Petitie vuurwerkverbod

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 13:54

Vind ik wel. Althans, ik vind 'het is traditie' wel een excuus om zoveel mogelijk het goede van de 'traditie' proberen te behouden. Het 'slechte' van de traditie zou misschien opgelost kunnen worden met een relatief acceptabele oplossing die niet het deel van de traditie weghaalt waar de mensen zoveel waarde aan hechten. Het afschaffen van de traditie vind ik meestal een sneue oplossing.

N0a

Re: Petitie vuurwerkverbod

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 13:56

Maar de traditie is toch dat je vuurwerk kijkt om 12 uur om de geesten weg te jagen? Waarom kan de gemeente die vuurpijlen niet voor jou afschieten? Dat doet toch niks af aan de traditie?

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 13:57

TeSs2411 schreef:
annebe schreef:
Ik teken ook niet!
Zelf houden wij (mijn gezin) niet van vuurwerk en vind ik het vreselijk dat er ieder jaar weer onschuldige dieren en kinderen de dupe zijn van dit gewelddadige kabaal.
Maar het is meer dan alleen wat knallen en mooie lichtjes, het is een traditie, een mythe en die wil ik niemand af nemen.

Wie zegt dat de traditie weg moet ? daar hebben wij het helemaal niet over.. We hebben het over het afschaffen van vuurwerk voor consumenten.

Kan je mooi de lichtjes en knallen bekijken die de gemeente organiseert . De klok, de sfeer en de hapjes hoeft van mij niet weg hoor. Het gaat puur om het absurde gebruik van vuurwerk door consumenten.

Ik vind dat ieder dat voor zich moet kunnen bepalen.
Laatst bijgewerkt door annebe op 01-01-14 13:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Tess_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 13:57

Eileen_ schreef:
Dit is gewoon mijn mening, wat heeft dat met topic doorgelezen te maken?
En nee, ik heb idd niet die 9 pagjna's helemaal doorgelezen. Ik heb het wel gewoon snel doorgelezen ;)

Ik begin t er steeds meer mee eens te worsen dat Nederland de kant op gaat van dat de regering steeds meer macht krijfr... Alles wordt verboden. Alcohol en tabak 18+, overal strengere controles, ze mogen in computers van burgers inbreken om te controleren, zwarte piet gedoe (al is dat niet door onze regering). Als nu ook mog vuurwerk wordt afgeschaft...
Wat is de volgende stap? Voetbalwedstrijden moeten worden afgeschaft? Er zijn altijd wel rellen. Raken ook altijd mensen gewond mee.
Ik wordt helemaal gek van al dat verbieden :')

Dan had je alle opmerkingen kunnen lezen WAAROM vuurwerk afgeschaft zou moeten worden.
Het gaat hier totaal niet om of mensen het wel of niet iets vinden. Ik vindt siervuurwerk schitterend bijvoorbeeld! Maar al dat onnodige geweld, bewust ongelukken veroorzaken, dieren extra laten lijden.. allemaal voor die ene dag.. nee dat hoeft voor mij niet..

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 13:58

mies_dummy schreef:
Maar het niet afschaffen er is al zo weinig meer echt nederlands blijf dan aub hier van af!

Echt Nederlands? Hihihi, even een stukje geschiedenis: het afsteken van vuurwerk met oud en nieuw is door de Chinese immigranten in de jaren 50 mee naar ons land genomen... Niks traditioneel Nederlands aan hoor.

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 14:00

Vuurwerk is echt geen speciale traditie van Nederland hoor. :+

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 14:01

1 Vlinder ontploft voor het huis en we hebben nu scheefhangende fotolijstjes aan de muur... wist niet dat dat zó hard kon gaan.
De afstekers maar even gevraagd of ze dat ergens anders konden doen.
Verder was het lawaaiiger dan andere jaren, ik ben blij dat het voorbij is. *\o/*

Bandaloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 14:04

muntdrop schreef:
http://nos.nl/l/592507
Yay wat een lol.

En dat ,het is maar 1 dag per jaar, argument vind ik zo'n onzin. Dus het is gewoon 1 dag per jaar prima om spullen van anderen te vernielen en zelfs dieren laatig te vallen? Nou topfeest, wat is de mens toch ziek. Jammer voor de mensen die er wel goed mee om kunnen gaan, maar dat er een paar mensen er goed mee om kunnen gaan is voor mij geen reden om het niet te verbieden. Het is al in zoveel landen verboden voor consumenten, en in Nederland gaat dat dan opeens niet kunnen??? :').

Ik vraag mij af wat dat artikel met vuurwerk te maken heeft? Imo niets. Geweld ed zal ook blijven zonder vuurwerk.
Tevens draai je het een beetje om. Er zijn een paar mensen die niet met vuurwerk kunnen omgaan en veel mensen die daar wel goed mee om kunnen gaan. Wij steken hier elk jaar vuurwerk af, net als de hele buurt hier. Nooit een ongeluk gebeurd hoor. Lees hier veel overdreven en (imo) zeurderige reacties..

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 14:05

Bandaloe schreef:
muntdrop schreef:
Yay wat een lol.

En dat ,het is maar 1 dag per jaar, argument vind ik zo'n onzin. Dus het is gewoon 1 dag per jaar prima om spullen van anderen te vernielen en zelfs dieren laatig te vallen? Nou topfeest, wat is de mens toch ziek. Jammer voor de mensen die er wel goed mee om kunnen gaan, maar dat er een paar mensen er goed mee om kunnen gaan is voor mij geen reden om het niet te verbieden. Het is al in zoveel landen verboden voor consumenten, en in Nederland gaat dat dan opeens niet kunnen??? :').

Ik vraag mij af wat dat artikel met vuurwerk te maken heeft? Imo niets. Geweld ed zal ook blijven zonder vuurwerk.
Ik denk de branden door het vuurwerk? Dat denk ik tenminste want kan het niet echt ophalen uit het artikel.

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 14:10

Bandaloe schreef:
muntdrop schreef:
Yay wat een lol.

Tevens draai je het een beetje om. Er zijn een paar mensen die niet met vuurwerk kunnen omgaan en veel mensen die daar wel goed mee om kunnen gaan. Wij steken hier elk jaar vuurwerk af, net als de hele buurt hier. Nooit een ongeluk gebeurd hoor. Lees hier veel overdreven en (imo) zeurderige reacties..

Het artikel gaat inderdaad niet alleen om vuurwerk, maar gewoon de hele sfeer die hier rond oud en nieuw heerst.

En heel leuk voor jullie dat het bij jullie in de buurt prima gaat, vind ik heel fijn voor je, maar dat is gewoon niet overal zo. Je kan toch niet zeggen, nou hier in de buurt gebeurd nooit wat, dus jullie stellen je aan?

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 14:11

Veel mensen kunnen de verantwoordelijkheid niet aan. Daarom moet het verboden worden.
Vuurwerk wordt te vroeg/ te laat afgestoken, illegaal vuurwerk, de manier waarop ermee omgegaan wordt, (de gewonden die het oplevert ) er wordt weinig of geen rekening gehouden met mensen en dieren die er bang voor zijn, de rotzooi wordt niet opgeruimd (moet de gemeente maar doen?! En wat er van jullie op mijn erf ligt dan? Moet ík dat opruimen?!) daarnaast wordt het millieu nogal vervuild door alle stoffen en alle overlast die er verder bij komt zoals het slopen, in brand steken, het belagen van hulpverleners enz enz.
Ieder ander evenement dat zoveel overlast veroorzaakt, zou allang verboden zijn.
Het is gewoon a-sociaal, in veel gevallen. Dus verbied het maar. Organiseer maar wat vuurwerkshows maar laat die rotjochies er vanaf blijven!

kashmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 14:14

Bandaloe schreef:
muntdrop schreef:
Yay wat een lol.

Jij vraagt je af wat het met vuUrwerk te maken heeft?!
Dan moet je toch echt even duidelijk lezen.. Al die dieren die door vuurwerk worden mishandeld,,,,, : -:(- in hun kont gestopt en ontploft worden,. Lijden aan een zeer pijnlijke dood!! Of een dat hondje die om zijn nek vuurwerk krijgt, nee hoor,, heeft niks met vuurwerk te maken he.. 8)7
Lekker afschaffen !!, prima idee hoor, zal een hoop dierenleed schelen!!!

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 14:19

Las net 8 mensen blind door vuurwerk. Wát een lol dat vuurwerk. Begin je 2014 goed mee, en je ziet het nooit meer....

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 14:21

ik teken niet, :n
voor die ene keer per jaar, moet het gewoon kunnen,
en dat groepje mensen die zo ziek in hun kop zijn om dieren vuurwerk in hun achterwerk te stoppen of dieren er mee te belagen, die moeten maar eens harder aan gepakt worden, dat rechts systeem hier in nederland klopt van geen kanten. en ze zijn veel te mild, maar moet dan voor al die lui die het wel normaal doen, en die wel op letten, en er niet mee stunten, er dan maar de dupe van zijn? nee vind ik niet, en vind het dus geen goed idee :n

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 14:21

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 14:24

MelanieB schreef:
Las net 8 mensen blind door vuurwerk. Wát een lol dat vuurwerk. Begin je 2014 goed mee, en je ziet het nooit meer....

Acht mensen blind? Alleen in Groningen al 25 mensen met oogletsel, In Gelderland maar 65 gewonden, het word zo simpel verteld maar dit zijn alleen al in twee provincies 90 gewonden. Natuurlijk de één zwaarder gewond dan de ander maar toch, het hoeft niet dus waar zijn we met zijn allen mee bezig om dit ter wille van een zogenaamde traditie toe te staan.

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 14:25

hanny_jelke schreef:
en dat groepje mensen die zo ziek in hun kop zijn om dieren vuurwerk in hun achterwerk te stoppen of dieren er mee te belagen, die moeten maar eens harder aan gepakt worden, dat rechts systeem hier in nederland klopt van geen kanten. en ze zijn veel te mild, maar moet dan voor al die lui die het wel normaal doen, en die wel op letten, en er niet mee stunten, er dan maar de dupe van zijn? nee vind ik niet, en vind het dus geen goed idee :n

Het punt is, hoe vind je die mensen? Het staat heus niet op hun voorhoofd geschreven nu.

Daarom is gewoon al het vuurwerk voor consumenten verbieden het makkelijkst en veiligst. Tuurlijk zul je altijd dieren mishandeling houden, maar als je hiermee bijvoorbeeld al 10 dieren helpt is dat toch mooi meegenomen?

En vergeet niet, dat een groot deel van de slachtoffers de onschuldige mensen zijn die er alleen maar bijstonden, of langsliepen. Als ze alleen hun eigen handen opbliezen was het pech voor hun. Maar nu hebben juist ook onschuldige dieren en mensen er last van.

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 14:29

muntdrop schreef:
hanny_jelke schreef:

Het punt is, hoe vind je die mensen? Het staat heus niet op hun voorhoofd geschreven nu.

Daarom is gewoon al het vuurwerk voor consumenten verbieden het makkelijkst en veiligst. Tuurlijk zul je altijd dieren mishandeling houden, maar als je hiermee bijvoorbeeld al 10 dieren helpt is dat toch mooi meegenomen?

En vergeet niet, dat een groot deel van de slachtoffers de onschuldige mensen zijn die er alleen maar bijstonden, of langsliepen. Als ze alleen hun eigen handen opbliezen was het pech voor hun. Maar nu hebben juist ook onschuldige dieren en mensen er last van.

ja maar je let toch ook als omstander op? ja sorry maar zo denk ik, en ze vinden wel een anderen manier om dieren te mishandelen als ze dat echt willen klinkt heel hard, maar dat gaat echt niet helpen hoor :n denk dat je juist meer iligaalvuurwerk uit andere landen krijgt

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 14:33

Je kan niet altijd opletten he. Genoeg mensen die even de buren een gelukkig nieuw jaar willen wensen en een vuurpijl tegen hun hoofd krijgen. Of mensen die ergens lopen en opeens wordt er een rotje naar ze gegooid.
Lekker makkelijk om de schuld aan de omstander te geven.

En ja dat zeg ik toch ook? Diermishandeling hou je altijd. Maar als er een kat minder wordt opgeblazen is dat mooi meegenomen.

En nee ik denk niet dat je meer vuurwerk uit het buitenland krijgt. Gewoon streng controleren, als iemand vuurwerk heeft in beslag nemen en hoge boetes geven. In portugal is het ook verboden hoewel het in spanje gewoon verkrijgbaar is, en volgens mij gaat dat allemaal prima daar.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 14:34

Natuurlijk krijg je door een verbod geen extra vuurwerk uit andere landen. Zodra je het afsteekt word je gepakt.

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 14:36

Ik kan me in beide partijen wel vinden. Kan me voorstellen dat er mensen met dieren zijn die hartstikke bang zijn. Voor wie het het liefst vandaag nog afgeschaft mag worden. Ik hou ook niet van vuurwerk. En vind sowieso drank in combinatie met nog meer drank en vuurwerk een hele slechte combinatie. Aan alle afgeknalde handen en ogen ga ik niet zeggen eigen schuld want ik gun het niemand plus de mensen hier zijn ermee opgegroeid dat het normaal is.
ook kan ik me voorstellen dat er een groep is die zegt kom op het is maar eens per jaar en het is voor ons een leuk feestje. Hou je beesten binnen en blijf lekker binnen als je het zo erg vind.
Ik denk niet dat een petitie nut heeft, maar een discussie is altijd goed. Ik zou er niet om rouwen als het niet meer mag, maar ben ook niet zo voor mensen die heel hard roepen 'we moeten vanalles verbieden!'

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 14:45

Ik vind het bijzonder egoïstisch van de mensen die roepen dat er met oud en nieuw maar meer beveiliging moet komen, zodat zij gewoon nog vuurwerk mogen afsteken..

Is fiets vuurwerk meer waard dan familie en vrienden? Omdat jij zo nodig vuurwerk af wil steken en er een hoop idioten zijn zijn er mensen die aan het werk zijn ipv. bij familie en vrienden zijn.
Familie en vrienden lijken mij toch wel wat belangrijker dan ''het plezier van vuurwerk afsteken''.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 14:45

Vroeger vond ik het onzin om het eventueel te gaan verbieden, maar tegenwoordig vind ik het eigenlijk wel een goed plan :j

Het is gevaarlijk en geeft veel overlast voor mens en dier, de voordelen wegen niet op tegen de nadelen.
Het is gewoon onverantwoord dat iedere gek met vuurwerk over de straten rond kan struinen.

En de rotzooi achteraf moet ook nog eens opgeruimd worden.

Stel dat deze traditie niet zou bestaan en men zou nu willen beginnen met vuurwerk, dan zou niemand met een vingerhoedje verstand er voor kiezen om het in handen van particulieren en vooral kinderen te geven...

Al die onrust is het gewoon niet waard.

Besteed het geld dat dit jaarlijks kost om de rotzooi op te ruimen, dan inderdaad een een supermooi vuurwerk dat centraal georganiseerd wordt in ieder dorp, dat is nog mooier ook :j

Dus verkoop aan particulieren verbieden, en particulieren die vuurwerk in bezit hebben / afsteken beboeten.

Of als het echt te gevoelig ligt bij het volk om hun vuurwerk af te nemen, begin dan eens met het verbieden van het in bezit hebben / afsteken van vuurwerk in de openbare ruimte. Dat zou ook al enorm schelen :j

Dan kunnen mensen niet meer al rellend door de straten lopen, bommen afstekend op allerlei plaatsen waar ze zoveel mogelijk herrie en schade maken... dan zullen ze die rommel af moeten steken in hun eigen tuin en dan grijpen de ouders vast ineens wel in O:)

Of wellicht op een door de gemeente aangewezen plek buiten het dorp ofzo. Maar niet meer in de straten bij andere mensen voor de deur :n

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 14:50

Ik teken niet. Laat ze maar de wet wijzigen dat mensen minder mogen hebben. Vroeger was de overlast veel minder. Maar omdat mensen tegenwoordig hardere knallen mogen hebben is het erger geworden. Ik kijk graag naar vuurwerk en steek het ook graag af.

Hutjemutje naar georganiseerde vuurwerkshows kijken. Lijkt me ook niet echt veilig.

Najoveh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 15:00

Wat zou er niet veilig zijn aan een georganiseerde vuurwerkshow? Dat gebeurd door mensen die er verstand van hebben. Het vuurwerk is dan ook zo veel mooier omdat de mensen die het afsteken letten op de volgorde enzo...
Wij zijn jaren naar Antwerpen gegaan voor het vuurwerk, echt prachtig en absoluut niet onveilig hoor ;)