Petitie vuurwerkverbod

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Tess_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 13:18

naomi_g1998 schreef:
Verbaas me hier nog steeds. Ik ben dus de enige die in een boerengat woont, wat werkelijk waar niemand kent, waar wel de hele avond politie heeft gereden en al vanaf november regelmatig elke dag vuurwerk te horen is? Lijkt me sterk.

mijn woonplaats is niet echt een boerengat te noemen.. wel een grijze buurt. Maar de jochies van rond de 7 t/m 15 jaar zijn hier al 2 weken bezig met het knalvuurwerk. Politie bureau ligt serieus 100 meter verderop. ( jaja.. wel een eigen politiebureau in dit durpke) Maar heb ze totaal niet rond zien rijden helaas. :n

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 13:19

Ik zelf zou zeggen alleen verkoop op 31 december , verplichten van dragen veiligheidsbril , oordopjes en gebruik van aansteeklont. En op basisscholen uitleg over gebruik vuurwerk en risico's er van.

Als je de verkoop op de dag zelf houdt wordt het geknap al een stuk minder maar dan zouden buurlanden er wel aan mee moeten doen. Hier werd aan de grens wel goed gecontroleerd hoeveel kilo ze mee namen. Mocht 25 kilo per auto , sommigen namen 100 mee en moesten voor honderden euro's weer inleveren , eigen schuld dikke bult dan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 13:20

TeSs2411 schreef:
naomi_g1998 schreef:
Verbaas me hier nog steeds. Ik ben dus de enige die in een boerengat woont, wat werkelijk waar niemand kent, waar wel de hele avond politie heeft gereden en al vanaf november regelmatig elke dag vuurwerk te horen is? Lijkt me sterk.

mijn woonplaats is niet echt een boerengat te noemen.. wel een grijze buurt. Maar de jochies van rond de 7 t/m 15 jaar zijn hier al 2 weken bezig met het knalvuurwerk. Politie bureau ligt serieus 100 meter verderop. ( jaja.. wel een eigen politiebureau in dit durpke) Maar heb ze totaal niet rond zien rijden helaas. :n

Zoals gezegd; het valt niet te controleren helaas... Daarom is die petitie er.

Nevaya

Verbieden vind ik wel wat ver gaan. Nee voor de dieren is het niet leuk en wat er met die kat gebeurd is ben ik ook zeker niet over te spreken. Het lijkt mij beter dat kinderen onder de 18 (net als alcohol) niet mogen afsteken en er niet mee rond mogen lopen. Ik denk dat je dan het grootste gedeelte van de ongelukken en problemen zoals gooien naar mensen en dieren hebt opgelost. Want ik zie bijna alleen maar van die kleine kinderen van een jaar of 13/14 er mee gooien en rondlopen overdag.

LiannePuthzy

naomi_g1998 schreef:
Doanique schreef:
Regel dan in ieder dorp/stad een weiland of plein waar weinig mensen om heen wonen en doe het daar een half uur of een uur. Is makkelijk opruimen, makkelijk te controleren, minder stress, EHBO ter plaatse mocht het mis gaan, politie ter plaatse om de boel op orde te houden...
:j

ook mee eens, gewoon 1 of 2 hectare grond ofzo waar het kan en dat gaan gebruiken om af te steken niet gaan verbieden maar gewoon 1 of 2 plaatsen per gemeente/plaats of 1 afsteek plaats per buurt

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 13:21

Ik vind 'die ene dag per jaar' ook een argument van niks. Ze zijn hier nog druk bezig hoor.. Blijkbaar is de zooi nog steeds niet op.

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 13:21

Nevaya schreef:
Verbieden vind ik wel wat ver gaan. Nee voor de dieren is het niet leuk en wat er met die kat gebeurd is ben ik ook zeker niet over te spreken. Het lijkt mij beter dat kinderen onder de 18 (net als alcohol) niet mogen afsteken en er niet mee rond mogen lopen. Ik denk dat je dan het grootste gedeelte van de ongelukken en problemen zoals gooien naar mensen en dieren hebt opgelost. Want ik zie bijna alleen maar van die kleine kinderen van een jaar of 13/14 er mee gooien en rondlopen overdag.

Zelfs jongetjes van 7/8 die zelf op weg zijn en onder auto's vuurwerk gooien... En dan praat ik niet over simpele rotjes die ze hier afstaken overdag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 13:22

Nevaya schreef:

Maar dan weer; hoe wil je dit controleren? Bij de bar/kroeg/supermarkt kun je vragen om een ID voor je het meegeeft, maar het afsteken van vuurwerk is niet te controleren. Iedereen afgaan 'hallo meneer/mevrouw, ik zie dat u zojuist een rotje hebt afgestoken mag ik even uw ID zien? Oh u bent te jong maar u bent nu al drie vingers kwijt dus we zijn een BEETJE laat...'

:n

Nevaya

naomi_g1998 schreef:
Nevaya schreef:

Zelfs jongetjes van 7/8 die zelf op weg zijn en onder auto's vuurwerk gooien... En dan praat ik niet over simpele rotjes die ze hier afstaken overdag.

Ja inderdaad, levensgevaarlijk. Daarom ook onder de 18 geen vuurwerk. Is makkelijker te controleren.

Tess_C

Doanique schreef:
Zoals gezegd; het valt niet te controleren helaas... Daarom is die petitie er.

Daarom dat ik getekend heb ;)

Nevaya schreef:

En hoe gaat dat lopen denk je ? net als alcohol en sigaretten.. wordt gewoon door een ouder iemand gekocht en vervolgens komt het nog in de handen van een minderjarige.. ( en ja.. dat is de realiteit )

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 13:23

Doanique schreef:
Nevaya schreef:

Maar dan weer; hoe wil je dit controleren? Bij de bar/kroeg/supermarkt kun je vragen om een ID voor je het meegeeft, maar het afsteken van vuurwerk is niet te controleren. Iedereen afgaan 'hallo meneer/mevrouw, ik zie dat u zojuist een rotje hebt afgestoken mag ik even uw ID zien? Oh u bent te jong maar u bent nu al drie vingers kwijt dus we zijn een BEETJE laat...'

Daarom vind ik dat idee van een stukje weiland weer zo goed, ehbo'ers en politie te plaatse. Dan kunnen ze ook personen van 18 en ouder binnen laten en de rest er langs laten staan?
Laatst bijgewerkt door fourseasons op 01-01-14 13:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Nevaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 13:23

Doanique schreef:
Nevaya schreef:

3 vingers kwijt is dan een perfecte straf lijkt mij. Ouders horen hier op in te spelen als die wet er zou komen. Want die krijgen tenslotte de boete die van mij erg hoog mag zijn.

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 13:24

http://nos.nl/l/592507
Yay wat een lol.

En dat ,het is maar 1 dag per jaar, argument vind ik zo'n onzin. Dus het is gewoon 1 dag per jaar prima om spullen van anderen te vernielen en zelfs dieren laatig te vallen? Nou topfeest, wat is de mens toch ziek. Jammer voor de mensen die er wel goed mee om kunnen gaan, maar dat er een paar mensen er goed mee om kunnen gaan is voor mij geen reden om het niet te verbieden. Het is al in zoveel landen verboden voor consumenten, en in Nederland gaat dat dan opeens niet kunnen??? :').

pluisje88

naomi_g1998 schreef:
Nevaya schreef:

Hiervoor moet je wat mij betreft zijn bij de ouders en niet gaan voor een algeheel verbod voor iedereen.
Zoals altijd worden hierdoor de mensen die het leuk vinden om een beetje vuurwerk af te steken

gohya

Het vuurwerk zouden ze niet hoeven te verbieden,maar het punt is,tegenwoordig ís het geen vuurwerk meer.Het zijn tegenwoordig bommen en granaten,echt niet normaal meer.Het lijkt op 31dec. wel of je in een Oorlogsland bent.
En dat illegale vuurwerk word elk jaar weer zwaarder en gevaarlijker.
Nee laat de gemeente een vuurwerk show geven,das toch net zo mooi?

bruceandnoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 13:25

Ik teken! Gister bijna met het schaamrood op de kaken naar de Nieuwjaarsviering op de BBC gekeken live vanaf the London Eye ( mijn vriend is engels dus hij laat mij kennis maken met de engelse tradities). Een prachtig spektakel met het meest spectaculaire vuurwerk en werkelijk een groot feest met alleen maar blije mensen. Terwijl de geluiden die ik op de achtergrond hoorde meer weg hadden van een "warzone" ( ik woon in Amsterdam Centrum). Het is hier 2 weken geleden al begonnen, en gister vanaf 10 uur tot vannacht 4 uur heb ik non stop bommen af horen gaan. Resulterend in een enorm gestressde hond die zijn behoefte in huis moet doen en een peuter die trillend van angst op de bank zat.. Om 12 uur heb ik maar heel weinig echt mooi vuurwerk gezien in verhouding tot de ongelofelijke knallen die afgingen. Mensen in het buitenland snappen echt niets van hoe wij hier oud en nieuw "vieren", het lijkt meer op oorlogje spelen en zoveel mogelijk rebelleren. Waarom kunnen wij er niet een mooi feest van maken wat echt leuk is voor iedereen? En de bedragen die er ook dit jaar weer zijn uitgegeven? Wie zijn die mensen? Ik ken werkelijk niemand die zijn geld hier aan uitgeeft. 65 miljoen hebben "we" er voor over, daar steekt die "schamele" 12,3 miljoen die is opgehaald voor Serious Request mooi bij af...

Imagination

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 13:26

Het gaat toch nooit afgeschaft worden

Tess_C

bruceandnoon schreef:
Ik teken! Gister bijna met het schaamrood op de kaken naar de Nieuwjaarsviering op de BBC gekeken live vanaf the London Eye ( mijn vriend is engels dus hij laat mij kennis maken met de engelse tradities). Een prachtig spektakel met het meest spectaculaire vuurwerk en werkelijk een groot feest met alleen maar blije mensen. Terwijl de geluiden die ik op de achtergrond hoorde meer weg hadden van een "warzone" ( ik woon in Amsterdam Centrum). Het is hier 2 weken geleden al begonnen, en gister vanaf 10 uur tot vannacht 4 uur heb ik non stop bommen af horen gaan. Resulterend in een enorm gestressde hond die zijn behoefte in huis moet doen en een peuter die trillend van angst op de bank zat.. Om 12 uur heb ik maar heel weinig echt mooi vuurwerk gezien in verhouding tot de ongelofelijke knallen die afgingen. Mensen in het buitenland snappen echt niets van hoe wij hier oud en nieuw "vieren", het lijkt meer op oorlogje spelen en zoveel mogelijk rebelleren. Waarom kunnen wij er niet een mooi feest van maken wat echt leuk is voor iedereen? En de bedragen die er ook dit jaar weer zijn uitgegeven? Wie zijn die mensen? Ik ken werkelijk niemand die zijn geld hier aan uitgeeft. 65 miljoen hebben "we" er voor over, daar steekt die "schamele" 12,3 miljoen die is opgehaald voor Serious Request mooi bij af...

Amen! _/-\o_

Anoniem

Ja en wie betalen er voor die zorgkosten etc...? Wij.
Wij allemaal, ook zij zelf, maar ook ik. En waar zit ik? Ik heb er niks mee te maken, ik lig om half 1 in bed.

En natuurlijk als je eenmaal je vingers kwijt bent zul je het (hoogstwaarschijnlijk) nooit meer doen, maar moet half Nederland eerst maar wat vingers kwijt dan?

Ik vind die doden en blinden al een goed argument. Straks ben IK mijn vingers kwijt omdat ik op het voetpad loop en iemand een stuk vuurwerk naar me gooit. Dan is het niet mijn schuld maar ik ben WEL mijn vingers kwijt. Som maar is op wat je allemaal niet meer kan doen als je vinger of je hele hand mist..

Het is even k*t het eerste jaar maar na een tijdje zal je gewend zijn.

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 13:28

Valkjelover schreef:

Tot nu toe zie ik, en veel mensen met mij, alleen maar voordelen. In de tweede kamer vind ook een verschuiving plaats van meningen en standpunten over dit onderwerp.

tanjaatjuhh

Zou toch beter zijn als ze die rottige knallers verbieden + carbid en het siervuurwerk mag blijven bestaan

fourseasons

pluisje88 schreef:
naomi_g1998 schreef:

Hiervoor moet je wat mij betreft zijn bij de ouders en niet gaan voor een algeheel verbod voor iedereen.
Zoals altijd worden hierdoor de mensen die het leuk vinden om een beetje vuurwerk af te steken
Buurman is naar de ouders van een van de jongetjes geweest en de deur weer gewoon dicht gedaan voor zijn neus met het antwoord ''Laat die kinderen toch een keer lol hebben''. Zijn heel veel mensen die vuurwerk leuk vinden ja, maar als niemand er normaal mee kan omgaan word het inderdaad voor hun verpest, jammer dan. Wij hebben nou wel kosten voor onze omheining van de wei en de wei zelf. Super leuk dat vuurwerk! :D Daar gaat mijn droom om dit jaar een eigen paard te krijgen. Hond over de zeik, straat naar de klote, ja hoor fantastisch.

Ik weet nog steeds niet of ik moet tekenen of niet. Ik ben niet tegen een geheel verbod maar wel tegen maatregelen zoals een stukje weiland of alleen een vuurwerkshow door proffesionals.
Laatst bijgewerkt door fourseasons op 01-01-14 13:30, in het totaal 2 keer bewerkt

Imagination

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 13:29

N0a schreef:
Valkjelover schreef:

Tot nu toe zie ik, en veel mensen met mij, alleen maar voordelen. In de tweede kamer vind ook een verschuiving plaats van meningen en standpunten over dit onderwerp.

Misschien hier op bokt , maar niet iedereen ziet er veel voordelen aan

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 13:32

Valkjelover schreef:
N0a schreef:

Misschien hier op bokt , maar niet iedereen ziet er veel voordelen aan

Niet alleen op bokt. Lees twitter maar eens of in de kranten. Daarnaast hebben er niet voor niets al bijna 17.000 mensen de petitie getekend. :+

Jildau

Re: Petitie vuurwerkverbod

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 13:33

Inderdaad die 17.000 zitten niet allemaal in dit topic.