Wat een beweging en wat een risico..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 10:22

Jannepauli schreef:
@ Kiwiko - Met die nuancering ben ik het zeker eens - zou alleen willen dat jij die uitspraken dan ook eens wat genuanceerder zou gebruiken :D Bovendien, het is toch een beetje kip-en-ei situatie: zonder theorie geen praktijk en omgekeerd. Never mind, dit is geheel off-topic want ik neem aan dat je aanbeveling om je te verdiepen in de achtergronden in de stieren-cultuur niet bedoeld is om vervolgens de koe in de achtertuin met prikhaken te gaan doorboren. :+

_O- Ik zie het al helemaal voor me...Liefst op een Shettie er achteraan!... :')

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 10:26

Citaat:
Grappig vind ik hier te lezen, dat mensen het argument 'Het is cultuur...' niet waarderen, en Wilders? Waarderen jullie hem? Hij wil juist in veel gevallen 'cultuur' uitbannen, in ieder geval hier in Nederland...En toch hebben zo veel mensen ze pest aan die arme man...

Oh foei!! Wat een fout argument zeg.
Als de cultuur van bepaalde bevolkingsgroepen in NL regelrechte dierenmishandeling zou inhouden, dan zullen de meeste mensen het met uitbannen daarvan het wel eens zijn. Want daar gaat het hier tenslotte over. Als het zou gaan over andere zaken, dan is dat wel even wat anders. Van mij mogen Spanjaarden nog altijd hun flamenco dansen, in kleurige zigeunerjurken rondlopen en op hun spaanse paarden rijden. Daar doen ze niemand kwaad mee.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 10:28

Jannepauli schreef:
Citaat:
Grappig vind ik hier te lezen, dat mensen het argument 'Het is cultuur...' niet waarderen, en Wilders? Waarderen jullie hem? Hij wil juist in veel gevallen 'cultuur' uitbannen, in ieder geval hier in Nederland...En toch hebben zo veel mensen ze pest aan die arme man...

Oh foei!! Wat een fout argument zeg.
Als de cultuur van bepaalde bevolkingsgroepen in NL regelrechte dierenmishandeling zou inhouden, dan zullen de meeste mensen het met uitbannen daarvan het wel eens zijn. Want daar gaat het hier tenslotte over. Als het zou gaan over andere zaken, dan is dat wel even wat anders. Van mij mogen Spanjaarden nog altijd hun flamenco dansen, in kleurige zigeunerjurken rondlopen en op hun spaanse paarden rijden. Daar doen ze niemand kwaad mee.

Enneh, how about eerwraak. Gebeurt ook in Nederland, daar doelde ik meer op en dan vind ik mijn argument niet 'foei' hoor :?

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 11:52

Diablo schreef:
Nerwen schreef:
Voor wie meer wil weten over het hoe en waarom van stierenvechten, raad ik jullie dit boek aan: Vanaf het Zand, P. Hilderink. Heel verhelderend.

Meer weten? Nee dank je.

Tja, dan houdt het op hè en zal je altijd een kortzichtig oordeel blijven houden over stierenvechten. En dat geldt ook voor Jannepauli.

KiWiKo schreef:
Ik persoonlijk ben altijd van mening dat als je een oordeel ergens over hebt dat je dan minstens beide kanten moet kennen ;)

Juist, daarom ben ik dat boek ook gaan lezen. Ik vond het erg leerzaam en het heeft zeker bijgedragen aan een genuanceerdere mening over het stierenvechten. Want alleen een mening baseren op wat (bijvoorbeeld) het CAS zegt, vind ik erg eenzijdig. Ik zou daarom ook best eens een stierengevecht in het echt willen zien en eens "achter de schermen" willen kijken.

Twiggy2008 schreef:
En wat staat er dan zoal in dat boek, Nerwen, wat mijn mening over deze sport zou moeten bijstellen?

Het waarom van stierenvechten, hoe het is ontstaan, hoe het precies in z'n werking gaat, hoe er voor de stieren gezorgd wordt, wat het betekent voor de Spaanse cultuur... :)

Ik kan het iedereen aanraden! Het hoeft je mening niet te veranderen, maar misschien kan het je mening wel genuanceerder maken. Het is niet zo zwart/wit namelijk.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 03:23

Nerwen schreef:
Twiggy2008 schreef:
En wat staat er dan zoal in dat boek, Nerwen, wat mijn mening over deze sport zou moeten bijstellen?

Het waarom van stierenvechten, hoe het is ontstaan, hoe het precies in z'n werking gaat, hoe er voor de stieren gezorgd wordt, wat het betekent voor de Spaanse cultuur... :)

En waarom zou dat de kijk op stierenvechten veranderen?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 08:00

Citaat:
Tja, dan houdt het op hè en zal je altijd een kortzichtig oordeel blijven houden over stierenvechten. En dat geldt ook voor Jannepauli.

Citaat:
Ik zou daarom ook best eens een stierengevecht in het echt willen zien en eens "achter de schermen" willen kijken.

Wat een mooi woord Nerwen, kortzichtigheid.
Vooral als je, even doordenkend, de flagrante tegenstelling én de beperking van jouw kennelijk zo ruime kijk op deze zaken, in je hierboven vermelde quotes opmerkt.

Nerwen

Re: Wat een beweging en wat een risico..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 11:28

@anneliesdj: omdat als je er meer over weet, je het ook misschien iets beter begrijpt. Nogmaals, het is niet zo zwart/wit als het lijkt.

@Jannepauli: we gaan elkaar nu op ieder verkeerd woordje pakken? Jammer dat je maar drie zinnen uit mijn reactie quote.
I.i.g., een discussie op deze manier voeren heb ik geen zin in :evaw:

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 18:21

Het kan wel zo lijken maar punt is wel dat het puur ter vermaak is en er zijn geen regels om het voor de stieren zo plezierig mogelijk te maken, sterker nog; het lijkt wel of ze er alles aan doen om ze zo gruwelijk mogelijk aan hun eind te brengen.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 09:50

Nerwen schreef:
@anneliesdj: omdat als je er meer over weet, je het ook misschien iets beter begrijpt. Nogmaals, het is niet zo zwart/wit als het lijkt.

Het is voor mij heel zwart wit. Er wordt hier een stier gemarteld, niet meer en niet minder. En geen enkel cultuurpraatje zal mijn mening daarover veranderen, ik laat me gelukkig niet zo snel beïnvloeden.
Maar voor degenen die dit wél begrijpen: vertel eens hoe zo'n boek jullie heeft kunnen laten begrijpen dat het niet zo erg is dat een stier dit moet ondergaan?

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 15:52

Diablo schreef:
Nerwen schreef:

Het is voor mij heel zwart wit. Er wordt hier een stier gemarteld, niet meer en niet minder. En geen enkel cultuurpraatje zal mijn mening daarover veranderen, ik laat me gelukkig niet zo snel beïnvloeden.
Maar voor degenen die dit wél begrijpen: vertel eens hoe zo'n boek jullie heeft kunnen laten begrijpen dat het niet zo erg is dat een stier dit moet ondergaan?

In India is de koe toch heilig? Wat zullen die mensen het raar vinden hoe wij met ons koeien = vaak slachtvee omgaan zeg.... :(:) Terwijl het voor ons heel erg normaal is..

En zeg niet dat slachtvee een happy leven leiden ;)

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 16:03

barbar schreef:
hier is maar een woord voor WALGELIJK!!!!!
ik heb de filmpjes niet afgekeken, ik kon het niet aan zien, op de bewegingen van het paard heb ik ook niet gelet, ik zag alleen die arme stier.

Die de volgende dag heerlijk op jouw bord ligt :7
Kom op zeg mensen, bekijkt niemand het dan van de andere kant?
Stierenvechterspaarden zijn enorm kostbaar en worden echt niet zonder pardon blootgesteld aan gevaar wat zodanig risciovol is dat ze er wat aan over kunnen houden.
Alleen de echt goed gereden paarden komen tijdens dit soort gevechten in de ring, de broekjes mogen eerst oefenen op pinken en twenters.
Ik zal heel bokt wel over me heen krijgen maar hier is imo niks mis mee.
Een stier die een prachtig leven heeft gehad, een goed getraind paard die perfect aan de hulpen staat,de samenwerking tussen ruiter en paard die magnifiek is en een mooie traditie.
Ik ga iig genieten van mijn boeuf bourginion vanavond en ik ben ontzettend blij dat wij hier op bokt al onze dieren houden voor hún plezier, welke gek gaat er nou opzitten of steekt hem dood in een arena met 20 000 mensen }:0

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 16:05

@ nerwen ga idd een keer kijken als je de kans hebt, en dan vooral bij een gevecht rondom de wat grotere spaanse steden.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 21:04

Wildgirl, heb je mij ergens horen zeggen dat ik het goed vind hoe met slachtvee omgegaan wordt? En dat heeft niets met stierenvechten te maken, waarom haal je dat er iedere keer bij?

Aims

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 21:21

Wildgirl, dit is er al 100 x bijgehaald en zoals Diablo al verteld, heb ik nog geen 1 keer in het topic gelezen dat er mensen zijn die 'vóór' slachtvee is en tegen stierenvechten.
Het is allemaal afschuwelijk, hoe wij mensen met dieren om kunnen gaan. Voor ons plezier of voor wat wij ''nodig'' hebben. In principe hebben wij helemaal geen vlees nodig en er zijn genoeg andere manieren om ons zelf te vermaken.
Dieren voor de lol pijn doen is nergens voor nodig! Ook al heeft het zo'n onwijs goed leven gehad (waar ik trouwens nog steeds geen bewijs van heb gezien.)!
Hetzelfde geld voor slachtvee, oké de mens wilt graag vlees eten en er zitten bepaalde stoffen in die gezond zijn, maar nog steeds hebben wij in handen hoe er voor het dier gezorgd wordt.

Maar dit topic gaat niet om slachtvee met deze stieren te vergelijken, het gaat er gewoon om hoe wij mensen ongelofelijk wreed met dieren om kan gaan. Nogmaals, hoe goed er ook voor het dier gezorgd is, het verdient gewoon niet zo'n dood.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 21:30

Aims schreef:
Wildgirl, dit is er al 100 x bijgehaald en zoals Diablo al verteld, heb ik nog geen 1 keer in het topic gelezen dat er mensen zijn die 'vóór' slachtvee is en tegen stierenvechten.

Ik heb niet alles doorgelezen,maar echt niet?

Laat ik dan de eerste zijn.

Heb mijn vorige paardje met een steen in mijn hart maar vol overtuiging naar de slacht gebracht en zelf vastgehouden bij het schieten. Dat was voor mij een logische stap in mijn verantwoordelijkheid voor mijn paard. Dat ze daarna door iemand opgegeten wordt, interesseert me niet, ze is toch al dood. De manier van doden was bijzonder snel en zonder enige stress en zeer diervriendelijk (ookal zag het er niet prettig uit).

Stierenvechten daarentegen is een nodeloze dierenkwellerij.
Ondanks dat de 'heren' uit de filmpjes fantastische ruiters zijn, kan ik geen respect voor ze opbrengen. Integendeel.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 21:35

Aims schreef:
Maar dit topic gaat niet om slachtvee met deze stieren te vergelijken, het gaat er gewoon om hoe wij mensen ongelofelijk wreed met dieren om kan gaan. Nogmaals, hoe goed er ook voor het dier gezorgd is, het verdient gewoon niet zo'n dood.

Fout Aims, het was ook mijn vergelijking en het gaat hier inderdaad om cultuur. In india is de koe heilig, dus is het voor hen abnormaal dat wij, on onze cultuur, een koe doden (en vaak ook nog vrij slecht houden) om vlees te eten.

Hier bij ons is de hond onze beste vriend, ergens anders een delicatesse, maar dat is ook weer een stukje cultuur. Voor ons niet voor te stellen, voor anderen normaal.

Wat o.a.Wildgirl en Nerwen naar mijn idee willen aankaarten, is dat mensen hier een stempel op een stukje cultuur drukken zonder het fijne ervan te weten.

Er zijn ook nog genoeg "primitieve" stammen die hun in onze ogen "primitieve" jachtmiddelen nog steeds gebruiken waarbij een dier vaak niet direct sterft. Heel sneu, maar zij kennen niet anders en wie zijn wij om dat te willen veranderen?

Nogmaals, ik spreek hier niet mijn mening uit over het stierenvechten, daarvoor weet ik te weinig, maar ik snap best dat mensen erover struikelen dat men zo eenvoudig een stempel op iets drukt zonder het fijne er van te weten (doe het zelf uiteraard ook wel eens, geen mens is er vrij van...)

Aims

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 22:03

Beantsje, Ik vind het interessant om jou verhaal te lezen.
Jou paard heeft zijn hele leven een goed leven gehad, juiste voedsel, verzorging, buitenlucht, beweging, liefde etc. (Daar ga ik van uit ;) )
Ik denk dat jij deze keuze hebt moeten maken vanwege ziekte/blessure? Iets in die richting, ik vind het dan al een ander verhaal om je paard te 'slachten' (klinkt zo cru) omdat dat het beste is, en misschien niet anders kan. Het zou juist erger zijn om hem/haar met een ziekte/blessure te laten leven als er geen kans meer is op genezing.
Om een stier, of elk ander beest, te pijnigen voor onze lol? Dat vind ik gewoon afschuwelijk, dat iemand daar van kan genieten. Dat snap ik echt niet.
Ik ben het helemaal met je eens dat de ruiters uit het filmpje geweldig kunnen rijden, maar wat er om heen gebeurt, dat vind ik gewoonweg afschuwelijk. Ik heb er helaas geen andere worden voor.
En zoals jij al omschrijft, was het een onwijs moeilijke keuze voor jou om te maken, ik denk niet dat die ruiters in het filmpje twee keer nadenken voordat ze pijlen (?) in die stier steken.
En voor jou heb ik wel respect, dat jij die keuze hebt kunnen maken, wat ongelofelijk moeilijk geweest zal moeten zijn.

Adil18, ik snap je verhaal en kan ook begrijpen dat de stierenvechters niet beter weten. Dit is inderdaad hun cultuur.
Maar ik ken ook mensen in Colorado die opgevoed zijn met rodeo's (met stieren) en het afschuwelijk vinden, mensen in Nederland die opgevoed zijn om elke dag een stuk vlees op hun bord te krijgen en er zelf ervoor kiezen om dat niet te doen. Iedereen is slim genoeg om zelf na te denken, maakt niet uit wat voor opvoeding of in welke cultuur je opgegroeid bent, het hoeft niet meteen te betekenen dat dit juist is.
Ik zeg niet dat onze cultuur juist is en een andere niet, en ik heb respect voor mensen en hoe zij zijn opgevoed. Maar sommige dingen gaan mij te ver, en zou ik nooit kunnen respecteren.

Ik zeg het eerlijk, ik vind het heel moeilijk om te antwoorden op jou tekst, omdat je helemaal gelijk hebt.
Het is voor ons raar om een hond als eten te zien, om achter een stier aan te gaan met speren, en het is inderdaad omdat wij anders opgevoed zijn.
Maar het is voor mij, en ik denk andere, moeilijk te beseffen en te begrijpen dat dat voor andere normaal is.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 22:14

Citaat:
Wat o.a.Wildgirl en Nerwen naar mijn idee willen aankaarten, is dat mensen hier een stempel op een stukje cultuur drukken zonder het fijne ervan te weten.

Och... of 'het fijne ervan weten' veel verschil maakt? Ik denk het niet. Ik heb de wereld rondgereisd, ben met allerlei culturen in aanraking gekomen. Desondanks trek ik mijn grenzen bij het 'voor de lol' mishandelen van dieren. Ik vind het vergelijken van 'primitieve' culturen met spaanse stierenvechters ook niet terecht - dat er mensen op deze aarde zijn die andere dieren eten dan wij hier in Nl gewend zijn heeft niks te maken met het voor amusement martelen en doden van stieren in Spanje.

Aurelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 22:20

Wat een prachtige paarden!! Dat is het enige (positieve) wat ik erover wil zeggen.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 22:21

Aims schreef:
Adil18, ik snap je verhaal en kan ook begrijpen dat de stierenvechters niet beter weten. Dit is inderdaad hun cultuur.
Maar ik ken ook mensen in Colorado die opgevoed zijn met rodeo's (met stieren) en het afschuwelijk vinden

Ik ben drie weken in Wyoming en omliggende staten geweest en heb daar ook genoeg mensen leren kennen van de rodeo leefden ;) Maar inderdaad ook genoeg mensen die zich er heftig tegen verweerden.

Aims schreef:
mensen in Nederland die opgevoed zijn om elke dag een stuk vlees op hun bord te krijgen en er zelf ervoor kiezen om dat niet te doen.

Zo eet ik hoofdzakelijk wild, 't wild heeft tenminste een mooi leven gehad voordat het bij mij op het bordje landde

Aims schreef:
Iedereen is slim genoeg om zelf na te denken, maakt niet uit wat voor opvoeding of in welke cultuur je opgegroeid bent, het hoeft niet meteen te betekenen dat dit juist is.

Dan snap je mijn verhaal misschien toch niet helemaal, ik praat hier niet over juist of onjuist maar over acceptatie.

Aims schreef:
Ik zeg niet dat onze cultuur juist is en een andere niet, en ik heb respect voor mensen en hoe zij zijn opgevoed. Maar sommige dingen gaan mij te ver, en zou ik nooit kunnen respecteren.

En das je goed recht, ik wilde er alleen maar op wijzen dat niet een cultuur afgestraft moet worden door een fenomeen, niet dat je dat deed, dat deed niemand, maar voordat het daar naartoe ging wilde ik toch even een opmerking plaatsen.

Aims schreef:
Ik zeg het eerlijk, ik vind het heel moeilijk om te antwoorden op jou tekst, omdat je helemaal gelijk hebt.
Het is voor ons raar om een hond als eten te zien, om achter een stier aan te gaan met speren, en het is inderdaad omdat wij anders opgevoed zijn.
Maar het is voor mij, en ik denk andere, moeilijk te beseffen en te begrijpen dat dat voor andere normaal is.

En je hebt groot gelijk! Dat is voor iedereen moeilijk, vooral ook omdat niemand vrij is van vooroordelen! Maar troost je, zoals jezelf al zegt is het niet voor jou moeilijk maar ook voor anderen, ik hoor er ook bij. Dit soort beelden roepen ook zeker iets van afkeer bij me op, maar ook iets van fascinatie en nieuwschierigheid...

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 22:35

Jannepauli schreef:
Citaat:

Och... of 'het fijne ervan weten' veel verschil maakt? Ik denk het niet. Ik heb de wereld rondgereisd, ben met allerlei culturen in aanraking gekomen. Desondanks trek ik mijn grenzen bij het 'voor de lol' mishandelen van dieren. Ik vind het vergelijken van 'primitieve' culturen met spaanse stierenvechters ook niet terecht - dat er mensen op deze aarde zijn die andere dieren eten dan wij hier in Nl gewend zijn heeft niks te maken met het voor amusement martelen en doden van stieren in Spanje.

Zou je a.u.b. op mijn hele verhaal kunnen reageren, dat maakt de discussie iets fijner :)

Dat je hebt gereisd zegt me niet veel, ik vraag me af of je je intensief met stierenvechten uiteen hebt gezet voordat je oordeelt?

Citaat:
Ik vind het vergelijken van 'primitieve' culturen met spaanse stierenvechters ook niet terecht - dat er mensen op deze aarde zijn die andere dieren eten dan wij hier in Nl gewend zijn heeft niks te maken met het voor amusement martelen en doden van stieren in Spanje.

Waarom niet, nogmaals (en dit is echt de laatste keer dat ik dit voorbeeld aan ga halen) in India is de koe heilig, wij houden koeien vaak slecht en eten ze op. Voor mensen in India is het dus waarschijnlijk onbegrijpelijk dat wij in onze cultuur zo met koeien om gaan!

En weer andere mensen vinden het maar raar dat wij in onze cultuur een onrein beest als een varken willen eten.

En wat dacht je van (bloed)offers die van bepaalde vormen van geloof uit gedaan worden? Die beesten lijden vaak ook, omdat ze niet in een keer doodgestoken worden. Das toch ook cultuur?

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 22:41

Voor alle felle tegenstanders die hun wijsheid voornamelijk hebben van wat andere zeggen en wat op de anti stierenvechten site staat: ga je alsjeblieft eens verdiepen in de materie en vorm daaruit je mening.
Imo heb je geen énkel recht van spreken als je niet ook de andere kant kent, pas dán kan je objectief oordelen.
Ik ga hierdoor ook niet mee in jullie discussie, regel 1 van een goede discussie is namelijk jezelf openstellen voor de tegenpartij en dat, dat is iets wat veel van jullie niet beheersen.
Daarnaast kan je opmerking ook redelijk kwetsend zijn, stierenvechten is in o.a spanje een heel belangrijke traditie namelijk die een bepaalde status met zich mee brengt.
Zomaar zeggen dat het dom,triest en walgelijk is zonder dat je beide kanten kent is pas dom.
Verplaats je ook eens in een ander zeg ik dan en oordeel niet zo snel.
De beste stuurlui staan aan wal zeggen ze dan....

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 22:53

Adil18 schreef:
Er zijn ook nog genoeg "primitieve" stammen die hun in onze ogen "primitieve" jachtmiddelen nog steeds gebruiken waarbij een dier vaak niet direct sterft. Heel sneu, maar zij kennen niet anders en wie zijn wij om dat te willen veranderen?

Wat heeft dit er nu mee te maken? Ik vind het een geheel onterechte vergelijking.
Die 'primitieve' stammen waar jij het over hebt doden wild omdat ze eten moeten hebben, die doen dat niet voor hun plezier. Deze mensen zijn zich er meestal sterk van bewust dat zij afhankelijk zijn van de natuur en dat ze die te vriend moeten houden, daarom proberen ze juist het dier zoveel mogelijk leiden te besparen, sommige stammen bidden zelfs tegen hun prooi om vergeving te vragen.
Dat dit niet vergelijkbaar is met stierenvechten lijkt me duidelijk.

En voor de mensen die aanhalen dat de stieren wel 4 prachtige jaren achter de rug hebben; als ik mijn kind voor zijn 4e jaar alles geef wat hij maar wensen kan, is het dan minder erg als ik hem na zijn 4e ga mishandelen?
Als ik mijn paard de eerste 4 jaar van zijn leven lekker in de wei laat lopen, mag ik hem dan daarna met een slof in de krul trekken en met een zweep over hindernissen slaan?
Dat slaat toch nergens op? Kom dan niet met zulke argumenten, er is geen enkele argument om dit goed te praten, al zouden ze 100 jaar zalig geleefd hebben dan nog geeft het je niet het recht om ze zo te martelen.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 22:58

@annelies, ten eerste is een stier geen mens dus die vergelijking gaat al niet op.
Ten 2e worden die stieren gedurende max 30 min 'gemarteld' dus geen jarenlange martelpraktijken.
Nee ze staan tot min hun 6e in het gras, krijgen een super verzorging en gaan dan binnen een half uur dood.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 23:04

Dus dat het geen mens is geeft je het recht ze te martelen?
Binnen een half uur? Dat vind jij snel begrijp ik??
Is het je nooit opgevallen hoe langzaam de tijd gaat als je iets naars aan het doen bent? Heb je ooit een ongeluk gehad?