Als een paard gaat rennen, dan zou ik eerst lichamelijk ongemak uitsluiten, bijv. een zadel dat niet goed past, een ruiter die niet goed zit/rijdt, last van de mond/gebit/bit of lichamelijke zaken die een fysio of osteo kan opsporen en verhelpen. Dus eerst achterhalen waaròm je paard rennerig is.
Mocht alles in orde zijn, dan zou ik zeggen: laat maar rennen. Doe de teugels lang en laat maar gaan. En ondertussen figuren gaan rijden (voltes, diagonalen, gebroken lijnen, van hand veranderen, etc). Je paard komt vanzelf 'terug' en gaat vanzelf ontspannen (mits hij dus nergens last van heeft, zoals de zaken die ik net noemde). Beloon dan! Even rustig stappen, belonen en dan vanuit deze ontspanning kun je 'aan 't werk gaan' en oefeningen doen die ik eerder al noemde: overgangen, tempowisselingen, figuren, wendingen, vaak van hand veranderen, schoudervoor, wijken, etc etc etc. Daarbij is het ontzettend belangrijk dat je een goede zit, houding en focus hebt, dus goede instructie hierin (zitlessen, centered riding) is wel een must. En verder: heb geduld, begrip en respect. Wil niet te snel en niet te veel, wees redelijk en blij met de kleinste vooruitgang die je die dag hebt bereikt.
En zo doe ik het dus ook bitloos.