De werking van het bit

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 18:12

Leuk idee, heftige uitvoering. :=

Ruga

Re: De werking van het bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 18:49

Arme beesten, hoe diep kan een ruiter zinken zeg.. als je zo'n marteltuig nodig hebt om je paard te rijden..

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 18:53

liljebo schreef:
Kelly_ann schreef:
[

Daarbij is Nederland een erg ontwikkeld land waar paardenwelzijn hoog staat en enorm actueel is. ;)

Jep... vandaar dat er zelfs een combi bitloos/bit op de markt is voor degene die niet kunnen besluiten :+
http://cgi.benl.ebay.be/Hackamore-Combi ... 27a8ff9bdc

(nou ja... is eigenlijk duits, maar valt dat niet onder dezelfde ontwikkeling in paardenwelzijn als nl?)

Oh, dat is wel heel erg.. -:(- Hebben ze die ook met tonglepel en rolletjes, anders ben ik bang dat mijn paard niet goed loopt! :=

Miss_DJS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 19:44

joliene schreef:
Bizzybijtje schreef:
Rustig houden, laten ontspannen, eventueel eerst een galopje doen om het 'ergste' eruit te halen of gewoonweg eerst losgooien/longeren ;)

Dat is verstandig, eerst moe longeren en dan er op. Dan krijgen ze langzaam aan alleen maar meer conditie. Maar dat is mijn mening.

Maar misschien longeert ze 10 minuten en gaat ze er daarna bijv 15 minuten op. Als je van tevoren longeert, zodat je paard zijn ergste energie kwijt is, dan betekent dat toch niet gelijk dat je erna nog vol aan de bak gaat. Misschien stopt ze wel gewoon, zodra haar paard lekker ontspant, daardoor rustig blijft en netjes luistert. En wanneer dat gewoon een tijdje goed gaat, dat ze steeds wat korter longeert tot het niet meer nodig is. Ik kan daar niet over oordelen, maar jij ook niet toch?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 19:47

leuk in elkaar gezet, en goed dat iemand ergens voor staat.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 12:32

lailapri schreef:
leuk in elkaar gezet, en goed dat iemand ergens voor staat.

..en de handen uit de mouwen steekt daarvoor.
Er makkelijk om dan te bekritiseren, een puntje op de ´i´ te zetten van het werk van een ander.

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 22:16

Ik ben het niet met het filmpje eens.
Ik heb geen zin om heel mijn uitleg nog eens opnieuw te geven (filmpje stond ook al op HTC) maar ik vind het overdreven en weer zo'n typische 'HET BIT IS SLECHT'-actie. Ik vind dit vermoeiend, overdreven en vreselijk kortzichtig. Daarbij vind ik het storend dat mensen die niet bitloos rijden altijd worden aangepakt als zijnde slecht.

Wat me ook opvalt is dat mensen die zo 'tegen het bit' zijn er àltijd foto's uitnemen met extremen. Ik heb veel foto's van mijzelf op mijn paard, filmpjes ook, op geen énkel filmpje loopt zij zoals die paarden in dat filmpje op youtube. Zo was er ook ooit eens een zogezegd geweldig onderzoek gedaan met dressuurpaarden. Het was allemaal toch zo schadelijk.
Mja, als jij al je tests met stang en trens doet zal je aan wat meer schade komen dan met een simpel gebroken bitje.

Ik heb dit topic niet helemaal doorgelezen (laatste 2 pags niet meer) maar ik heb genoeg reacties gezien hier, zo ook die reactie met die bitten van 5000 jaar geleden. Als je goed kijkt zie je 1, duidelijk dat deze metalen een pàk zwaarder zijn dan veel bitten die je nu in de winkel kan kopen, en 2, dat deze bitten een pàk scherper zijn ook. En dan bedoel ik, letterlijk scherp, de vorm is scherp, de scharnier in het midden is veel scherper dan die dat wij nu kennen. Daarbij zien die bitten er echt ongelooflijk zwaar uit. Het metaal doet me denken aan kandelaars die je in kastelen ziet hangen. Ik geloof dat je je paard al beschadigt door het enkel nog maar in zijn mond te hangen. Ik vind dit dan ook geen basis waarop we dan maar moeten vaststellen dat een bit schadelijk is.

Wat ik ook nog wilde zeggen, neem zélf eens echt letterlijk een bit in je mond waar een normale spanning op staat. Ik ga heel eerlijk zijn, zo verkeerd voelt dat niet, en zo scherp ook niet. Als jij geen superzwaar bit neemt (en dan bedoel ik letterlijk in gewicht) voelt dat echt bijlange zo slecht niet. Snijden doet het ook niet, als je een bit neemt met een normale dikte. Dus nee, als jij niet echt zwaar doortrekt kan een bit geen kwaad in mijn ogen.

Ik heb trouwens zelf een dubbelgebroken koperen watertrens in mijn paard haar mond zitten, een bit waar ze zelf naar grijpt als je het hoofdstel om wil doen.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 16:08

Om eerlijk te zijn heb ik eerst wat opmerkingen gelezen en toen pas het filmpje bekeken. Allereerst complimenten voor het filmpje, wat ook je mening is het is een mooi en duidelijk filmpje!

Ik zelf rijd niet bitloos, maar rijd met mijn pinken zoals ik dat noem. In mijn ogen zit ik mijn paard niet onnodig dwars.

Ik heb wel eens, meer voor de lol, met een halster en touw gereden en eigenlijk liep mijn paard na ongeveer een half uurtje het zelfde als met bit.. Ook al vind ik de meeste reacties uit dit topic heel erg overdreven, toch zet dit filmpje mij aan het denken en dat is denk ik precies de bedoeling van dit filmpje.. Dus daarvoor mijn complimenten :)

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 02:23

ik heb er nooit zo bij stil gaan staan, dat het bit z'n in werking heeft, maar als idd het bit los hangt kan het toch niet zo veel kwaad

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 17:00

Hmm ik heb al meerdere filmpjes gezien over hoe het bit in z'n werking zit,maar volgens mij ligt het ook voor een groot gedeelte aan de ruiter hoor..

Als jij als ruiter het bit 'verkeerd aanpakt' zeg maar,door bruut te gaan zitten doen,dan ligt het toch wel aan de ruiter dat het paard zo'n last heeft van het bit.
Als je een ruiter hebt die zacht is in de hand en niet te veel in de mond van het paard zit,wat is er dan zo verkeerd aan een bit ? :)

Ik ben van mening dat ze eerst even naar de ruiter moeten kijken voordat ze meteen de schuld op het bit geven :)

Ik heb natuurlijk helemaal niets tegen bitloos rijden hoor,ik vind het juist heel knap van bitloze ruiters dat ze hun paard zo mooi gereden krijgen :j

Maar zeg nu bijv. een hackamore ofzo,ik denk niet dat die veel vriendelijker zijn dan een simpel gebroken bitje ? :)

Ik vind dat ze toch een beetje overdrijven in het filmpje,ze halen idd ook vaak het extreme eruit.

Maargoed dat is mijn mening,ik vind dat er niets verkeerd is aan een bit,zolang de ruiter z'n paard er niet dwars mee zit :)

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 17:02

ik kan uit dit filmpje opmaken dat met een ongebroken bit rijden geen kwaad kan? aangezien die niet in het gehemelte kunnen prikken

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 17:03

mang schreef:
ik kan uit dit filmpje opmaken dat met een ongebroken bit rijden geen kwaad kan? aangezien die niet in het gehemelte kunnen prikken

Volgens mij prikken echt niet alle bitten in het gehemelte van een paard hoor :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 17:48

Vrijwel geen een bit prikt in het gehemelte..

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 18:05

Jawel; de bitten met een hogere tongboog, en de enkel gebroken trens ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 18:11

Ja... zegt Nevzorov.... ;)
Inmiddels echter bewezen dat dat niet zo is.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 18:13

Ik had het niet van deze meneer, maar van een kennis die me daarom een bit met een flauwe tongboog adviseerde ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 20:16

Bizzybijtje schreef:
Inmiddels echter bewezen dat dat niet zo is.

Heb je een bron van dat "bewijs"?

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 20:49

Interresant topic :D
Zeker leuk om te lezen hoe degene die met bit rijden zichzelf meteen zo verdedigen, weten ze misschien ergens ver achterin hun hoofd toch dat in dit filmpje een waarheid ligt??

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 10:36

Amaretto, dat vraag ik me dus ook af.

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 13:41

Amaretto27 schreef:
Interresant topic :D
Zeker leuk om te lezen hoe degene die met bit rijden zichzelf meteen zo verdedigen, weten ze misschien ergens ver achterin hun hoofd toch dat in dit filmpje een waarheid ligt??

Nee hoor. Ik 'weet niet ergens in mijn achterhoofd dat er in dit filmpje een waarheid ligt'. Ik verdedig me omdat ik er niet tegen kan dat zo'n filmpjes eigenlijk àltijd bedoeld zijn om het bit als vreselijk en slécht af te doen, en de mensen die ermee rijden, moeten volgens die filmpjes altijd eens heel goed beseffen dat ze toch zo vreselijk verkeerd bezig zijn en dat het allemaal zo slecht is en de paardjes zo zielig. Daar kan ik niet tegen, en daarom verdedig ík mijzelf (voor de anderen hier kan ik niet spreken). Vooral, omdat je, als je dan eens een discussie met de makers ervan aangaat, je àltijd over de kam geschoren wordt van: 'Jij bent lekker zo'n standaard typje dat je overal tegenkomt, die niet kijkt naar zijn/haar paard, die geen tekenen ziet als er iets mis is, die met sporen en zweep rijdt, die trekt etc', en daar kan ik hoegenaamd niet tegen. Laat mensen lekker in hun waarde. Je kent hen niet, je kent de situatie niet, en aan puur een reactie op een filmpje kun je echt niet weten hoe ik met mijn paard omga. Breng wat je veronderstelt niet altijd naar voren als de enige echte waarheid (hoeveel pijn een bit doet in dit geval), en doe niet iedereen die een ander idee heeft af als een idioot, of blind, of heel hard voor zijn paard,... Belachelijk. Laat mensen gewoon in hun waarde. Zij vinden een bit slecht. Fijn. Wij niet, en dan wil ik niet, omdat ík dat niet vind, worden afgedaan als een beul of een achterlijke die blind is.

Wij weten misschien niet zeker dat het bit géén pijn doet, maar zij weten net zo min zeker dat het dat wél doet. Net zoals dat men net zo min zeker weet of een bitloos hoofdstel wel écht zo geweldig is, want het laat misschien geen fysieke schade achter, maar het kan dus net zo goed pijn doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 13:58

xHaithi, jij voelt je wel heel erg aangesproken zeg. Gaat het filmpje over jou ofzo?

Ik zie het filmpje als informatief, en héél goed uitgelegd wat er nou precies in de mond gebeurt.

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 14:00

Nee, helemaal niet, het gaat over alle mensen die met bit rijden, en daar zit ik tussen. Daarbij, als ik dus reageer bijvoorbeeld, en hij gaat met zijn argumenten op mij persoonlijk in, ja, dan wordt het wél tegen mij en over mij.

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 17:15

@xHaithi, kun je mij vertellen wat dan wel goed is aan een bit?

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 19:12

Ik geloof gewoon niet dat als je met zachte hand rijdt, het bit dat zogezegd allemaal veroorzaakt.
Zoals ik hierboven al ergens vermeldde, er worden àltijd extremen uitgehaald. Als je ziet hoe hard die mensen op hun teugels trekken vind ik het niet zo gek dat je paard zo zijn mond open doet. Zeker die springruiters. Daarvan was het bij mij trouwens al lang bekend dat ze zo geweldig bruut in de mond zijn. Zet de eerste de beste jumping op, en tadaa!

Alleen geloof ik écht niet, dat als jij met een zachte hand rijdt, met gewoon contact, zonder trekken, dat dat zogezegd dat allemaal veroorzaakt.

Daarbij komt ook nog eens dat een deel van zijn filmpje niet klopt, en dan heb ik het met name over zijn uitleg met een dubbelgebroken bit. Als dat bit van hem zo gigantisch groot is, moet hij dríngend een maat kleiner kopen hoor O_O Ik zal het mijne eens naast mijn paard haar neus houden en er een foto van maken. Dat stukje in het midden komt nog niet tot de helft van de mond. Daarbij zijn mijn scharnieren aan dat dubbelgebroken ook niet zoals bij een enkelgebroken. En zeker neit zo groot O_o

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 19:17

ik wil wel eens iemand een 1.60 parcours rond zien gaan op een paard dat graag wil.......... zonder in te komen in de mond.........

gaat de alleruberstepennieliefstebokker niet lukken