Nieuwe manier om paarden te laten stoppen met bokken?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Re: Nieuwe manier om paarden te laten stoppen met bokken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 22:24

Rubbish. Nee, eerlijk waar: er is ook iemand die beweert dat, als je imprinting doet bij een veulen, tot het niveau dat je het veulen belemmert om na de geboorte op te staan omdat er eerst een mens overheen gaat om het dier te desensibiliseren, dat je daar makkelijkere paarden door krijgt. De vergelijking met veulens die na de geboorte regelmatig in handen zijn geweest, toont geen noemenswaardige voordelen om dit direct na de geboorte, nog voordat het veulen contact heeft kunnen leggen met de moeder, toe te passen.

Voor degenen die niet weten over wie ik het heb: ga maar even googlen op Dr. Miller.

Verder is dit mijn laatste reactie in dit topic, aangezien er hier ook de nodige bokkers zijn die je wel naar het water kan leiden maar ze niet kunt dwingen om dat te drinken. Mensen die een fase 5 of hoger zien, en niet beseffen dat er een fase 0 tot 4 aan vooraf gaat.

Ik heb een kennis die aankomende week een jong paard moet laten inslapen vanwegen een genetisch defect. Over het defect ga ik niet verder uitweidden, alleen dat het niet reparabel is een het dier er geen paardwaardig bestaan door heeft.

Alle respect voor de beslissing van de eigenaar om het dier vanwege een dergelijk probleem te laten gaan.

Om zo minder respect heb ik voor degenen die bij het beleren en het corrigeren van fouten die er tijdens de opleiding van het paard zijn ingeslopen, niet bereid zijn om de konsekwenties te trekken en even en maar een keer wat harder in te grijpen dan ze dat met hun geweten kunnen verantwoorden. Echt, ik snap jullie niet!

Voor degenen die buiten dit topic alsnog bereid zijn om verder te discussieren, mijn inbox staat open.
Voor de anderen: ik hoop dat jullie nooit met een paard in aanraking komen waardoor jullie geloof op de proef wordt gesteld, en waardoor jullie prinicipes ook maar even dreigen te moeten gaan plaatsmaken voor common sense, en de wens om een dier te behoeden voor die laatste gang....

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 22:32

Heb niet alle reacties gelezen, maar ook ik heb dit liever dan bv een softteugel en S&T, maar doen ze dit niet ook bij the horse wishperer?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 22:42

ik snap je wel hoor Cassidy :)

al zal ik niet zo snel, of eigenlijk niet doen........... ik ben ook wel eens over mijn grenzen heen gegaan met een paard, ook wel met twee of drie............

en ik heb paarden met een eind hout op de kop geslagen omdat ze mij naar me leven stonden....... ik weet wat het is, en ik weet ook hoe mensen echt belachelijk kunnen oordelen om iets dat je doet uit eigen lijfsbehoud en het leven van het paard.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 22:48

Ik begrijp eigenlijk niet waarom je zo reageert Cassidy.

We hebben het hier over dit specifieke filmpje. Wat hier te zien is, is een makke pony en een man die ongeloofelijk onbeschoft met paarden omgaat, en dan heb ik het niet specifiek over het opbinden van het been.
Waarom dit als voorbeeld moet dienen voor onopgevoede of gevaarlijke paarden die wel of niet "aangepakt" moeten worden, begrijp ik werkelijk waar niet.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 00:26

Cassidy, ik val jou of jouw mening niet aan. Ik probeer gewoon door vragen en verleggingen jouw visie te zien, te begrijpen waarom jouw mening is zoals die is.
Jammer dat jij het anders ziet.

Ik ben niet tegen een harde aanpak. Ik markeer duidelijk mijn grenzen en verdedig die, ook hardhandig als die situatie daarom vraagt.
Maar nooit, nooit zal ik het paard oneerlijk behandelen. Nooit zal ik het paard de keuze ontnemen om zijn gedrag te uiten, om zelf een keuze te maken. Goed gedrag zal ik belonen en slecht gedrag op de gepaste manier afstraffen.
Maar dit paard heeft geen keuze. Dit paard wordt al gestraft/ingebonden nog voor die ook maar iets gedaan heeft.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 01:30

Cassidy schreef:
Rubbish. Nee, eerlijk waar: er is ook iemand die beweert dat, als je imprinting doet bij een veulen, tot het niveau dat je het veulen belemmert om na de geboorte op te staan omdat er eerst een mens overheen gaat om het dier te desensibiliseren, dat je daar makkelijkere paarden door krijgt. De vergelijking met veulens die na de geboorte regelmatig in handen zijn geweest, toont geen noemenswaardige voordelen om dit direct na de geboorte, nog voordat het veulen contact heeft kunnen leggen met de moeder, toe te passen.

Voor degenen die niet weten over wie ik het heb: ga maar even googlen op Dr. Miller.

Verder is dit mijn laatste reactie in dit topic, aangezien er hier ook de nodige bokkers zijn die je wel naar het water kan leiden maar ze niet kunt dwingen om dat te drinken. Mensen die een fase 5 of hoger zien, en niet beseffen dat er een fase 0 tot 4 aan vooraf gaat.

Ik heb een kennis die aankomende week een jong paard moet laten inslapen vanwegen een genetisch defect. Over het defect ga ik niet verder uitweidden, alleen dat het niet reparabel is een het dier er geen paardwaardig bestaan door heeft.

Alle respect voor de beslissing van de eigenaar om het dier vanwege een dergelijk probleem te laten gaan.

Om zo minder respect heb ik voor degenen die bij het beleren en het corrigeren van fouten die er tijdens de opleiding van het paard zijn ingeslopen, niet bereid zijn om de konsekwenties te trekken en even en maar een keer wat harder in te grijpen dan ze dat met hun geweten kunnen verantwoorden. Echt, ik snap jullie niet!

Voor degenen die buiten dit topic alsnog bereid zijn om verder te discussieren, mijn inbox staat open.
Voor de anderen: ik hoop dat jullie nooit met een paard in aanraking komen waardoor jullie geloof op de proef wordt gesteld, en waardoor jullie prinicipes ook maar even dreigen te moeten gaan plaatsmaken voor common sense, en de wens om een dier te behoeden voor die laatste gang....

Ik snap niet hoe dit allemaal te maken heeft met dit topic/filmpje en de laatste reactie's gericht aan jou.
Volgens mij hebben de laatsten die reageren juist gezegd dat ze niet tegen zijn op het aanpakken op zich maar de manier waarop het hier gebeurd.
Bij jou krijg ik het idee dat je de manier op zich goed vind en daarom ook meteen deze situatie goedkeurd terwijl als dit al een goede manier zou zijn, het toch zeker niet geschikt is voor het merendeel van de bokkende paarden.

Wallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 23:24

heb niet alles gelezen hoor sorry..
maarehm wat een debiel zeg .. arm paardje..
ik heb ook een haflingertje wat bokt en gek doet, maarehm
dit zou ik mijn knulletje toch echt niet aan doen.. aah gos..

nouja who knowes misschien helpt het..

vickylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 00:02

vind het ook maar raar en niet normaal .
maar die man had ook wel even bij mijn oude pony mogen langskomen .
die ging alleen maar ervandoor en dat echt steeds bokken achter elkaar .
en ze mankeerde niks .

en tja als het werkt .

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 19:32

ik vind het niet normaal en het is ook zo dat we niet zien wat er voor af gaat en dat dit een moment opname is.

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 21:57

Tsja, kan hier weinig over zeggen. Heb hier geen verstand van, maar wat ik me wel afvraag; werk je zo niet het steigeren in de hand? Paard heeft geen goed evenwicht en kan niet goed protesteren dus dan maar omhoog komen?