjes. Ik vond het erg. Maar na dit filmpje HAAT ik het gruwelijk.
Sorry, maar ik wil dit gewoon even aan andere Bokkers laten zien.

Jij ben trouwens ook erg jong meid, grow up, ga later als je groot bent en gefundamenteerd een oordeel kunt vellen, eens bij de baan kijken, of op stallen waai nog eens aan. Ach gut

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 13:00

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 13:06

Ik vind het ook erg erg dom dat de TS het filmpje heeft geplaatst, m.b.t. hele jeugdige bokkertjes.
Maar ik moet er ook even bij zeggen dat dit filmpje geen reeële weergave is van de werkelijkheid. Dit filmpje suggereert dat er eigenlijk om de haverklap (dodelijke) ongelukken gebeuren op de renbanen. Het is slechts een compilatie van ongelukken, je zou bijna denken dat het thuishoort in een sportbloopersprogramma. Nee TS, hiermee trek je geen volle zalen en je commentaar is verder bijzonder ongefundeerd en berust slechts op.... onkunde.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 13:07

Dat breng je netjes. Ik vind de beelden te shocking voor bloopertaferelen. Dit kan dus echt niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 13:09

Ik zeg het ook subtiel. Verder wil de Ts ons doen geloven dat de paarden die worden geveild voor de slacht slechts renpaarden zijn. Ik zag ook een Appalousa en een paar Quarterachtige types. IK vind dus ook dat de beelden van het slachten voor kinderen te schokkend zijn.
Detour, ik ga maar eens even temmen. En TS, als je de zoekfunctie nou eens gebruikt? Er lopen al talloze topics met filmpjes als deze.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 13:11

Ik doe met je mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 13:12

Thanks.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 13:35

Thats_Me schreef:
irismill schreef:
En dan zie je de echte waarheid..
moest wel ff slikken toen ik het filmpje zag..

Nee, je ziet geen echte waarheid. Je ziet een gemaakte waarheid. Namelijke en aantal gruwelijke ongelukken achter elkaar geplakt. Het slachten is niets gruwelijks aan. Dat gebeurt gewoon op een diervriendelijke manier één schot en het paard is dood. Een snellere dood is er niet.

De marktpaarden tja, je hebt er altijd rotte appels tussen zitten en die weten ze nu mooi in beeld te brengen. Dat is écht niet het standaard hoe het in het echt gebeurd. Je hebt niet een markt vol met dat soort paarden.

Idd, dit geeft geen realistisch beeld

mireya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-08 16:46

Oke ieder zijn eigen mening Lachen
En duidelijker had ik het er ook niet boven kunnen zetten dat je het niet moet kijken als je er niet tegen kunt. Dus het is ook de eiugen keuze van jonge bokkers Lachen

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 16:47

je kunt ook probleme opzoeken. Dus beter voorkomen dan genezen. Niet elk kind bedwingt zijn nieuwsgierigheid..

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 17:55

wat een gruwelijk filmpje, maar niet alle rensport is zo.
TS, wat ik me afvraag: als ik hie reen filmpje neerzet van allemaal dressuurruiters die hun paard in de mond rukken of een keer een ram verkopen, maakt dat voor jou de dressuursport dan ook walgelijk en grof? Of kan je daar wel van accepteren dat er rotte appels tussen zitten en niet iedereen zo is.

mireya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-08 17:58

Ik ken ook wel mensen die goed met renpaardjes omgaan hoor!!
Zeker.
Maar veel niet.
Ik probeer hier duidelijk mee te maken dat er te veel slechte dingen in de paardenwereld gebeuren en dat gebeurt ook met dressuur en met springen.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 17:59

weer zon topic. Door zulke topics krijgen hun weer meer kijkers, en kunnen ze meer filmpjes maken met de gruwelijkste ongelukken achter elkaar geplakt. Ts promoot zo onbewust het filmpje, en doet daarbij precies wat ze willen bereiken. Mensen in shock:)

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 18:42

pinuts schreef:
weer zon topic. Door zulke topics krijgen hun weer meer kijkers, en kunnen ze meer filmpjes maken met de gruwelijkstam om zo goed mogelijk met een de ongelukken achter elkaar geplakt. Ts promoot zo onbewust het filmpje, en doet daarbij precies wat ze willen bereiken. Mensen in shock:)

ik denk dat het alleen maar goed is dat deze filmpjes er zijn,zo zie je dus hoe het niet moet,en ik weet dat de meeste paarden het wel goed hebben,maar zolang de mensheid bestaat is er dierenleed.
op deze manier word je er weer bewust van dat het nog steeds speelt.
en het zet mensen aan het denken,wat mij betreft kan er geen genoeg aandacht aan dierenmishandeling gegeven worden,en soms heel soms word er iemand op veroordeeld zoals nu die duitse dressuur amazone,en daar word ik dan weer blij van,dat er iemand de moet heeft om het te filmen en het in de wereld te brengen.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 18:59

ik denk dat we heus wel weten hoe het niet moet, via youtube shockeren vind ik op deze manier niet juist, maak dan een docu

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 19:52

sasika schreef:
als je de ergste dressuurfilmpjes achter elkaar plakt heb je hetzelfde effect.....

Precies...ik vraag me hoeveel paarden er jaarlijks sterven omwille van de slijtage die ze hebben opgelopen door te zware dressuur op te jongen leeftijd..maar die dingen zie je niet op een wedstrijd, zulke dingen als slijtage daar gaat een periode overheen, dus daar valt niemand over...
pure propaganda...je maakt een volledig gekleurd filmpje over een bepaald onderwerp en iedereen roept oh en ah. Dit valt onder dezelfde categorie als pro bitloze filmpjes waar er een reeks paarden wordt getoond die in de bek getrokken worden met bit en waar een zielig filmpje bij komt...
Maar als ze hier misschien eerst 200 beelden hebben moeten bekijken alvorens ze er 10 konden uithalen wat zielig is, zeggen ze er niet bij. Alleen die 10 zullen in beeld komen, en de 190 anderen die wel vlekkeloos verliepen daar wordt over gezwegen, zodat het lijkt dat het pure mishandeling is.

Dit soort filmpjes op youtube zijn helemaal geen eyeopeners. Dit is puur al die menen die niet verder willen nadenken dan hun neus lang is tegen een bepaalde tak opzetten.

En dan zit ik helemaal niet in de rensport, dus ik weet niet hoe het er aan toe gaat. Maar als je echt denk dat een paardentak slecht is, dan baseer je je niet op een zeer duidelijk gekleurd filmpje op youtube. Dan baseer je je op onafhankelijke en controleerbare onderzoeken. Waar is dat hier gebeurd? Waar hebben ze de wijsheid vandaan dat racepaarden 22 uur per dag op stal zouden staan?
Waar hebben ze de wijsheid vandaan dat de meeste paarden op de baan sterven of geslacht worden? Waar zijn de cijfers, de procenten?

kekavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 21:01

Ik begrijp wel hoe je denkt. Ik dacht er vroeger ook zo over. Maar nu ik me erin verdiept heb, blijkt het allemaal anders te zijn. En gelukkig maar, want anders zouden er een heleboel paarden zijn die heel erg slecht behandeld werden.

Hier heb ik een paar foto's van mijn verzorgpaard in de tijd dat hij nog op de renbaan liep.
Afbeelding
Afbeelding

Dit zijn 2 hengsten, allebei een jaar of 4 oud en midden in hun rencarriere. Naast hun training stonden ze iedere dag een paar uur samen in de wei of paddock waar ze heerlijk konden stoeien.
Het paard van de bovenste foto, de linkse op de onderste, is nu 23 jaar oud en is al 12 jaar met pensioen. Hij vind het nog steeds heerlijk om keihard te mogen rennen en doet altijd zijn best om de andere paarden tijdens een buitenrit in te halen.
Ik heb de boxen gezien waar deze paarden de overige uren van de dag in doorbrachten. Deze zijn heel wat groter dan de box waar het paard (mijn verzorgpaard) nu in staat en hij stond er heel wat minder vaak in.

Zoals Detour ook al zegt, veel andere sportpaarden krijgen niet zoveel vrijheid.

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 23:52

Het topic krijgt een slotje. Er zijn al meerdere malen filmpjes en discussies geweest over dit soort onderwerpen. Het filmpje in kwestie is niet geschikt voor Bokt, er lezen en kijken namelijk ook jongeren mee.