De werking van het bit

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 18:06

@Juut en jumpgirl:
Als een paard gaat rennen, dan zou ik eerst lichamelijk ongemak uitsluiten, bijv. een zadel dat niet goed past, een ruiter die niet goed zit/rijdt, last van de mond/gebit/bit of lichamelijke zaken die een fysio of osteo kan opsporen en verhelpen. Dus eerst achterhalen waaròm je paard rennerig is.
Mocht alles in orde zijn, dan zou ik zeggen: laat maar rennen. Doe de teugels lang en laat maar gaan. En ondertussen figuren gaan rijden (voltes, diagonalen, gebroken lijnen, van hand veranderen, etc). Je paard komt vanzelf 'terug' en gaat vanzelf ontspannen (mits hij dus nergens last van heeft, zoals de zaken die ik net noemde). Beloon dan! Even rustig stappen, belonen en dan vanuit deze ontspanning kun je 'aan 't werk gaan' en oefeningen doen die ik eerder al noemde: overgangen, tempowisselingen, figuren, wendingen, vaak van hand veranderen, schoudervoor, wijken, etc etc etc. Daarbij is het ontzettend belangrijk dat je een goede zit, houding en focus hebt, dus goede instructie hierin (zitlessen, centered riding) is wel een must. En verder: heb geduld, begrip en respect. Wil niet te snel en niet te veel, wees redelijk en blij met de kleinste vooruitgang die je die dag hebt bereikt.
En zo doe ik het dus ook bitloos. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 18:14

JoviBan schreef:
@Juut en jumpgirl:
Als een paard gaat rennen, dan zou ik eerst lichamelijk ongemak uitsluiten, bijv. een zadel dat niet goed past, een ruiter die niet goed zit/rijdt, last van de mond/gebit/bit of lichamelijke zaken die een fysio of osteo kan opsporen en verhelpen. Dus eerst achterhalen waaròm je paard rennerig is.
Mocht alles in orde zijn, dan zou ik zeggen: laat maar rennen. Doe de teugels lang en laat maar gaan. En ondertussen figuren gaan rijden (voltes, diagonalen, gebroken lijnen, van hand veranderen, etc). Je paard komt vanzelf 'terug' en gaat vanzelf ontspannen (mits hij dus nergens last van heeft, zoals de zaken die ik net noemde). Beloon dan! Even rustig stappen, belonen en dan vanuit deze ontspanning kun je 'aan 't werk gaan' en oefeningen doen die ik eerder al noemde: overgangen, tempowisselingen, figuren, wendingen, vaak van hand veranderen, schoudervoor, wijken, etc etc etc. Daarbij is het ontzettend belangrijk dat je een goede zit, houding en focus hebt, dus goede instructie hierin (zitlessen, centered riding) is wel een must. En verder: heb geduld, begrip en respect. Wil niet te snel en niet te veel, wees redelijk en blij met de kleinste vooruitgang die je die dag hebt bereikt.

Laten rennen :+ ?
Dan wens ik je veel succes om je paard heel te laten ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 18:16

Bizzybijtje schreef:
Laten rennen :+ ?
Dan wens ik je veel succes om je paard heel te laten ;)

Het gaat niet over mijn paard, maar over het paard van juut.

Maar vertel jij eens hoe jij handelt bij een rennerig paard.

Anoniem

Re: De werking van het bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 18:20

Rustig houden, laten ontspannen, eventueel eerst een galopje doen om het 'ergste' eruit te halen of gewoonweg eerst losgooien/longeren ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 18:25

Bizzybijtje schreef:
Rustig houden, laten ontspannen, eventueel eerst een galopje doen om het 'ergste' eruit te halen of gewoonweg eerst losgooien/longeren ;)

Hier kan ik niks mee, is veel te summier.
Hòe rustig houden? Hòe laten ontspannen? Wat dòe je en wat juist niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 18:26

JoviBan schreef:
Bizzybijtje schreef:

Hier kan ik niks mee, is veel te summier.
Hòe rustig houden? Hòe laten ontspannen? Wat dòe je en wat juist niet?

Vrijwel geen contact met het bit, zorgen dat je jezelf ontspant ;)
Juist niet constante druk op de teugels zetten of je benen aanspannen...
Paard bezig houden met kleine voltes etc.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 18:29

JoviBan schreef:
Maar vertel jij eens hoe jij handelt bij een rennerig paard.

Plan van aanpak:

1. Waarom is het paard ´rennerig´.

2. Adresseer dát.

3. Van rustige stap wordt een paard rustig, van hete galop heet.

4. Van veel prikkels raakt een paard geprikkeld dus; zzzzzzzzzzzzzzénnnn!

Oh en een trens (zéker een gebroken) prikkelt VEEL sterker dan een optoming welke minder hard, minder pijnlijk inwerkt, zoals een Cook hoofdstel.
Bij een Cook hoofsteld is het niet de bedoeling dat je met veel kracht aan de teugels rijdt. Liefst hooguit ´touch the hair´ contact met ´touch the skin´ signalen. Dan spelen de vermeende nadelen welke op PN ´geconstateerd´ zijn niet.
Kan je niet met licht teugelkontakt zonder dwangmogelijkheid rijden, dan heb je een rijtechnische uitdaging. Dat ligt niet aan de optoming....
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 20-11-09 18:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 18:30

Bizzybijtje schreef:

Dat komt dus vrijwel op hetzelfde neer als wat ik schreef. ;)
Enige verschil is dat jij niet-constante druk zet en ik helemaal geen druk zou zetten.

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 18:34

Bizzybijtje schreef:

Dat is verstandig, eerst moe longeren en dan er op. Dan krijgen ze langzaam aan alleen maar meer conditie. Maar dat is mijn mening.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 18:36

joliene schreef:
Bizzybijtje schreef:

Dat is verstandig, eerst moe longeren en dan er op. Dan krijgen ze langzaam aan alleen maar meer conditie. Maar dat is mijn mening.

Oke. ;)

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 18:43

JoviBan schreef:
Bizzybijtje schreef:

Dat komt dus vrijwel op hetzelfde neer als wat ik schreef. ;)
Enige verschil is dat jij niet-constante druk zet en ik helemaal geen druk zou zetten.

Ik zou ook geen druk zetten, daar gaan ze alleen maar tegen in. En worden ze alleen maar renniger van!

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 19:33

JoviBan schreef:
@Juut en jumpgirl:

Ongemakken zijn uitgesloten, zelf ben ik erg fanatiek in goed zitten, juiste hulpen enz.
In de bak is mijn plan van aanpak inderdaad láten rennen...en dan net iets langer als dat Ascot leuk vind.
Buiten kan ik daar niet op wachten. Er zijn wandelaars, veeroosters...niet gezond voor paard, mij en medeweggebruikers.
Inderdaad focus ik op rustig tempo, maar heb dan wel die begrenzing nodig. Een paar keer per rit probeerd Ascot namelijk toch even gas te geven. ;) Is een karaktertrekje van hem, hij laat hetzelfde zien met grondoefeningen.

Het rijden gaat steeds beter, steeds rustiger. Maar ik zie nog steeds niet hoe ik hem veilig buiten de bak bitloos kan rijden. Net zoals ik letsel door bit niet zie. Het geen 'niet wíllen zien', ik zie het echt niet. Paardentandarts ook niet. Ik hoef het hoofdstel alleen maar voor Ascot zijn neus te houden, en hij pakt zelf het bit in zijn mond. Naar mijn idee doet hij dat niet als hij er letsel van ondervind.

Kwal

Re: De werking van het bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 23:17

Ik heb net pas het filmpje gezien. Ze hebben ergens wel gelijk.

Met een enkelgebroken bit prik je in het gehemelte als je de teugels aanneemt. Dat doet mijn paard ook. Daarom rijd ik niet meer met enkelgebroken. Ook rijd ik zonder sperriem. Niet nodig, dus ik doe het niet.

Ik rijd nu nog met dubbelgebroken bit, ik ga denk ik over op ongebroken, die ga ik nog uitproberen.

Wat ik me nou eigenlijk afvraag, wat als je paard liever een bit heeft dan druk op de neus? Mijn paard kan er niet tegen en wordt er ontzettend heet van, terwijl ze met bit aan de lange teugel prima buitenrijd.

Ik ga nog kijken naar andere bitloze optomingen zonder druk op de neus. Ik ga denk ik niet helemaal bitloos, maar voor buitenrijden wel. Springen vind ze ook leuk, ze is nu goed getraind met bit, en het gaat lekker. Geen mondjes open, geen gehang en getrek, dus waarom bitloos springen. Ik ben benieuwd hoe hard ik haar om moet trekken :=

En dna nog iets. Stel dat je met hackamore gaat rijden, en paard gooit z'n hoofdomhoog. Dan krijgt hij toch ook een enorme druk op de neus? Ik denk dat elk paard iets anders 'prefereert' en dat je goed naar je paard moet luisteren met dit soort dingen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 09:29

xDonja schreef:
Stel dat je met hackamore gaat rijden, en paard gooit z'n hoofdomhoog. Dan krijgt hij toch ook een enorme druk op de neus? Ik denk dat elk paard iets anders 'prefereert' en dat je goed naar je paard moet luisteren met dit soort dingen.

Je moet luisteren?
Ok. Goed idee.
Dan is de vraag ´waarom gooit jouw paard zijn kop omhoog?´ VOOR JE DIE MET GEWELD VOOP PIJN NAAR BENEDEN LAAT WIJKEN :)*
Geen enkel paard prefereert dat en het is dierenmishandeling volgens de in onze westerse samenleving geldende definitie.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 09:38

Juut schreef:
Maar ik zie nog steeds niet hoe ik hem veilig buiten de bak bitloos kan rijden. Net zoals ik letsel door bit niet zie. Het geen 'niet wíllen zien', ik zie het echt niet. Paardentandarts ook niet.

Schade aan bot zíe je ook niet; daar zit tandvlees overheen.
Schade aan bit is cumulatief en zie je op den duur. Dat bevestigt ook Albert.
Beiden zíjn er wel; lees er dan het onderzoek naar :)*
Dat onderzoek is volstrekt neutraal, staat volledig buiten de ruiterwereld; onderzoekt alleen wat men aan het skelet kan zien om informatie uit archeolgische vondsten te kunnen halen.

Een groot probleem van het bit is nu net dát men het niet zíet. Letterlijk en figuurlijk. Veel ruiters wíllen het niet zien. Ze steken uit hun ruiterbelang liever de kop in het zand. ´Ja, maar, wat moet ik dán? Mijn paard is rennerig´ of ´Ja maar, die krul dan?´
Allemaal ´Nee, want ík weet niet hoe anders.´
Kennis, kunde en vaardigheid.
Studeer, leer, oefen.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 12:06

Je kan het wel zichtbaar maken, en zo'n plaatje zou toch wel vragen moeten oproepen.
Hier een grote warmbloed met een normale S&T:

Afbeelding
Plaatje via website Equihof

-Zo weinig bot en zo veel metaal te zien?!
-Hoe zit het met zenuwen en bloedvaten in deze situatie?

En voor mij persoonlijk, zo'n overdreven hoeveelheid metaal in zo'n kleine mond, voor iets wat zonder dat bit gewoon even goed gaat, waarom zou je dat je paard aan doen?!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 12:53

Bandida schreef:
waarom zou je dat je paard aan doen?!

Ruiterbelang :)*

Zo lang het pricipe van ´omgekeerde bewijslast´ niet vanzelfsprekend is voor waarborging van het welzijn van het individuele paard stelt men de vraag ´waarom zou ik niet´.

Paardrijden is een vrije tijds besteding, doen we voor de lol ervan.
Daar ligt altijd al een ethisch compromis aan ten grondslag.
Toon maar aan dat wat je wil níet schaadt. Zo niet, is het een NoNo......

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 14:03

Onderzoek op een skelet van een paar 1000 jaar oud...sorry, dat vind ik weinig zeggend over het bit algemeen heden :o

Röntgen van stang en trens...ik ben het helemaal mee eens dat dat teveel metaal is. Dat dít inderdaad letsel geeft (waar moet het paard deze handel tenslotte laten?) Maar of stang én trens nu hetzelfde is als enkel trens? :?

Dierenmishandeling...lees even mijn vorige post terug. Waarom pakt een paard geheel zelf het bit in de mond (ik houd enkelt het hoofdstel omhoog) als hij hier letsel/ hinder van ondervind? Het is een haflinger; blond maar absoluut niet bleuth ;)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 14:14

Juut schreef:
Waarom pakt een paard geheel zelf het bit in de mond (ik houd enkelt het hoofdstel omhoog) als hij hier letsel/ hinder van ondervind? Het is een haflinger; blond maar absoluut niet bleuth ;)

Daar kan je vrij veel op antwoorden dat niets met 'zin om een bit in de mond te hebben' te maken heeft. Misschien heeft hij al een keer geweigerd en ontdekt dat het aannemen toch de makkelijkste weg is bijvoorbeeld, en zo nog tientallen redenen..
Waarom staat de gemiddelde hond als een gek rond te springen om uit te gaan met het baasje, ook als dat een half uur naar adem happen aan een wurglijn wil zeggen? Waarom trekken ze er ook nog eens zelf aan?! Omdat interactie met de baas toch veel hoger wordt ingeschat als wat lichamelijk ongemak, dat nemen ze er maar bij.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 14:22

Juut schreef:
Onderzoek op een skelet van een paar 1000 jaar oud...sorry, dat vind ik weinig zeggend over het bit algemeen heden :o

Je kan al tíg keer hier lézen dat het onderzoek naar paarden anno NU betreft. Vervolgens wordt met de schade aan bot en gebit van de paarden ANNO NU :)* :)* :)* naar oude resten gekeken.
De brongegeven van het onderbouwende wetenschappelijke onderzoek; dat mbt de schade aan bot en gebit ANNO NÚ!!! heb ik erbij gegeven.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 14:26

Nooit geweigerd, en zo dom is dat peerd niet. Hij is diep beledigd als ik met sporen aan kom (wat ook dus bij een enkele keer is gebleven, wat instructrice ook zei), of onterecht met de zweep een tik krijgt (ik rijd nu al weer jaren zonder zweep). Een hond is een roedeldier, het contact tussen hond en mens is heel anders als tussen paard en mens, naar mijn mening

Onderzoek op je website? Hier heb ik nl alleen onderzoek op heel hoog bejaarde skeletten voor bij zien komen.

Blijft over mijn punt over stang en trens versus alleen een trens

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 14:32

Op je website geen onderzoek gevonden...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 14:35

Juut schreef:
Onderzoek op je website? Hier heb ik nl alleen onderzoek op heel hoog bejaarde skeletten voor bij zien komen.

Het staat toch echt hier op dit topic.

Zoekt en gij zult vinden.

Verder; waarom toon je niet aan dat het níet schaadt?!
Het paard heeft welzijnsrécht, jij geen ruiterrécht. Op een paard gaan rijden is een vernatwoordelijkheid voor het welzijn daarvan.
Er hoeft niet aangetoond te worden dat jij dat schaadt maar jij hoort aan te tonen dat je níet schaadt :)*

Het paard heeft welzijnsrécht. Toon maar aan dat bitgebruik geen pijn doet, geen schade aan kaak/gebit toebrengt, het paard niet aanzet tot prestaties welke diens kracht te boven gaan.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 21:27

Ik heb eerder vermeld dat paard zelf het bit pakt met opzadelen, hij gaat vrolijk en ontspannen van huis en komt vrolijk en ontspannen thuis. Ook paardentandarts die toch echt ieder jaar komt ziet geen ellende in de mond.

Dit kan ik blijven herhalen, maar je ziet het woord 'bit', en maakt me vervolgens uit voor dierenbeul. Naar mijn gevoel sta je er absoluut niet voor open dat met bit rijden ook zonder schade kan, zowel lichamelijk als psychisch. Ik heb het gevoel hier al een paar pagina's tegen een muur te kletsen. Jammer.

Super dat je met jou paard bitloos naar buiten kunt; ik kan hierin met Ascot zijn en mijn veiligheid niet garanderen. Ik zou het een ernstige schending van zijn welzijn vinden als ik dit toch doordruk en wij verongelukken. Puur omdat anderen vallen over 'het paard heeft een bit in zijn mond'. Bitloos gaat bij mij niet verder als de bak. Dat noem ik 'kennen van grenzen'

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 17:43

Kelly_ann schreef:
[

Daarbij is Nederland een erg ontwikkeld land waar paardenwelzijn hoog staat en enorm actueel is. ;)

Jep... vandaar dat er zelfs een combi bitloos/bit op de markt is voor degene die niet kunnen besluiten :+
http://cgi.benl.ebay.be/Hackamore-Combi ... 27a8ff9bdc

(nou ja... is eigenlijk duits, maar valt dat niet onder dezelfde ontwikkeling in paardenwelzijn als nl?)