Nieuwe manier om paarden te laten stoppen met bokken?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 23:37

Cassidy schreef:
Even een vraagje: hoeveel paarden denk je hebben de in dit topic beschreven methode nodig? Hoeveel paarden denk je, zullen op de normale manier beleerd kunnen worden? Moet het ene op de zoveel duizend paarden die door een trainer of aspirant trainer te voorzichtig is aangepakt, onder de onkunde lijden om dat jij de trainingsmanieren van de corrigerende trainer als "onethisch" bestempeld?

Jij heb het over psychische mishandeling. Je hebt ze er idd tussen zitten. Ik kan je er zo een paar opnoemen, trainers waar hele kuddes volgelingen achterna hollen, en hen wereldverbeteraars noemen omdat het voor het oog er zo soft uitziet...wat er intussen in dat paardenkoppie omgaat ziet niemand. En dat mag wel?

Geen enkel paard is met deze manier van opvoeding gebaat. Hoe kan een gebroken paard ooit met vertrouwen een ruiter op zijn rug toelaten? Deze methode zal miss werken, hij zal de ruiter op zijn rug toelaten, maar eerder uit angst dan uit vertrouwen. Als je daarmee geen problemen hebt, ok, dan zal ik je niet kunnen overtuigen. Maar ik wil mijn positie als ruiter niet afdwingen gebaseerd op angst en dwang.

Om op je tweede stukje te antwoorden: blind en onkundig iemand nahollen is nooit goed, welke methode ook.
Maar het ene slechte rechtvaardigt het andere slechte nog niet.

KiWiKo

Re: Nieuwe manier om paarden te laten stoppen met bokken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 23:46

naaah Sanne........ haflingers kunnen ontzettend naar en gruwelijk koppig zijn......... en daarnaast ook erg onvoorzichtig met zichzelf.........

maar het is inderdaad niet mijn ding zegmaar ;D

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 23:57

sanne83 schreef:
Op het filmpje afgegaan, zie ik een makke haflinger die op een uiterst onbeschofte manier rondgetrokken wordt. Levensgevaarlijk paard :+ Wat gelooft iedereen toch snel dit soort b*llshit over "gevaarlijke" paarden. Je kan mij echt niet wijsmaken dat er voor dit dier geen andere optie was.

Dhr Pinnell is bezig een film over zijn trainingsmethodes te maken.
Een film waarbij hij alle aspecten van het beleren in woord en beeld wil overbrengen. Dat is wat hij zegt: ik laat jullie alles zien zodat je alles zelf kunt toepassen.

Dus hij zoekt naar makkelijke paarden, en moeilijke paarden.
De makkelijke paarden vinden is geen probleem.
De moeilijke paarden vinden is dat wel.
Zonder echt moeilijk paard ontbreekt er een stuk van zijn film, de film waarvan hij beweert dat hij compleet zou zijn.

Hmmm, nu heeft Dhr Pinnell een probleem.

Zou het niet zomaar kunnen dat hij een redelijk mild geval als voorbeeld heeft genomen om op te nemen?

Ik heb op dit moment geen geluid op mijn PC, maar ik kan me herinneren dat hij in het filmpje zegt dat dit een vrij mild geval is. Ik kan me ook herinneren dat hij zegt dat hij het toch ergens op moest demonstreren...Hij had natuurlijk ook kunnen wachten tot er een extreem geval langs komt. Misschien had dan de film nog niet af geweest...

.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 23:59

Cassidy schreef:

Een paard breken noem ik geen trainingsmethode. Wat is de achtergrond, wat is de verklaring, wat doet hij en waarom?

Citaat:
Een film waarbij hij alle aspecten van het beleren in woord en beeld wil overbrengen. Dat is wat hij zegt: ik laat jullie alles zien zodat je alles zelf kunt toepassen. ^

Ai ai ai, zelf toepassen, ai ai ai.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 00:00

KiWiKo schreef:
naaah Sanne........ haflingers kunnen ontzettend naar en gruwelijk koppig zijn......... en daarnaast ook erg onvoorzichtig met zichzelf.........

Ik ken ook de gemiddelde haflinger ;) maar zie jij op dit filmpje ook maar iets in het gedrag van de haflinger wat deze behandeling rechtvaardigd?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 00:03

Laatst bijgewerkt door Cassidy op 27-11-09 00:04, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 00:04

sanne83 schreef:
KiWiKo schreef:

Ik ken ook de gemiddelde haflinger ;) maar zie jij op dit filmpje ook maar iets in het gedrag van de haflinger wat deze behandeling rechtvaardigd?

hmmmmmmmzzzzzzz euh.......... nee :D

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 00:04

Cassidy schreef:
sanne83 schreef:
Op het filmpje afgegaan, zie ik een makke haflinger die op een uiterst onbeschofte manier rondgetrokken wordt. Levensgevaarlijk paard :+ Wat gelooft iedereen toch snel dit soort b*llshit over "gevaarlijke" paarden. Je kan mij echt niet wijsmaken dat er voor dit dier geen andere optie was.

Een film waarbij hij alle aspecten van het beleren in woord en beeld wil overbrengen. Dat is wat hij zegt: ik laat jullie alles zien zodat je alles zelf kunt toepassen.

Dus hij zoekt naar makkelijke paarden, en moeilijke paarden.
De makkelijke paarden vinden is geen probleem.
De moeilijke paarden vinden is dat wel.
Zonder echt moeilijk paard ontbreekt er een stuk van zijn film, de film waarvan hij beweert dat hij compleet zou zijn.

Hmmm, nu heeft Dhr Pinnell een probleem.

Zou het niet zomaar kunnen dat hij een redelijk mild geval als voorbeeld heeft genomen om op te nemen?

Ik heb op dit moment geen geluid op mijn PC, maar ik kan me herinneren dat hij in het filmpje zegt dat dit een vrij mild geval is. Ik kan me ook herinneren dat hij zegt dat hij het toch ergens op moest demonstreren...Hij had natuurlijk ook kunnen wachten tot er een extreem geval langs komt. Misschien had dan de film nog niet af geweest...

.

:roll: dus bij gebrek aan echt 'wilde' paarden, gaat hij een makke haflinger maar even opknopen.
Ik denk zomaar dat ik die film niet hoef te zien en dat het geen enkele toevoeging zal zijn op alle informatie die er al is over paarden.
Ik begrijp niet dat men dit allemaal maar goed praat :n

marimba

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 00:08

hij heeft vast de film de paardenfluisteraar gezien daarin werd het ook gedaan.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 00:08

Cassidy, ik zal morgen je link lezen. Nu duik ik mijn bed in.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 00:14

Heb je een probleem met de inhoud of de procedure Sanne? Want ik zie ook een Haflinger met nog redelijk mild bokgedrag, en wat jij een moeilijk paard vind, of ik een moeilijk paard vindt hoeft een ander nog niet te vinden. Zo heeft iedereen er zijn eigen visie op.

Maar als iemand - ongeacht of de visie die hij heeft wel de correcte visie is (en dan nog, wie beslist dat) - roept dat het dier anders naar de slager was gegaan, wie zijn wij om dat in twijfel te trekken? Er gaan wel paarden voor minder naar de slager. Stuk voor stuk gewoon doodzonde dat ze die weg moeten gaan, omdat 1 persoon vindt dat ze te moeilijk zijn. En of ze dat ook werkelijk zijn doet dat niet ter zake, want iedereen heeft zijn eigen waarheid. Het resultaat is hetzelfde. En als er iemand is die vindt dat hij dat kan veranderen, mag hij wat mij betreft een been van een Haflinger opknopen...als het paard daardoor niet dood hoeft...

Het gaat om het feit dat er een dier naar de slager moet, en dat ik dat zonde vindt. Ik praat hier niets goed, want ik ken de overige trainingsmethodes van die man niet, heb de film zelf - behalve deze korte stukjes - nog niet gezien, en van de man nog niets gelezen. Het gaat om het principe. Hoe ver wil je gaan om een dier te redden. En ik zie er heel veel in dit topic die eerder zouden opgeven en het dier een enkeltje slager gunnen. En daar zegt niemand wat van.

Maar voordat je een oordeel overneemt van een ander, en voordat je je waarheid baseert op de waarheid van een ander, doe ons een lol en bekijk het filmpje even. Beter nog, alle vier de filmpjes. En vel je eigen oordeel.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 00:23

Die link is echt hilarisch, die filmpjes :=

Het is duidelijk dat deze man nog heel veel ruimte heeft voor verbetering zonder dit soort bizarre "trainingsmethodes".

Waarom moet ieder paard te redden zijn? Wat heeft dat voor nut voor het paard?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 00:26

Waarom moet het nut hebben voor het paard? De mens wil er toch op rijden? En op het moment dat een dier niet rijdbaar is, zijn er heel weinig mensen die concessies gaan doen en het dier zijn zin geven.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 00:33

Waarom moet dit specifieke paard gered worden? Er gaan paarden naar de slacht omdat de kleur niet mooi wordt gevonden (noem maar even een onnozele reden :+ ), dus wat is dan de reden dat er bij dit paard alles uit de kast getrokken moet worden om dit dier te 'redden'. Als je het al zo wilt noemen.
Ik denk dat veel dieren dood veel beter af zijn. Dood zijn is geen lijden.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 00:41

Cassidy schreef:
@ Pharagirlke, even terugkomend op het geval Judd...hoe deskundig denk je dat er in dit geval met het paard omgegaan is, voordat Suleilitha hem in handen kreeg?

Judd heeft hier niets mee te maken, over dit paard weet je niets meer dan dat hij niet wil stoppen met bokken. Wat je kunt zien op het filmpje is het een prima paard tot er iemand op stapt.
Daar is Judd echt niet mee te vergelijken, Judd heeft nooit grenzen gehad, heeft nooit medepaarden gehad om hem manieren te leren en heeft het van mensen ook nooit geleerd. De enige manier om daar iets aan te doen is hem bij een paar valse paarden zetten en hopen dat je zelf hard genoeg kunt slaan als ie op je af komt om tot hem door te dringen.
Dat is een totaal ander geval dan dit paard, ik vind dat op geen enkele manier vergelijkbaar.

En je denkt dat je op deze manier een paard lichamelijk breekt en niet psychisch? Als dat zo zou zijn zou hij weer gaan bokken zodra zijn been los is en dat gebeurd niet. Op deze manier breek je een paard en als je fijn wilt rijden heb je een paard nodig wat zijn werk leuk vind en meedenkt en dat zal dit paard nooit gaan doen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 00:48

Ik ben het met je eens dat het psychisch breken is, maar ik ben het niet met je eens dat er niet alsnog een paard kan worden dat werken leuk vindt en meedenkt.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 01:03

mltex schreef:
Daarnaast denk ik dat die man meer ervaring heeft dan alle posters hier samen en dan maal 10.
Maar goed, gemiddelde bokker rijd beter dan anky, meer verstand van de gezondheid dan een dierenarts en meer talent dan parelli/roberts en alle andere goeroe's tezamen

O ja, hij heeft er zoveel verstand van dat alle paarden die daar weg komen bang zijn.

Jij vind het van vakmanschap getuigen dat hij zonder enige waarschuwing of aanleiding dat paard een loeiharde knal op zijn kont geeft? Dat paard is de braafheid zelve, blijft super stilstaan tijdens het opzadelen enz terwijl je ziet dat ze zichtbaar geirriteerd is, toch blijft ze keurig staan terwijl hij ernaast tegen de camera staat te banketstaaf en zo plots besluit hij te gaan longeren en geeft haar out-of-the-blue een lel over d'r achterste.
Je wilt niet weten hoeveel paarden ik in handen heb gehad die vreselijk bang waren van de zweep of heel bang reageren als je plots naar hun achterste loopt of een arm optilt. Dit zijn dus precies de mensen die daarvoor zorgen.

En je vind het zeker ook van vakmanschap getuigen dat hij opstijgt aan de kant van het opgebonden been? Dat hij geen enkele moeite doet om er snel en vloeiend op te komen maar juist lang met één been in de beugel blijft hangen, dat is vakmanschap?

En dat ie verzint om er een bit met gedraaid mondstuk in te hangen om het bokken te voorkomen en daarbij duidelijk maakt dat je vóór je erop stapt het paard bewust moet maken van het bit door hem achterwaarts te laten gaan op een bithulp en dat demonstreerd door dat paard zo hard in de mond te trekken dat je hem kunt horen kreunen, dat is ook vakmanschap?

Zoals ik al eerder zei; ik ben zeker niet tegen op een harde aanpak maar het moet wel eerlijk zijn tegenover het paard en dit is zo'n beetje de oneerlijkste manier die je kunt verzinnen.

Het is dat hij zo'n braaf paardje heeft en ook nog van een ras wat vaak veel kan hebben en toch zie je 't paard veranderen gedurende de 4 filmpjes, en niet in positieve zin.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 14:59

Cassidy, ik zou inhoudelijk willen reageren op die link van gisteren, maar dat kan ik niet. Viervijfde is gewoon promotie en reclame voor zijn boeken en DVD's. Eenvijfde wat lijkt op inhoud is gewoon holle woorden aan elkaar gereten.

Om dan toch 1 quote aan te halen:
Citaat:
The importance of gaining respect from your horse and how to do it

Dit paard heeft geen respect voor de trainer, maar angst voor de harde straffen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 21:20

Waar zie jij de trainer het paard hard straffen? Jawel, hij breekt ze psychisch, maar dat doet Monty Roberts met zijn Join Up ook. Alleen is het een geaccepteerd door het merendeel hier op bokt, en het opbinden van een been niet.

Verder blijf ik het heel knap vinden van Anneliesdj, en ook van jou Gini , dat je de verdere loopbaan van dit paardje op grond van een slordige 10 minuten (als je alle vier filmpjes even bij elkaar opteld) zo haarfijn kunt uitstippelen.

Ik heb nog geen enkel paard, dat op de methode MR is getrakteerd op het moment dat het nodig was, en dan door iemand die er verstand van had, en ook maar één keer toegepast , voor de rest van zijn leven verknald gezien. Dat de methode op dat moment niet nodig is, is een tweede. Dat vind ik ook met deze methode: om 98% of 99% van de paarden hoeft hij niet te worden toegepast. Op de 1% waar het - helaas - nodig is, werkt hij wel en krijg je ook meedenkende en meewerkende paarden. Misschien is er een andere methode die net zo goed werkt. Daar heeft deze trainer dan geen kaas van gegeten. Misschien kan deze man op dat gebied nog wat bijleren. Maar dat kan Monty Roberts ook. Beide zijn van ongeveer dezelfde leeftijd. Waarom krijgt MR de credit en deze man niet?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 00:34

Cassidy schreef:
Waar zie jij de trainer het paard hard straffen? Jawel, hij breekt ze psychisch, maar dat doet Monty Roberts met zijn Join Up ook. Alleen is het een geaccepteerd door het merendeel hier op bokt, en het opbinden van een been niet.

Als jij een paard moedwillig kreupel maken nog geen straf vind. Maar goed, specifiek, rond minuut 1.22-1.23.
Ik heb nergens, maar dan ook nergens vermeld dat ik Monty Roberts' methode accepteer. Ook bij hem heb ik mijn bedenkingen.

Citaat:
Verder blijf ik het heel knap vinden van Anneliesdj, en ook van jou Gini , dat je de verdere loopbaan van dit paardje op grond van een slordige 10 minuten (als je alle vier filmpjes even bij elkaar opteld) zo haarfijn kunt uitstippelen.

Tja verder uitstippelen, er zijn maar twee mogelijkheden: ofwel is het probleem opgelost ofwel niet. In het tweede geval gaat het paard naar de slacht. Terug bij het beginpunt, dan had deze mentale kwelling het paard bespaard kunnen zijn gebleven. In het eerste geval heeft het paard geleerd om de mens te gehoorzamen omdat anders pijn en leed zijn deel is. Net zoals ik al eerder heb gezegd: het doel heiligt de middelen niet.

Citaat:
. Misschien is er een andere methode die net zo goed werkt. Daar heeft deze trainer dan geen kaas van gegeten. Misschien kan deze man op dat gebied nog wat bijleren. Maar dat kan Monty Roberts ook. Beide zijn van ongeveer dezelfde leeftijd. Waarom krijgt MR de credit en deze man niet?

Net zoals ik zei: Monty Roberts krijgt ook geen carte blanche van mij. Maar wat je Monty wel moet geven is dat hij zijn methode kan uitleggen. Iedere stap kan hij verklaren en beargumenteren. Je kan het dan met hem eens zijn of niet.
Deze man geeft mij het "ik doe maar wat en zie dat het helpt dus ik blijf het doen en kijk miss word ik wel goeroe" gevoel. Ook op zijn site staat geen informatie of argumentatie over het specifieke hoe en waarom van zijn techniek, geen inhoud. Waarschijnlijk omdat slaan, kwellen en kwetsen geen andere argumentatie heeft als "hoe dan ook de macht hebben, whatever it takes".

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 00:45

Ach de een vind het been opknopen zielig.....

Maar er zijn ook mensen die een bit zielig vinden..... er zijn mensen die een hindernis springen zielig vinden..... er zijn mensen die dekens bij paarden zielig vinden......

In feite zijn het allemaal dieren die een beetje gebroken zijn....

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 00:52

pharagirlke schreef:
Als er geen "code" is in jouw ogen en in jouw manier van omgaan met paarden dan maak ik me ernstig zorgen... Eerlijk gezegd.

Wauw, idd zeg, ik hoop dat dat niet zo bedoeld is als het klonk.
Verder ga ik volledig mee met de post van Kiwiko.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 01:04

Cassidy schreef:

Ik heb nog geen enkel paard, dat op de methode MR is getrakteerd op het moment dat het nodig was, en dan door iemand die er verstand van had, en ook maar één keer toegepast , voor de rest van zijn leven verknald gezien. Dat de methode op dat moment niet nodig is, is een tweede. Dat vind ik ook met deze methode: om 98% of 99% van de paarden hoeft hij niet te worden toegepast. Op de 1% waar het - helaas - nodig is, werkt hij wel en krijg je ook meedenkende en meewerkende paarden. Misschien is er een andere methode die net zo goed werkt. Daar heeft deze trainer dan geen kaas van gegeten. Misschien kan deze man op dat gebied nog wat bijleren. Maar dat kan Monty Roberts ook. Beide zijn van ongeveer dezelfde leeftijd. Waarom krijgt MR de credit en deze man niet?

Heb jij mij ooit MR credit zien geven??? Nee dus, dat is ook een trainingsmethode waar ik het absoluut niet mee eens ben.

Als jij de man het paard niet ziet straffen moet je beter kijken, ik heb precies beschreven wat ik in de 4 filmpjes zie gebeuren.

En denk je nu echt dat dit paard bij die 1 % hoort die deze methode nodig heeft? En zo ja, waar baseer je dat op? Enkel op het feit dat die man dat zegt?
Vind je dit paard nu echt zo extreem? De 2 bokjes die je ziet aan het begin van het eerste filmpje zijn totaal niet indrukwekkend, je maakt mij niet wijs dat dat paard deze behandeling verdiend heeft enkel door dat gedrag.
En dat samen met de handelswijze van de man roepen bij mij sterke twijfels op, ik geloof er niets van, zeker het feit dat hij haarfijn uitlegd hoe te handelen geeft mij het idee dat elk paard wat bij de 3e keer onder het zadel nog bokt deze behandeling ondergaat.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 14:37

Cassidy schreef:

20 jaar geleden had monty robberts blijkbaar iets nieuws te brengen. Waarom hij nu nog steeds credit krijgt, terwijl er zoveel beters te vinden is, is mij ook een raadsel.
Dit paard, noch de paarden bij MR worden psychisch gebroken, dat is echt larie. Niet meer dan het gemiddelde paard. Het is alleen geen trainingsmethode. Het paard leert niets, misschien alleen dat verzet zinloos is.
Ik wil geen paard dat dat geleert heeft. Heel simpel.

Ik heb dit weekend in Birmingham iemand met een paard bezig gezien, die waarschijnlijk door deze man al tien keer opgeknoopt was. Het paard reageerde namelijk op alles, op elke hulp op de grond of in het zadel met bokken :+
Na twee ochtenden deed het paard alles, begreep precies wat er verwacht werd, terwijl het paard duidelijk zijn waardigheid behouden had. Dat noem ik nou horsemanship ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 18:07

Cassidy: Ik zie daar toch echt een zweep een aantal keren keihard over zijn kont gehaald worden en da's geen zweepje zoals wij die kennen... Dit heeft meer weg van een riem... :x Zonder het paard eerst effe te zeggen van "hoppa, lopen" nee gewoon er op rammen en hij vertrekt vanzelf :j

Monty Roberts maakt gebruik van de communicatie die paarden gebruiken. Dat is IMO een stuk eerlijker (ze snappen het doel beter) dan deze manier :x