Petitie vuurwerkverbod

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 13:03

pluisje88 schreef:
[

Je moet juist hier wat aan doen. Strengere controle en hoge boetes op het afsteken van vuurwerk.
Kinderen worden ook veel te jong alleen gelaten met vuurwerk. Goede begeleiding werkt beter dan verbieden. anders gaat het nog meer in de iligaliteit en wordt het alleen maar erger

Dat kun je niet reguleren... dat is te complex. Dan moet je weten hoe oud mensen zijn, met welk vuurwerk je precies te maken hebt.
Hoe zie je dat voor je? Dag en nacht patrouilleren?
Wat is het probleem? Als mensen vuurwerk mooi vinden gaan ze toch lekker naar zo'n show kijken? Iedereen blij!

Anoniem

Re: Petitie vuurwerkverbod

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 13:04

Buiten dat is het na 2:00 's nachts toch verboden, ik heb de hele nacht wakker gelegen door die k*tknallen en ik moest om 7 uur mijn bed weer uit... Fijn joh.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 13:04

Vivian__ schreef:
[

Ik denk dat we over 5 jaar geen sinterklaas meervvieren en geen vuurwerk meer afsteken. Maar dat terzijde.
Ze zouden bepaalde vuurwerkposten moeten hebben vind ik. Om de vuurwerkgewonden op te vangen en sowieso strengere beveiliging. Veel meer blauw op straat, ook de dagen voor oud en nieuw

Dat is een beetje een suffe vergelijking.... dus ik zal je niet plagen door erop in te gaan.

Maar betaal jij dan extra blauw en extra vuurwerkposten? Hoeveel miljoen extra gaat dat dan kosten bovenop die 65 miljoen?

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 13:05

pluisje88 schreef:
Je moet juist hier wat aan doen. Strengere controle en hoge boetes op het afsteken van vuurwerk.
Kinderen worden ook veel te jong alleen gelaten met vuurwerk. Goede begeleiding werkt beter dan verbieden. anders gaat het nog meer in de iligaliteit en wordt het alleen maar erger

Ja, laten we nog meer geld in al die onzin pompen. Als het verboden wordt scheelt het opruimkosten, begeleidingskosten e.d. Bejaarden genoeg die op de uitkijk liggen wanneer er 1 knappertje wordt afgestoken. Nog meer belasting betalen dus om mensen een leuk feestje te gunnen, terwijl ze niet kunnen omgaan met al die rotzooi.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 13:05

Pluisje88; je hebt ook gelijk, er moet meer gecontroleerd worden, maar als er legaal en illegaal vuurwerk door elkaar wordt afgestoken dan kán je gewoon niet controleren. Dan moet je ieder individueel afgaan en vragen wat ze precies de lucht in hebben geknald en wat ze nog hebben, om ID's vragen, de helft is dronken en dus amper aanspreekbaar......

Tess_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 13:06

Getekend! Siervuurwerk heb ik totaal geen problemen mee, maar laat dat maar lekker door de gemeentes / grote steden georganiseerd worden! Iemand had het er over dat, dat ook gevaarlijk kon zijn. Denk dat het een pak veiliger is dan al dat vuurwerk wat door particulieren wordt afgeschoten in de straten. Overal mensen die rondlopen en niets is professioneel. Zo'n vuurwerkshow wordt door professionals zorgvuldig in elkaar gezet op een afgezet stuk. Veel ongelukken met vuurwerk komen nog steeds door toedoen van een ander! ( denk maar aan een fles met pijl die omvalt etc )

Daarbij, die K** knallers, rotjes , nitraten.. dat mag van mij ook onder illegaal gaan vallen! Niks leuks aan behalve misschien voor de doktersrekening wegens gehoorbeschadiging of missende vingers! Gister zag ik 7 jarige jongetjes met die dingen spelen en ze richting mijn auto gooien toen ik voorbij reed.

Alleen al die mentaliteit : " het is maar 1 dag in het jaar " vindt ik van de zotte! NL is gepikeerd als er veranderingen komen.. blijkt maar weer hoe graag ik NL uit wil.

Die "oehhh en aahhh" hoeft zeker niet gemist te worden als de gemeentes dit zouden organiseren. Het scheelt je alleen je eigen vingers opblazen en een hoop minder troep! ( dan heb ik het nog niet eens over de hoeveelheid stress vermindering voor dieren als het op 1 plek gehouden wordt)

Als laatste dan nog de opmerkingen over dat er beter gecontroleerd moet worden op illegaal vuurwerk. Daar ben ik het deels mee eens.. Tuurlijk moet er beter en strenger gecontroleerd worden! Maar het legale vuurwerk hier in NL zorgt ook voor genoeg schade, letsel en zelfs doden.. In de buurlanden wordt het ook goed georganiseerd, waarom zou dat hier ook niet kunnen ?

Lekker het legale vuurwerk illegaal maken, is een stuk makkelijker te controleren!

Edit: Ohja.. betreffende betere begeleiding etc.. In mijn tijd ( god wat voel ik mij oud nu.. ) werd er al op scholen voorlichting gegeven inclusief schokkend beeldmateriaal en vanuit huis krijg je het ook mee als waarschuwing.

Die voorlichting is in de loop der jaren alleen maar meer geworden. Het is dat de mentaliteit van de huidige generatie compleet veranderd is. Ene oor in.. andere oor uit..
Uiteindelijk sta je toch met je rug tegen de muur..
Laatst bijgewerkt door Tess_C op 01-01-14 13:09, in het totaal 1 keer bewerkt

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 13:08

Vivian__ schreef:
Ik denk dat we over 5 jaar geen sinterklaas meervvieren en geen vuurwerk meer afsteken. Maar dat terzijde.
Ze zouden bepaalde vuurwerkposten moeten hebben vind ik. Om de vuurwerkgewonden op te vangen en sowieso strengere beveiliging. Veel meer blauw op straat, ook de dagen voor oud en nieuw

Ik ben bang dat je gelijk hebt. Dat zie ik ook aankomen ja. Vind het inderdaad veel te ver gaan. Veel meer blauw op straat is een goede ja.

Ninx schreef:
Maar betaal jij dan extra blauw en extra vuurwerkposten? Hoeveel miljoen extra gaat dat dan kosten bovenop die 65 miljoen?

Vuurwerk kost de gemeenschap geen 65 miljoen. Mensen hebben voor 65 miljoen aan vuurwerk gekocht. dat is een heel ander verhaal.

Anoniem

TeSs2411 schreef:
Getekend! Siervuurwerk heb ik totaal geen problemen mee, maar laat dat maar lekker door de gemeentes / grote steden georganiseerd worden! Iemand had het er over dat, dat ook gevaarlijk kon zijn. Denk dat het een pak veiliger is dan al dat vuurwerk wat door particulieren wordt afgeschoten in de straten. Overal mensen die rondlopen en niets is professioneel. Zo'n vuurwerkshow wordt door professionals zorgvuldig in elkaar gezet op een afgezet stuk. Veel ongelukken met vuurwerk komen nog steeds door toedoen van een ander! ( denk maar aan een fles met pijl die omvalt etc )

Daarbij, die K** knallers, rotjes , nitraten.. dat mag van mij ook onder illegaal gaan vallen! Niks leuks aan behalve misschien voor de doktersrekening wegens gehoorbeschadiging of missende vingers! Gister zag ik 7 jarige jongetjes met die dingen spelen en ze richting mijn auto gooien toen ik voorbij reed.

Alleen al die mentaliteit : " het is maar 1 dag in het jaar " vindt ik van de zotte! NL is gepikeerd als er veranderingen komen.. blijkt maar weer hoe graag ik NL uit wil.

Die "oehhh en aahhh" hoeft zeker niet gemist te worden als de gemeentes dit zouden organiseren. Het scheelt je alleen je eigen vingers opblazen en een hoop minder troep! ( dan heb ik het nog niet eens over de hoeveelheid stress vermindering voor dieren als het op 1 plek gehouden wordt)

Als laatste dan nog de opmerkingen over dat er beter gecontroleerd moet worden op illegaal vuurwerk. Daar ben ik het deels mee eens.. Tuurlijk moet er beter en strenger gecontroleerd worden! Maar het legale vuurwerk hier in NL zorgt ook voor genoeg schade, letsel en zelfs doden.. In de buurlanden wordt het ook goed georganiseerd, waarom zou dat hier ook niet kunnen ?

Lekker het legale vuurwerk illegaal maken, is een stuk makkelijker te controleren!

Amen. Ik had het niet beter kunnen zeggen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 01-01-14 13:08, in het totaal 1 keer bewerkt

tanjaatjuhh

het probleem is dat als we het in nederland gaan verbieden ze het alsnog wel uit duitsland en belgie gaan halen en dan wordt het 12 uur en knallen ze alsnog wel. En wat wil de politie dan doen? Ze kunnen wel een paar arresteren maar echt niet alles. Kansloos gewoon.

Maken we onze eigen markt kapot en buurlanden profiteren lekker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 13:09

tanjaatjuhh schreef:
het probleem is dat als we het in nederland gaan verbieden ze het alsnog wel uit duitsland en belgie gaan halen en dan wordt het 12 uur en knallen ze alsnog wel. En wat wil de politie dan doen? Ze kunnen wel een paar arresteren maar echt niet alles. Kansloos gewoon.

Ja, en dan halen ze vuurwerk uit het buitenland, ik zie dat het wordt afgestoken dus ik bel de politie en ze worden alsnog opgepakt. Het gaat niet om de verkoop verbieden, maar om de verkoop EN het gebruik er van.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 13:10

Doanique schreef:
Pluisje88; je hebt ook gelijk, er moet meer gecontroleerd worden, maar als er legaal en illegaal vuurwerk door elkaar wordt afgestoken dan kán je gewoon niet controleren. Dan moet je ieder individueel afgaan en vragen wat ze precies de lucht in hebben geknald en wat ze nog hebben, om ID's vragen, de helft is dronken en dus amper aanspreekbaar......

zou op zich kunnen hoe je het zegt ja, maar ik heb in de hele week, in het hele dorp geen enkele agent gezien. Die zie je hier zowiezo niet, en ook met het vuurwerk niet. Daar zit het eerste probleem.

Wij wonen aan de grens en kopen het vuurwerk ook in Duitsland (net als de benzine en alcohol). Nederland doet alle moeite om het land kapot te bezuinigen en dat lijkt behoorlijk te lukken

Carrotcake

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 13:10

FlyAway schreef:
xEmily schreef:
Een dagje per jaar en zelfs dat willen ze van ons afpakken.

Ik ben blij dat er in mijn leven meer geluk en vreugde is dan alleen maar vuurwerk afsteken op 31 december. :o

_/-\o_

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 13:11

tanjaatjuhh schreef:

idd, mensen gaan toch wel afsteken, waarcshijnlijk ook gewooniedereen die het normaal ook doet met oud en nieuw als er geen verbod komt, dus verbod=onzinnig, wel vind ik het beter als er per buurt 1 afsteek plek komt ofzo

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 13:11

N0a schreef:
pluisje88 schreef:

Ja, laten we nog meer geld in al die onzin pompen. Als het verboden wordt scheelt het opruimkosten, begeleidingskosten e.d. Bejaarden genoeg die op de uitkijk liggen wanneer er 1 knappertje wordt afgestoken. Nog meer belasting betalen dus om mensen een leuk feestje te gunnen, terwijl ze niet kunnen omgaan met al die rotzooi.

Haha, ja die zijn er zeker!

Dit is ook wel een interessant artikel: http://www.volkskrant.nl/vk/nl/11698/Ka ... bied.dhtml , kan de overheid wel een voorbeeld aan nemen.

En dat Amerika de Amerikaanse toeristen moet waarschuwen want ''groups of Dutch people throw firecrackers at humans and animals ' zegt volgens mij al genoeg. http://amsterdam.usconsulate.gov/sm-11152013.html

In dat nieuwsbericht stond ook dit:
* The Dutch police have zero tolerance for people using fireworks before or after the permitted times/dates.
* Anyone under the age of 16 found possessing fireworks may be sent to HALT, the Dutch juvenile reform bureau, for mandatory awareness training.

wat een leugen :n zullen er wel een aantal zijn hoor, maar hier zijn het vooral de basisschoolkinderen die de gehele dag vuurwerk afsteken. En heb geen politie gezien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 13:13

Er is inderdaad weinig politie op straat nu, maar er valt (in mijn ogen) ook weinig te controleren. Want wie weet of die persoon een paar rotjes aan elkaar heeft gebonden en in een potje heeft gestopt, wat een gigantische klap geeft, of dat het WEL illegaal vuurwerk was...

Regel dan in ieder dorp/stad een weiland of plein waar weinig mensen om heen wonen en doe het daar een half uur of een uur. Is makkelijk opruimen, makkelijk te controleren, minder stress, EHBO ter plaatse mocht het mis gaan, politie ter plaatse om de boel op orde te houden...

En ga je daar niet staan omdat het te druk is of iets dan zal het de moeite wel niet waard zijn toch?

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 13:13

Doanique schreef:
tanjaatjuhh schreef:

Ja, en dan halen ze vuurwerk uit het buitenland, ik zie dat het wordt afgestoken dus ik bel de politie en ze worden alsnog opgepakt. Het gaat niet om de verkoop verbieden, maar om de verkoop EN het gebruik er van.

Heel de buurt belt dan misschien wel. Moeten ze zekers meer politie agenten aan gaan nemen voor die ene dag in het jaar. Mogen wij ze gaan betalen. Nou laat ze dan maar lekker knallen hoor!

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 13:14

Doanique schreef:
Er is inderdaad weinig politie op straat nu, maar er valt (in mijn ogen) ook weinig te controleren. Want wie weet of die persoon een paar rotjes aan elkaar heeft gebonden en in een potje heeft gestopt, wat een gigantische klap geeft, of dat het WEL illegaal vuurwerk was...

Regel dan in ieder dorp/stad een weiland of plein waar weinig mensen om heen wonen en doe het daar een half uur of een uur. Is makkelijk opruimen, makkelijk te controleren, minder stress, EHBO ter plaatse mocht het mis gaan, politie ter plaatse om de boel op orde te houden...

En ga je daar niet staan omdat het te druk is of iets dan zal het de moeite wel niet waard zijn toch?

Hier ben ik het wel mee eens :j

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 13:15

Kom op, tis maar 1 dagje :')
Ik snap niet waarom er nou zo moeilijk om wordt gedaan. Voor de mensen die t niks vinden, ga lekker binnen zitten met muziek aan of weetikveel en laat de mensen die t wel leuk vinden 1dagje in se 365 dagen vuurwerk afsteken...

Tess_C

Liever daarvoor betalen dan voor al de schade en opruimdiensten..

Tess_C

Eileen_ schreef:
Ik snap niet waarom er nou zo moeilijk om wordt gedaan. Voor de mensen die t niks vinden, ga lekker binnen zitten met muziek aan of weetikveel en laat de mensen die t wel leuk vinden 1dagje in se 365 dagen vuurwerk afsteken...

Je hebt duidelijk het topic niet doorgelezen.

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 13:16

Verbaas me hier nog steeds. Ik ben dus de enige die in een boerengat woont, wat werkelijk waar niemand kent, waar wel de hele avond politie heeft gereden en al vanaf november regelmatig elke dag vuurwerk te horen is? Lijkt me sterk.

pluisje88

Eileen_ schreef:

_/-\o_
Alleen vind ik wel dat ze er meer aan moeten doen dat het ook echt die ene dag blijft en niet al weken van te voren :j

fourseasons

Doanique schreef:
:j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 13:17

tanjaatjuhh schreef:
Doanique schreef:

Heel de buurt belt dan misschien wel. Moeten ze zekers meer politie agenten aan gaan nemen voor die ene dag in het jaar. Mogen wij ze gaan betalen. Nou laat ze dan maar lekker knallen hoor!

_O- Heb je ooit wel is naar de politie gebeld terwijl er al melding was gemaakt?
Ze sturen er echt niet per belletje 20 agenten op af hoor. Als er is gebeld gaat er een auto op af en als jij dan nog belt terwijl het is geregeld zeggen ze gewoon 'bedankt voor uw melding mevrouw, er is al iemand op af, fijne jaarwisseling!'

Waar denk je dat al die ME tijdens voetbalwedstrijden vandaan komt, er is genoeg politie in Nederland hoor, om dit soort dingen aan te pakken. Daar hoeven echt niet zo veel extra mensen bij te komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 13:18

naomi_g1998 schreef:
Verbaas me hier nog steeds. Ik ben dus de enige die in een boerengat woont, wat werkelijk waar niemand kent, waar wel de hele avond politie heeft gereden en al vanaf november regelmatig elke dag vuurwerk te horen is? Lijkt me sterk.

Ik woon in Nederland in zo'n gat, daar gaat het een week van te voren, en een week erna nog los, en hier waar ik nu zit in het buitenland net zo hard.

Muziek aan? Ja en dan, ze staan hier de rotjes op mijn balkon te gooien, ze staan hier in de straat! Daar werkt muziek niet tegen hoor!

Het gaat mij nog niet eens zo zeer om het vuurwerk, maar om het feit dat het op illegale tijden en veel te veel wordt afgevuurd.