qua kracht kan je het nooit winnen, dat staat absoluut vast

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Gini schreef:Cassidy schreef:In omgang met een paard zijn er in mijn ogen geen regels, geen "code of honor".
Ik hoop dat je deze uitspraak niet meent.
Citaat:Ik meen hem wel degelijk. Maar laat ik het anders formuleren: zo zacht als het kan, en zo hard als het moet. En als het heel hard moet, (en dan bedoel ik daarmee, lichamelijk of psychisch) is er voor mij geen grens naar boven toe. Ik zal niet snel meteen doorknallen naar het allerhoogste niveau. Maar als het nodig is, heb ik geen bezwaar het hoogste niveau in te zetten. Een erecode ("dat doe je toch niet") zit in ons hoofd, niet in die van het paard.
Cassidy schreef:Ik meen hem wel degelijk. Maar laat ik het anders formuleren: zo zacht als het kan, en zo hard als het moet. En als het heel hard moet, (en dan bedoel ik daarmee, lichamelijk of psychisch) is er voor mij geen grens naar boven toe.
BBreedveld schreef:Citaat:Ik meen hem wel degelijk. Maar laat ik het anders formuleren: zo zacht als het kan, en zo hard als het moet. En als het heel hard moet, (en dan bedoel ik daarmee, lichamelijk of psychisch) is er voor mij geen grens naar boven toe. Ik zal niet snel meteen doorknallen naar het allerhoogste niveau. Maar als het nodig is, heb ik geen bezwaar het hoogste niveau in te zetten. Een erecode ("dat doe je toch niet") zit in ons hoofd, niet in die van het paard.
Ehh, misschien begrijp ik het niet helemaal goed, maar als ik dit en je voorgaande post zo lees lijkt het net of er geen limiet zit aan dat 'hoogste niveau'.
Zou je een gloeiende ijzeren staaf gebruiken als dat moet bijvoorbeeld?
Gini schreef:Cassidy schreef:Ik meen hem wel degelijk. Maar laat ik het anders formuleren: zo zacht als het kan, en zo hard als het moet. En als het heel hard moet, (en dan bedoel ik daarmee, lichamelijk of psychisch) is er voor mij geen grens naar boven toe.
Het is juist die bovenste grens die de ethiek vormen. Het is die bovenste grens die het menselijke van het dierlijke onderscheid.
Als een paard fysisch of psychisch mishandeld moet worden om aan onze menselijke normen te voldoen, dan zijn we het verkeerde pad opgeslagen.