Rare jurk, huh..?!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 13:40

Ik zie hem als ik de foto in zijn geheel in OP bekijk als heel duidelijk wit-goud.

Maar zodra ik naar beneden scroll en alleen het onderste stukje nog zichtbaar is, is hij ineens zwart-blauw :))

En dat wordt hij ook als ik de hoek van mijn ogen t.o.v. het beeldscherm verander door zelf te bewegen of laptopscherm te kantelen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 13:46

Er zit een groot verschil tussen de kleur van de jurk "op de foto" en de kleur van de jurk "in het echt".

Als ik een knal oranje lampje op een wit vel papier laat schijnen, en ik maak een foto van het papier... En ik stel de vraag: welke kleur heeft dit vel papier...
Dan zullen sommige mensen "wit" en anderen "oranje" zeggen.

Het velletje papier is en blijft wit. Maar weerkaatst op dat moment oranje licht. En oogt daardoor tijdelijk als een oranje velletje papier.

Met hetzelfde trucje kun je in de fotostudio ook een spierwitte achtergrond gebruiken om witte, zwarte en 50 tinten grijze achtergronden te maken door er meer of minder licht op te laten vallen.
De daadwerkelijke achtergrondkleur blijft wit. Maar op de foto kan het ineens echt zwart of echt wit of echt grijs zijn.

Wil je weten welke kleur de jurk in het echt is? Dan moet je de jurk in het echt gaan bekijken.
Wil je weten welke kleur de jurk op deze foto heeft, dan kun je daar simpelweg een pipet bij pakken in photoshop en de kleur aanklikken. Je ziet dan precies welke kleur die plek op de foto precies is.
Ongeacht wat je ogen dus zelf nog "maken" van de kleurtjes, is die hex code de precieze kleur van die plek op een foto.

Afbeelding Afbeelding

De "zwarte/gouden delen":
De foto van de jurk is daarmee op geen enkele plek zwart. Maar wel donker oranje (wat veel mensen weer als goud zullen zien).

De "witte/blauwe delen":
De foto van de jurk is dus ook op geen enkel plek zuiver wit. Maar wel blauw met erg veel lichtgrijs erin gemengd.

Puur feitelijk gezien, is dit een foto van een jurk met een bepaalde kleur, die door een bepaalde belichting donker oranje met grijzig blauw is geworden op de foto.
Er is geen zwart aanwezig in deze foto. Als je een deel ervan als zwart ziet, is dat dus door je hersenen zo ingevuld. Gezichtsbedrog. :)

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 13:51

Simoonzel schreef:
Hij is in het echt wel degelijk zwart/blauw ja :P

[ Afbeelding ]

Ik zie toch echt 2 totaal verschillende jurken hier.

links blauw zwart, rechts wit met goud :')

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 13:55

he? ik denk dat het ligt inval is.. heb mijn raam nu open en ineens zie ik alles blauw en ja een donkere kleur met een bruine gloed eroverheen echt zwart is het niet.. en nu kan ik het niet meer wit goud zien
aaah

Laulitz

Re: Rare jurk, huh..?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 13:55

Wat :+ Ter straks (boven in het 'donker') was hij zwart-blauw en nu zit ik beneden voor een raam en ineens is het wit goud :+

Ohana_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 13:56

Vanmorgen zag ik hem echt wit met goud en nu zie ik hem blauw met zwart...
Om gek van te worden

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 13:59

sharon488 schreef:
Ik zie blauw met poepbruin :')

Hoe kan iemand hier wit in zien??

Dit inderdaad :+

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 13:59

Mijn vriend zegt overduidelijk blauw met zwart :')

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 14:00

Winged schreef:
sharon488 schreef:
Ik zie blauw met poepbruin :')

Hoe kan iemand hier wit in zien??

Dit inderdaad :+

Precies dit
ik snap het ook niet geen wit te zien

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 14:01

Ik zie trouwens wel meer blauw met zwart als ik snel langs de foto scroll :+

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 14:06

Goed.. Ik word officieel gek.. Daarstraks was hij blauw met zwart.. Nu wit met goud.. Dit is eng...

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 14:12

Dit lijkt mij een 1 april grap aangezien iemand anders andere kleurcodes krijgt bij de foto van Femke hierboven. De fotos wisselen dus wel degelijk!

Celestial

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 14:15

Voor mij is hij blauw met bruin/zwart. De theorie:

Your eyes have retinas, the things that let you interpret color. There’s rods, round things, and cones that stick out, which is what gives your eye a textured appearance in the colored part. The “cones” see color. The “rods” see shade, like black, white and grey. Cones only work when enough light passes through. So while I see the fabric as white, someone else may see it as blue because my cones aren’t responding to the dim lighting. My rods see it as a shade (white). There’s three cones, small, medium and large. They are blue sensitive, green sensitive, and red sensitive.
As for the black bit (which I see as gold), it’s called additive mixing. Blue, green and red are the main colors for additive mixing. This is where it gets really tricky. Subtractive mixing, such as with paint, means the more colors you add the murkier it gets until it’s black. ADDITIVE mixing, when you add the three colors eyes see best, red, green and blue, (not to be confused with primary colors red, blue and yellow) it makes pure white.

—Blue and Black: In conclusion, your retina’s cones are more high functioning, and this results in your eyes doing subtractive mixing.

—White and Gold: our eyes don’t work well in dim light so our retinas rods see white, and this makes them less light sensitive, causing additive mixing, (that of green and red), to make gold.

To prove this theory I turned my phone brightness from the lowest to highest and saw it switching from white and gold (at the lowest) to light blue and darker gold (at the highest) meaning people that see blue and black are more sensitive to light (better eyesight and not looking at the sun like your moms told you).

Also if you see white and gold sometimes, blue and black another, or a combination of the two, your eyes are very average, and it could change because of YOUR rooms lighting or the tilt of your phone. This is the same manipulation they use for optical illusion.

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 14:16

Ik zie hem net op facebook, 5 seconden geleden :+
Ik zie hem gewoon wit/goud, kan me niet voorstellen hoe je hem anders kunt zien..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 14:17

harbourlight schreef:
Dit lijkt mij een 1 april grap aangezien iemand anders andere kleurcodes krijgt bij de foto van Femke hierboven. De fotos wisselen dus wel degelijk!

Maar hoe dan?

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 14:19

IK WORD GEK

Ik zie het in het blauw met zwart nu. Vanochtend in het wit met goud. Mijn vriend naast me zegt ook dat hij wit met goud is terwijl ik hem nu in het blauw met zwart zie O_O

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 14:20

Arghh nu zie ik hem weer blauw zwart

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 14:22

Even gereload en nu zijn bij mij de kleurcodes van de linkerfoto van Femke ook veranderd. Dit is gewoon een leuke grap :D

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 14:26

Als je er snel scrolt is hij zwart met blauw, als je er echt naar kijkt is hij wit met goud. Althans hier _O-

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 14:26

Bij mij veranderen de kleurcodes van femke niet hoor harbourlight. Ook de foto in de OP verandert niet. :)

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 14:28

Foto kan ook niet zomaar veranderen het is geen GIF animatie.
Daarnaast liet ik zojuist de foto ook aan mijn vriend zien. Op het zelfde moment keken wij naar de foto. Ik zag hem ditmaal blauw met zwart en hij zag hem in het wit met goud. Denk dat het inderdaad gezichtsbedrog is. Al vind ik het wel echt heel vreemd!

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 14:31

Het laat ons niet los op het werk :')

_Lisaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 14:31

Ik vind hem toch echt goud met wit, zie er geen zwart in hoevaak ik m ook bekijk :')
en vriendlief zegt blauw met goud xd

Artocreas

Woonplaats: Ken je dat schattige winkelstraatje in Maastricht, daar bij de kerk? Nou, daar dus niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 14:35

Hoe is dat ooit wit? :') Kijk dat goud kan ik nog inkomen... Maar voor mij is hij toch echt blauwgrijs - bruin/zwart.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 14:36

En nu issie weer blauw met zwart..
Sluit mij maar op, ik ben officieel gek aan t worden..