Nieuwe manier om paarden te laten stoppen met bokken?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re: Nieuwe manier om paarden te laten stoppen met bokken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 23:07

het opbinden van een been is in mijn ogen geen techniek, eerder een gebrek aan :D

qua kracht kan je het nooit winnen, dat staat absoluut vast :) techniek is voor mij sneller, wendbaarder en slimmer zijn dan het paard in kwestie :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 23:11

Je kunt ook niet sneller hollen dan een paard...
En slimmer zijn betekend in mijn ogen ook het gebruik van technieken en een stuk paardenpsychologie...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 23:12

Maar technieken mogen niet inhouden dat je de tegenstander iets ontneemt... Vind jij het eerlijk als een gezond persoon vecht met iemand die op krukken loopt?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 23:16

Komt daar je eigen humane ethiek naar boven? In omgang met een paard zijn er in mijn ogen geen regels, geen "code of honor".
Dat neemt niet weg dat ik meteen naar uitersten ga grijpen (komt mijn eigen ethiek bij kijken) , maar als eerdere methodes niet helpen, ben ik bereid om door te gaan tot ik iets gevonden heb dat wel helpt. Je hoeft het doorgaans maar één keer van een paard te winnen. Op de grove manier, of zoals KiWiKo met haar eigen paard, via een "gentlemans agreement".

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 23:18

Als er geen "code" is in jouw ogen en in jouw manier van omgaan met paarden dan maak ik me ernstig zorgen... Eerlijk gezegd.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 25-11-09 23:20, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 23:20

naaah.......... ik heb toch wel een code of honor :D :D

en dan sta ik nog wel te boek als absolute dierenbeul omdat ik alles vreemd of jong met een slof rij, en dat ik er als het nodig is een eind hout bij pak.........

maar voor mij ligt de grens op het punt dat ik een paard echt fysiek moet disabelen om mijn zin te krijgen.........

dat stukje doe ik niet aan mee :D

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 23:22

Pharagirlke en KiWiKo, jullie hebben beide PB...

(En Pharagirlke, je hoeft je geen zorgen te maken...:D)

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 23:43

mijn god, wat een beul. helaas kende ik deze methode al, De vader van Momty Roberts deed dit ook. Monty vond dit zo erg dat hij als klein kind al bedacht dat dit anders kon. Dit heeft Monty gemaakt tot wat hij nu is

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 23:46

O help, daar gaan we weer. Waarom is een leugen zo snel de wereld ingeholpen, en waarom is het haast onmogelijk om deze leugen de wereld weer uit te helpen?

De vader van Monty Roberts is niet de moordenaar en paardenmishandelaar geweest die Monty in zijn boeken naar voren heeft geschoven.

Sterker nog, het boek van Monty's vader staat online en is gewoon in te kijken. Als je dat al doet, gebruik je verstand en bedenk dat er in die tijd anders met paarden werd omgegaan dan er tegenwoordig wordt omgegaan.

[NH] Boek van de vader van Monty Roberts: zo ging dat vroeger.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 23:49

Inderdaad Monty's vader was misschien meer paardenman dan Monty zelf............. alleen had hij niet de commerciele talenten en leefde hij in een tijdperk waar er geen Monty's nodig waren omdat de mensen die met paarden omgingen wisten wat ze deden :D

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 23:51

Wat ben ik blij met deze reactie KiWiKo...duidelijk van meerdere kanten bekeken, en niet meteen de kant gekozen van degene die het hardste schreeuwt....de tegenpartij is namelijk dood en kan zich niet meer verdedigen...

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 00:31

Cassidy schreef:
In omgang met een paard zijn er in mijn ogen geen regels, geen "code of honor".

Ik hoop dat je deze uitspraak niet meent.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 01:15

Ik denk dat monty's vader gewoon gebruik maakte van de kennis die op dat moment voor handen was. Paarden waren toen geen knuffeldieren... Gewoon een ouderwetse "cowboy" (zonder dit onrespectvol te bedoelen!)

Of hij al dan niet een mishandelaar/moordenaar was weet ik niet. Ik was er niet bij, als wat Monty aanhaalt van feiten idd de waarheid is zou ik zeggen neen... Maar hoe het voor Monty zelf is geweest om te leven met iemand als zijn vader terwijl je eigen "wijze" zo anders is maar totaal niet geaccepteerd wordt, daar kan ik niet over oordelen. Dan gaat het over gevoelens en IMO mag je nooit iemands gevoelens "ontkennen"... :)

Alsnog ben ik het niet eens met hoe de vader van Monty al de paarden "in brak" net zo min als dat ik het eens ben met dit filmpje. Maar mishandeling vind ik nét te ver gaan. Wel vind ik het absoluut niet eerlijk tov het dier.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 10:07

Gini schreef:
Cassidy schreef:
In omgang met een paard zijn er in mijn ogen geen regels, geen "code of honor".

Ik hoop dat je deze uitspraak niet meent.

Ik meen hem wel degelijk. Maar laat ik het anders formuleren: zo zacht als het kan, en zo hard als het moet. En als het heel hard moet, (en dan bedoel ik daarmee, lichamelijk of psychisch) is er voor mij geen grens naar boven toe. Ik zal niet snel meteen doorknallen naar het allerhoogste niveau. Maar als het nodig is, heb ik geen bezwaar het hoogste niveau in te zetten. Een erecode ("dat doe je toch niet") zit in ons hoofd, niet in die van het paard.

wonderworst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 13:06

aan de ene kant denk ik: " tsja als zo het leven van dat paard gered is, oke!" maar ja ik ken deze methode niet, en het verdere verhaal eigenlijk ook niet, wij zien maar een kort filmpje, nou vraag ik me alleen wel af, stel dat mijn kwpn-er van richting 1.80 ineens in de kop krijgt dat ze er geen ruiter meer op wilt, en alleen maar gaat bokken.... knappe jongen die dan dat beentje zo omhoog krijgt!! .... :P maar ik denk zeker dat deze methode niet bij elk paard werkt!!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 13:18

Er is een groot verschil of je paard nog ingereden moet worden en daarbij bokt, of dat je paard al jaren goed onder het zadel loopt en dan ineens begint te bokken.

Als je paard out of the blue zo gaat bokken nadat hij ingereden is geweest en jarenlang zonder bokpartijen heeft gelopen, denk ik dat het opbinden van een been niet de juiste aanpak is voor het dier. Ik denk dan eerder aan een serieus probleem in de rug of een zadel dat niet (meer) past en zou daar eerder naar gaan kijken dan dat ik meteen terug zou vallen op een dergelijke allerlaatste methode....

wonderworst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 13:36

ja dat snap ik :D, maar hij doet het hier met een haflinger(tje) en dan vraag ik me af of hij het zelfde zou (kunnen) doen met een paard met een formaat zoals die van mij.. grote kwpn-er richting de 1.80 :P

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 16:40

Hangt ook weer van het paard af, ik vind dit dier nog erg sympathiek voor zo'n idioot te zijn... Ik herinner me nog hoe mijn merrie reageerde toen de smid een touwtje om haar been deed om zijn rug te sparen (dus niet vast oid gewoon een lus dat hij het makkelijker kon houden.) Vraag me af hoe die zou doen als een wildvreemde haar been zo probeert op te binden :+ En het is niet dat ze geen manieren heeft want die heeft ze echt wel bijgeleerd gekregen... Maar ze pikt niet alles zeg ma.

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 18:07

Citaat:
Ik meen hem wel degelijk. Maar laat ik het anders formuleren: zo zacht als het kan, en zo hard als het moet. En als het heel hard moet, (en dan bedoel ik daarmee, lichamelijk of psychisch) is er voor mij geen grens naar boven toe. Ik zal niet snel meteen doorknallen naar het allerhoogste niveau. Maar als het nodig is, heb ik geen bezwaar het hoogste niveau in te zetten. Een erecode ("dat doe je toch niet") zit in ons hoofd, niet in die van het paard.

Ehh, misschien begrijp ik het niet helemaal goed, maar als ik dit en je voorgaande post zo lees lijkt het net of er geen limiet zit aan dat 'hoogste niveau'.

Zou je een gloeiende ijzeren staaf gebruiken als dat moet bijvoorbeeld?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 18:12

Cassidy schreef:
Ik meen hem wel degelijk. Maar laat ik het anders formuleren: zo zacht als het kan, en zo hard als het moet. En als het heel hard moet, (en dan bedoel ik daarmee, lichamelijk of psychisch) is er voor mij geen grens naar boven toe.

Het is juist die bovenste grens die de ethiek vormen. Het is die bovenste grens die het menselijke van het dierlijke onderscheid.
Als een paard fysisch of psychisch mishandeld moet worden om aan onze menselijke normen te voldoen, dan zijn we het verkeerde pad opgeslagen.

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 19:20

Ik dacht wel zo van nou paardje niet bokken dan maar steigeren eraf met die vent!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 22:27

BBreedveld schreef:
Citaat:

Ehh, misschien begrijp ik het niet helemaal goed, maar als ik dit en je voorgaande post zo lees lijkt het net of er geen limiet zit aan dat 'hoogste niveau'.

Zou je een gloeiende ijzeren staaf gebruiken als dat moet bijvoorbeeld?

Wat je een paard aandoet moet wel functioneel zijn en redelijke garantie hebben op slagen, hoewel je die garantie nooit 100% hebt. Een gloeiend ijzeren staaf is niet functioneel, wat zou ik daarmee willen doen? Je bezorgt een paard dermate pijn dan hij niet meer rationeel na kan denken, en dus geen eieren voor zijn geld kan kiezen. Dus nee, dat zou ik niet gebruiken. Net zo min als ik een paard levend zou gaan villen, omdat dat nergens toe dient.

Je komt zelden paarden tegen die gaan knokken tot ze er dood bij neervallen. Voordat het zover is, kun je nog een paar stappen verder gaan dan het opbinden van dat been, bijv. het bewust neerleggen van een dergelijk dier, en het hem zelf laten uitvissen. Ja, dat zien sommigen als breken. Maar als een dier tegen zichzelf knokt, zal hij de mens niet als degene zien die hem dat aandoet....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 22:31

Gini schreef:
Cassidy schreef:
Ik meen hem wel degelijk. Maar laat ik het anders formuleren: zo zacht als het kan, en zo hard als het moet. En als het heel hard moet, (en dan bedoel ik daarmee, lichamelijk of psychisch) is er voor mij geen grens naar boven toe.

Het is juist die bovenste grens die de ethiek vormen. Het is die bovenste grens die het menselijke van het dierlijke onderscheid.
Als een paard fysisch of psychisch mishandeld moet worden om aan onze menselijke normen te voldoen, dan zijn we het verkeerde pad opgeslagen.

Even een vraagje: hoeveel paarden denk je hebben de in dit topic beschreven methode nodig? Hoeveel paarden denk je, zullen op de normale manier beleerd kunnen worden? Moet het ene op de zoveel duizend paarden die door een trainer of aspirant trainer te voorzichtig is aangepakt, onder de onkunde lijden om dat jij de trainingsmanieren van de corrigerende trainer als "onethisch" bestempeld?

Jij heb het over psychische mishandeling. Je hebt ze er idd tussen zitten. Ik kan je er zo een paar opnoemen, trainers waar hele kuddes volgelingen achterna hollen, en hen wereldverbeteraars noemen omdat het voor het oog er zo soft uitziet...wat er intussen in dat paardenkoppie omgaat ziet niemand. En dat mag wel?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 22:33

kan ik het ook mee eens zijn............. kijk op bokt voor een naar bijvoorbeeld hoe makkelijk en snel de roundup aangeraden word...........

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 23:30

Dan maar de slager :Y)

Grappig hoe iedereen maar op het verhaal afgaat dat op internet staat. Misschien kijk ik eroverheen, maar waar is de before & after film?

Op het filmpje afgegaan, zie ik een makke haflinger die op een uiterst onbeschofte manier rondgetrokken wordt. Levensgevaarlijk paard :+ Wat gelooft iedereen toch snel dit soort b*llshit over "gevaarlijke" paarden. Je kan mij echt niet wijsmaken dat er voor dit dier geen andere optie was.