werkelijkheid rond de rodeo!!!! schokkend

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 10:53

juliedo24 schreef:
amoj schreef:
Lijkt me ook wel raar van die 5000 volt, dan zou de man die er op zit ook zoveel volt over zich heen krijgen. Lijkt me erg sterk.

5000 volt lijkt me ook sterk verhaal, als je hoort dat er uit een stopcontact 220 volt zit... %)
bah, ik heb de filmpjes niet gekeken, maar ik ben hier ook zwaar op tegen!
waarom plaats je dit topic eigenlijk?

Een tegenvraag aan jou, aangezien het er op lijkt dat je de rest van het topic niet hebt doorgelezen: wat is de reden dat je deze vraag stelt?

char1900

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 11:04

O MY GOD! zo erg die rodeo mensen moeten gestraft worden!!!!!!!!!! -:(-

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 12:39

char1900 schreef:
O MY GOD! zo erg die rodeo mensen moeten gestraft worden!!!!!!!!!! -:(-

En ook de vraag aan jou, heb je de rest van het topic doorgelezen?

onbarefeet

Re: werkelijkheid rond de rodeo!!!! schokkend

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 12:55

bah, dat is zo irri als mensen niet eens de moeite nemen om wat pagina's door te lezen :r

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 13:07

Dat was te verwachten...maar kijk even naar de profielen naar de leeftijd...

onbarefeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 13:50

hehe, ik ben ook 13 he? :P
Vandaag 13 geworden, maar al die eerdere reacties was ik nog ''maar'' 12 :D

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 14:07

Cassidy schreef:
Dat was te verwachten...maar kijk even naar de profielen naar de leeftijd...

Discussiëren moet men nog leren :D

onbarefeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 14:08

Ik kan toch al aardig discussiëren hoor :D

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 14:40

juliedo24 schreef:
amoj schreef:
Lijkt me ook wel raar van die 5000 volt, dan zou de man die er op zit ook zoveel volt over zich heen krijgen. Lijkt me erg sterk.

5000 volt lijkt me ook sterk verhaal, als je hoort dat er uit een stopcontact 220 volt zit... %) k?

Schrikdraad rondom elke fikse paardenwei zit rond 7 kv (7000volt) en is dus volkomen normaal, en hebben velen van ons wel es gevoeld.
Koeien hebben aan lagere spanning genoeg, ca 4kv.
Nooit optater gehad deze winter als je uit auto stapt en portier vasthoudt ?, is beetje vergelijkbaar.

De stroomsterkte bepaald n.l. of het dodelijk is of niet, en bij schrikdraad loopt er een minimaal stroompje en kortstondig als je contact maakt.
En dan is er ook nog verschil of het wissel of gelijkspanning is waar je mee in aanraking komt.
Bij voldoende stroomsterkte kan > 42volt wissel al een hartstilstand veroorzaken en verstarren spieren.

Als dus het paard zelf met ruiter erop tegen schrikdraad aankomt, voelt ruiter niets, de spanning ontlaad zich naar de aarde, en loopt langs weg van minste weerstand.
Denk wel dat je wordt gelanceerd, door schrikreactie paard...

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 15:42

@Cassidy heeft heeft het in vrijwel elk topic dat ik ook maar tegenkom met "ruiterproblemen" over "Parelli" proberen. Natural Horsemanship.
In dit topic wordt door Cassidy te vuur en te zwaard de Amerikaanse Rodeo wijze vergoelijkt. Wat NIETS anders is dan het exploiteren van paarden.
Er wordt beweerd dat de paarden er geen last van hebben en er op gefokt worden "om te bokken", nee, ze vinden het juist LEUK ook nog: als dat zo al zou zijn, hoeft die riem om die liezen toch ook niet?!? Uiteraard: de paarden worden helemaal niet gedwongen, hoor. Zo ziet het er ook echt uit.
Ik vraag me af of dit soort wangedrag en misbruik van paarden ook onder Natural Horsemanship (of Parelli's leer) valt.

Dit is gewoon vermaak voor mensen, geen enkel paard kiest ooit voor een leven als "bucker".
Natuurlijk krijgen we dan weer de tegenwerpingen: maar ook geen enkel paard kiest voor een leven als dressuur/spring-crack.
Helemaal waar, en ja, ook daar gebeuren ongelukken en blessures. Echter minder dan in dit soort barbaarse "tradities"
Maar de hele rodeo cultuur is totaal NIET gericht op het welzijn van het paard, om over de koeien en kalveren die geroped wordenndaarbij nekken en benen breken maar te zwijgen (vindt niemand erg want ze waren toch al voor de slacht... o ja... moet je ze dat dat daarvoor nog eens aandoen?)maar op die van het mens dat uit EGO overwegingen er toevallig zoveel seconden op wil blijven zitten om zich daardoor beter te voelen. Dan ben je in mijn ogen ZIELIG.

Heel het rodeo gebeuren GAAT niet om het paard, maar om de mens...

Laat ik heel duidelijk zeggen: heel die rodeo nonsens is toch simpelweg uitgevonden voor het ego van de mens, zeker niet voor het paard, die er niets mee opschiet, en er ook niet voor kiest: de paarden die "goede bokkers zijn" volgens sommigen hier, kunnen keer op keer weer hun "kunstje" laten zien, tot ze kapot zijn?
Gaan die rodeo ruiters op zo'n paard zitten uit paardenliefde? Of diegenen die BULLriding doen uit Stierenliefde? Welnee, dat is de grootste onzin ooit.

Het gaat hier om het menselijk ego, nergens anders om.

Vrij shocking dat dit (deze praktijken) door zelfverklaarde NH mensen wordt gepropagandeerd. En ook nog worden "uitgelegd" als zijnde okee.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 17:40

terpentijn schreef:
Dit is gewoon vermaak voor mensen, geen enkel paard kiest ooit voor een leven als "bucker".
Natuurlijk krijgen we dan weer de tegenwerpingen: maar ook geen enkel paard kiest voor een leven als dressuur/spring-crack.
Helemaal waar, en ja, ook daar gebeuren ongelukken en blessures. Echter minder dan in dit soort barbaarse "tradities"

Minder?

Komaan, dan heb je oogkleppen op voor alle praktijken die 's nachts in de reining gebeuren of hoe de 'toppaarden' in de juming getraind worden om nog net dat iets hoger te springen.

Rodeo is wat je ziet, is niet anders achter gesloten deuren.

Ik noem het hier ook maar rodeo, want zelfs niemand doet hier de moeite om de juiste woorden te gebruiken

Heb je al een rodeo gezien? En dan bedoel ik niet zo'n prullenzaakje dat sommige rodeo durven noemen.
Maar een echte rodeo? Ben je als eens achter de schermen geweest?

Ik ben heel zeker van niet, want dan zou je zulke zever hier niet neerpennen. Wat je zegt is gebasseerd op filmpjes op youtube.

Type op youtube rodeo in en je krijgt onmiddellijk 'abuse'. Type eens rodeo in en kijk naar NFR bijvoorbeeld. Wat je daar ziet, dat is rodeo. Rasechte rodeo, paarden die mogen werken. Dat je niet voor de buckingonderdelen bent, kan ik best begrijpen. Maar het mishandeling noemen is gewoon fout. Er zijn rodeo's waar paarden mishandeld worden, maar op de professionele rodeo's wordt er met meer zorg omgegaan met paarden dan op de dressuur en jumping wedstrijdjes die overal georganiseerd worden.

Ik kan dadelijk van elke tak een topic openen met zulke OP en een filmpje waar je verschrikkelijke dingen in ziet.

Misschien moeten we gewoon stoppen met te werken met paarden.
Of misschien ook met te leven, aangezien er in China momenteel kindjes aan het sterven zijn van de dorst of weet ik wat.

Ik heb gisteren 3 uur achter de koeien gehangen en ik ga vanavond ropen en barrelracen, heb gisteren nog een geweldige rodeoshow gezien.
Maar ik zal de eerste zijn die ingrijpt als iemand zen paard staat af te slaan of wat dan ook.

Ik heb het nogal gezegd, ik nodig jullie uit... Kom maar eens kijken naar al die gruwelijke rodeo.

Ik ben benieuwd of je dan nog zulk horrorverhaal gaat ophangen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 17:48

terpentijn schreef:
@Cassidy heeft heeft het in vrijwel elk topic dat ik ook maar tegenkom met "ruiterproblemen" over "Parelli" proberen. Natural Horsemanship.
In dit topic wordt door Cassidy te vuur en te zwaard de Amerikaanse Rodeo wijze vergoelijkt. Wat NIETS anders is dan het exploiteren van paarden.
Er wordt beweerd dat de paarden er geen last van hebben en er op gefokt worden "om te bokken", nee, ze vinden het juist LEUK ook nog: als dat zo al zou zijn, hoeft die riem om die liezen toch ook niet?!? Uiteraard: de paarden worden helemaal niet gedwongen, hoor. Zo ziet het er ook echt uit.
Ik vraag me af of dit soort wangedrag en misbruik van paarden ook onder Natural Horsemanship (of Parelli's leer) valt.

Ja dit valt onder de Parelli leer, en sterker nog, Parelli's achtergrond was die van rodeo, heeft namelijk meegedaan aan de bucking horses competitie, voordat hij via de omweg van het trainen van paarden voor een ander, uitkwam bij het trainen van de mens die aan dat paard vasthangt.

Waar Parelli compleet achter staat is het meedoen aan competities, maar wil in eerste instantie de relatie met je paard voorop te stellen. En als de relatie met je paard niet optimaal is, dan gaat hij niet goed presteren. Dat is in de dressuur, de western en de rodeo (en dan weer, je roept rodeo, welke klasses bedoel je nu?) echt niet anders.

Cassidy krijgt echter door deze reactie de indruk dat Terpentijn niet helemaal doorheeft wat Natural Horsemanship inhoudt. Natural Horsemanship kan wel degelijk in competitieverband. Iedere competitie is exploiteren van paarden. Op het moment dat je met een dier bezig bent voor competities met prijzengelden of er op een of andere manier je geld mee verdient, ben je bezig met exploiteren van paarden.

Cassidy vergoeilijkt bij lange na niet alle klassen in een rodeo (met name calf roping, steer wrestling en wild horse races hoeven van Cassidy niet) maar bucking horses, bull riding lukken alleen met dieren die meewerken, en voor de andere al-dan-niet koegerelateerde klasses heb je een heel goed getraind paard nodig, waar de ruiters heel veel werk in hebben gestoken, die veel geld waard zijn en waar men zuinig op is.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 27-04-13 18:15, in het totaal 3 keer bewerkt

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 17:58

Cassidy schreef:
Een tegenvraag aan jou, aangezien het er op lijkt dat je de rest van het topic niet hebt doorgelezen: wat is de reden dat je deze vraag stelt?

sorry, ik zie nu ook dat er meer pagina's zijn, ik kijk daar vaker overheen :P zal de rest even doorlezen

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 18:00

Peetstap schreef:
Schrikdraad rondom elke fikse paardenwei zit rond 7 kv (7000volt) en is dus volkomen normaal, en hebben velen van ons wel es gevoeld.
Koeien hebben aan lagere spanning genoeg, ca 4kv.
Nooit optater gehad deze winter als je uit auto stapt en portier vasthoudt ?, is beetje vergelijkbaar.

De stroomsterkte bepaald n.l. of het dodelijk is of niet, en bij schrikdraad loopt er een minimaal stroompje en kortstondig als je contact maakt.
En dan is er ook nog verschil of het wissel of gelijkspanning is waar je mee in aanraking komt.
Bij voldoende stroomsterkte kan > 42volt wissel al een hartstilstand veroorzaken en verstarren spieren.

Als dus het paard zelf met ruiter erop tegen schrikdraad aankomt, voelt ruiter niets, de spanning ontlaad zich naar de aarde, en loopt langs weg van minste weerstand.
Denk wel dat je wordt gelanceerd, door schrikreactie paard...

Oke, bedankt!

Musiess

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 20:04

echt absurt dat mensen dat doen

Sjoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 20:14

IndianLady schreef:
forest11 schreef:
er staan mensen erbij en ze kijken en lachen. er komt geen hulp voor het dier. compleet aan zijn lot overgelaten.
http://www.youtube.com/watch?v=y-sj6bAx4c4

Waar lachen ze?!!
Aan zijn lot overgelaten, ja aan sommige 'ziektes' kan je niks doen.

Wat hadden ze moeten doen? Intuberen? Hartmassage?

:')

hoezo je kan niks doen?
Ze bedoeld gewoon dat van die rodeo's vreselijk zijn voor dieren.
Als mensen geen rodeo gaan rijden, hoeven ze hun ponys ook niet te intuberen of hartmassage

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 20:18

ik denk dat je het topic even goed moet doorlezen :') "geen rodeo gaan rijden" ... enig idee wat een rodeo inhoud? :')

Dit paard in het filmpje was waarschijnlijk al praktisch dood op het moment dat die omhoog ging. De bewegingen die je ziet op het moment dat die op de grond ligt zijn stuiptrekkingen. Daarom binden ze de benen ook vast zodat omstanders niet geraakt worden :) Althans, dit is hoe ik het zie. Ik ben in een slachthuis geweest en 5 minuten nadat ze hersendood waren (schietmasker) zag je benen of lippen nog bewegen.

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 20:20

het filmpje van TS vind ik schokkend, maar als ik de rest doorlees denk ik dat het weer een filmpje is waarover iedereen weer een duidelijke mening kan vormen/schrijven....

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 20:57

Jammer dat men WERKELIJIK gelooft dat deze paarden "het leuk vinden om te bokken" (en daar ook op gefokt worden, is toch onvoorstelbaar dat iemand dit ECHT serieus neerzet en beweert?) en daarom in de rodeo's een fantastisch leven leiden... dat is namelijk absoluut niet niet zo.
Hoe vergaat het de paarden die na 2-3 keer (of jaar) geen zin meer hebben om te bokken... die worden zeker aardige rijpaarden voor Jan en Alleman. Ja hoor, natuurlijk,nadat ze eerst hebben geleerd vooral te bokken.
Walgelijke praktijken, geen goed woord voor over.

Nee, ik begrijp het "ze worden er op gefokt, op die "neiging tot bokken":.
Okee daarom doen ze het van nature dus :"vanzelf" zo doen ze het zelf het graag? En daarom hebben ze zo'n riem, om hun lendenen? Maakt die riem iets uit of niet? Nee, maakt niets uit dat heet:"stimulans" Zodra ze het om krijgen weten ze wat er verwacht wordt: bokken: ben je niet helemaal normaal?
Ik denk niet dat iemand zo'n idiote redenering gelooft, ik in ieder geval niet: als je ze ze fokt op plezierig bokken kunnen die prikkel. riemen ook wegblijven. Te belachelijk voor woorden! Dat men dit echt paarden an wil doen.

Maar goed: het gaat maar door omdat niemand hier een kritische noot durft neer te zetten
Ik wel en kom maar op

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 21:02

Een goed bucking horse is moeilijk te vinden, want anders zou je om ieder willekeurig paard een flankriem kunnen binden en zou dat de organisatoren van de Rodeo heel veel geld schelen. Want het is echt niet zo dat ieder paard gaat bokken als ze een flankstrap omhebben, in tegenstelling tot wat jij denkt te geloven. Maar natuurlijk hebben de rodeo-organisatoren altijd geld te veel en gaan ze voor veel geld die bucking horses laten aanrukken, ze weten toch niet wat ze er mee aan moeten, toch? Get real!

Er is een website waar je bucking horses kunt kopen. Met stamboom, bloedlijn en al. Daar staan ook prijzen bij. Ga even kijken of ik die voor je kan opsnorren.

Een kritische noot is verder altijd welkom, maar bij sommige mensen die niet willen geloven dat er gericht op boktgedrag gefokt wordt, kun je net zo goed tegen een betonnen plaat aankletsen. Dus bij deze, ik ga de site opzoeken voor de verkoop van de bucking horses, en verder ga ik er geen energie meer in stoppen.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 27-04-13 21:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 21:04

Ach andersom is die betonnen plaat er ook. Als je tegengas geeft wordt je simpelweg voor onwetend uitgemaakt, keer op keer.
Maar gefokt voor bokken, zal best maar net als Terpentijn heb ik wel grote vraagtekens bij het omdoen van een lendenriem, het toedienen van schokken enz. Ze doen het toch zo graag? :n

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 21:11

Goed gefundeerd tegengas, niets op tegen. Hersenloos gekakel opgrond van gevoel, zonder je te verdiepen of als je je verdiept zonder de uitleg te willen geloven, je ophangen aan sporadische excessen, waarom zou ik daar nog moeite voor doen?

Bij deze een van de sites voor verkoop van bucking horses waar prijzen bijstaan, het is niet de site die ik initieel gezien heb, maar ik heb geen zin meer om verder te zoeken.

http://www.equinehits.com/d-bucking-bronc

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 21:16

terpentijn schreef:
Hoe vergaat het de paarden die na 2-3 keer (of jaar) geen zin meer hebben om te bokken... die worden zeker aardige rijpaarden voor Jan en Alleman. Ja hoor, natuurlijk,nadat ze eerst hebben geleerd vooral te bokken.

Bucking horses die geen bok in zich hebben, worden idd ingereden en verkocht. Misschien geen paard voor iedereen, maar op ieder potje past een deksel. Caspar van Parelli kwam ook uit een bucking horse lijn. Is uiteindelijk ook goedgekomen.

En voor een organisatie voor bucking horse breeders zou je hier even kunnen kijken:

http://worldclassbuckinghorseassociatio ... ion-goals/

En mocht je het dan nog niet geloven:

http://www.naiaonline.org/naia-library/ ... d-to-buck/

onbarefeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 21:23

lifaya schreef:
ik denk dat je het topic even goed moet doorlezen :') "geen rodeo gaan rijden" ... enig idee wat een rodeo inhoud? :')

Dit paard in het filmpje was waarschijnlijk al praktisch dood op het moment dat die omhoog ging. De bewegingen die je ziet op het moment dat die op de grond ligt zijn stuiptrekkingen. Daarom binden ze de benen ook vast zodat omstanders niet geraakt worden :) Althans, dit is hoe ik het zie. Ik ben in een slachthuis geweest en 5 minuten nadat ze hersendood waren (schietmasker) zag je benen of lippen nog bewegen.

Waarom ben je in helemlsnaam in een slachthuis geweest?
(sorry, kebn even nieuwsgierig :o )

veronique1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 21:24

dit is gewoon niet normaal wat ze met die dieren doen! en dan gaan mensen er nog om lachen...kom op zeg