Petitie tegen het afschieten van (zwerf)katten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 17:43

Uhm ik kom enkel op ruiterpaden met mijn paard eigenlijk, hij staat midden in een bos en kan vanuit weide zo de ruiterroutte op. Dus neen, mijn paard valt niemand lastig en mijn hond ook niet. Wat ze op openbare weg laten vallen ruim ik idd op.

Ach ik ben nog met de schijnbaar idiote en verloren normen en waarden opgevoed dat je zelf verantwoording moet nemen en dat jouw dier een ander niet tot last moet zijn.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 03-10-13 17:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 17:44

_San87_ schreef:
Yinnar schreef:
Gezonde dieren afschieten omdat ze slachtoffer zijn van de mens vind ik onacceptabel.

Punt is, zo gezond zijn die zwerfkatten/verwilderde katten niet.

Hoe weet jij dat? Mijn pony's staan in natuurgebied en daar zijn ook zwerfkatten. Elk jaar kittens die bij ons op het erf worden geboren tussen de hooibalen. Ze zien er gezond uit. Ook de oudere katten. Ik ben nu ook bezig om een vangactie te organiseren. Als alleen die verdoemde boer nou eens zijn katers zou castreren zou het probleem zijn opgelost.

Gnome

Re: Petitie tegen het afschieten van (zwerf)katten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 17:49

Ik ben wel voorstander van kattenbelasting. Betaal ik netjes mee en kunnen deze katten op een normale manier geholpen worden.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 17:52

ingedebruijn schreef:
Ik ben wel voorstander van kattenbelasting. Betaal ik netjes mee en kunnen deze katten op een normale manier geholpen worden.

Ik ga mee! Ik heb dan wel zes katten maar als ik op deze manier mijn steentje bij kan dragen en het ertoe leidt dat de betreffende zwerfkatten worden geholpen ipv afgeschoten doe ik het graag!

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 17:56

Wij hebben een kat uit en nestje wat ergens wild is gevonden. Sociaal is ze niet zal ook nooit meer komen denk ik. De kat komt eigenlijk alleen bij ons in het hof, ergens anders heb ik haar nog niet gezien.

Hier worden ook veel half wilde katten geboren, met name bij 1 boerderij. Het is ook goed te zien dat het allemaal inteelt is. Ze krijgen daar wel eten (hun zoon werkt bij Royal Caninn). Afschieten zou hier wel een goede oplossing zijn. Denk alleen niet dat de boer daarmee accoord gaat.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 17:57

Absoluut. Als dat in de wet kan worden vastgelegd zal je mij niet horen klagen.
Heeft iemand trouwens enig idee waarom het niet in de wet vastgelegd is dat katten niet los mogen lopen als er blijkbaar veel mensen last van hebben? (Oprecht geïnteresseerd trouwens)

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 17:59

Yinnar schreef:
ingedebruijn schreef:

Ik ga mee! Ik heb dan wel zes katten maar als ik op deze manier mijn steentje bij kan dragen en het ertoe leidt dat de betreffende zwerfkatten worden geholpen ipv afgeschoten doe ik het graag!

Hoef je geen kattenbelasting (wat ik echt belachelijk zou vinden net als hondenbelasting) voor in te voeren hoor, je kunt ook gewoon donateur worden bij je plaatselijke asiel.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 18:00

Dat ben ik sowieso al. Maar daar klagen de mensen met honden vaak over dus als ze dat gelijk trekken is dat niet meer dan logisch toch.
Laatst bijgewerkt door Gnome op 03-10-13 18:01, in het totaal 1 keer bewerkt

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 18:00

Ik klink misschien wel heel slecht, maar ik vind het goed dat de zwerfkatten worden afgeschoten. Veel zwerfkatten zijn zo agressief/bang dat je ze onmogelijk kunt herplaatsen en dat geef je ze voor niks zoveel stress (opereren, ontwormen) terwijl ze daarna toch worden ingeslapen. . Vroeger leefden er leeuwen, krokodillen enz in ons land en zo komt alles op z'n plaats, omdat de leeuwen enz er nu niet meer zijn, vind ik dat de mensheid best een handje mag helpen.

Ik vind het wel erg slecht dat je jager ook gewone katten doodschieten, ze mogen wat beter opletten. De katteneigenaren moeten dan wel goed zichtbaar maken dat hun kat een 'normale kat is' (Felkleurig Bandje, belletje enz)

jolleknol

Re: Petitie tegen het afschieten van (zwerf)katten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 18:07

Gewoon zorgen dat mensen een verbod krijgen om kittens te fokken. want dan word het moeilijker om aan katten te komen en dan raken de asielen leger en minder zwerf katten ;) want mensen verkijken zich vaak op die lieve kleine kittentjes, want ook die worden groot.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 18:09

Paardjes45 schreef:
Ik klink misschien wel heel slecht, maar ik vind het goed dat de zwerfkatten worden afgeschoten. Veel zwerfkatten zijn zo agressief/bang dat je ze onmogelijk kunt herplaatsen en dat geef je ze voor niks zoveel stress (opereren, ontwormen)

Ze hoeven toch niet herplaatst te worden? Zorg ervoor dat er geen nestjes meer komen en zet ze terug waar ze vandaan komen. Dat ze stress hebben als je ze vangt en castreert geloof ik. Maar als je ze een dag later weer terug zet zijn ze het snel vergeten hoor.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 18:12

Cowgirl schreef:
Hoef je geen kattenbelasting (wat ik echt belachelijk zou vinden net als hondenbelasting) voor in te voeren hoor, je kunt ook gewoon donateur worden bij je plaatselijke asiel.

Ik ben donateur maar ik wil hiermee aangegeven dat ik bereid ben kattenbelasting te betalen als ik dit soort zinloze acties hiermee kan voorkomen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 18:13

Ik moet ook wel eens huiskatten vangen met kooi. Die zijn bv ontsnapt , van het balkon afgevallen of de mensen gaan verhuizen.
Is die stress dan wel goed? Ook maar laten lopen dan.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 18:17

ingedebruijn schreef:

Mjah, op zich geen slecht idee, maar daarmee is de kattenstront in mijn tuin nog niet opgeruimd, heb ik nog steeds een halve hartklap wanneer een kat vlak voor de auto oversteekt en sterven mijn volierevogels nog steeds van schrik omdat er weer eens een buurkat in het gaas van de voliere hangt..

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 18:18

Yinnar schreef:
_San87_ schreef:

Punt is, zo gezond zijn die zwerfkatten/verwilderde katten niet.

Hoe weet jij dat? Mijn pony's staan in natuurgebied en daar zijn ook zwerfkatten. Elk jaar kittens die bij ons op het erf worden geboren tussen de hooibalen. Ze zien er gezond uit. Ook de oudere katten. Ik ben nu ook bezig om een vangactie te organiseren. Als alleen die verdoemde boer nou eens zijn katers zou castreren zou het probleem zijn opgelost.

Omdat wij hier in het asiel regelmatig zieke zwerfkatten/verwilderde katten binnen krijgen. Zo weet ik dat.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 18:19

Yinnar schreef:
Ze hoeven toch niet herplaatst te worden? Zorg ervoor dat er geen nestjes meer komen en zet ze terug waar ze vandaan komen. Dat ze stress hebben als je ze vangt en castreert geloof ik. Maar als je ze een dag later weer terug zet zijn ze het snel vergeten hoor.

Dan gaan ze gewoon weer door met jagen in het natuurgebied. En dat is juist de reden dat ze de katten daar niet hebben willen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 18:20

Cayenne schreef:
ingedebruijn schreef:

Mjah, op zich geen slecht idee, maar daarmee is de kattenstront in mijn tuin nog niet opgeruimd, heb ik nog steeds een halve hartklap wanneer een kat vlak voor de auto oversteekt en sterven mijn volierevogels nog steeds van schrik omdat er weer eens een buurkat in het gaas van de voliere hangt..

Nee joh, het is een kat. Die mogen dat!

:').

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 18:20

Cowgirl schreef:
Ik moet ook wel eens huiskatten vangen met kooi. Die zijn bv ontsnapt , van het balkon afgevallen of de mensen gaan verhuizen.
Is die stress dan wel goed? Ook maar laten lopen dan.

Huiskatten ondervinden over het algemeen minder stress. Zij zijn gewend aan mensen en verwilderde katten komen nauwelijks in contact met mensen dus is het voor hun stressvoller. Vandaar dat er altijd een deken over de vangkooi wordt neergelegd om de stress tot het minimum te beperken.

Mijn (huis) kat die destijds zoek was en in een andere wijk met letsel en gedesorienteerd werd gevonden is ook met een vangkooi gevangen omdat ze haar niet te pakken kregen. Ze heeft er niets aan over gehouden.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 18:22

Marion71 schreef:
Hebben jullie de moeite genomen mijn post te lezen? Katten afschieten gebeurt niet in jullie woonwijk maar op mijn platteland. Er zijn wel wat verwilderde katten maar om van overlast te spreken is flauwekul. Dat blijkt ook wel uit de cijfers. Hooguit 13.500 katten per jaar.

Ik ben regelmatig in "het buitengebied" en zie dat notabene in natuurgebied loslopende huiskatten lopen te stropen. Tja, dan vragen de eigenaren erom dat hun kat op een dag niet meer thuiskomt.
Ik ken trouwens een boerenfamilie die het wel best vindt dat er af en toe een kat sneuvelt, hun poezen jongen toch wel weer opnieuw en zonder te steriliseren blijven ze zo toch een gelijk aantal katten op het erf houden.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 18:22

Cayenne schreef:
ingedebruijn schreef:

Tja ik stap ook nog regelmatig in de hondenstront en daar wordt ook belasting voor betaald. En zo kan ik nog wel doorgaan. Zoals eerder gezegd het mes snijdt aan twee kanten....

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 18:23

_San87_ schreef:
Cayenne schreef:

Nee joh, het is een kat. Die mogen dat!

:').

precies, hun instinct blijft nu eenmaal wild en binnen houden is sieluggg :')

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 18:24

Yinnar schreef:
Tja ik stap ook nog regelmatig in de hondenstront en daar wordt ook belasting voor betaald. En zo kan ik nog wel doorgaan. Zoals eerder gezegd het mes snijdt aan twee kanten....

de kattenstrond ligt ook overal en die moeten niet eens betalen. :+ om nog maar te zwijgen van vissen die uit de vijver gehaald worden, de vogels die opgefokt worden enz.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 18:24

Yinnar schreef:

Maar die hondenstront hangt niet in mijn voliere en steekt ook niet zonder pardon de straat over (mag ik hopen :+ )
Daar zit nogal wat verschil in.
Ik wil die beesten gewoon niet in mijn tuin hebben en ze vormen ook een gevaar op de weg. En nee, ik ben geen kattenhater. We hebben er zelf ook een aantal thuis, maar die blijven netjes in eigen (omheinde) tuin en kattenren en veroorzaken geen overlast.

En die hondenstront ligt op de openbare weg en niet in mijn achtertuin zoals de kattenstront!

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 18:25

Yinnar schreef:
Paardjes45 schreef:
Ik klink misschien wel heel slecht, maar ik vind het goed dat de zwerfkatten worden afgeschoten. Veel zwerfkatten zijn zo agressief/bang dat je ze onmogelijk kunt herplaatsen en dat geef je ze voor niks zoveel stress (opereren, ontwormen)

Maar over 20 jaar heb je dan geen zwerfkatten meer (omdat ze toch geen kittens kunnen maken), dan ben je evenver als, als je ze nu meteen afschiet.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 18:25

_San87_ schreef:
Omdat wij hier in het asiel regelmatig zieke zwerfkatten/verwilderde katten binnen krijgen. Zo weet ik dat.

Ik heb 3 jaar op de dierenambulance van de Dierenbescherming gereden en het kwam bij ons weinig voor. Als de kat echt ziek was werd die uiteraard geeuthanaseerd maar de meeste waren gezond en werden terug geplaatst.