En zo kan het ook; communicatie met je paard!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 09:41

Mindim schreef:
Respect, wie heeft respect voor wie? Jij voor hem, hij voor het paard het paard voor hem of zij voor elkaar.

Maar wie kan me uitleggen waar de liefde uit blijkt?

Ik heb hier regelmatig ongewenste voorbeelden van.... tja, ´liefde´ of ´zorgdrang´ geen idee, maar van vrijwillige behulpvaardigheid.

In mijn profiel staat een foto met een vrachtwagen. Deze passeert met zeg 70 km/uur niet alleen mij en paard maar daarna ook mijn lief en Bandida (Bokt) op de motorfiets voor ons.
Inderdaad wel wat erg snel en vlak er langs. Hij beslist hen te beschermen en valt aan!
Dat is uiteraard ongewenst.
Zo beschermt hij mij ook tegen hulpverleners als ik onverhoopt op de grond kets.
Potentieel heel vervelend, maar dat gedrag beloon ik toch. Het voordeel van de :+: is veel groter dan de kleine kans op een nadeel en de scherpe kantjes van dat nadeel manipuleer ik ;)

JaBa

Re: En zo kan het ook; communicatie met je paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 09:59

Ik heb niet het hele topic doorgelezen, niet echt tijd voor, dus mijn excuses als ik iets zeg dat reeds gezegd is!

Ik vind dit filmpje echt mooi om naar te kijken. Het is fantastisch wat je een paard allemaal kan leren! Maar (en nu komt het) ik vind dat dit helemaal geen ander beeld geeft dan wat je ziet in de klassieke rijkunst. Om de klassieke dressuur af te kraken wordt vaak op volgende punten gewezen: paard heeft oren naar achteren, zwaait continu met zijn staart om protest aan te tonen, loopt veel te opgericht en te kort in de hals. Welnu, ALLES wat bij het dressuur beeld als fout en dwang wordt gezien, vertoont dit paard ook en dat nog wel zonder optoming of bit. De passage waar hij piaffeert vind ik het meest typerend. Hij wordt heel kort in de hals, oren helemaal plat en staart zwiert continu rond. Als je ditzelfde beeld zou tonen, maar met een paard dat volledig opgetoomd is, zou iedereen er schande van spreken. Maar hier vindt iedereen dat super. Ik zeg niet dat wat deze man hier presteert niet fantastisch is! Ik zeg alleen dat het geen argument is om paarden enkel maar bitloos en zadelloos te gaan rijden omdat het zoveel vriendelijker zou zijn. Qua lichaamstaal en houding zie ik namelijk geen enkel verschil...

Alice

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 10:43

...niemand een idee wie het zingt :\

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 10:52

Ben het wel eens met JaBa ja, maar zou het ook niet kunnen betekenen dat de klassieke rijkunst toch niet zo slecht is?
Het paard geeft gewoon netjes na, dus word wel correct gereden.

PinkLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 10:59

wauwie mooi filmpje!!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 11:11

Miss_Malfoy schreef:
Ben het wel eens met JaBa ja, maar zou het ook niet kunnen betekenen dat de klassieke rijkunst toch niet zo slecht is?

Erg vreemd hoe hier het fundamenteel verschil tussen wel/geen P+/R- mogelijkheid wordt genegeerd.

Het ´nageven´ is geen criterium voor correct. Bij klassieke dressuur is dat nageven wijken voor de as(s)ociatie met pijn.

Ik ben bang dat het onbegrip hiervoor op dit topic vooral gevoed wordt door onwil; begrip (erkennen) is confrontatie met het spiegelbeeld.

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 11:24

@Miss Malfoy: dat is net wat ik bedoel. De klassieke rijkunst wordt afgeschilderd als slecht, omdat ze paarden dwingen in een bepaalde "onnatuurlijke" houding te gaan lopen. Dit uit zich zogezegd in oren naar achter, zwiepen met staart, te kort en opgekruld lopen. Maar net deze dingen doet het paard op het filmpje ook! Dus dat zegt mij dat er geen verschil is tussen beide. Enkel de weg er naar toe is anders.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 12:07

JaBa schreef:
Enkel de weg er naar toe is anders.

Ja, het is maar een detail; P+ en meer P+ via spoor en bit of R+ :+

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 13:18

Huertecilla schreef:
Mijn merries halen minder lol dan hij uit de activiteiten op zích maar bij hen is er weer een component status wat hen motiveert om mee te willen. Aandacht van hun speciale mens geeft hen status in de groep. Ze willen die status graag en dús graag mee met hun speciale mens. Die mens kan daar als die hersens heeft gebruik van maken. Dat is daarmee dan ook manipulatie ;)

dit stukje heb ik al eens vaker mensen proberen uit te leggen
dat is zo'n mooi om te gebruiken

het valt me iedere keer weer op dat een paard rond zijn 2.5 a 3 jaar daar ineens bewust van wordt en ineens ook vraagt om ook mee te mogen
ineens begint hij te hinneken als ik met een ander paard bezig ga,hij roept om aandacht en beseft wat hij daar mee kan bereiken
dit is voor mij altijd het teken om met een paard aan de gang te gaan(mist hij lichamelijk daar aan toe is)

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 15:16

Huertecilla schreef:
Miss_Malfoy schreef:

Erg vreemd hoe hier het fundamenteel verschil tussen wel/geen P+/R- mogelijkheid wordt genegeerd.

Het ´nageven´ is geen criterium voor correct. Bij klassieke dressuur is dat nageven wijken voor de as(s)ociatie met pijn.

Ik ben bang dat het onbegrip hiervoor op dit topic vooral gevoed wordt door onwil; begrip (erkennen) is confrontatie met het spiegelbeeld.

P+ R-? Sorry ik mis hier geloof ik iets? :o
Ik zeg alleen wat ik zie... Beetje photoshop, bit en zadel erop en iedereen roept dat dit een ongelukkig paard is.
Nageven bedoelde ik meer in de zin van de kaak ontspannen.

Ik wil verder niemand aanvallen of wat dan ook. Ik weet gewoon niet goed wat ik ervan moet denken. Aan de ene kant denk ik, onder dwang doet een paard zoiets niet, aan de andere kant, zo fijn vind ik het er om de een of andere reden ook weer niet uitzien?

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 15:19

LisaMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 15:35

fout
Laatst bijgewerkt door LisaMS op 02-10-09 15:38, in het totaal 1 keer bewerkt

LisaMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 15:38

JaBa schreef:
Ik heb niet het hele topic doorgelezen, niet echt tijd voor, dus mijn excuses als ik iets zeg dat reeds gezegd is!

Ik vind dit filmpje echt mooi om naar te kijken. Het is fantastisch wat je een paard allemaal kan leren! Maar (en nu komt het) ik vind dat dit helemaal geen ander beeld geeft dan wat je ziet in de klassieke rijkunst. Om de klassieke dressuur af te kraken wordt vaak op volgende punten gewezen: paard heeft oren naar achteren, zwaait continu met zijn staart om protest aan te tonen, loopt veel te opgericht en te kort in de hals. Welnu, ALLES wat bij het dressuur beeld als fout en dwang wordt gezien, vertoont dit paard ook en dat nog wel zonder optoming of bit. De passage waar hij piaffeert vind ik het meest typerend. Hij wordt heel kort in de hals, oren helemaal plat en staart zwiert continu rond. Als je ditzelfde beeld zou tonen, maar met een paard dat volledig opgetoomd is, zou iedereen er schande van spreken. Maar hier vindt iedereen dat super. Ik zeg niet dat wat deze man hier presteert niet fantastisch is! Ik zeg alleen dat het geen argument is om paarden enkel maar bitloos en zadelloos te gaan rijden omdat het zoveel vriendelijker zou zijn. Qua lichaamstaal en houding zie ik namelijk geen enkel verschil...

:j

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 15:57

Miss_Malfoy schreef:

Blijkbaar en dat heet kennis. Het is basis gedragsleer :)*

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 16:00

Misschien leuk voor de niet-ingewijdden, om daar wat verder over te gaan uitweiden?

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 16:00

Huertecilla schreef:
Miss_Malfoy schreef:

Nou mischien kunt u met al uw kennis deze simpele ziel dan even wat bijleren?

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 16:01

Ik vind het echt geweldig om dit te zien!

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 16:03

Ik had dit filmpje ook al gezien, en ik vind het echt ontzettend gaaf hoe hij dit allemaal doet.
Gewoon om warm bij te worden :)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 16:08

Miss_Malfoy schreef:
Nou mischien kunt u met al uw kennis deze simpele ziel dan even wat bijleren?

Ga je gang. Daar is mijn site voor opgezet; voor de mogelijkheid gratis en laagdrempelig een stuk basiskennis op te doen. Belangenloos ook, dus zonder verborgen economische agenda :)*

Zie het kopje; ´Je krijgt wat je beloont´

Veel lees- en leerplezier +:)+

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 16:17

Nou ik heb het gelezen, ik neem aan dat iedereen die paardrijd dit kent, alleen sommige mensen vinden het kennelijk interessant staan om er ingewikkelde termen voor te bedenken. >;)

Maar dat even buiten beschouwing gelaten...
Als ik puur op mijn gevoel kijk, dus oren/staart en wat die zouden uitdrukken voor emotie, even vergeet, heb ik vooral het idee dat dit paard erg geconcentreerd is.
Maar dat maakt wel dat ik het "speelse" element mis. Alles is zo ingestudeerd. Terwijl ik dat geen "horsemanship" vind. Als deze man nou zou laten zien hoe hij inspeelt op foutjes, en dat goed doet, dat zou ik interessant vinden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 16:25

Miss_Malfoy schreef:
Nou ik heb het gelezen, ik neem aan dat iedereen die paardrijd dit kent, alleen sommige mensen vinden het kennelijk interessant staan om er ingewikkelde termen voor te bedenken. >;)

Daarom gebruik ik P+ en R-.
Dat zijn de correcte termen en zo simpel als het kan zonder enige mogelijkheid tot begripsverwarring bij iedereen die deze basisinformatie gelezen heeft.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 16:27

Huertecilla schreef:
Miss_Malfoy schreef:

Daarom gebruik ik P+ en R-.
Dat zijn de correcte termen en zo simpel als het kan zonder enige mogelijkheid tot begripsverwarring bij iedereen die deze basisinformatie gelezen heeft.

Maar is het dan zo moeilijk om direct de verwijzing te geven als iemand er naar vraagt?
Of het zelf even neer te zetten?

Maar vooruit da's offtopic...

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 16:30

Maartje1990 schreef:
Hmm.. ik zie toch veel de oren naar achter, hoe zit dat dan?

Ik denk dat hij soms al beloning ook nog wel eens snoepjes geeft, die van mij heeft dat ook dan weet ze dat ze een snoepje krijgt en dan loop je voor haar weg of moet ze wat doen dan doet ze dat omdat ze dat snoepje wil en misschien red ze het met de oren naar achter!

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 16:33

Ik heb um op mijn hyves, echt mooi filmpje :o

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 20:47

Huertecilla schreef:
Miss_Malfoy schreef:

Okay, dan laat mij niet dom sterven en leg het ajb even uit :D !
(Sorry, het zegt mij dus ook helemaal niks!)