Cassidy schreef:Even een vraagje: hoeveel paarden denk je hebben de in dit topic beschreven methode nodig? Hoeveel paarden denk je, zullen op de normale manier beleerd kunnen worden? Moet het ene op de zoveel duizend paarden die door een trainer of aspirant trainer te voorzichtig is aangepakt, onder de onkunde lijden om dat jij de trainingsmanieren van de corrigerende trainer als "onethisch" bestempeld?
Jij heb het over psychische mishandeling. Je hebt ze er idd tussen zitten. Ik kan je er zo een paar opnoemen, trainers waar hele kuddes volgelingen achterna hollen, en hen wereldverbeteraars noemen omdat het voor het oog er zo soft uitziet...wat er intussen in dat paardenkoppie omgaat ziet niemand. En dat mag wel?
Geen enkel paard is met deze manier van opvoeding gebaat. Hoe kan een gebroken paard ooit met vertrouwen een ruiter op zijn rug toelaten? Deze methode zal miss werken, hij zal de ruiter op zijn rug toelaten, maar eerder uit angst dan uit vertrouwen. Als je daarmee geen problemen hebt, ok, dan zal ik je niet kunnen overtuigen. Maar ik wil mijn positie als ruiter niet afdwingen gebaseerd op angst en dwang.
Om op je tweede stukje te antwoorden: blind en onkundig iemand nahollen is nooit goed, welke methode ook.
Maar het ene slechte rechtvaardigt het andere slechte nog niet.