Wie is voor verhoging van kinderbijslag teken petitie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 15:01

pharagirlke schreef:
Wendy schreef:
Waarom? Het is niet alsof je iets hoeft te presteren voor het krijgen van de bijslag. Het enige wat je hoeft te doen is een kind op de wereld zetten.
Waarom zouden mensen met een hoog inkomen geen recht hebben op de bijslag en een hele hoop mensen die te lui zijn om een poot uit te steken wel?

Excuseer? De gemiddelde schoonmaakster werkt fysiek harder dan iemand met een job die beter betaalt, wat een bekrompen k*tuitspraak! Ook aan gedacht dat sommige moeders onverwacht alleen komen te zitten met twee kinderen terwijl het er voor perfect haalbaar was? Bah bah bah. Respectloos wezen.

Mensen die geen poot willen uitsteken :x *slikt de rest van haar gedachten maar in*

Dat jij alle kansen hebt gekregen om je te ontplooien zodat je aan een goede baan kon komen, betekent niet dat mensen die minder verdienen maar lui zijn en geen poot uit steken. Beetje verder nadenken dan je eigen wereldje mag wel. :x

Fysiek misschien wel. Mentaal misschien niet. Werken met je hoofd is ook werken hoor, hoewel het 'zitten op een kantoor en nummertjes invoeren' misschien dom overkomt op sommigen zijn dat WEL de mensen die zorgen dat jij je kinderbijslag kan krijgen, die kijken hoeveel belasting er betaald moet worden etc. 1 foutje kan gigantische gevolgen hebben op iemand leven. Plus dat je er 4 jaar voor moet studeren etc. Op het moment zit ik zelf halve dagen op internet, en de andere helft van de dag in word en excel.

Wat mij betreft mag de kinderbijslag er wel uit, behalve voor de mensen die buiten eigen schuld om een (arbeidsongeschiktheids) uitkering krijgen, die een bijstands uitkering krijgen etc. Voor de rest: als je kinderen wilt dan moet je er ook zelf voor zorgen. Als je niet meer rond kunt komen van 2x modaal doe je volgens mij dingen grondig fout.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 15:06

[quote="Only_Hellen]

Sprak zij generaliserend. Oftewel, iedereen met een lager inkomen kan per definitie niet voor kinderen zorgen?[/quote]

Allereerst is het een HIJ :-)

En twee als je verantwoordelijkheidsgevoel hebt en zin voor realiteit dan idd kunnen zij niet de optimale zorg geven (wat niet wil zeggen dat de wens er kan zijn en ze allicht hun kinderen graag zien)

Maar als je al leeft van de bijstand (voor je kinderen hebt) en er dan aan wil beginnen, dan zouden ze een stop moeten toeroepen. Want dan ben je onbezonnen.

Dat verhaal van de scheiding is dan weer een vb waar de Bk wel haar nut zou kunnnen bewijzen.
En werken, wie wil werken kan werken, ook in dat scheidingsverhaal. Mits je uiteraard gezond bent en twee handen aan je lijft hebt en niet teveel praatjes.
En schoonmaakpost is wel degelijk een volwaardig beroep. Als ik bedenk dat mijn poetsvrouw 3 posten heeft en daar ongeveer hetzelfde inkomen heeft dan val je niet in de lage inkomens hoor.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 15:09

Citaat:
Fysiek misschien wel. Mentaal misschien niet. Werken met je hoofd is ook werken hoor, hoewel het 'zitten op een kantoor en nummertjes invoeren' misschien dom overkomt op sommigen zijn dat WEL de mensen die zorgen dat jij je kinderbijslag kan krijgen, die kijken hoeveel belasting er betaald moet worden etc. 1 foutje kan gigantische gevolgen hebben op iemand leven. Plus dat je er 4 jaar voor moet studeren etc. Op het moment zit ik zelf halve dagen op internet, en de andere helft van de dag in word en excel.

Is het niet met iedere baan zo dat je iets doet wat een ander niet kan (of niet wil) doen.... Zo draagt ieder zijn steentje bij.

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 15:10

Bulck schreef:
Maar als je al leeft van de bijstand (voor je kinderen hebt) en er dan aan wil beginnen, dan zouden ze een stop moeten toeroepen. Want dan ben je onbezonnen.

Hier ben ik het dan weer roerend mee eens.
Maar de marge van lagere inkomens is groter dan alleen het bijstandnivo.

Opes, hij :o :D . Excuus.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 15:12

shera schreef:
Citaat:

Is het niet met iedere baan zo dat je iets doet wat een ander niet kan (of niet wil) doen.... Zo draagt ieder zijn steentje bij.

Idd dat is goed gezegd. Ik kijk nooit neer op een job van iemand anders. Maar je hebt bepaalde jobs die niet voldoende financiele draagkracht hebben en je dus genoodzaakt bent van ofwel een tweede bijjob te nemen of samen te zijn met iemand die wel een volwaardig financieel onafhankelijk job heeft en aldus de eindjes aan elkaar kan breien(hoewel ik dat weer riskant vind bij splitsing)

vuurneon

Re: Wie is voor verhoging van kinderbijslag teken petitie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 15:14

Bestaat er trouwens ook een 'tegen verhoging van de kinderbijslag petitie'?

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 15:16

Only_Hellen schreef:
Bulck schreef:

Hier ben ik het dan weer roerend mee eens.
Maar de marge van lagere inkomens is groter dan alleen het bijstandnivo.

Opes, hij :o :D . Excuus.

Ja ik weet wel dat er een heel groot grijs gebied zit en denk dat daar meer een campagne moet rondkomen dat aanzet tot nadenken en bezinning.

Bk zou men moeten zien als iets dat in nood kan bijspringen en dan ook met bedragen die echt overeenstemmen met de noden.

Maar wss ben ik hier weer te nuchter voor. Maar ik zou nooit kindern willen hebben zonder dat ik niet ten volle voor ze kan zorgen.

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 15:18

bulck schreef:
Ja ik weet wel dat er een heel groot grijs gebied zit en denk dat daar meer een campagne moet rondkomen dat aanzet tot nadenken en bezinning.

Bk zou men moeten zien als iets dat in nood kan bijspringen en dan ook met bedragen die echt overeenstemmen met de noden.

In elk geval creeert het weer ruimte op de arbeidsmarkt, omdat er jaarlijks getoetst moet worden wat de inkomens van pa en ma zijn. Zal lekker gaan weer met de zelfstandig ondernemers }:0

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 15:23

Citaat:
Maar ik zou nooit kindern willen hebben zonder dat ik niet ten volle voor ze kan zorgen.

Dat is heel nobel gedacht maar
dat kun je ook op zoveel verschillende manieren interpreteren. Voor de 1 is dat alleen de basisbehoeftes, voor de ander dure kleding en op 5 sporten..
En misschien kon je toen je aan kinderen begon naar je idee ten volle voor ze zorgen, maar zorgen omstandigeheden er voor dat dat op een bepaald moment niet meer kan. De kinderen blijven.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 15:23

Apple schreef:
Bulck, ik geloof dat wij er ongeveer hetzelfde in staan alleen jij verwoordt het iets diplomatieker geloof ik :+

Bulck diplomatiek? _O-

Verder vind ik de vergelijking paard en kind appels met peren. Sorry. Krijgt jouw paard over 20 jaar enig maatschappelijk nut? Dat kind waarschijnlijk wel. Buiten dat is voor 99% van de bevolking de kinderwens wel net effe ietsjes groter dan de paardenwens. Een paard is een luxe. Een kind niet.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 15:25

ad0rey0u schreef:
Natuurlijk heb je er altijd profiteurs tussen zitten, die kinderen nemen om de KB, tuurlijk. Maar moeten de we daarom de hele boel maar afschaffen? Dan is in mijn ogen niet eerlijk tegenover de rest.

Kan het me niet voorstellen.... de eerste jaren gaat de kb alleen al op aan pampers :+

bulck schreef:
Inderdaad en als je onder een bepaalde grens zit geen kinderen punt!

Eerst voor jezelf kunnen zorgen, dan pas voor een ander

Euhmz... verstandelijk gehandicapten hebben ook een kinderwens en mogen die in sommige gevallen ook vervullen, zo lang dat mag moeten we het helemaal niet gaan hebben over mensen met een lager inkomen en een kinderwens.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 15:25

bulck schreef:
Welshcobfan schreef:
Inkomen laten toetsen, net zoals met een bijstands uitkering: als je onder een bepaald niveau zit krijg je financiele steun van de overheid om toch op een minimum te komen.

Inderdaad en als je onder een bepaalde grens zit geen kinderen punt!

Eerst voor jezelf kunnen zorgen, dan pas voor een ander

Big Brother is watching you...

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 15:26

shera schreef:
Citaat:
Maar ik zou nooit kindern willen hebben zonder dat ik niet ten volle voor ze kan zorgen.

dat kun je ook op zoveel verschillende manieren interpreteren. Voor de 1 is dat alleen de basisbehoeftes, voor de ander dure kleding en op 5 sporten..
En misschien kon je toen je aan kinderen begon naar je idee ten volle voor ze zorgen, maar zorgen omstandigeheden er voor dat dat op een bepaald moment niet meer kan. De kinderen blijven.

Nou precies. 10 jaar geleden kon je niet voorzien dat het bedrijf waar je werkt misschien nog weleens failliet zou kunnen gaan. Lang leven de groeiende economie. Je kon niet voorzien dat je van je keukentrapje af zou vallen, toen je de ramen aan het lappen was, en zodanig ongelukkig ten val kwam, dat je afgekeurd zou worden.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 15:27

shera schreef:
Citaat:

Ja maar dan komen we dus terug bij het punt dat ik stelde e.

Maar wat zijn omstandigheden e. Indien werkongeval met blijvende invaliditeit, dan heb je idd een omstandigheid waar je niet onderuit kan. maar een job verliezen zou in principe iets van tijdelijke aard moeten zijn. Maar dan nog bij het eerste geval heb je dan meestal een gewaarborgd loon (immers zo is dat hier in Belgie goed geregeld dus doe je bijna geen verlies op je loon) en in het tweede kan de BK dus tijdelijk inspringen om ervoor te zorgen dat het je kinderen niet ontbreekt aan de basisbehoeften (voeding, gezondheid,kledij en onderwijs)

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 15:28

Citaat:
Kan het me niet voorstellen.... de eerste jaren gaat de kb alleen al op aan pampers

Pampers is een luxe artikel. Als je het echt zo krap hebt, kun je altijd nog de ouderwetse katoenen luiers gebruiken. Ja, het is veel werk en zeker niet het leukste werk, maar wel een behoorlijke vorm van bezuinigen.

odetteke

Re: Wie is voor verhoging van kinderbijslag teken petitie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 15:32

Ja, maar aan al dat wassen heb je dan zo'n dagtaak dat je een (deeltijd) baan wel kunt vergeten :+

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 15:33

bulck schreef:
Ja maar dan komen we dus terug bij het punt dat ik stelde e.

Maar wat zijn omstandigheden e. Indien werkongeval met blijvende invaliditeit, dan heb je idd een omstandigheid waar je niet onderuit kan. maar een job verliezen zou in principe iets van tijdelijke aard moeten zijn. Maar dan nog bij het eerste geval heb je dan meestal een gewaarborgd loon (immers zo is dat hier in Belgie goed geregeld dus doe je bijna geen verlies op je loon) en in het tweede kan de BK dus tijdelijk inspringen om ervoor te zorgen dat het je kinderen niet ontbreekt aan de basisbehoeften (voeding, gezondheid,kledij en onderwijs)

Hoe is de KB (bij jullie BK??) dan geregeld in Belgie meneer Bulck?

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 15:33

odetteke schreef:
Ja, maar aan al dat wassen heb je dan zo'n dagtaak dat je een (deeltijd) baan wel kunt vergeten :+

Twee setjes hebben, zodat je emmers met die dingen in de week hebt staan. Een vriendin van mij deed het jaren geleden, waarbij ik pampers gebruikte. Maar scheelde klappen met geld. En zij werkte zo'n 28/30 uur per week.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 15:36

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 15:38

Ik ben het wel met TS eens.... één Europa maar verschillende hoogtes qua toeslagen per land...
In dit geval gaat het dan om kinderbijslag... ben je voor of tegen een echte één Europa?

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 15:39

bulck schreef:

Globaal bekeken en lijkt lager dan hier? Hoewel mijn kinderen nog in de oude regeling vallen en ik waarschijnlijk meer krijg dan iemand met jongere kinderen.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 15:41

Only_Hellen schreef:
Citaat:
Kan het me niet voorstellen.... de eerste jaren gaat de kb alleen al op aan pampers

Pampers is een luxe artikel. Als je het echt zo krap hebt, kun je altijd nog de ouderwetse katoenen luiers gebruiken. Ja, het is veel werk en zeker niet het leukste werk, maar wel een behoorlijke vorm van bezuinigen.

en het water en het waspoeder is dan gratis? slijtage aan de wasmachine...
en door het meerwerk minder tijd voor de kids, waar anderen dan weer over aan het hikken gaan.... :D

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 15:45

Only_Hellen schreef:
bulck schreef:

Globaal bekeken en lijkt lager dan hier? Hoewel mijn kinderen nog in de oude regeling vallen en ik waarschijnlijk meer krijg dan iemand met jongere kinderen.

lijkt lager? als het per maand wordt betaald...dan is dat bijna 2 X zoveel als in NL.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 15:47

Only_Hellen schreef:
bulck schreef:

Idd is ook lager en heel veel uitzonderingen en tegensprekende feiten. Dus een hele paparassenwinkel die je moet doorlopen en dat voor echt weinig geld.

Maar kijk de originele gedachte van kinderbijslag vind ik goed, maar alsnog denk ik dat het een beetje zijn doel voorbijgestreefd is.
Nu kunnen er zovele mensen beroep op doen, en tuurlijk is dat handig meegenomen. maar ik denk dat een hervormd beleid, meer gericht op specifieke doelgroepen een betere aanvulling kan bieden aan hen die dat dan op dat ogenblik nodig hebben.

Stel met de huidige financiele crisis, kom je bvb tegen dat 2 ouders werkten in hetzelfde bedrijf dat failliet verklaard wordt. Op zich al een drama, me uiteraard wel syndicale opvang, maar toch vaak een financiele klap. Ipv van dat die mensen altijd enkel hondertjes ontvangen hebben voor hun kinderen, zou het dan pas echt handig zijn dat ze dan een bijdragen ontvangen, om de kosten van hun kinderen op dat ogenblik te kunnen bekostigen en er dus een meer individuele aanpak kan worden toegepast, ook financieel. En werkloosheid is ook niet het einde van de wereld en wie wil werken kan werken, dus perdiode is dan overbrugbaar door oa het kb en de werkloosheidsuitkering
Dat enkel maar om een vb op te noemen

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 15:48

Alane schreef:
lijkt lager? als het per maand wordt betaald...dan is dat bijna 2 X zoveel als in NL.

Heb ik globaal niet goed gekeken. Niet gezien dat het per maand is. Wow, gekkenhuis.