werkelijkheid rond de rodeo!!!! schokkend

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kirrr

Re: werkelijkheid rond de rodeo!!!! schokkend

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 23:12

Hoe gaat het met de pezen van de paarden die over 2m moeten springen, of die spins maken of slidingsstops in fout zand...
Broncs bewegen nog steeds vrij en natuurlijk, ik denk dat de kans op blessures kleiner is dan bij een sportpaard...

SG; begrijp wat je wil zeggen, je hebt gelijk natuurlijk.
Gewoon jammer dat mensen die dingen gaan roepen, die niet onderbouwd zijn.
Ik hou persoonlijk mijn mond over het doodknuppelen van zeehondjes en andere van die praktijken.
Wil alleen maar dat niet alle rodeo's over dezelfde kam geschoren moeten worden.

En doodknuppelen van zeehondjes is heel concreet; een actie op een bepaald dier.
Rodeo? Wat is rodeo, veel meer dan wat de mensen hier afbreken.. ze hebben er gewoon geen weet van.
Maar breken ineens 12 sporttakken af... Met rodeo is niets mis.
Dat je bedenkingen hebt bij saddle bronc of teamroping of wat dan ook.. kan best en mag ook best.
Maar tegen rodeo zijn is alsof je ooit ruzie gehad hebt met iemand die in de H&M werkt en nu gaat zeggen dat 'het shoppingcentrum' slecht is.
Slechte vergelijking, maar kan het niet anders omschrijven.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 23:13

Je hoeft er idd niet geweest te zijn om ergens een mening over te hebben. Maar je kunt je wel informeren en openstaan voor andere input en je mening bijstellen waar nodig. En dat zie ik niet.

Maar goed, komen we weer bij mijn favoriete website:

http://www.wikihow.com/Form-an-Opinion

Veel mensen komen niet verder dan stap 1, laat staan dat ze in de buurt komen van stap 9 tm 11 .

Wat betreft de websites, was even het eerste wat ik tegenkwam. Voor vandaag heb ik hier weer genoeg energie ingestopt. Ik ga knorren, was vanmorgen vroeg op en heb morgen een druk programma.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 25-04-13 23:40, in het totaal 1 keer bewerkt

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 23:19

ja maar een mening hoeft niet altijd onderbouwd te zijn.
ik vind een bepaalde kleur niet mooi, maar dat kan ik niet onderbouwen.aan bepaalde klusjes een hekel hebben, of gewoon iemand op het eerste gezicht al niet mogen. dat kun je niet onderbouwen,maar dat voel je wel zo..en dan is het aan niemand anders, om dat te betwijfelen.
met zulke filmpjes, die een waar feit zijn, het is niet gefotoshopped ofzo, komt het zeker wreed over. en misstanden zijn er zeker wel. je kan niet zeggen, dat het er altijd zo aan toe gaat,maar je kunt ook niet beweren, dat het er niet zo aan toe gaat..
ik heb er na sluitingstijd een paar dagen bij geweest, in Ahoy rotterdam.ik werkte daar.die waren al aangepast aan europese eisen,maar niet echt diervriendelijk zeg maar.
dieren gebruiken als entertainment (op die wijze dan ) is toch niet echt iets, wat hier aanslaat.
in de VS is het een hele happening, met vele onderdelen, waar veel mensen het hele jaar naar uitkijken.ik heb er niets op tegen. dat is gewoon de cultuur daar. maar hier kijken mensen er anders tegenover.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 23:21

Een mening behoort wel onderbouwd te zijn. Anders is het idd een gevoel, en dat heeft te maken met emoties en is niet objectief.

Dat mensen hier anders tegen rodeo's aankijken, waar zou dat door komen denk je?
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 25-04-13 23:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Tabbladen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 23:24

Ik vind roping een mooi onderdeel van de rodeo.
Prachtig om te zien die samenwerking tussen ruiter en paard.

Noek_Bronco

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 23:24

Awel, Cassidy, bedankt om hier het een en het ander uit te klaren. Was nooit echt een tegenstander (want ik wist er ook niet veel van). Maar heb nu allesinds een mening kunnen vormen die netjes onderbouwd is..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 23:30

spicegirl schreef:
dieren gebruiken als entertainment (op die wijze dan ) is toch niet echt iets, wat hier aanslaat.

Veel onderdelen op de rodeo hebben een basis in het werken van de cowboy met de koe. Cutting, roping, teampenning, working cowhorse zijn ontstaan omdat er grote kuddes koeien op de vlaktes graasden die beheerd moesten worden. En in de tijden dat er minder werk was, ontstonden er competities bij de cowboys onderling. Daar kwamen mensen naar kijken.

In Nederland heb je die cowboy traditie niet. Een boer heeft een beperkt stukje land, koeien op stal, kalveren in kisten. De kennis ontbreekt hier, de noodzaak ook. Wat men hier in Europa kan zien is ook kwalitatief niet wat je in de USA tegenkomt. Omdat de kennis er niet is bij de ruiters zelf, het koeienmateriaal te tam voor mooie runs.

Over het feit dat het hier niet aanslaat: de reiningsport is gigantisch in opkomst. Reining is niet meer dan oefeningen ontstaan uit het werk aan en met de koe. Western is booming. Hoezo niet aanslaan?

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 23:31

hoe dat komt ? dan moet jij menen, dat ik daar het antwoord op heb...onderbouw dat eens :')
omdat het gezien word als een spelletje, ter entertainment van alleen de mens.omdat ze vaak alleen de foute filmpjes zien.omdat het hier geen gebruik is...
de meeste gebruiken hier , met gebruik van dieren, zijn allang afgeschaft. in vele landen nog niet.in de VS (en nog vele anderen)vind je nog veel excessen , m.b.t. tot dierenwelzijn.en hier zijn ze gewoon strenger.het is echt niet voor niks verboden hier..

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 23:32

Cassidy schreef:
Een mening behoort wel onderbouwd te zijn. Anders is het idd een gevoel, en dat heeft te maken met emoties en is niet objectief.

Dat mensen hier anders tegen rodeo's aankijken, waar zou dat door komen denk je?

Elke mening wordt gekleurd door gevoel en emoties. Onderbouwing is prettig om te hebben als je een punt wilt maken in een discussie, maar het opzoeken van informatie gebeurt doorgaans pas nadat er een mening gevormd is en dan ook nog eens selectief.

Het is aangetoond dat je belangrijke beslissingen (zoals de aankoop van een huis) beter op gevoel kunt doen dan op basis van argumenten omdat je onbewustzijn meer variabelen kan onderscheiden dan je logisch denkvermogen.

Dus iemand kan nog zo veel argumenten voor of tegen rodeo's hebben in een discussie, de kans dat hij iemand overhaalt die op basis van zijn levensloop een bepaald gevoel heeft bij rodeo's is zeer klein.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 23:34

Het is niet verboden hier. Bepaalde onderdelen mogen niet. Maar er worden ook in Europa rodeo's gehouden.

Verder stelde ik een vraag, als je daar geen antwoord op hebt, waar stoel je je bewering dan op?

En nu ga ik echt tukken, welterusten. Ik zie wel of ik morgen nog zin heb om hier verder te reageren.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 23:34

nu noem je weer voorbeelden, die ooit ontstaan zijn uit het werk met vee.daar is rodeo ook uit ontstaan (inrijden van vewilderde paarden ),maar het is een heel andere kant uitgegaan. reining is hot hier.maar dat is wat anders als rodeo, zoals hier bedoeld word in de discussie.
tuurlijk zijn de koeien onderdelen spannend voor sommigen,maar ook dat is geen rodeo.
het gaat hier niet om de oorsprong,maar om de huidige uitvoering.
Laatst bijgewerkt door spicegirl op 25-04-13 23:37, in het totaal 1 keer bewerkt

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 23:36

welke bewering dan ?

western slaat aan, rodeo niet. ik zei ook dat het HIER is verboden. ik noemde niet europa.spanje is een goed voorbeeld, waar men ook bepaalde dieronvriendelijke tradities heeft met dieren, die hier ook verboden zijn.
rodeo is verboden, in NL.
en waarom, kan je aan de DB vragen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 23:37

Rodeo is een benaming voor een evenement waar al deze onderdelen onder vallen. Rodeo is niet alleen maar bucking horses, bullriding en wild horse races. Rodeo is niet alleen maar het inrijden van jonge paarden met de nodige bokreacties.

Als ik het woord Kermis roep, dan heeft iedereen daar een idee bij. Maar kermis is meer dan alleen botsautootjes, is meer dan alleen een achtbaan, is meer dan alleen de draaimolens. Vat je hem?

En nu ga ik echt slapen. Deze discussie is het niet waard om mijn nachtrust voor op te offeren. Welterusten.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 23:39

dat zijn woordspelletjes.
ik bedoel , zoals het word bedoelt in dit topic, rodeo, zoals het rijden van een al dan niet vrijwillig bokkend paard, of koe.
ik heb al eerder gezegd, dat de rodeo een evenement is, met vele onderdelen.
maar goed, als we woordenspelletjes doen, weet jij wel een beter woord ervoor :j
de gemiddelde mens, weet -meent te weten - wat je bedoeld met rodeo. iedereen denkt dan aan een bokkend paard, en een zandhappende cowboy.
rodeo is hier- in NL.- in de volksmond de benaming daarvoor. niet mijn persoonlijke uitvinding..

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 23:41

Volgens mij stelde ik een vrij normale vraag over blessures, en heb ik daar nog geen zinvol antwoord op gekregen... wel wordt er gegokt dat dat vast minder zal zijn dan bij springen over 2m, terwijl het gemiddelde GP-parcours wat lager is... ;)
Hoe moet ik dan de rest van de reacties van de zgn kenners in dit topic serieus nemen...?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 23:42

Nee geen woordspelletjes. Noem dingen bij hun naam, weten we allemaal waar we het over hebben. En aangezien jij een andere definitie hebt bij rodeo dan ik, gaan we daar voor vanavond niet uitkomen. En of we daar morgen uit gaan komen weet ik niet, kijk wel of ik zin heb om hier nog te gaan reageren.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 23:46

Sientje schreef:
Volgens mij stelde ik een vrij normale vraag over blessures, en heb ik daar nog geen zinvol antwoord op gekregen... wel wordt er gegokt dat dat vast minder zal zijn dan bij springen over 2m, terwijl het gemiddelde GP-parcours wat lager is... ;)
Hoe moet ik dan de rest van de reacties van de zgn kenners in dit topic serieus nemen...?

Ik heb geen ervaring met blessures in de cutting industrie, heb geen statistieken voor je op dit moment. Een run duurt 5 minuten, er wordt niet altijd in dit soort zware bakken gereden. Of er speciaal beslag bij cutting komt kijken weet ik even niet. Kan het morgen voor je opzoeken maar zit nu te tollen van slaap. Welterusten.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 23:57

Ik heb nog wel een interessant filmpje voor mensen die tegen stierrodeo zijn;

De flank strap, wat velen helaas denken, zit NIET strak om de stier zijn geslachtsdelen (om het hier maar netjes te houden), maar zit dusdanig dat de stier denkt dat hij deze eraf kan bokken, en zorgt ervoor dat de stier beter bokt, stimulering dus.

Vind het een mooi duidelijk filmpje.

Ik ben niet tegen paardenrodeo, uiteraard gaat niet altijd alles goed, maar aan paardenwelzijn doen ze wel.
Wbt kalfjes ed vind ik wat minder.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 00:00

Die arme kalfjes walgelijk

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 00:03

dan lees je alleen wat je wilt lezen. ik heb helemaal geen andere definitie van rodeo als jij.dat heb ik al een paar keer gezegd.
alleen in dit topic, en in de volksmond, worden dit soort praktijken "rodeo "genoemd. en om het gemak, ga ik daar in mee.
maar als jij zegt, dat het niet klopt , omdat de verzamelnaam "rodeo "foutief is, prima. kom jij dan maar met een betere benaming, die voor iedereen duidelijk is..
bronc riding ? bucking horses ?
dan kan je weer bij ieder antwoord uit gaan leggen, wat dat is. als je zegt rodeo- al dan niet foutief- weet iedereen het..
het gaat hier om de praktijken, zoals getoond in de filmpjes.en uiteraard worden alleen de negatieve filmpjes belicht.mee eens..
maar ook op Youtube word deze benaming gebezigd, dus echt ernaast zit men dan niet.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 00:26

lifaya schreef:
Wat een mishandeling he? :')

[ Afbeelding ]
dit was na zijn leuke bokronde, goh wat een depressief mishandeld paard he? :')

Maar wel afgeschuurde haren heel *kuch* toevallig nèt op de plek waar de bokriem heeft gezeten... En door die bokriem om de achterhand gaan ze dus bokken. >;)

Verder jammer dat alles aan western/rodeo over 1 kam wordt geschoren.
Het onderdeel kalvervangen is nog altijd het meest vervelend voor het kalf, wanneer het "gesnokt" wordt door de lasso. Natuurlijk vindt een paard met cowsense (zie eerder geplaatst filmpje)het leuk om te drijven.

Ik heb zelf ooit wel eens een rodeo gezien waar het best netjes aan toeging maar dat was vermoedelijk ook om Europeanen niet voor het hoofd te stoten en bovendien hield de dierenbescherming een fors oogje in het zeil.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 00:41

Cassidy schreef:
Overigens, met ruiter ziet het er zo uit:

http://www.youtube.com/watch?v=K_67Dj02PqM

_/-\o_
Hoe gaaf is dit, zie de paarden gefocussed zijn.
Zoals je bij het kleine jochie ziet, de ruiter doet amper wat, het paard speelt zo in op het dier, erg mooi!

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 01:17

Kirrr schreef:
Ik bedoel niet alleen de TS, ik bedoel zowat 95% van bokt.

Alle mensen die zulke mening (slecht, negatief, FOUT) hebben over rodeo, hebben er nog nooit eentje van dichtbij gezien.

Hoe kan je nu oordelen over iets dat je enkel maar ziet op filmpjes en waarvan allerlei zaken uit zijn context gehaald zijn.

Hoe kun je nu iets uit een context halen als het niet plaats zou vinden? :?

Is er een reden ja, waarom je dieren met een stroomstoot uit een hok mag jagen ter vermaak?
Is er een reden om een dier een nierband eens goed strak aan te trekken in een vlucht uit een hokje?
Want dat is wat je wel degelijk ziet gebeuren.

Waar ik me enorm aan erger is dat tegenstanders onwetend worden afgeschilderd. Het liefst worden neergesabeld op een paar feiten en termen. Dat is de discussie niet lijkt mij. Onder de term rodeo worden dieren afschuwelijk behandeld en dat is wat rodeo bij veel mensen losmaakt. De kunst van een gezond dier in een rit uit te kunnen zitten is allang weg, onder de waan van winst weggeschoven.
En waar geld kan worden verdiend zal een dier dat lijdt echt geen indruk maken.
Geld is geld, isn't it?

Gelukkig zijn er dus ook veel mensen hier op bokt die er anders naar kunnen kijken, die achter het stoere plaatje de pijn, de angst en het leed van sommige ( veel?) dieren zien.
Dat die lui eraf klappen, tja, die kiezen daarvoor. Dat paard, die stier, dat kalf, etcetera, die hebben deze keus nooit kunnen maken, die moeten gewoon.

FRSLoviees

Re: werkelijkheid rond de rodeo!!!! schokkend

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 07:50

hihi al die reacties

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 09:35

Zoolgangster schreef:
Maar wel afgeschuurde haren heel *kuch* toevallig nèt op de plek waar de bokriem heeft gezeten... En door die bokriem om de achterhand gaan ze dus bokken. >;)

Verder jammer dat alles aan western/rodeo over 1 kam wordt geschoren.
Het onderdeel kalvervangen is nog altijd het meest vervelend voor het kalf, wanneer het "gesnokt" wordt door de lasso. Natuurlijk vindt een paard met cowsense (zie eerder geplaatst filmpje)het leuk om te drijven.

Ik heb zelf ooit wel eens een rodeo gezien waar het best netjes aan toeging maar dat was vermoedelijk ook om Europeanen niet voor het hoofd te stoten en bovendien hield de dierenbescherming een fors oogje in het zeil.

nee hoor, is talkpoeder, waardoor het misschien afgeschuurd lijkt ;) Ze bokken niet dóór die bokriem, ze weten dat ze mogen bokken DANKZIJ die bokriem :D