werkelijkheid rond de rodeo!!!! schokkend

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kirrr

Re: werkelijkheid rond de rodeo!!!! schokkend

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 11:17

Een reiningpaard kiest er ook niet voor om spins te maken.

Zoals je reiningpaarden hebt, heb je ook broncs. Om dan toch maar door te gaan op bullriding, bareback en saddlebronc.
Dat niet alle paarden bokken op die flankstrap bewijst toch genoeg.
Die flankstrap is echt superzacht, kan echt geen schuurplekken geven en die zit maar een paat seconden om.
Zo sne krijg je dus geen schuurplekken en ze mogen meestal maar 1x per dag lopen.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 11:36

Trouwens, je mag zeker tegenstander zijn. Maar het afschrijven als gruwelijke mishandeling is een stap te ver.
dan kan je beter heel de paardenwereld afschrijven als gruwelijke mishandeling.
want ik elke tak vd sport gebeuren dingen die niet door de beugel kunnen...
beetje kortzichtig om alleen de rodeo zo te gaan bekijken.

Ik heb al op zoveel rodeo's geweest en echt nergens werd er stroom gebruikt.
Er is zware controle vd stockcontractor op de broncs.
Het is in het voordeel van iedereen dat de paarden zo min mogelijk stress hebben.

Denken jullie nu echt dat die paarden nog in die hokjes te krijgen zijn als ze elke keer pijn en stress hebben?
Vergelijk het met een trailer, sla ze er 1 keer op en de helft vd paarden is niet meer te laden.
Die hokjes zijn nog veel smaller. Ze vertrouwen het echt wel. De ervaren broncs kennen het spelletje echt wel.
Zo snel mogelijk de ruiter eraf en dan ronddollen in de arena tot ze gevangen worden.

Als je zo overtuigd bent vd mishandeling, ga dan kijken... je ziet daar gelukkige paarden die hun job kennen.
In elke tak.

Maar je zal ook slechte rodeo's vinden met mishandelingen. Zoals je ook ondervoedde paarden hebt of volledig getraumatiseerd.

Geef mij maar een rodeopaard, die mogen tenminmste werken en meedenken.
Is ook als ruiter heel anders dan een volledig broke paard in een reiningparcour rijden.

Ja ik spreek in extremen. Maar daar gaat het hierover in het topic.
De extreem slechte kant van broncs.
Maar er is ook gwn een goede kant, in elk geval eentje waar er geen sprake is van mishandeling...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 11:40

Kirrr schreef:

Ben op zoek naar het filmpje van die palomino quarter die los in een rondpen toch echt een paar perfecte spins laat zien. Kan het helaas niet vinden.

liekiej20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 11:42

.
Laatst bijgewerkt door liekiej20 op 26-04-13 11:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 11:45

Cassidy schreef:
Kirrr schreef:

Ben op zoek naar het filmpje van die palomino quarter die los in een rondpen toch echt een paar perfecte spins laat zien. Kan het helaas niet vinden.

Je net zoals broncs ook zonder flankstrap bokken..
Dat is aangeleerd.

Een paard wil eten en slapen. De rest moeten ze van ons.
Niet alleen in de rodeo, ook in alle andere takken.
Dat een paard iets leuk vindt en dan het ook in vrijheid gaat doen is iets anders.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 11:46

liekiej20 schreef:
dit is zijn geen mensen. deze mensen moet je zelf zo behandelen

Over die reactie heb je lang moeten nadenken zeker?

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 11:53

@Lifaya, vroeger zag je nog wel eens kinderen die hun pony expres lieten bokken door hun vuisten achter het zadel in het niergebied te drukken, precies op de plek waar bij rodeo's de bokriem zit. Die pony's bokten niet omdat ze die vuisten zo lekker vonden hoor.
Ik heb al een héleboel verklaringen van rodeo-fans gehoord waarvoor die riem was... bijvoorbeeld: "om de spieren te spannen waarbij je het paard helpt met bokken" sure... maar zelfs leken op paardengebied viel het op dat die paarden acuut ophielden te bokken toen de riem eraf was. Ze willen in ieder geval die riem eraf proberen te bokken... hoeveel irritatie het geeft weet ik niet, maar ze bokken zonder die riem een stuk minder. Dat weet ik wel. En ja, je kunt een paard conditioneren op het erafwerken van een voorwerp, maar als een riem absoluut NIET zou hinderen, zou een beetje paard snel helemaal stoppen met bokken, ook als die riem nog om is. Is dus niet voor 100% te zeggen hoeveel last een paard precies heeft... maar het is ook niet voor 100% zeker te zeggen dat het vastmaken van zo'n riem geen vorm van paardje pesten is.

Verder: reken maar dat de bokriem bij de bulls wel degelijk ergens drukt waar een kerel liever geen riem heeft drukken.

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 12:05

Dierenmishandeling is dierenmishandeling.
Leedvermaak is leedvermaak.
Hoe je het ook went of keert, het gebeurd.

Tuurlijk kan rodeo ook "diervriendelijk" maar de praktijk wijst uit dat dit veelal niet gebeurt.
Veel mensen genieten van dit soort vermaak.
Dat zie je in heel veel dingen terug.

Zodra er competitie in het spel is, is voor veel mensen het winnen en presteren belangrijker dan het welzijn van het dier.
Geld speelt ook 9 van de 10 keer een hele grote rol.

En ja, je ziet het helaas terug in alle takken van de paardensport en handel.
Overigens geldt dat voor elk ander diersoort. Oneindig veel voorbeelden...

Wat mij betreft mogen dit soort berichten veel meer bekend worden. Dat zet veel mensen toch aan het denken en dan pas zal er enige verbetering plaatsvinden.

lilskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 12:08

Ok.. Als ik die filmpjes van de Rodeo zie op Youtube kan ik echt wel janken. Ik vind het in dezelfde categorie passen als de Tennessee Walking Horse.. Daar heb ik ook al zo'n vreselijk filmpje van gezien.

Om te janken dit. En elke vorm van dierenleed vind ik overigens om te janken.

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 12:12

lilskie schreef:
Ok.. Als ik die filmpjes van de Rodeo zie op Youtube kan ik echt wel janken. Ik vind het in dezelfde categorie passen als de Tennessee Walking Horse.. Daar heb ik ook al zo'n vreselijk filmpje van gezien.

Ja, dat is echt afschuwelijk. Heb het ook gezien.

Maar ja, liefhebbers hiervan vinden dat er helemaal niets mis mee is.

En dat is hetzelfde met rodeoliefhebbers....
Laatst bijgewerkt door jes_sira op 26-04-13 12:13, in het totaal 1 keer bewerkt

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 12:13

Hmm wat een moeilijke discussie dit eigenlijk... Alleen al over die bokriem ben ik er nu nog steeds niet over uit wat ik moet geloven :+

Op zich denk ik wel; wat de boer niet kent dat vreet ie niet. Ik heb weinig tot geen ervaring en kennis over wat plaatsvindt over rodeo's en dat maakt al gauw dat dingen er heftig uit zien, terwijl ze dat misschien helemaal niet zijn.
Mooi voorbeeld vind ik altijd hetgeen ik doe met mn arabs. Opjutten met een zakje enzo. In het begin kreeg ik op de huidige stal soms best wat vragen of opmerkingen daarover, tot ik ging uitleggen dat arabs dat van jongs af aan gewend zijn. Het feit dat mijn hengst zich niet zuiver en alleen door een woest wapperend zakje laat verleiden tot actie (ik ben meer dan eens gewoon stom aangekeken door hem als ik zn balletjes kietelde met zakje, vond ie maar weird maar lopen, ho maar :') ) was overigens wel fijne ondersteuning van mijn uitleg :')

Maar goed, maw; voor iemand die niet bekend is met het ras doe ik echt gekke dingen met ze en hoewel die dingen natuurlijk vele malen minder controversieel ogen dan wat op een rodeo plaatsvindt, ben ik toch meer dan eens op onbegrip of op zijn minst oprechte vraagtekens gestuit.

Als ik met dat in mn achterhoofd kijk naar enkele van de filmpjes (laat duidelijk zijn dat ik oa het filmpje van het paard met het gebroken been ronduit misselijkmakend vind en wel een paar leuke ideëen heb voor de mensen die het dier 3 kwartier hebben laten creperen alvorens het uit zijn lijden te verlossen) ziet het er ineens heel anders uit.

In iedere tak van de sport gebeuren dingen die niet door de beugel kunnen, ook mijn zo geliefde showsport is daar helaas niet van gevrijwaard. Dat wil echter niet zeggen dat de hele sport an sich veroordeeld moet worden. Ik denk dat je nooit op basis van een paar filmpjes een hele sport kunt veroordelen.

En nu kruip ik weer in meeleesmodus en zodra ik meer tijd heb ga ik eens rustig alles wat cassidy heeft gepost uitgebreid besnuffelen....

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 12:17

Toralone schreef:
5000V kan! Ligt aan de hoeveelheid joule. Ik had een stroom apparaat voor de paarden, die gaf 12000 V.

Vindt rodeo sowieso onzin. Mijn vorige paard had er ook een handje van (gevoelige schoft), kan me niet voorstellen dat mensen die leuk zouden kunnen vinden.

Klopt. Normaal schrikdraad heeft tussen de 4500 en 6000 volt (op het metertje 4.5 tot 6.0) Maar het gaat op de hoogte van de ampere/stroomsterkte.
zie ook:
http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... -een-mens/

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 12:18

Zoals je mensen hebt die springpaarden met spijkers trainen heb je hier ook rotte appels die de middelen aanpassen en misbruiken. Ik geloof dat een goed georganiseerde rodeo net zo leuk en onschuldig is om naar te kijken als een dressuurwedstrijd.

pep_chinook

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 13:11

Ik ben zelf bij de Calgary stempede geweest en echt ik wist niet wat ik zag buiten de 'rodeo' om was er ook hengsten keuringen stieren keuringen winkels kermis indianen stammen met dansen
Ik heb alles gefilmd en heb geen moment met walging gekeken . Er ging een rijder tegen de grond omdat het paard zich gewoon liet vallen ik heb op geen 1 wedstrijd concour evenement zoveel artsen zien rennen zowel voor ruiter als voor paard . Nee ik kan niet begrijpen dat mensen alleen maar ge walging en gruwel zoeken op internet van een sport zo kan ik ook.wel filmpjes laten zien van trainers die paarden gruwelijk trainen en ruiters die graag hun hulpmiddelen verkeerd willen gebruiken . En immers zijn wij allemaal niet dierenbeulen want wij zitten allemaal op ons paard en vragen allemaal het onnatuurlijke aan ons paard namelijk ons te dragen en voor ons te werken . Dressuur paarden moeten mooi lopen springpaarden moet maar zo hoog mogelijk dravers moeten maar hard voor een sulky enz enz en enz .
Tuurlijk zijn er shows waar het niet vriendelijk aan toe gaat maar dat is hier ook zo en daar zijn nou die instanties voor omdat in de hand te houden .

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 13:15

VivaLaVida schreef:
Cassidy schreef:
Waarschuwing! Filmpje van Bucking Horses, niet voor teerbesnaarde zieltjes.

http://www.youtube.com/watch?v=-qv4Eo5MtW0

Ik weet wel wie ik hier zielig vind. En dat zijn NIET de paarden!

:D geweldig

hahaaha nogal!!! die paarden zijn helemaal niet zielig!!! :D

_Animo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 14:11

Interessant om te lezen. Jammer dat mensen hun mening overal klaar voor hebben staan, al weten ze er niet altijd veel van..

Toen ik er 1 of 2 jaar geleden was is er ook een paard verongelukt. (Sommige mensen hebben nu al weer een oordeel..) Waarom? Vanwege het slechte weer is het paard tijdens de chuck wagon races uitgegleden. (Ik weet overigens niet meer wat er met de andere 3 paarden gebeurd is)
Ik ben meerdere keren bij de Calgary Stampede geweest, en ik vind het geweldig. De paarden en stieren doen hun ding, en mogen dan weer de ring uit. Het is er goed geregeld, zijn er ongelukken komt er gelijk een heel team aan rennen.
Tuurlijk, er gebeuren ongelukken, en zijn er ook niet-diervriendelijke rodeo's, maar het is jammer dat mensen alle rodeo's dan over één kam scheren..
Zoals al gezegd is, bij elke tak van de paardensport zijn er ongelukken, maar jammer dat het bij de rodeo dan zo benadrukt wordt.
Dat van die stroomschokken heb ik echt nog nooit gezien.. Maar ik vraag me af, hoe weten jullie dat? Of heb ik daar over heen gelezen?

Mocht één van jullie commentaar oid. op mij hebben, willen jullie er dan s.v.p. een beetje rekening mee houden dat ik 12 ben?

onbarefeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 15:31

jes_sira schreef:
lilskie schreef:

Ja, dat is echt afschuwelijk. Heb het ook gezien.

Maar ja, liefhebbers hiervan vinden dat er helemaal niets mis mee is.

En dat is hetzelfde met rodeoliefhebbers....

Mag ik een/de link
Bedoel je zoiets?
http://www.youtube.com/watch?v=CkyC1Fq6Msg

lilskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 15:49

Dat is het filmpje inderdaad. Is toch verschrikkelijk.

Ik scheer rodeorijders echt niet allemaal over een kam. Alleen HET moment dat er dierenleed is, vind ik het gewoon pure uitbuiterij van een edel dier. Arme beesten. Ook dat van die schokken kan men in filmpjes op Youtube opzoeken.

Waarom zoiets toch niet verboden wordt, schiet mij maar lek. Kijk maar naar Spanje, hier worden ook nog steeds stieren tot de dood in een ring gemarteld om ons mensen een plezierige middag te geven. Te belachelijk voor woorden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 15:53

lilskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 16:16

Cassidy schreef:
Op het moment dat een TWH op blokken wordt gezet, ga je de gangen extremer maken dan ze normaal al zijn.

Maar zoek de verschillen, dit is ook een paard op blokken, maar ik krijg niet de indruk dat ze pijn heeft:

http://www.youtube.com/watch?NR=1&v=nAO ... =endscreen

En dit vind ik dan weer ronduit onnatuurlijk,de blokken te hoog.

http://www.youtube.com/watch?v=uacXRdH1n7s

Filmpje 1 vind ik er nog wel vriendelijk uitzien. Kijk, er zijn paarden met abnormale gangen. Althans, wat wij abnormaal vinden. Maar het gaat mij om de training waarmee die gangen gecreëerd worden. Dat zie je bij filmpje 2 bijvoorbeeld, staartwortel afgebonden. Als ik zoiets zie ben ik in staat om een kampioenschap hooivork werpen te starten om dit soort "ruiters" (want dit heeft niks met paardrijden en harmonieus samenzijn te maken) van hun paard te prikken.

onbarefeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 16:17

:Y) hooivorkie

lilskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 16:23

XEefjuhX schreef:
:Y) hooivorkie

Oh en trouwens, als ik het harnachement zo bekijk... Stang en trens, paard heeft mond open.. Ja vind ik filmpje 1 er bij nader inzien toch niet zo vriendelijk uitzien. Ik ben echt niet anti stang en trens ofzo. Maar goed...

Meningen over paarden verschillen, ik ben van mening dat een harmonieus geheel prettiger is om naar te kijken (en ook om zelf zo te rijden). En van rodeo heb ik zelf al geen kaas gegeten, maar de filmpjes over de horror-rodeo's en dan vooral de methoden die deze mensen gebruiken, vertellen mij al dat ik het ook nooit ga snappen.

Dus ja, zowel voor die debielen die hun paard schokken geven om zo maar opgefokt de ring in te gaan en de trainers van de TWH's die met een soort van zoutzuur de hoeven insmeren, organiseer IK met veel plezier een dagje hooivork werpen. Met hun als doelwit.

onbarefeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 16:24

Mag ik meedoen? :P
De koninklijke hooivork spelen :')

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 16:30

Idd filmpje 1 ziet er nog vriendelijk uit (al vraag ik mij af wat de functie is van de staart zo omhoog, maar eens even googlen :') )

Filmpje 2 is de overtreffende trap, waarin duidelijk te zien is dat dit dus finaal de plank misslaat... Want ik kan mij niet voorstellen (in vergelijking met filmpje 1 ) dat de jury dát nou graag ziet... een paard want nauwelijks normaal vooruit komt...

lilskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 16:33

We gaan wel een beetje off topic... Haha. Maar ik vond dit met die TWH's wel een vergelijking met de foute rodeo's. Ik ben ook van mening dat een rodeo best vriendelijk zou kunnen! Ik ben zelf totaal niet bekend met de western sport.