De werking van het bit

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 21:32

Gaat met bitloos ook niet lukken zonder hard op de neus in te werken ;)

Las laatst een geweldige quote;
Citaat:
het perfecte bithoofdstel én bitlooshoofdstel bestaat niet

Maar dat is vast offtopic :x :P

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 21:48

KiWiKo schreef:
ik wil wel eens iemand een 1.60 parcours rond zien gaan op een paard dat graag wil.......... zonder in te komen in de mond.........

gaat de alleruberstepennieliefstebokker niet lukken

Nou dat moet toch niet zo heel moeilijk zijn...
Pleur er een hackamore aan en je bent klaar..
In de hogere klassen en internationaal wordt al zolang bitloos gesprongen en dat is vast omdat het zoveel vriendelijker is dan een bit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 14:37

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-05-23 11:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Daan_O

Re: De werking van het bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 14:45

Noompiejjj het bit ligt wel continue in de zeer gevoelige mond van het paard. Ook bij iemand die met weinig druk op de teugels rijdt, er zal wel druk zijn. Op de site in mijn onderschrift kun je heel veel interessante artikelen lezen, o.a. over de anatomie van het paardenhoofd, mocht het je interesseren.

Een hackemore is ook met neusbontje nog een heel scherp inwerkende optoming. De meeste voorstanders van bitloos rijden zijn dan ook geen voorstander van hackemore’s.

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 15:36

Ik snap ook niet waarom er constant gezegd word dat bitloos dé oplossing is?
Er word niks over bitloos in het filmpje gezegd, er word alleen een duidelijke uitleg
gegeven over hoe een bit in de mond van een paard werkt.
Ik heb dan wel geen bit in bij mijn eigen paard, maar ook al rijd je bitloos, je moet
zeker wel weten hoe je er mee om moet gaan. Het is erg belangrijk dat het hoofdstel
goed aansluit en niet te laag op het neusbeen komt te hangen.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 11:28

Noompiejjj schreef:
Aangezien dit filmpje weer uit dezelfde hoek komt (zal maar geen namen noemen) heb ik het maar half gekeken :Y)
Het iedere keer opdringen dat een bit o zo slecht is en het bitloos niet.. Het ligt wat dat betreft ALTIJD aan de ruiter.
Of die nou wel of niet streng inwerkt, in de mond of op de neus. Dat doe je zelf als ruiter.

En Kamsel, hackamore is geloof ik nou ook weer niet het meest vriendelijke bitloze hoofdstel, tenzij je er een neusbontje of iets omheen doet.

Nee, een hackamore is met dezelfde handwerking een vele malen scherpere optoming dan een bit, gebroken, ongebroken of dubbel gebroken.
Het was een sarcastische opmerking. (:)

Daanordeal, dat zou ook zo moeten, helaas zijn er penny's die helemaal pro bitloos zijn want dat is veel vriendelijker en vervolgens zeggen met een hackamore te rijden.... (penny's niet omdat ze pro bitloos zijn, maar omdat ze leven in een droomwereld waarin een hack vriendelijker is dan normaal gebruik van een bit)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 14:46

kamsel schreef:
Nee, een hackamore is met dezelfde handwerking een vele malen scherpere optoming dan een bit, gebroken, ongebroken of dubbel gebroken.

Leg 'es uit als je wilt?
En hoe zit het dan met de hefboomwerking van het stangbit?

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 16:02

Hefboomwerking van een stangbit breekt geen bot, hackamore kán bij verkeerd optoming en/ of harder handgebruik het neusbeen breken ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 16:38

Juut schreef:
Hefboomwerking van een stangbit breekt geen bot, hackamore kán bij verkeerd optoming en/ of harder handgebruik het neusbeen breken ;)

Is dat je eigen gedachte of heb je je dat laten aanpraten?
Het is complete onzin namelijk.

Het neusbot is niet zomaar te breken, daar is het veel te stevig, hard en dik voor. Mits de neusriem op de juiste hoogte ligt, maar daar gaan we wel vanuit.
Het kaakbot echter is veel dunner en veel makkelijker te breken.

Dubbele teugelvoering heeft een hefboomwerking. De onderkaakring, waar de tweede teugel aan bevestigd is, is vaak vier keer langer dan de bovenkaakring tussen het bit en de kaak. Dit verhoogt de druk met een factor van vier. Dit betekent dat alleen uiterst fijne en gevoelige hulpen moeten worden toegepast. Wanneer aan de tweede teugel wordt getrokken, kan de kinketting immense druk op de buitenkant van de onderkaak uitoefenen. Verder kan de dubbele teugel door de bovenkaakring druk op het kaakgewricht uitoefenen via de bakstukken.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 16:52

JoviBan schreef:
Juut schreef:

Het neusbot is niet zomaar te breken, daar is het veel te stevig, hard en dik voor. Mits de neusriem op de juiste hoogte ligt, maar daar gaan we wel vanuit.

Dubbele teugelvoering heeft een hefboomwerking. De onderkaakring, waar de tweede teugel aan bevestigd is, is vaak vier keer langer dan de bovenkaakring tussen het bit en de kaak. Dit verhoogt de druk met een factor van vier. Dit betekent dat alleen uiterst fijne en gevoelige hulpen moeten worden toegepast. Wanneer aan de tweede teugel wordt getrokken, kan de kinketting immense druk op de buitenkant van de onderkaak uitoefenen. Verder kan de dubbele teugel door de bovenkaakring druk op het kaakgewricht uitoefenen via de bakstukken.

We bedoelen wel hetzelfde ;) :D

Ik rijd zelf met liverpoolstang, is gewoon 1 teugel. Verder kinketting te los. Het klopt dat er vier inwerkingspunten zijn, maar dat vind ik juist een voordeel; zit ik niet alleen maar in de mond. (Dezelfde drukpunten worden ook met mn touwhalster gebruikt, alleen wordt mond vervangen voor neus) Nooit problemen mee gehad (met stang) of van anderen over gehoord. Ik heb al wel vaker gehoord van gebroken neusbeen door hackamore. Maar is mijn ervaring ;)

kamsel

Re: De werking van het bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 17:17

Ik vind een stang en een bit niet hetzelfde.
Daarnaast moet je ze gewoon allebei een keer gebruiken en voelen, dan weet je het.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 18:28

JoviBan schreef:
Juut schreef:

En is het jou eigen gedachte dat het bit slecht is of heb je je dat laten aanpraten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 00:56

.