Wat dan...?
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Dreamboy schreef:pmarena schreef:Een paard dat nooit mag grazen vind ik wel sneu hoor. Zou ik ook niet willen.
Kijk als het dier er nou ècht niet tegen kan, dan is het niet andersMaar anders zou ik mezelf toch niet prettig voelen bij het onthouden van lekker grazen aan een dier dat daar voor gemaakt is. Zowel lichamelijk als geestelijk is dat wel waar een paard voor gemaakt is. Dat hapje-stapje.
Al is het dan desnoods maar een uurtje per dag of per week, of een afgegraasd pad waar ze toch wat grasjes op kunnen zoeken. Wat een paard / pony aankan qua graastijd, moet je hem / haar wel gunnen, vind ik
Ja, vanzelf sprekend. Al ga je dan maar wandelen om je paard te laten grazen. Maar dat is de discussie ook niet. Ik denk dat iedereen zijn of haar paard wel lekker gras gunt. Maar als ze er echt ziek van worden houdt het op. Om dan te zeggen dat een paard geen goed leven heeft omdat het niet op gras staat is wel heel kortzichtig.
Onali schreef:Leo schreef:Uiteindelijk eet een paard ook veel diverser dan alleen gras. Kruiden, takken / bast, blaadjes, rozenbottels, noem maar op. Heel grappig om eens te observeren waar ze zelf voor kiezen als ze die optie hebben.
Veel van de weides in Nederland zijn veel te rijk voor paarden, of zeker de meer sobere paarden (paarden die van origine uit een sober land komen). Zeker op de kleibodems in de Randstad. Veel is nog steeds raaigras, paarden gaan er al op voor het in bloei heeft gestaan, het wordt te kort gehouden door de paarden waardoor het gestresst raakt (= meer suikers) enz. Goed weidebeleid is ook een kunst.
Ik wilde al zeggen, alsof die hectare plat grasland nou zo natuurlijk is.
Leo schreef:Ja leuk is dat hè, met observeren zie je heel veel van dat soort dingen.
Mijn pony was altijd een stofzuiger: zoveel mogelijk naar binnen, in zo min mogelijk moeite.
Nu kiest hij ook vaak zat voor een lastiger netje. De meeste netten liggen of hangen op neutrale eethoogte, maar we hangen ook altijd wel een paar kleinere netten hoger of vrij, en vaak tref ik hem daar aan. Af en toe krijgt het net een slinger, niet uit frustratie (want: zat te eten op makkelijke plekken) maar gewoon lekker klooien.
[ [url=m/6vCnYh.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/9y0s3U.jpg]Afbeelding[/url] ]
miereneter schreef:Leo schreef:Ja leuk is dat hè, met observeren zie je heel veel van dat soort dingen.
Mijn pony was altijd een stofzuiger: zoveel mogelijk naar binnen, in zo min mogelijk moeite.
Nu kiest hij ook vaak zat voor een lastiger netje. De meeste netten liggen of hangen op neutrale eethoogte, maar we hangen ook altijd wel een paar kleinere netten hoger of vrij, en vaak tref ik hem daar aan. Af en toe krijgt het net een slinger, niet uit frustratie (want: zat te eten op makkelijke plekken) maar gewoon lekker klooien.
[ [url=m/6vCnYh.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/9y0s3U.jpg]Afbeelding[/url] ]
O, wauw Leo, ik ben jaloers op jouw schuilstal. Heel mooi!
MariaVerspek schreef:Zand, muggen, geen gras waardoor paarden zich vervelen, modder, smalle paadjes, water zonder doorstroom (gevaarlijk!). Ik zie het 'paradijs' er niet van in. Nergens.
Onali schreef:Nikass schreef:Dan heb je nog de hoefproblemen als gevolg van continu op zand staan, en de jeuk van het altijd vies zijn, tenzij jij je paard elke dag wast.
Dus ja, doe mijn paard gras svp
Wat?![]()
Mijn jongens hebben nooit hoefproblemen en hebben ook geen last van 'vies'
Die arme dingen staan 24/7 op een zandpaddock met verharding.
En ja ze zijn goor van het zand, maar ze hebben geen jeuk van het zand.
Ik heb ze in geen jaren gewassen.
De één nog nooit, de ander kan ik me geen eens meer herinneren wanneer ik dat voor het laatst gedaan heb.
@DP wij hebben verschillende graszaden geprobeerd, maar raaigras doet het beter dan de hele dure biologische en natuurlijke zaden van oa Pavo. We hadden alleen maar open plekken, veel onkruid, de mollen hielpen ook niet mee.
Nikass schreef:Je moet even lezen waar het een reactie op is:
Paarden schuren omdat ze jeuk hebben. Dat kan allerlei oorzaken hebben, en één daarvan kan zijn dat ze zwart zijn van het stof door 24/7 op zand te staan.
Nikass schreef:Je moet even lezen waar het een reactie op is:
Paarden schuren omdat ze jeuk hebben. Dat kan allerlei oorzaken hebben, en één daarvan kan zijn dat ze zwart zijn van het stof door 24/7 op zand te staan.
MariaVerspek schreef:Melzazu schreef:Hmmm als de titel was geweest:
Is een paddock paradise wel altijd een paradijs?
En er was in je column duidelijk naar voren gekomen dat er ook andere paddock paradises zijn die wel degelijk een paradijs zijn voor paarden was het iets genuanceerder.
By the way: Mijn paard staat niet op een pp en ook niet 24/7 buiten voor wat het je waard is.
Waar paarden zich vervelen..
Dat is nogal een stelling.
Denk dat je nog nooit een echt op hebt gezien.
Advies: je mening voor je houden als je er geen kennis van hebt, iig niet in zo'n column zetten.
Ga maar eens kijken op de site van Ukies Paddock Paradise. Die vervelen zich niet, ondanks "geen gras".
Zand, muggen, geen gras waardoor paarden zich vervelen, modder, smalle paadjes, water zonder doorstroom (gevaarlijk!). Ik zie het 'paradijs' er niet van in. Nergens.